Kardaanin tukilaakerin vaihto

Aloittaja is95kiko, 29.06.18 - klo:18:13

« edellinen - seuraava »

is95kiko

Hep, 200tkm ja 08 Touareg, tukilaakeri pitäisi vaihtaa.

Onko kellään vinkkiä miten kardaani pitäisi irroittaa, kaikki pultit irti etu- ja takapäästä, miten takapään laipan saa irti ja kardaanin alas?

is95kiko

Lainaus käyttäjältä: is95kiko - 29.06.18 - klo:18:13
Hep, 200tkm ja 08 Touareg, tukilaakeri pitäisi vaihtaa.
Onko kellään vinkkiä miten kardaani pitäisi irroittaa, kaikki pultit irti etu- ja takapäästä, miten takapään laipan saa irti ja kardaanin alas?

Takapää lähti ensin kuulineen irti, jonka jälkeen sain takaa loputkin irti eli taaimmainen ei-kiiltävä sauma oli se mistä lähti.

Tukilaakeri vaihdettu, kustannuksia tuli rasvoineen 60e.

Kaljami

Moi. Mulla laakerin vaihto työn alla. Turrella ajettu 325000km ja nyt toistamiseen laakerin vaihto. Aiemmin aikaisemman omistajan toimesta volkkarilla 1700â,¬.
Nyt tuskailen tuon kardaanin pois saannin kanssa. Takapää ensin? Kuulineen? Siellä on joku nivel, jossa kuulat. Nään jonkun ristikon mut kuinka sen saa pois? Etupäästä koitin tärinenvaimenajaakin pois mut ei tunnu lähtevän.
Kaikki apu on tarpeen?
Niin ja miten sen laakerin vaihto sit onnistuu? Prässillä vaan, vai onko jotain muutakin...?
Kiitos etukäteen.

is95kiko

Lainaus käyttäjältä: Kaljami - 20.05.19 - klo:13:48
Moi. Mulla laakerin vaihto työn alla. Turrella ajettu 325000km ja nyt toistamiseen laakerin vaihto. Aiemmin aikaisemman omistajan toimesta volkkarilla 1700â,¬.
Nyt tuskailen tuon kardaanin pois saannin kanssa. Takapää ensin? Kuulineen? Siellä on joku nivel, jossa kuulat. Nään jonkun ristikon mut kuinka sen saa pois? Etupäästä koitin tärinenvaimenajaakin pois mut ei tunnu lähtevän.
Kaikki apu on tarpeen?
Niin ja miten sen laakerin vaihto sit onnistuu? Prässillä vaan, vai onko jotain muutakin...?
Kiitos etukäteen.

Tein itse kahteen kertaan.
Ensin tilasin laakerin netistä ja vaihdoin mutta kasatessa tuli joku vahinko ja meni n-booria väärin eli alkoi täristämään kovassa vauhdissa.
Tilasin sitten koko kardaanin Saksasta eli siinä tuli kaikki valmiissa paketissa, maksoi 215eur.

Irroitin kardaanin niin, että otin sieltä vaihdelaatikon päästä eli auton etupäästä irti. Sitten takapäästä nuo 5 tai 6 pulttia irti ja sitten vetämällä kardaania eteenpäin lähtee se tuolta takaakin irti. Irroitin sen tukikumin ja myös sen kehikon joka siinä on ympärillä, voi lähteä kyllä vähemmälläkin.
Irtoaa kun siis vähän kolkuttelee.

Jos vaihdat vain laakerin niin kardaani pitää katkoa keskeltä, merkkaa boorilleen vaikka pistepuikolla miten oli kasassa ettei käy kuin minulla.
Keskellä oleva nivelen suojakumi pitää vetää laakeria kohti, eli siinä on metallireuna joka on puristettu kardaaniin. Kun metallireunaa "avaa" niin suojakumia saa vedettyä kohti laakeria, siellä sitten on lukkorengas joka pitää kaiken koossa.
Kun ottaa lukkorenkaan pois, saa nivelen pois ja sen jälkeen laakerin voi vetää pois.
Ei tarvita puristinta, laakeri lähtee ilmankin.

Koko kardaani löytyy esim. Saksan Ebay:stä hakusanalla "Kardanwelle hinten für VW Touareg".

Kaljami

Hei kiitos, sain rohkaisua että ehkä mä tän vielä vaihdan  ;D
Pitääkö sitä vaan voimalla vetää eteenpäin? Kardaani liikkuu jonkinverran helposti eteenpäin,  mutta ei mahdu pois. Edestä en vielä ole sitä kehikkoa irrottanut. Mites, pysyykö ne takanaolevat kuulat paikallaan rasvalla ja millainen sen paikalleen laittaminen on? Sorminäppäryyttä?

is95kiko

Lainaus käyttäjältä: Kaljami - 20.05.19 - klo:17:20
Hei kiitos, sain rohkaisua että ehkä mä tän vielä vaihdan  ;D
Pitääkö sitä vaan voimalla vetää eteenpäin? Kardaani liikkuu jonkinverran helposti eteenpäin,  mutta ei mahdu pois. Edestä en vielä ole sitä kehikkoa irrottanut. Mites, pysyykö ne takanaolevat kuulat paikallaan rasvalla ja millainen sen paikalleen laittaminen on? Sorminäppäryyttä?

Joo, voimalla eteenpäin ja pientä nykimistä... jos taittaa "liikaa" nivelestä niin lähtee kuulia irti kun sitä vetää, ne tietysti saa sinne sitten takaisin mutta tulee turhaa puuhaa siitä.
Paikalleen menee helpommin, ensin takapää ja sitten etupää, ainakin näin minulla kun oli kehikko ja tukikumi irti niin oli tilaa.

automake

Täytyypä tulla tänne mainostamaan, kun oli sen verran hyvä palikka. Löysin netistä osan, jolla tuon kannatinkumin saa vaihdettua kardaani paikoillaan. Kumista viilletään murtuneet osat pois ja paikalle asennetaan "katkaistu" kumi joka pitää kardaanin paikoillaan. Laakeri ilmeisesti näissä yleensä kestää, mutta kumi ei.

Täältä löysin osan:

https://www.tori.fi/uusimaa/Kardaanin_kannatinkumin_korjaussarja_115295270.htm?ma=1

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy