Kirjoittaja Aihe: Fabia nykäisee ja kierrokset tippuu nollaan sekunniksi maantienopeudessa  (Luettu 4701 kertaa)

Poissa Tertzi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Fabian VW 1.4 16V 74kW kone ikäänkuin sammuu sekunniksi ajettaessa pitempään tasaista nopeutta matalilla kierroksilla esim. moottoritiellä. Tämä tapahtuu aina satunnaisesti ja joka kerta kierroslukumittari käy nollassa, auto nykäisee voimakkaasti ja samassa kierroslukumittari pomppaa takaisin siihen missä se aikaisemmin oli ja matka jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Mistä etsiä vikaa? Olen yrittänyt katsoa videoita mahdollisista kaasuläpän tai kaasuläpän asentoanturin ongelmista mutta niiden mukaan se aiheuttaa kierrosluvun heittelyä tyhjäkäynnillä, mitä minun tapauksessa ei tapahdu.

Auto on ollut minulla pari vuotta jona aikana se on syönyt suhteellisen paljon öljyä. Viime kesänä täytin tuon suurehkon öljynkulutuksen vuoksi säiliön niin täyteen kuin pullosta riitti pitempää matkaa varten, eli meni siis jonkin verran yli ylärajamerkin. En tiennyt että liiasta öljystä voisi tulla jotain ongelmia, mutta sen jälkeen alkoi ilmaantua tuo kuvaamani ongelma.

En tiedä onko näillä kahdella asialla tekemistä keskenään, voi olla sattumaakin että ilmeni samaan aikaan, mutta oma veikkaukseni oli että jos liika öljy jotenkin päätyi tuonne kaasuläpälle asti, vai mihin se voi joutua jos sitä laittaa reilusti yli ylärajamerkin?

Kaasuläppää en uskalla purkaa puhdistamista varten kun luin että sekoaa kun sen irrottaa ja pitää olla joku volkkarin maksullinen ohjelma että saa uudelleen toimimaan. Pajalle vieminen on taas liian kallista jos ei tiedä mitä autolle pyydän tekemään joten toivon että jollain muulla olisi ollut sama vika ja osaisin ostaa osat, ja jos se on tuo kaasuläppä niin se on kai pakko teettää jollain kenellä on se ohjelma.

Onko muita osia joiden irrottamista pitää varoa kuin kaasuläpän jos ei ole tuota ohjelmaa? Uskallanko irrottaa kaikki muut anturit yms. vai voinko sekoittaa jotakin?

Poissa Tertzi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Lisäkysymyksenä, onko huohotinletku se reitti mitä pitkin liika öljy voisi päätyä kaasuläpälle. Jos on, niin miksi tuon letkun pitää tulla ilmanpuhdistimelle jos kerta on vaara että öljyä joutuu puhtaan ilman sekaan? Mitä tapahtuu jos sen irrottaa siitä? Entä mikä tuon huohottimen tehtävä tarkalleenottaen on, käsitin että sitä pitkin poistuisi öljyn seassa olevaa vesihöyryä, mutta onko sillä joku muukin tehtävä ja syy miksi sen pitää kiertää takaisin ilmanottoon? Onko siis niin että jos öljyä on oikea määrä niin letkusta tulee vain vesihöyryä? Eikö siinä voisi olla jokin suodatin välissä mikä estäisi ettei öljy pääse kiertämään sen kautta?

Poissa Bisti

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 737
  • Entinen Skofabisti, nykyään pelkkä Bisti
    • Profiili
Mikä vuosimallin fabia on kyseessä? Itsellä oli aikoinaan -02 vuosimallin (muistaakseni) fabia samalla koneella joka teki jo uutena täysin vastaavia nykähdyksiä, tosin hyvin satunnaisesti ja ei kovin montaa kertaa tehnyt minulla olo aikana. Kyselin asiasta huollon yhteydessä liikkeestäkin mutta mitään vikakoodeja ei silloin löytynyt. Silloin tuli jonkun verran kuitenkin selviteltyä asiaa ja joitakin vastaavia tapauksia löysin, joissa vian syyksi oli paljastunut kampiakselin asentotunnistin. Öljyn täytöllä ei pitäisi olla tuohon mitään merkitystä.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Poissa MR

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Purin viime kesänä samalla koneella varustetusta Fabiasta tuon kaasuläpän ja puhdistin sen käyntihäiriöiden vuoksi. Se ainakin auttoi omaani. Kaasuläppä oli kauttaaltaan mustassa mönjässä, joten ei ihme, että aiheutti ongelmia. Tubesta löytää hyvät ohjevideot operaatioon ja se on helposti itse tehtävissä, jos yhtään pysyy työkalut kädessä. Kaasuläpän soputus onnistuu VCDS:llä, jonka suhteen apua löydät varmasti lähiseudultasi kysymällä jeesiä joko täällä tai somessa.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

Poissa Tertzi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vika korjaantui kun suihkutin Carbon Cleaner puhdistusainetta kaasuläppään. En uskaltanut irrottaa kaasuläppää kun ei ole vcds ohjelmaa, vaan painoin sitä auki ja suihkuttelin reilusti ainetta ylä- ja alapuolelle.

Puoli vuotta myöhemmin syttyi moottorivalo. Hankin kännykkään liitettävän vikakoodinlukijan joka ilmoitti vikakoodiksi EGR flow insufficient. Sain vikakoodin nollattua ja toimi pari päivää kunnes syttyi taas.

EGR valon palaessa auto kiihtyi hitaammin, vastasi kaasuun viiveellä ja söi bensaa normaalia enemmän.

Katsastukseen mennessä vaihdoin EGR venttiilin uuteen ja nyt ei ole ollut enää ongelmia.

EGR kannattaa siis vaihtaa heti ekaksi, kun se ilmeisesti menee näissä tukkoon vanhemmiten. Ajoin monta kuukautta odottaen että puhdistuisi itsestään mutta ei auttanut vaikka suihkutin sitä carbon cleanerilla ja laitoin bensan sekaan lisättävää fuel system cleaneriä.

Kaasuläppään puhdistusaine siis auttaa, mutta EGR venttiiliin ei auta.
« Viimeksi muokattu: 16.06.20 - klo:19:30 kirjoittanut Tertzi »

 




www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla