Kokemuksia Tiguanista

Aloittaja Welt, 21.03.19 - klo:22:04

« edellinen - seuraava »

Herr K

Lainaus käyttäjältä: Haito - 13.06.19 - klo:13:43
Onko Tiguanin ohjaus (Sport-moodissa) progressiivinen? Eilen ensimmäistä kertaa kiinnitin huomiota siihen, että kovemmilla nopeuksilla ohjaus tuntuu jäykemmältä kuin hitaammin ajaessa. Yleensä ajelen Eco-asetuksilla, enkä muista aiemmin kiinnittäneeni huomiota ohjaukseen.

Ainakin Passatissa Sportilla ohjaus muuttuu raskaammaksi. Välitys pysyy samana eli ei varsinaisesti ole progressiivinen. Saikohan Tiguaniin lisävarusteena progressivisen ohjauksen...
VW Passat Variant GTE

jare

ensikuussa pitäisi saapua Tiguan AllSpace 2.0Tdi Highline, ylimääräisiksi varuisteiksi en keksinyt kuin webaston ja ergopenkit etuistuimille.
vaihdossa menee 2016 B8 passat farmari 63tkm ajettu (passat paketit I,II,III), jonka toki saa tulla ostamaan =)

akk

^ Kyllähän tuo Highline on jo kohtuu hyvin varusteltu valmiiksi. Ergopenkkien myötä niiden verhoilu tulee myös tyylikkäämäksi.
VW ID.7 GTX

Haito

Tänään tuli todettua, että DSG-vaihteiston tapauksessa rullaus voi toimia myös D-moodilla ajettaessa. Yllätti kyllä.

JAK

Olen taistellut tuon liikennemerkki tunnistuksen kanssa. Tässä muutama fakta, sitä ei voi kytkeä pois käytöstä (tehtaalta kysytty). Liikennemerkit kyllä saa pois näytöstä. Ongelma tuossa on se, että kun toi kamera on autossa niin navin nopeusrajoituksia ei lueta kaikissa tilanteissa, navissa on kyllä oikeat nopeusrajoitukset noin 99%:sti. Oikeastaan näyttöön tulee nopeudet taajama (50km/h) jne alla kuva.
Tässä Tiguanin yksilössä oli viallinen keskusyksikkö tuossa radio systeemissä, yli kuusi kuukautta kesti ennen kuin vaihtoivat ehjän tilalle, piti videoida ongelmia jne. Koko radiosysteemi jumiutui ja boottailee itseään Jan antoi naurettavia nopeuksia, Mannerheimintie 120km/h ja ainakin Koskelantiellä sama.
Kovin hyvä fiilis koko jutusta ei tullut, onneksi myyjä hoiti homman, haki auton pihasta, toi sijaisauton ja palautti auton. Myyjälle täydet pisteet toimistaan.




JAK

Lisätään vielä, että kannattaa navigaattori muutenkin käyttää joko Applen Carplayta tai Android Autoa. Voi valita Googlen, Wazen, TomTomin väliltä melkeinpä reaaliaikaisesti päivittyvät kartat.

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: JAK - 08.08.19 - klo:22:48
Ongelma tuossa on se, että kun toi kamera on autossa niin navin nopeusrajoituksia ei lueta kaikissa tilanteissa, navissa on kyllä oikeat nopeusrajoitukset noin 99%:sti.

Kunnes tulee talvi ja talvirajoitukset, jolloin navin nopeustiedot ovat vähän sinnepäin.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

dwntime

Lainaus käyttäjältä: JAK - 08.08.19 - klo:22:48
Olen taistellut tuon liikennemerkki tunnistuksen kanssa. Tässä muutama fakta, sitä ei voi kytkeä pois käytöstä (tehtaalta kysytty).

Tämä huollon kommenttihan on ihan totaalista bullshittia. Huolto ei varmasti tuota osaa kytkeä pois päältä ja ymmärränkin sen. ODIS:illa ei kovin helppo ole noita koodauksia muutella.

Mutta kotiseppä jolla VCDS tai VCP (ja joka osaa sitä vieläpä käyttää), taikoo kyllä tuon tunnistuksen bittiavaruuteen. Helpoimmillaan riittää että ottaa moduulilta 17 - instruments, yhden bitin pois päältä ja sinne män.

JAK

Tässä muutama ”pikku” harmi tuon auton kanssa. Hätäjarrutuksen merkkivalo ja varoitusääni menee päälle välillä moottoritiellä tai kehätiellä. Ei varmaan kuulu toimia noin, mitään autoja ei missään suunnassa lähellä ole. Autohalliin ajessa auto päättää vetää jarrut kiinni, kohta joku tulee takapuskuriin kiinni. Samoin jarrut menee yllättäen päälle peruuttaessa tai ns ryömintävauhdissa eteenpäin ajaessa. Tämmöistä pikku harmia.
Navigaattori on edelleen täysin sekaisin. Mannerheimintiellä 120km/h jne... Kai jotain unohtui mainita.

JAK

Menee sitten tuo Tiguan vaihtoon. Ei vaan jaksa enää. Auto kuitenkin ostettiin uutena.

akk

^ Onhan nuo auton vikoja, mutta nyt kuulostaa ettei korjaamo/huoltopaikka ole ihan ajan tasalla ? Navigaattorille tuskin mitään voi, koska kyse on epätarkasta kartta-aineistosta, itsellä on tullut kohtuu usein eteen ettei löydä edes yleistä ja kauan olemassa ollutta osoitetta. Noita nopeusrajoitushäröilyjä sattuu silloin tällöin, mutta on niitä ongelmia muillakin merkeillä asian kanssa. Hyväksi olen havainnut käyttää Google Mapsia satellittinäkymällä CarPlayn kautta. Tuo kun toimisi vielä ilman piuhayhteyttä, niin olisi miltei täydellinen ratkaisu.
Tuo aiheeton hätäjarruttelu on jo vakava asia, tosiaan tuollainenhan voi johtaa jopa onnettomuuteen  :( Vaikuttaisi tutka-anturin vialta, onko se jo kerran vaihdettu ?


VW ID.7 GTX

JAK

Itse asiassa Navigaattoriin on korjaus olemassa. Tehtaalla on kahden eri valmistajan komponentti joka on samalla osa numerollakin, maahantuoja osaa tilata sen toimivan. Näin kerrottiin. Muut elektroniikan virheet on sitten toinen juttu. Lopullinen päätös tehdään ensi viikolla. Ainakin auto menisi taas korjaamolle ja saisi pysyä siellä vaikka vuoden kunhan tulee kuntoon.
Vaihto vaan houkuttaa aika paljon kun tässä on tosiaan tuo korjaamo tullut liiankin tutuksi.

dwntime

^ Mulla on 2017 vuosimallin tiguanissa ihan samaa ongelmaa tuon front assistin kanssa. Välillä huutelee omiaan mutta ei niin paljoa että jaksaisin välittää :)
Samaa teki edellinen V90.

akk

^ Itsellä tuo front assist on ollut kyllä passiivinen, jopa ihmetellyt välillä toimiiko se ollenkaan. Edellisessä Passatissa se toimi selvästi aktiivisemmin. Tuohan saa kyllä kytkettyä poiskin, mutta on silloin yksi turvavaruste vähemmän (jos toimisi oikein)

Jos tuo FA krenaa, toimiiko adaptiivinen vakkari silti hyvin ?

Huomasin muuten äskettäin, reilun vuoden jälkeen, että auto osaa käynnistyä itsestään auto stopin jälkeen uudestaan, jos vaan malttaa että edellä ollut auto ehtii riittävän kauas. En tiedä onko tuo "käynnistysetäisyys" riippuvainen, vakkarin vastaavasta säädöstä...tuskin.
VW ID.7 GTX

JAK

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 19.09.19 - klo:22:14
^ Mulla on 2017 vuosimallin tiguanissa ihan samaa ongelmaa tuon front assistin kanssa. Välillä huutelee omiaan mutta ei niin paljoa että jaksaisin välittää :)
Samaa teki edellinen V90.
Ei se Front assist mitään huutele. Hätäjarrutuksen varoitusvalo ja nuolet neljään suuntaan. Ihmettelen jos jollain todellakin hätäjarrutus varoituksia tulee eikä siitä välitä. Kertoakin on liikaa. En todella pidä siitä, että hätäjarrutus varoitus tulee eikä siihen kiinnitä huomiota. No kukin tavallaan. En missään nimessä hyväksy tuollaista. Mistä sen tietää jos auto päättää vetää liinat kiinni, ei mistään siksihän tuo varoitus on.

dwntime

No front assist ON se hätäjarrutusavustin. Punainen autonkuva mittaristossa. Liinoja ei auto minulla ole kiinni vielä vetänyt itsekseen.

Ja hyväksyt tai et, niin häröjä se tekee kun olosuhteet vaihtelee ja kyseessä on kuitenkin tutkapohjainen järjestelmä.
Samaa ongelmaa muissakin merkeissä joten ei VW yksin tämän ongelman kanssa ole.

En ole kattonut onko tuohon tutkaan olemassa softapäivitystä.

akk

Lainaus käyttäjältä: JAK - 20.09.19 - klo:07:13
Ei se Front assist mitään huutele. Hätäjarrutuksen varoitusvalo ja nuolet neljään suuntaan. Ihmettelen jos jollain todellakin hätäjarrutus varoituksia tulee eikä siitä välitä. Kertoakin on liikaa. En todella pidä siitä, että hätäjarrutus varoitus tulee eikä siihen kiinnitä huomiota. No kukin tavallaan. En missään nimessä hyväksy tuollaista. Mistä sen tietää jos auto päättää vetää liinat kiinni, ei mistään siksihän tuo varoitus on.

Jos nyt on käsitteet hieman hakusessa niin tosiaan sen front assistin / hätäjarrutuksen saa kytkettyä pois, jos se kerran toimii epäluotettavasti. Painallus vasemman viiksen päästä ja ruksi pois "front assist" - kohdasta.
VW ID.7 GTX

JAK

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 20.09.19 - klo:08:07
No front assist ON se hätäjarrutusavustin. Punainen autonkuva mittaristossa. Liinoja ei auto minulla ole kiinni vielä vetänyt itsekseen.

Ja hyväksyt tai et, niin häröjä se tekee kun olosuhteet vaihtelee ja kyseessä on kuitenkin tutkapohjainen järjestelmä.
Samaa ongelmaa muissakin merkeissä joten ei VW yksin tämän ongelman kanssa ole.

En ole kattonut onko tuohon tutkaan olemassa softapäivitystä.

Ei edes huollon mukaan saa toimia noin. Tarkoittaa, että ei edes valmistajan. Häiriövalo syttyy jos se keulan VW-logo ei saa signaalia. Siksi siinä se häiriövalo on. Ei missään tapauksessa saa ikinä varoitella hätäjarrutuksesta, jos niin tekee auto huoltoon.

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: JAK - 20.09.19 - klo:21:22
Ei edes huollon mukaan saa toimia noin. Tarkoittaa, että ei edes valmistajan. Häiriövalo syttyy jos se keulan VW-logo ei saa signaalia. Siksi siinä se häiriövalo on. Ei missään tapauksessa saa ikinä varoitella hätäjarrutuksesta, jos niin tekee auto huoltoon.

Kysehän ei tässä ole häiriövalosta vaan siitä että järjestelmä varoittaa kuljettajaa kun järjestelmä aktivoituu. Golf ainakin varoittaa sekä äänellä että keskinäytön kuvalla. Virhevaroituksia on tullut viiden vuoden aikana muutama, ehkä kerran pari vuodessa. Ja ei auto ole mitään hätäjarrutusta noiden häröjen vuoksi aloittanut, en tiedä johtuuko siitä että varoitus on tullut yleensä kiihdyttäessä ja jarrutuksen voi estää painamalla lisää kaasua.

Kun järjestelmä perustuu tutkaan niin turhia varoituksia nyt vaan voi tulla, piti siitä tai ei.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

Zetor

Minulla tuli edellisessä Superbissa 3,5 vuoden aikana aiheettomia jarrutuskehotuksia muutama vuodessa ja niistä alle viidessä auto ehti tehdä pienen jarrutuksen. Useimmat virhehälytykset tulivat rekkojen ohituksissa moottoritiellä joko niiden renkaista lentävistä loskapaakuista taikka säiliörekkojen kiiltävistä säiliöistä.

Nykyinen Tiguan ei ole vielä ensimmäisen 7000km aikana hälytellyt virheellisesti.

Raskaan kaluston puolella vastaava järjestelmä on ollut nyt muutaman vuoden pakollinen (kulkee nimellä AEBS). Niiden kanssa on ollut paljon haasteita virheellisten tutkaheijasteiden kanssa. Esimerkiksi Turun moottoritien tunneleita ennen olevat kaistojen yläpuolisten näyttötaulujen tukirakenteet ovat hämänneet tutkia.
VW Tiguan Allspace 2.0TSI Highline -19
VW Golf 1.4 TSI DSG Comfortline -17
ex Skoda Superb Combi L&K 2.0 TDI 190 4x4 DSG -16 + 4*VAG

Gerge

Netti temppuilee autossa kun kännykästä yrittää jakaa. Kauniisti yhdistää ja wlan merkki tulee näytölle ylälaitaan. Mutta kun data pitäsi liikkua tulee näytölle virheilmoitus. Onko kellään ajatuksia mitä voisi asialle tehdä. Kännykän netin jako toimii muilla (läppäri, TV jne.) ongelmitta. Kännykän malli OnePlus 6.
VW Tiguan II Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Golf VI Highline 2,0 TDI 103 kW 4MOTION

mfroberg

#51
Lainaan vanhaa topiccia hieman.

Tässä on tullut nyt runsas kuukausi kurvailtua fullsize Tiguanilla ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Ajettavuus on mainio kuten tilatkin mutta suurin positiivinen yllätys on ollut kulutus. Aloitus tapahtui vielä talvisissa keleissä mutta nyt paljaalla asfaltilla tulokset senkin paranevat. Eilen tuli heitettyä vajaan parinsadan kilsan keikka joka sisälsi yhden veneen noston luiskalta ja ko. veneen hinaamisen huoltoon viiden kilsan päähän. Muuten ajo oli maantievoittoista 60/80-aluetta ja ripaus satasta. Auton oma kulutusmittaus kertoi kulutuksen olleen 4.4 l/100km. Ajoin kyllä mahdollisimman taloudellisesti ja rullasin paljon.

Omistusaikanani pitkäaikainen kulutus on ollut 5.5 l/100km sisältäen kaikki ajot ja kelit. Mielestäni ei paha möhkölle jonka omamassa on 1775 kg ja ilmanvastustakin piisaa. Alla on vielä talvirenkaat Hakkapeliitta 8 SUV 215/65R17 ja saa nähdä miten homma muuttuu kun alle menee 235/55R18 kesäfillarit. Nyt jo voi sanoa ettei vaihto Golf farkuista samalla koneella tuonutkaan suurta muutosta kulutukseen, päin vastoin mitä odotin. Tämä autonvaihto kun tehtiin "rohkeasti" meneillään olevan sodan aikana ja dieselin hinta oli jo tapissa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy