Nelivedon perä ongelmat/rikkontumiset.

Aloittaja -karppa-, 10.08.18 - klo:20:43

« edellinen - seuraava »

0-50tkm
2 (6.3%)
50-100tkm
7 (21.9%)
100-150tkm
10 (31.3%)
150-200tkm
7 (21.9%)
200-300tkm
5 (15.6%)
yli 300tkm
1 (3.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

Lbls

Vuoden ollut perä oman laakeroinnin jälkeen paikoillaan, eikä mitään ongelmia. Kyllä siis varmasti jos tasauspyörästö ihan muusiksi kuluu niin alkaa ujeltamaan. Toki pääsääntöisesti näissä VW AG tuotteissa taitaa nuo laakerit vaan hajota. Itselläni oli hammaskosketuksen kohdat rattaista kiillottuneet toki, oli ehkä vähän erikoinen kosketus muutenkin. Eipä sellanen rautamötikkä paljoa välitä jos sielä välissä hieman mutua pyörii, laakereitahan se vaan rasittaa. Ei taida tuosta perästä hyvää saada, jos ei laakeroi itse SKF tms. fiksun valmistajan laakereilla. Suurimpana ongelmanahan näissä toki se, ettei sitä ole suunniteltu kyllä kun romulaariin käyttöikänsä jälkeen, todella ahdas ja ongelmallinen laitos. Ja tietty varaosien puute, nekin täytyy itse keksiä jostain. No, tosiaan sen 30 tuhatta ajetun perän tilasin saksasta kun kohtuu rahaan sai, ja sekin ulvoi samanlailla. Edelleenkin tallin perällä odottamassa parempia päiviä ja laakerointia.

Jaako KK

Mulla alkoi kans -15 neliveto Skodassa huutaa vetopyörästö 139tkm kohdalla ja siitä hiljalleen paheni. Ei tullut myyjäliikkeeltä mitään vastaan tuloa kun pari vuotta sitten käytettynä ostin :(.
Hellsten gearsilta ruotsista olisi saanut kunnostettua vajaa 1500 rahteineen ja vielä olisi tullut 500, vaihtotyöt lisäksi. Täkäläinen korjaamo päätyi sitten lähettämään omani joensuuhun fiksus korjaamolle korjattavaksi irto osan. Tälle tuli kokonaishinta vajaa1600,. Ajettu nyt noin 11tkm  rempan jälkeen. Toistaiseksi tyytyväinen vaikka ei halvaksi tullut tämäkään ja auto seisoi reilun viikon sen takia

timppa68

Mulla Ocu 1.8TSI 4x4 dsg -16 98tkm. Viime syksynä huomasin ajottaisen vingahtavan äänen takaa. Volkkarihuollon mukaan perän vasen poskilaakeri on kulahtanut. Eilen vein auton taas heille, kävivät näyttämässä perää jollain pajalla, joka laakereita on vaihtanut. Kuluneet poskilaakerit ovat aiheuttaneet muidenkin laakereiden väljiintymistä ja oisko jotain muitakin osia mennyt kun paja ei halunnut alkaa korjaamaan perää.

tarmo25

Omassakin 2014 1.8 TSI 4x4 alkoi perän laakeri(t) huutamaan 145tkm kohdalla. Alunperin vika paikannettiin merkkihuollossa, josta tarjosivat ainoaksi ratkaisuksi uutta perää ja hintaa olisi ollut töineen yli 6000e. Siihen kysyttiin maahantuojalta goodwilliä ja kun autossa oli "täydellinen" huoltohistoria, niin olisivat tulleet osan hinnassa 50% vastaan ja hintaa olisi jäänyt n. 3500e. Vein kuitenkin täälläkin mainittuun Vantaan Erikoisautoon, jossa laittoivat kuntoon ja hintaa tuli joku reilu 1600e. Myöhemmin jouduin vielä uusimaan perän tiivisteen, jonka vaihto kustansi paikallisella volkkaripajalla 300e. Tiedän myös henkilökohtaisesti kaksi muuta tapausta, jossa perän laakerit menneet samoilla kilsoilla Octaviassa, joten vaikuttaisi paljon puhuttua yleisemmältä vialta.

VAGkilainen

Sanokaapa johtuuko mista:
Kun liukkaalla alustalla lähdet risteyksestä ja käännyt esim oikealle, kuuluu n. sekunnin ajan jurinaa perästä. Aivan kuin pumppu tms antaisi tuon äänen. Peräöljyt ja Haldexöljyt uudet, sihti putsattu muutama tonni sitten. Voisiko olla joku ohjelmavika kun ei käytetty piuhan päässä öljyjen vaihdon yhteydessä?
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

hauno83

Lainaus käyttäjältä: Lbls - 26.01.22 - klo:10:31
Vuoden ollut perä oman laakeroinnin jälkeen paikoillaan, eikä mitään ongelmia. Kyllä siis varmasti jos tasauspyörästö ihan muusiksi kuluu niin alkaa ujeltamaan. Toki pääsääntöisesti näissä VW AG tuotteissa taitaa nuo laakerit vaan hajota. Itselläni oli hammaskosketuksen kohdat rattaista kiillottuneet toki, oli ehkä vähän erikoinen kosketus muutenkin. Eipä sellanen rautamötikkä paljoa välitä jos sielä välissä hieman mutua pyörii, laakereitahan se vaan rasittaa. Ei taida tuosta perästä hyvää saada, jos ei laakeroi itse SKF tms. fiksun valmistajan laakereilla. Suurimpana ongelmanahan näissä toki se, ettei sitä ole suunniteltu kyllä kun romulaariin käyttöikänsä jälkeen, todella ahdas ja ongelmallinen laitos. Ja tietty varaosien puute, nekin täytyy itse keksiä jostain. No, tosiaan sen 30 tuhatta ajetun perän tilasin saksasta kun kohtuu rahaan sai, ja sekin ulvoi samanlailla. Edelleenkin tallin perällä odottamassa parempia päiviä ja laakerointia.

Olisko laittaa tarkkaa osalistaa mitä vaihdoit, mittoineen ja osanumeroineen muidenkin tee se itse kavereiden iloksi. Oman ärrä golfin perä alkoi oireilla nyt 135tkm ajettuna ja vasen poskilaakeri väjänä.
Golf R VII, Audi A4 1.8tq fakeDTM

hauno83

Golf R VII, Audi A4 1.8tq fakeDTM

timppa68

Lainaus käyttäjältä: timppa68 - 01.02.22 - klo:11:52
Mulla Ocu 1.8TSI 4x4 dsg -16 98tkm. Viime syksynä huomasin ajottaisen vingahtavan äänen takaa. Volkkarihuollon mukaan perän vasen poskilaakeri on kulahtanut. Eilen vein auton taas heille, kävivät näyttämässä perää jollain pajalla, joka laakereita on vaihtanut. Kuluneet poskilaakerit ovat aiheuttaneet muidenkin laakereiden väljiintymistä ja oisko jotain muitakin osia mennyt kun paja ei halunnut alkaa korjaamaan perää.

Kävi huono tuuri kun Vantaan pajalla peräosaaja oli lomalla. Uus perä ois ollu Laakkosella 7000, vaihdettuna. Volkkarihuollon kontakteilla perä 2000GBP. Hommasin sit ite tehdaskunnostettu perä+haldex 2350,. Volkkarihuollon työvelotus 1300,. Peränvaihdolla ei mystinen alkuperäinen säännöllisen epäsäännöllisesti tuleva ääni poistunut. Jossain laakerissa tosin oli ruottalaisten mukaan  feeluu.




npa31208

Noniin oma perä tuli Latvian Recrolta korjauksesta reilu kk sitten ja nyt jo ujeltaa lähes kaikissa nopeuksissa. Tänään ajettiin nosturilla autohuollossa  ja selvästi perä mikä ulisee. Enään ei laakeri kahnaa, mutta tuo ujellus on tullut uutena ”ominaisuutena”. Onkohan siellä sitten vedetty jotain päin persettä kasauksessa.
Skoda Octavia III 1.6TDI 4x4, -15

timppa68

Lainaus käyttäjältä: timppa68 - 29.03.22 - klo:11:53
Kävi huono tuuri kun Vantaan pajalla peräosaaja oli lomalla. Uus perä ois ollu Laakkosella 7000, vaihdettuna. Volkkarihuollon kontakteilla perä 2000GBP. Hommasin sit ite tehdaskunnostettu perä+haldex 2350,. Volkkarihuollon työvelotus 1300,. Peränvaihdolla ei mystinen alkuperäinen säännöllisen epäsäännöllisesti tuleva ääni poistunut. Jossain laakerissa tosin oli ruottalaisten mukaan  feeluu.




Outo ääni kuuluu 5s kohdalla https://drive.google.com/file/d/1n73jj0IWsCPbTJ_0R2-iY5jWdKxLyze5/view?usp=sharing Joka ei siis perän vaihdolla poistunut.

MTT

Mulla ois kaupan ehjä haldex gen 5 perä. Ajettu alle 100tkm.
Seat Leon Sportstourer Xcellence e-hybrid 2023
Ex. Seat Leon X-Perience 2015 2.0 TDI 4Drive
      Seat Exeo 2010 2.0 TDI
      Seat Toledo 2003 1.9TDI
      Peugeot 306 1996 1.6 SR
      Peugeot 309 1987 1.6 GR
      Opel Ascona 1988 1.6 LS
      Ford Fiesta 1983 1.0 GX

Zeppen

Vetoakseli vai perä(poskilaakeri)? Seat Leon Xperience 2015 ajettu 160 tkm. Peräöljyt vaihdettu 120-130 tkm välillä, Haldexiin jo useita kertoja (viimeksi 140 tkm kohdalla). Kuskin puolen takavetoakselin sisäliitoksessa perään on selkeä välys. Tuntuu ja näkyy kun heiluttaa vetoakselista. Pystyisikö ongelman lähdettä selvittämään jotenkin (ei viitsis alkaa vetoakselin vaihtoon jos vika onkin perässä)? Ensin ajattelin vaihtaa vetarin, uusi jo hankittu, mutta nyt alkaa epäilyttää tuo perän poskilaakeri....  Ylimääräisiä ääniä autossa ei ole, mutta auto pomputtaa takapuoleen välillä enemmän, välillä vähemmän. Kardaanissa ei tunnu välyksiä muuten kuin Haldexin edessä olevassa kumiliitoksessa on pieni välys kiertosuuntaan (kuulemma normaalia). Uudet kesärenkaat painotettu kahdesti ja tekee myös talvikitkoilla samaa...  Ehdin jo hankkia vetaripultille 24mm 12-kulma hylsyn 3/4 tuuman työkaluun sekä vetoakselin ulostyöntimen.

pilkku1

Lainaus käyttäjältä: Zeppen - 07.06.22 - klo:10:47
Vetoakseli vai perä(poskilaakeri)? Seat Leon Xperience 2015 ajettu 160 tkm. Peräöljyt vaihdettu 120-130 tkm välillä, Haldexiin jo useita kertoja (viimeksi 140 tkm kohdalla). Kuskin puolen takavetoakselin sisäliitoksessa perään on selkeä välys. Tuntuu ja näkyy kun heiluttaa vetoakselista. Pystyisikö ongelman lähdettä selvittämään jotenkin (ei viitsis alkaa vetoakselin vaihtoon jos vika onkin perässä)? Ensin ajattelin vaihtaa vetarin, uusi jo hankittu, mutta nyt alkaa epäilyttää tuo perän poskilaakeri....  Ylimääräisiä ääniä autossa ei ole, mutta auto pomputtaa takapuoleen välillä enemmän, välillä vähemmän. Kardaanissa ei tunnu välyksiä muuten kuin Haldexin edessä olevassa kumiliitoksessa on pieni välys kiertosuuntaan (kuulemma normaalia). Uudet kesärenkaat painotettu kahdesti ja tekee myös talvikitkoilla samaa...  Ehdin jo hankkia vetaripultille 24mm 12-kulma hylsyn 3/4 tuuman työkaluun sekä vetoakselin ulostyöntimen.

Onko tästä mitään uutta kerrottavaa? Itsellä Seat Leon tdi fr 4drive aj.165tkm ja ihan samat oireet omassa, itsellä ei tosin pompota vaan rohisee..

Edit: Vuosimalli 15

npa31208

Lainaus käyttäjältä: npa31208 - 11.04.22 - klo:15:58
Noniin oma perä tuli Latvian Recrolta korjauksesta reilu kk sitten ja nyt jo ujeltaa lähes kaikissa nopeuksissa. Tänään ajettiin nosturilla autohuollossa  ja selvästi perä mikä ulisee. Enään ei laakeri kahnaa, mutta tuo ujellus on tullut uutena ”ominaisuutena”. Onkohan siellä sitten vedetty jotain päin persettä kasauksessa.

Päivitetääs tämän tilanne nyt. Eli perä kävi muutamaan otteeseen keväällä tarkastuksessa sen irrottaneessa ja kiinnittäneessä korjaamossa takuuseen ja toisen käynnin jälkeen ongelma poistui. Samalla vaihdettiin Kardaanin tärinänvaimenninkiekko. Oli muuten melkoisen kallis kumilimppu. Orkkis osa yli 600, ja tarvike vajaa 400, 🤣.
Skoda Octavia III 1.6TDI 4x4, -15

Lartsi85

 Mulla on skoda oqtavia 2.0tdi rs 4x4 2016vm. Autolla on ajettu 182000 ja takaperästä poskilaakerit porsi

Zeppen

Lainaus käyttäjältä: pilkku1 - 05.07.22 - klo:10:34
Onko tästä mitään uutta kerrottavaa? Itsellä Seat Leon tdi fr 4drive aj.165tkm ja ihan samat oireet omassa, itsellä ei tosin pompota vaan rohisee..

Edit: Vuosimalli 15

Ennen lomia en saanut autoa mihinkään tutkittavaksi. Ajettu nyt joku 5 tkm. Pari viikkoa sitten pääsin näyttämään autoa Vantaan Erikoisautoon, käytiin koeajolla ja katseltiin/koeteltiin nosturilta.  Diagnoosi oli, että vetoakseli & perän poskilaakerit kunnossa, mutta kardaanin ja haldexin välinen kuminivel oli huono. Kuskin puolella vetoakselin suojakuvun heiluminen peräliitokseen nähden on kuulemma normaalia. Lattialla oli samanlainen perä ilman vetoakselia ja kuskin puolen poskilaakerissa tuntui siinäkin liikettä. Sain tuon kuminivelen pari päivää sitten ja maanantaina pitäisi alkaa vaihtamaan sitä. Irrotusohjeet sain Vantaan Erikoisautolta (ensin löysätään Haldexin puolelta ruuvit, sitten irrotetaan etupuolen ruuvit. Kardaanin pitäisi nyt mahtua putoamaan alaspäin. Mikäli ei mahdu pitää keskitukilaakerin kiinnitys avata, jotta kardaania saa työnnettyä eteenpäin. Sitten vaan löysätyt ruuvit irti ja uusi limppu paikalleen...) Kaipa samoilla pulteilla voi kiinnittääkin sen takaisin. Momentti olisi toki kiva tietää.....  Epäilen kyllä tuon vaikutusta pomputukseen.

Lbls

Täälä ois ylimääräne perä 010 F perä halkastuna, haldexin pumppu ja ohjainlaite, jos joku haluaa askarrella.

MTT

Lainaus käyttäjältä: MTT - 18.04.22 - klo:21:00
Mulla ois kaupan ehjä haldex gen 5 perä. Ajettu alle 100tkm.
Tämä on myyty
Seat Leon Sportstourer Xcellence e-hybrid 2023
Ex. Seat Leon X-Perience 2015 2.0 TDI 4Drive
      Seat Exeo 2010 2.0 TDI
      Seat Toledo 2003 1.9TDI
      Peugeot 306 1996 1.6 SR
      Peugeot 309 1987 1.6 GR
      Opel Ascona 1988 1.6 LS
      Ford Fiesta 1983 1.0 GX

Jiivee

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 03.03.22 - klo:14:06
Sanokaapa johtuuko mista:
Kun liukkaalla alustalla lähdet risteyksestä ja käännyt esim oikealle, kuuluu n. sekunnin ajan jurinaa perästä. Aivan kuin pumppu tms antaisi tuon äänen. Peräöljyt ja Haldexöljyt uudet, sihti putsattu muutama tonni sitten. Voisiko olla joku ohjelmavika kun ei käytetty piuhan päässä öljyjen vaihdon yhteydessä?

Selvisikö sulla mistä tässä oli kyse?
Itselläni samoja viitteitä takapäästä?
-13 B7 Passat R-line 2.0TDI 4motion
Ex: -10 mk6 Gti Golf

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: Jiivee - 05.12.22 - klo:09:42
Selvisikö sulla mistä tässä oli kyse?
Itselläni samoja viitteitä takapäästä?
Ei ole mitään osannut kukaan sanoa..eikä ole purettu kun on ollut kiireitä. Katsotaan jos kerkeisi tutkimaan lisää joulun tietämillä.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Jiivee

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 05.12.22 - klo:21:32
Ei ole mitään osannut kukaan sanoa..eikä ole purettu kun on ollut kiireitä. Katsotaan jos kerkeisi tutkimaan lisää joulun tietämillä.
Kiitos vastauksesta.

Itsellä siis Passatti, mutta myös neljännen sukupolven Haldexi, mutta se ei rekisteröi mitään virheitä VCDS:n kautta.

Mutta oireesi kuulosti samalta kuin itselläni, eli kun auto lähtee paikaltaan jyrkkään oikealle/vasemmalle käännökseen niin peräpäästä kuuluu jurnausta/selkeästi joku ottaa vastaan.
Itsellä tehtyjä toimenpiteitä tähän asti:
- Haldexöljyjen vaihto (filtteriä ei paja putsannut, mutta kilsoja nyt autossa 175k ja pumppu vaihdettu kertaalleen ~100k kieppeillä)
- kun otan ratin viereisestä sulaketaulusta sulakkeen nro 6 (ohjaa Haldexjärjestelmää) irti ja teen käännöksiä niin ei jurise/vastustele ollenkaan
- takajarruremontti (levyt, palat, liukutappien herkistely) -> ei ole jarruissa vika
- vaihdoin perän öljyt viime viikonloppuna -> oireet pieneni hieman, mutta ei poistuneet täysin
- äsken laitoin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/606176/RVS-T3-Vaihteiston-suojaus--ja-kunnostusaine tämän sinne mukaan pyörimään, mutta koeajo vasta myöhemmin tällä viikolla -> raportoin onko vaikutusta

Auto siis kuitenkin heittää kaasulla perää sivulle, joten neliveto toimii.
Aiemmin kun oli Haldexin kanssa ongelmia niin virhekoodi tuli VCDS:ään ja neliveto ei pelittänyt ollenkaan.

Kerkesin myös tilaamaan uuden Haldexpumpun + filtterin ja öljyt, mutta ne teen vasta viimeisenä toimenpiteenä ellei tuo RVS:n aine auta mitään.
-13 B7 Passat R-line 2.0TDI 4motion
Ex: -10 mk6 Gti Golf

harakka

Vahva epäilys.
Liikkeelle lähdettäessä haldex on kiinni elikkä neliveto 50/50 ja lähdetään jyrkkään kaartoon etuakselin ja taka-aksetin pyörimisnopeuden erota johtuen haldex aukeaa lievästi viiveellä kun ei vielä ole nopeutta ja kytkin "narahtaa, tärähtää" auetessaan.
Minulla molemmissa, Yeti ja TikuTaku, on narahtanut ajoittain kuivalla asfaltilla varsinkin. En ainakaan itse oli pitänyt tätä vikana eitä mitään ole hajonnut yli 200tkm ajolla.
Volvo ei narahtanut kun lähti liikkeelle kytkin auki

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: harakka - 06.12.22 - klo:07:49
Vahva epäilys.
Liikkeelle lähdettäessä haldex on kiinni elikkä neliveto 50/50 ja lähdetään jyrkkään kaartoon etuakselin ja taka-aksetin pyörimisnopeuden erota johtuen haldex aukeaa lievästi viiveellä kun ei vielä ole nopeutta ja kytkin "narahtaa, tärähtää" auetessaan.
Samaa olen sanonut mm.merkkihuollossa, mutta eivät ole kuulleet mitään ylimääräistä. Olen kuitenkin satavarma että ennen peräöljyjen vaihtoa ei samaa kuulunut (ajoin autolla n. 100tkm-200tkm välin ilman ääniä). Toivotaan ettei tule mitään ongelmia.
Muuten nämä lll-sarjalaiset taitaa olla Ocujen parasta laatua mitä on ollut ja tulee olemaan.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Sped

Tähän meneillään olevaan keskusteluun niin paljoa liittymättä, mutta itsellä oli 6. sukupolven haldexin kanssa nyt öljynvaihdon ja sihdin puhdistuksen kanssa ongelmaa. Todennäköisesti pumppuun jäänyt ilmatasku tms., joka pudotti takavedon käytännössä pois (ei siirtänyt tehoa sinne).

Autotallista (alta) löytyy tarkemmat selitykset :) Saatiin siis korjattua.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

harakka





Kerkesin myös tilaamaan uuden Haldexpumpun + filtterin ja öljyt, mutta ne teen vasta viimeisenä toimenpiteenä ellei tuo RVS:n aine auta mitään.
[/quote]

Et kai laittanut rvs.sää tuonne haldex öljyn sekaan. Tuon lamellikytkimen luisto-ominaisuudet pitäisi olla tietyn laiset, joten turvallisinta on sinne kuuluva öljy, ei muuta.
Tuo" rusahdus " kuuluu haldexista paremmin pakittaessa kun ohjus on ääriasennossa, mikäli se nyt sieltä kuuluu. Peräöljyn vaihto tuskin saa aikaan mitään tuollaisia ääniä.

Senveran vielä tuosta haldexista että kun se samanaikaisesti kytkee takavetoa se myös toimii keskitasauspyörästöna ja mahdollistaa etu ja taka-akselin erisuuruiset pyörimisnopeudet ja joutuu luistamaan ja saattaa ääriasennoissa pitää jotain ääntä hetkellisesti.

Peltikorva

Lainaus käyttäjältä: Peltikorva - 08.02.20 - klo:14:37
Käytin Sotkaa katsastusessa 2. kerran sen historiassa. Läpi meni ilman huomautuksia. Mutta katsastusheppu sitten kysyi siinä avaimia luovuttaessa, että miten ton nelivedon pitäisi toimia. Kehui kokeilleensa jäisellä pihalla ja sanoi, ettei takapyörillä olisi vetoa. Ihmettelin että jaa...itse en ollut huomannut mitään että ei toimisia. No vastahan nämä talvikelitkin tulivat keski-Suomeen. Noh, kävin katsastuksen jälkeen kokeilemassa kunnon jyrkässä mäessä että kipuaako ylös. No eipä kivunnut. Etupyörät vain sutivat ja takaa puuttui veto tyystin! Mittaristossa ei ollut mitään vikavaloja. Niinpä siitä sitten suoraan merkkipajalle...

Laakkosella epäilivät että Haldexin punppu on varmaan rikki. Sain korjausajan seuraavalle päivälle. Olivat lukeneet vikakoodit. Sieltä löytyi C111307 "neliveto mekaaninen vika". No päivittivät ensimmäisenä softan sw 7082 --> sw 7083 ja neliveto tulikin kuntoon sillä! Tunnin homma ja 100 euroa. Kehuivat että kyseinen vika on ilmennyt yleensä jo takuuaikana. Mutta Sotkalla on nyt mittarissa 115 000 km ja melko tasan 5v. vanha. Haldex- ja DSG-öljyt on vaihdettu 60 tkm kohdalla. Kohtahan se on 120 tkm huoltokin puukattava. Uusi Haldex punppu, öljyt + työt olisivat kuulema kustantaneet luokkaa 500 euroa.

JKL Laajavuoressa on hyvä testata nousukykyä. On siinä Suuri ero, onko etuveto vaiko neliveto. Etuvetoisena etupyörät vain sutivat ja Sotka alkoi valumaan taaksepäin. Nelivetona mäkilähtö onnistui ruopimatta ja yhtään taaksepäin valumatta.

Noniin...50 000 km ja 2,5v myöhenmin neliveto muuttui (taas) etuvedoksi. Vikakoodissa lukee nyt ihan että Haldex-kytkimen punppu.

2 Faults Found:
16668 - Pump for Haldex Clutch
          C1112 07 [008] - Mechanical Failure
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 17
                    Reset counter: 194
                    Mileage: 164213 km
                    Date: 2022.12.07
                    Time: 19:52:49

16670 - All-Wheel Drive
          C1113 07 [008] - Mechanical Failure
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 178
                    Mileage: 164532 km
                    Date: 2022.12.13
                    Time: 16:46:15

Ei muuta kun auto pajalle pelon sekaisin tuntein. Laakkosen nimi vaihtunut Hedin Automotiveksi. Vaihtoivat uuden öljypunpun ja paketin mukana tulee uusi sihtikin. Vanha sihti oli tukkoisen näköinen. Tässä korjausten välissä Haldex-öljyt on kerran vaihdettu. Ihan huolto-ohjelman mukaan mentynä. Mutta ovat kuulema vasta tämän viimeisen vuoden aikana ottaneet huolto-ohjelmaan sihdin putsauksen/vaihdon. No nyt toimii neliveto taas. Renpan hinta töineen ja uusine öljyineen on luokkaa karvan päälle 600 euroa. Softaan ei kuulema ole tullut päivityksiä tuon ekan hajoamisen jälkeen. Öljypunpulla on 2v normitakuu. Sotkan mittariin kertynyt siis 165 tkm ja ikää vähän vajaa 8v.
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

harakka

Juuri itsekin tuon korjasin kun pumppu tukossa 130tkm ja vw huollossa moitin kun pumppua ei putsata öljynvaihdossa.

Uskallan epäillä että tässä on käynyt niin että ensimmäisellä kerralla pumppua ei ole puhdistettu ja nyt kun se pumppu on huonosti saanut öljyä on pumppu vioittunut. Nyt voisi kokeilla puhdistusta ja vcds.llä ajaa se opminointi mitä vw ei pysty tekemään mikäli on 5 gen haldex, tai vaihtaa siihen 275e alkuperäinen tarvikepumppu.
Öljynvaihtoväli on nykyään 30tkm sanoivat K Autossa

RSOCUstin

Onko neloskoppa Ogussa tämä sama persäshow. Onko sinne tullut päivitystä ja palattu vanhaan suodatin käytäntöön. En ole lukenut niin tarkkaan vielä voimalinjasta tietoja.

harakka

Huonostippa katsoin tuon Peltikorvan jutun, noinhan siinä oli käynytkin, no sattuuhan sitä.

Tuo suodatinjuttu. Tuo puhdistustarve ei oikeastaan johdu pelkästään suodattimen puutteesta. Samanlainen sihti on kaikissa pumpuissa. Uusissa haldexeissa pumppu pyörii aina ja suoraan paineistaa kytkimen ilman paineakkua ja on näin paljon nopeampi kuin gen4 ja vanhemmat.
Gen6 mukana tuli 30tkm huoltoväli myös gen5 haldexiin ja sihti kannattaa puhdistaa kaikista malleista.

Sped

Lainaus käyttäjältä: harakka - 22.12.22 - klo:19:50
Gen6 mukana tuli 30tkm huoltoväli myös gen5 haldexiin ja sihti kannattaa puhdistaa kaikista malleista.

Minulle sanottiin volkkarin toimesta, että haldexin huolto kuuluisi vasta 60 tkm kohdalla tehdä (gen 6). Tein silti piruuttani nyt 30 tkm kohdalla.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy