Audi A3 2007 SB (8PA) 1.4TFSI tärinä

Aloittaja ukormi, 25.10.18 - klo:23:02

« edellinen - seuraava »

ukormi

Tervehdys,

ostin tuossa kyseisen kulkineen johon oli juuri vaihdettu ketju, laahaimet ja kiristin. Rattaat olivat kuulemma olleet kuin uudet eikä nokan ajoituspyörääkään oltu vaihdettu. Samalla joku moottorin kumityynykin ja kytkin, paineasetelma sekä painelaakeri oli vaihdettu. Autolla on rullattu 251tkm. Öljyä ei ole koneesta hävinnyt 1500km matkalla.

Kone vetää ihan hyvin ja vääntöäkin tuntuisi olevan normaalisti. Ongelmana on tyhjäkäynnillä koriin välittyvä tärinä. Tyhjäkäynti on mittarin mukaan 650rpm tuntumassa ja pikkasen heijaa säännöllisesti toistuvalla syklillä ja se aiheuttaa koriin ikävän toistuvan tärinän. Kylmällä koneella tätä ongelmaa ei esiinny.
Tulpatkin on jokunen aika sitten vaihdettu. Olen lueskellut että näissä saattaisi olla kampikammion huohotusventtiileissä vikaa ja se aiheuttaisi tämän tyyppistä ongelmaa. Eikä ole mitään tietoa onko imukanavia koskaan putsattu, se pitää jossakin välissä vielä tarkistaa.

Tässä on pitkulainen huohotusventtiili venttiilikopan päällä ja siinä on kaksi kalvoventtiiliä molemmin puolin imusarjalle menevää letkua.

Lisäksi olen etsiskellyt tämän 1.4 TFSI koneen sisältävää korjauskäsikirjaa, mutta eipä sellaista ole tullut vielä vastaan.
Millainen tämän auton huohotusjärjestelmä on? En ole tuollaista huohotussysteemiä vielä bongannut nettikaupoista. Onkohan jossakin myynnissä tuollaisen korjaussarjaa.
https://www.autodoc.co.uk/car-parts/crankcase-breather-10860/audi/a3/a3-sportback-8pa/26582-1-4-tfsi
Letkut näyttävät tutuilta mutta tuollainen huohotin ei ole ainakaan tuossa venakopan päällä.

Kiitokset vastauksista jo etukäteen.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ukormi

Jatkoa Audin tarinalle.

Uusin jo aikaa sitten tuon huohottimen sekä toisen imusarjalta tulevan letkun. Ei ollut mitään vaikutusta tuohon täryyttelyyn.
Viikko sitten kakkospytystä laukesi puola, uuden puolan vaihdolla ei ollut silläkään vaikutusta täristelyyn. Nyt tuo täristely on myös kylmällä koneella ja täristää koko ajan kunnes lämpiää ja täristely muuttuu taas enemmän jaksottaiseksi. Pitänee uusia loputkin puolat ja motivoida ittensä ottamaan imusarja pois. Luultavasti siellä on moskaa sen verran ettei ihan pikkulusikkaan mahdu. Erikoisia vikoja.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ukormi

No lisää yksinpuhelua.

Viikko sitten alkoi kuulumaan epämääräisiä ääniä jakoketjun tienoilta. Purin kopan auki ja kas, jakoketjussa on väjää sangen reippaasti. 9000km siten vaihdettu ketju, laahaimet ja kiristin edellisen omistajan toimesta. Nyt tilasin koko satsin VTT pyörän kanssa. Katsotaan häviääkö samalla tämä täristys vai vieläkö jatkuu satsin vaihdon jälkeen.

Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ukormi

Ja pientä päivitystä tuosta tärinästä.
Putsailin alku kesästä karstat pois imukanavista ja imusarjasta. Samalla puhdistin myös välijäähdyttimen. Tärinät hävisivät melkein kokonaan. Aivan pientä värinää antaa joskus.

Karstaa oli imukanavissa niin paljon että nelosen imukanavat olivat melkein tukossa. Vääntöä tuli paljon lisää ja polttoaineen kulutus lasku reippaasti.

Ja jakoketjusarjan vaihdoin myös jo aiemmin. Edelleen hieman raplattaa kylmänä käynnistäessä mutta parin sekunnin päästä hiljenee. Teki tuota heti vaihdosta lähtien. Nyt ajettu vaihdon jälkeen 30tkm.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy