Raudan/ruostepisteiden poistaminen?

Aloittaja Automobiili, 28.04.19 - klo:16:06

« edellinen - seuraava »

Automobiili

Onko kokemuksia millä/miten ruostepisteet kannattaa poistaa?
Skodan kanssa niitä ilmestyi eturenkaiden taakse sivupeltiin vasta lähempänä 8 ikävuotta mutta nyt Seatilla jo ensimmäisen talven jälkeen!
Toki ehkä auton värityksellä lienee osuutta asiaan - vaaleasta kun näkyy kaikki liat paremmin vrt. harmaa.
Mitä lienee... Jos ne esim. jarruista tulevat niin onpahan Seatissa omituiset 2-laadun jarrut vrt. Skodaan!  :o
VW Golf VII Variant Highline 1.0TSI DSG '20

VW_Johan

Autoglymin Magma on toiminut hyvin meillä, vanteissa sekä maalipinnan raudantäplät
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000724/AutoGlym-Magma-Raudanpoistoaine-500-ml

makelja

Nastarenkaista ne tulee. Ja helpoiten saatavissa on juurikin tuo Magma.

Emil

Korrekin Iroxia kokeilin lauantaina, ei toiminut kyljissä ollenkaan. Ei mitään reaktiota, mutta alkoi kuivua liian pian. Vanteissa ehti jotain reaktiota saada aikaan.

Puhdistussavella olen aiemmin metallihiukkaset poistanut maalipinnalta. Jatkuvasti saa olla kääntelemässä puhdasta kohtaa esiin, mutta toimii.

Valkoisen Citigon kautta opin lentoruosteen tuntemaan. Ja sen jälkeen löytänyt niitä myös tummista autoista. Oliskohan syynä liian pitkät pesuvälit talven aikana, jos ja kun metalli pintoihin tarttuu. Sehän tarraa ainakin pystyperäisessä autossa myös rekisterikilpeen ja muovipuskuriin.

Taitaa olla aika paljon metallia nykyaikaisten jarrupalojen kitkamateriaalissa. Kitkaa ja kestävyyttä sillä kai haetaan. Että nastarenkaiden lisäksi lentoruosteen aiheuttajana voi olla myös jarrut. Ilman että jarrujen tarvitsee olla "kakkoslaatua". Mulla oli kolmannen osapuolen metallittomat jarrupalat viime talven, ja silti oli metallisiruja maalipinnoilla ja rekkarissa.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Uti

Tuleeko tuo "rauta" omasta autosta vai maantieltä kuran mukana? Vai molemmista?
Uti

M_M

Lainaus käyttäjältä: Uti - 30.04.19 - klo:11:50
Tuleeko tuo "rauta" omasta autosta vai maantieltä kuran mukana? Vai molemmista?
Uti

Eiköhän se enimmäkseen tuolta tien päältä ole peräisin. Ainakin sitä kertyy ihan kiitettävästi kitkarenkailla matka-ajossa, jossa siis auton omat nastat ja jarrut on aika hyvin suljettu pois aiheuttajien listalta...

Vaaleiden autojen kirous enemmän, on niitä rautapisteitä yhtä lailla tummassakin autossa mutta ei niitä niin hyvin silmällä erota.

jaspasA4

Keulille vaikka Motox tehopesulla kunnon kevätpesu

- Tehopesusta/lämpimästä vedestä tarvittava liuos-suhde painepulloon, joka kuivaan pintaan + hetken odotus
- Painepesu alhaalta ylöspäin
- Uusi kierros em. liuosta ja käsin harjapesu naarmuttamattomalla harjalla
- Huuhtelu ylhäältä alaspäin

Tässä vaiheessa alkaa lentoruosteet näkymään, jos näkyy niin Motox vannepesua pintaan ja odottelua
https://www.motonet.fi/fi/tuote/603517/Motox-Vannepesu-1-l

- Huuhtelu
- Käsinpesu sienellä ja halutulla autoshampoolla
- Huuhtelu

Jos vielä näkyy lentoruostetta niin vannepesua mikrokuituliinalla hinkaten pintaan
Tarvittaessa vielä kerran manuaalipesu sienellä + huuhtelu...

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jaspasA4 - 30.04.19 - klo:12:00
- Uusi kierros em. liuosta ja käsin harjapesu naarmuttamattomalla harjalla
- Käsinpesu sienellä ja halutulla autoshampoolla
Tarvittaessa vielä kerran manuaalipesu sienellä + huuhtelu...

Muuten hyvä, mutta jätetään harjat ja sienet toissijaisten kohteiden pesuun. Alusta, rengaskaaret, vanteiden sisäpinnat yms. Maalipinnalle ainoastaan pesukinnasta, löytyy lammasta shampoolle ja synteettista muille aineille. Mikrokuituliina tai -sieni on hyvä väline raudanpoiston tehostamiseen. On noita pesuvälineitä tehty sienenkin muotoon, mutta kun kerran pesukinnasta kokeilee niin en usko että sieneen on paluuta.

Sonaxin rengaspesua tuli käytettyä paljon myös lentoruosteen poistoon. Mutta saatavuus loppui kun Motonet poisti tuon valikoimistaan. Nyt on menty milloin milläkin tuoteella, Deironizer on parhaasta päästä.

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kimmmo

FBeessä kannattaa liittyä autonhoitoryhmään, sieltä apuja/neuvoja nopeasti!

Ja savea ei kannata käyttää ihan suoraan! Savetus on just ennen myllyä tai vahausta, sitä ennen on liuottimet, shampoot, raudanpoisto ja pienpoisto oltava tehtynä...

Ja itse käyttänyt nimenomaan magmaa... jos paikkakunnalla on autoduden myymälä tai kärkkäinen, niin niistä saa kunnon aineita. Dragonbreathia on haukuttu kans kamalan hyväks.
Ibiza FR 1.0 TSI
Octavia RS Tdi 4x4 DSG -19
Ex-Skoda Octavia RS Tdi 4x4 DSG -17
Ex-Skoda Octavia RS Tdi DSG Combi -15

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Kimmmo - 18.06.19 - klo:07:42
FBeessä kannattaa liittyä autonhoitoryhmään, sieltä apuja/neuvoja nopeasti!

FB on syöpä, kävinkin tästä innostuneena poistamassa käyttäjätilini. Suosittelen samaa muillekin.  8)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Zego

Samaa mieltä FB:stä, ei siellä ole mitään ihmiselle tarkoitettua.  8)
Minusta, ja monen muunkin mielestä, Bilt Hamber Korrosol (tai Auto-Wheel, joka sopii myös maalipinnalla) on paras raudanpoistotuote maailmassa. Sitä saa ainakin täätlä https://www.autonhoitokauppa.fi josta muuten saa myös todella hyvää palvelua, eli apua voi kysellä koska vaan. Pienpoistoon olen alkanut käyttämään Bilt Hamber Cleanser-fluidia ("Paint prep") koska sen saa sitten pyyhittyä liinaan eikä sitä valu maahan, johon se ei kuulu ja käsittelyn jälkeen pinta on valmis suojatuotetta varten.

Kimmmo

Ibiza FR 1.0 TSI
Octavia RS Tdi 4x4 DSG -19
Ex-Skoda Octavia RS Tdi 4x4 DSG -17
Ex-Skoda Octavia RS Tdi DSG Combi -15

Kimmmo

Poistankin itseni täältä ja pysyn pelkästään stadiumin puolella...
Ibiza FR 1.0 TSI
Octavia RS Tdi 4x4 DSG -19
Ex-Skoda Octavia RS Tdi 4x4 DSG -17
Ex-Skoda Octavia RS Tdi DSG Combi -15

V-O


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy