Lumikuormien mittailuja

Aloittaja kotka, 28.01.11 - klo:13:56

« edellinen - seuraava »

kotka

Hei
Suorittaako kukaan muu lumikuormien mittailua katoilta, kuin minä?
Teen sitä työhönkuuluvana palveluna raportteineen..
Omakotitaloasujien kannattaisi tutkia omia kattojaan "sillä-silmällä"
Ympäristökeskuksen lumikuormakartta pitää aika hyvin paikkaansa ns. peruskatoilla, mutta onpa ollut rajujakin ylityksiä.
Painavin mitattu neliökuorma loivalla harjakatolla on tähän mennessä ollut 237,3 kg/m2, jolloin lunta oli 120 senttimetriä..

Edittiä: http://wwwi2.ymparisto.fi/i2/90/rokg2/tanaan_fi.html  <- tuolta lisätietoja aiheesta..

Ja yritystä en viitsi mainita mainostarkoituksessa, mutta olemme yksi euroopan suurimmista bitumikattojen urakoitsijoista.
VW Passat 3C, 2,0 TDI DSG,highline. Maxboom Sm4
GolfIII,maxboom SM2

Quality


Pistäisitkö vielä linkin tuohon SYKEn karttaan - onhan se täällä jo ollutkin, mutta täydentää hyvin uutta aihetta.

Missä päin firmasi tarjoama palvelu on? Pitäisi varmaan helsinkiläisen paritaloyhtiön kattolumikuormaa kartoittaa. Mökillä pystyy helpommin arvioimaan (ja pudottamaan) itsekin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Donitsi

Mistähän tälläinen lumihysteria oikein johtaa juurensa? Siitäkö kun ei 15 vuoteen lunta ole Helsingissä ollut 20cm enempää? Suuremmat riskit taitaa lumesta olla että se pukkaa vettä katon läpi kun että lumi tulee katon läpi. Niin ja ne lumiesteet, kenen idea oli ne vaatia pakollisiksi? Enemmän haittaa kun hyötyä.

Sinne vaan katolle kolaamaan jos tuntuu että liikaa on, muistaa vaan köyttää itsensä. Ja mieluummin vyötäröltä, ei kaulasta.

Apaju

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 28.01.11 - klo:17:21
Sinne vaan katolle kolaamaan jos tuntuu että liikaa on, muistaa vaan köyttää itsensä. Ja mieluummin vyötäröltä, ei kaulasta.

Ja jos omakotitalossa asustelee voi tietysti jokainen "atte kätevä" tehdä tollaisen lumihöylän, jolla kyllä saa lumet katolta paljon helpommin kuin kolalla, ja kun itse tekee ei osat maksa kuin max 20 eur, kaupallisista tuollaisista pyytävät 100-150 eur.
Tässä oma versio lumihöylästä.


VW ID.3 Life

Obvious


Apaju

VW ID.3 Life

PTG

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 28.01.11 - klo:17:21
Mistähän tälläinen lumihysteria oikein johtaa juurensa? Siitäkö kun ei 15 vuoteen lunta ole Helsingissä ollut 20cm enempää? Suuremmat riskit taitaa lumesta olla että se pukkaa vettä katon läpi kun että lumi tulee katon läpi. Niin ja ne lumiesteet, kenen idea oli ne vaatia pakollisiksi? Enemmän haittaa kun hyötyä.

Sinne vaan katolle kolaamaan jos tuntuu että liikaa on, muistaa vaan köyttää itsensä. Ja mieluummin vyötäröltä, ei kaulasta.

Jep mökillä tai okt:n katolla pystyy (kattomateriaalista riippuen) toimimaan ihan maalaisjärkeä käyttäen, mutta oikeat kerrostalot ovat ihan oma lukunsa...

Hiemankaan jyrkemmillä peltikatoilla pudottamiseen ei kai taas ylipäänsä ole edes tarvetta ja/tai voipi käydä niin, että menee itse siitä tonttiin lumen mukana...

Jep ja lumiesteiden "hyöty" on tosiaan siinä, että keräävät lumen siihen, mistä se olisi muuten mennyt pihalle. Osaako muuten joku sanoa, miksi joissakin tsadin taloissa on noita ja toisissa taas ei?

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Obvious - 28.01.11 - klo:20:40
^Miten tuo toimii?
Tuollako lähtee pakkautunut lumi jota joutuu alumiinilapiollakin lyömään jotta saa jotain irti?
Näyttää ennemminkin kalastusvälineeltä ;)

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 28.01.11 - klo:17:21
Mistähän tälläinen lumihysteria oikein johtaa juurensa? Siitäkö kun ei 15 vuoteen lunta ole Helsingissä ollut 20cm enempää? Suuremmat riskit taitaa lumesta olla että se pukkaa vettä katon läpi kun että lumi tulee katon läpi. Niin ja ne lumiesteet, kenen idea oli ne vaatia pakollisiksi? Enemmän haittaa kun hyötyä.

Sinne vaan katolle kolaamaan jos tuntuu että liikaa on, muistaa vaan köyttää itsensä. Ja mieluummin vyötäröltä, ei kaulasta.

Ihmetellyt samaa asiaa, on sitä lunta ollut ennemminkin.... kyllä omakotitalojen katot kestää!
Viime talvena alkoi tämä lumijeesustelu, kun Helsinkiin tuli ensimmäisen kerran moneen vuoteen lunta ja siitähän media sitten paasaa.
On sitä lunta ollut aiemminkin, vieläpä enemmän.

Ymmärrän toki kaupungeissa taloyhtiöiden huolet, koskapa ovat vastuussa jos joku sattuu kävelemään alta juuri kun lumet lähtee katolta.
Sattumallahan ei enää ole mitään merkitystä, joku on aina saatava vastuuseen jostakin  :-[

Tureq

Lainaus käyttäjältä: PTG - 28.01.11 - klo:21:09

Jep ja lumiesteiden "hyöty" on tosiaan siinä, että keräävät lumen siihen, mistä se olisi muuten mennyt pihalle. Osaako muuten joku sanoa, miksi joissakin tsadin taloissa on noita ja toisissa taas ei?

No lumiesteitähän tulee käyttää semmoisilla katon osilla, jotka ovat kulkuteiden lähistöllä, ja kattomateriaalin ja kaltevuuden tulee silloin olla sellainen että se mahdollistaa lumen alas tulemisen. Eli huopakatolla lumiesteitä ei tartte. Ja milloin tämä on määräyksiin kirjattu, niin tarkkaa tietoa ei kyllä ole. On kai se siellä ainakin 25v ollut.

ATM

Yksi plussakeli vaadittiin ja katolta ryöpsähti arviolta 48 kuutiota lunta (8m x 6m x 0,5m per puoli). Nyt saa sataa taas aika paljon lunta että katto kuormittuisi liikaa. Oli vain aika kolaaminen että sai pihan puhtaaksi. Ongelmaksi asti lunta ei ole kertynyt vielä kertaakaan.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 28.01.11 - klo:21:21

Sattumallahan ei enää ole mitään merkitystä, joku on aina saatava vastuuseen jostakin  :-[
Näin on,ja pitääkin olla.Muuten putoavien lumien ja jäiden alle kuolisi huomattavan paljon enemmän ihmisiä.  

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: ATM - 28.01.11 - klo:21:25
Yksi plussakeli vaadittiin ja katolta ryöpsähti arviolta 48 kuutiota lunta (8m x 6m x 0,5m per puoli). Nyt saa sataa taas aika paljon lunta että katto kuormittuisi liikaa. Oli vain aika kolaaminen että sai pihan puhtaaksi. Ongelmaksi asti lunta ei ole kertynyt vielä kertaakaan.

Peltikatto :D

ATM


SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 28.01.11 - klo:21:26
Näin on,ja pitääkin olla.Muuten putoavien lumien ja jäiden alle kuolisi huomattavan paljon enemmän ihmisiä.  

Paitsi että tilastollisesti enemmän kuolee niitä, jotka lumia pudottavat, kuin niitä jotka niitten alle jäävät :O
Ja suurin osa ihan turhia kuolemia! Media lietsoo jotain romahduspelkoja ja sitten vaan katolle ilman mitään suojavarusteita...

Quality

LainaaYmmärrän toki kaupungeissa taloyhtiöiden huolet, koskapa ovat vastuussa jos joku sattuu kävelemään alta juuri kun lumet lähtee katolta.

Onneksi talot ja niihin johtavat kulkutiet sijaitsevat siten, ettei tuota vaaraa ole. Jotain hyötyä päätysisäänkäynnistäkin  ::). Mutta jos tuolla katon kantavuudella vielä spekuloidaan, niin tiilikatto on melko painava jo itsessään, ja kun sieltä lumi ei helposti alas liu'u, on ainakin teoreettinen mahdollisuus, että lumikuorma on lopputalvesta liian suuri.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: Quality - 28.01.11 - klo:21:33
Onneksi talot ja niihin johtavat kulkutiet sijaitsevat siten, ettei tuota vaaraa ole. Jotain hyötyä päätysisäänkäynnistäkin  ::)

Onneksi itse olen varustautunut sellaisella luonteella, etten ajatusta suo tuonlaisella asialle...
Jos se taivas sitten tippuu päälle, se tippuu...  ::)

Tikka

Juu, eilen tipahti kaikki lumet katolta, tosin ne pudotettiin ihan itse.  ;D

kotka

Lainaus käyttäjältä: Tureq - 28.01.11 - klo:21:23
No lumiesteitähän tulee käyttää semmoisilla katon osilla, jotka ovat kulkuteiden lähistöllä, ja kattomateriaalin ja kaltevuuden tulee silloin olla sellainen että se mahdollistaa lumen alas tulemisen. Eli huopakatolla lumiesteitä ei tartte. Ja milloin tämä on määräyksiin kirjattu, niin tarkkaa tietoa ei kyllä ole. On kai se siellä ainakin 25v ollut.

Kun taas uutisia seuraa, niin useita halleja näyttää romahtaneen ja muutama on laitettu käyttökieltoon. On taas lumitalkoolaisille töitä, kun katolla olevan lumen massa kasvaa kostuessaan.

..No olipa lumikuormat mitä tahansa, niin pahinta ovat epätasaiset kuormat. Perustalojen lumikuormat eivät ylity koskaan, jos ottaa huomioon suunnittelulujuuden varmuuskertoimineen. Romahduksethan sattuvat yleensä halleissa, joissa jo jotain on pielessä tai kuormitus ei olekkaan tasaista.

Itsekin asun omakotitalossa, enkä katolle meinannut mennä vähässä tingassa. Odottelen, että tuo peltikatto pudottaa ne itsestään.

Ja kun kerta tietoa näytästäisi olevan noista lumiesteistä, niin minunkin tietoja voisi päivittää. Sillä myös kermikatot (eli huopa), joiden jyrkkyys on 1:10 tai jyrkempi, vaativat lumiesteet. Kattoliiton suositus ei ole vielä kirjattu rakennussäädöksiin. Mutta jos tuollainen ohje on, niin meidänkin yritys säästyisi vuosittain tuhansien kattojen rei'ittämiseltä. "Puolihuolimattomasti" mekin niitä unohtelemme asentaa, mutta vastuu on täysin tilaajan. Tämän kirjoitan luovutustodistukseen, sekä katon huolto- ja käyttöohjekirjaan.
VW Passat 3C, 2,0 TDI DSG,highline. Maxboom Sm4
GolfIII,maxboom SM2

PTG

Lainaus käyttäjältä: Tureq - 28.01.11 - klo:21:23
No lumiesteitähän tulee käyttää semmoisilla katon osilla, jotka ovat kulkuteiden lähistöllä, ja kattomateriaalin ja kaltevuuden tulee silloin olla sellainen että se mahdollistaa lumen alas tulemisen. Eli huopakatolla lumiesteitä ei tartte. Ja milloin tämä on määräyksiin kirjattu, niin tarkkaa tietoa ei kyllä ole. On kai se siellä ainakin 25v ollut.

Njoo, mutta koskee kai vain uudisrakentamista (tai sellaiseksi rinnastettavaa), joten se, että niitä vanhojenkin kerrostalojen katolla kysymykseni mukaisesti näkee, riippuu ilmeisesti puhtaasti yhtiöiden omista visioista, eikä siis siitä, että jokin säännös lumiesteiden asentamiseen suoranaisesti velvoittaisi? Ajatus lienee muutenkin päinvastainen eli lumiesteitä ei välttämättä tarvita, jos katon kaltevuus ja/tai materiaali on sellainen, ettei lumi sieltä itsekseen voi tulla.

tsiih

LainaaJos se taivas sitten tippuu päälle, se tippuu...   ::)
Voe saakuta, niin oli Härmässä romahtanut nyt sitten koko navetta. Tietää kesäksi työleiriä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

SciroSJK

#21
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 29.01.11 - klo:16:39
Voe saakuta, niin oli Härmässä romahtanut nyt sitten koko navetta. Tietää kesäksi työleiriä.

Joo, luin Ilkan sivuilta!
Oletkos sieltä suunnasta kotoisin?

Micco

Tuli mieleen tästä lumihysteriasta viime talvi Joensuussa. Ensin ihan ministeritasolta usutettiin ihmiset katoille. Ei mennyt kauaa, kun paikallinen apulaisylilääkäri joutui jo ottamaan kantaa aiheeseen. Innolla odotan, ollaanko millään taholla opittu edellistalvesta mitään...

Lumet jäi omalta katolta pudottamatta viime talvena, ja ihan ensimmäisenä en ajatellut katolle kiivetä tänäkään vuonna. Seurataan kuitenkin tilannetta.  :)
Torsen + haldex + visco

Kapa

Mies kun pääsee yli 65 vuoden iän, niin sillä on neljä pakkomiellettä: 1. Mennä syksyllä ensimmäisenä koettelemaan jäiden kestävyyttä. 2. Mennä keväällä viimeisenä kokeilemaan jäiden kestävyyttä. 3. Polttaa varmasti kaikki kuivat lehtiroskat lähipiirissä keväällä. 4. Pudottaa itse lumet katolta joka talvi.

Zaasa

#24
Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 28.01.11 - klo:21:28
Paitsi että tilastollisesti enemmän kuolee niitä, jotka lumia pudottavat, kuin niitä jotka niitten alle jäävät :O
Tilastot menisi uusiksi jos mitään ei tehtäisi,pudotettaisi jäitä ja lumia kerrostalojen katoilta.

Katolta putoavat lumenpudottajat yleensä ammattitaidottomia ja ilman turvavaljaita olevia omakotiasukkaita.
Huoltoyhtiöillä ja kattojen huoltotöitä tekevien yrityksien lumenpudottajilla asianmukaiset turvavarusteet.

Omakotiasukkaat voivat vuokrata turvavaljaat vuokraamosta jos ei nuukuuttaan raaski maksaa niistä n.200â,¬,tuolla summalla olisi viime talvena muutama vammautuminen ja henki säästynyt :(

tsiih

Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 29.01.11 - klo:17:47
Joo, luin Ilkan sivuilta!
Oletkos sieltä suunnasta kotoisin?
Olen mutten sitä Kauhavan navettaa tarkoittanut vaan myötätuntoitsemurhan eilen tehnyttä kotopaikkani tyhjää navettaa ;D
No, tais olla odotettavissa viime kesän näkymistä päätellen (siksi kyselin aiemmin paljonko siellä on lunta ;)):

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

kotka

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 29.01.11 - klo:18:47
Omakotiasukkaat voivat vuokrata turvavaljaat vuokraamosta jos ei nuukuuttaan raaski maksaa niistä n.200â,¬,tuolla summalla olisi viime talvena muutama vammautuminen ja henki säästynyt :(

Tai sitten kysyä ihan ammatti-ihmisten apua. Ei tarvitse maksaa valjasvuokraa, tai yrittää opetella käyttämään niitä oikein. Kunnon työstä saa myös kotitalousvähennyksen, sen 60% työn osuudelta. Ja mitähän tuo nyt kustantaisi perus ok-talon lumien pudotus maahan, olisko 200 euroa kaikkineen hyvin soveltuva keskiarvolaskutus.
Tästähän tuli oikein lumenpudotustopic..
VW Passat 3C, 2,0 TDI DSG,highline. Maxboom Sm4
GolfIII,maxboom SM2

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: kotka - 29.01.11 - klo:21:35
Tai sitten kysyä ihan ammatti-ihmisten apua. Ei tarvitse maksaa valjasvuokraa, tai yrittää opetella käyttämään niitä oikein. Kunnon työstä saa myös kotitalousvähennyksen, sen 60% työn osuudelta. Ja mitähän tuo nyt kustantaisi perus ok-talon lumien pudotus maahan, olisko 200 euroa kaikkineen hyvin soveltuva keskiarvolaskutus.
Viiden asunnon rivitaloyhtiön lumenpudotus naapuritalossa maksoi 2800â,¬ viime talvena.Kuusi miestä töissä ja tekivät töitä n.4h.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 29.01.11 - klo:21:47
Viiden asunnon rivitaloyhtiön lumenpudotus naapuritalossa maksoi 2800â,¬ viime talvena.Kuusi miestä töissä ja tekivät töitä n.4h.

Tuntipalkka on ainakin ollut kohdallaan. Diplomi-insinöörejäkö ne lumenpudottajat olivat? ;)
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

tn62634

Nyt on apinoita koijattu...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy