2010-2012 Octavian ostaminen. Mitä pitää välttää?

Aloittaja PP, 29.07.17 - klo:11:41

« edellinen - seuraava »

PP

Auto meni lunastukseen, kun hirvenvasa päätti hypätä tielle. Olen ehkä hullu, kun haluan toisen vähän uudemman samanlaisen, mutta ei siinä isoja vikoja ollut ja samoja tiloja ja käytettävyyttä ei vaan saa helposti samalla rahalla muualta. Täältä löytyy paljon keskustelua etenkin TSI-koneista, mutta myös muusta, ja kokonaiskuvaa on vaikeaa saada. Jospa te tietävämmät osaatte vetää asiat helposti nippuun.

Onko jotain listaa, mitä TSI-koneita pitää välttää vai onko kaikki tuolta väliltä pommeja?
Onko dieseleissä järjestään huonoja malleja?
Uskaltaako DSG:tä ostaa?

Muuta erityistä tuon ikäisissä? Kulutuksen ja kustannusten kannalta ei ole juuri välilä ostanko bensan vai dieselin.

ram1

Mä en kyllä keksi mitään syytä miksei joku muu merkki aja samaa asiaa ja jopa halvemmalla. Ei se nyt niin loistava auto ole missään suhteessa. Dieselgaten myötä viimeinenkin kiinnostavuus meni. Jos haluaa ikuisen epävarmuuden toimiiko vai ei, niin eikun ostamaan, ja mielellään 7-dsg:llä.
Mulla aina ollut ihme fiilis tuosta Ocun hypetyksestä. Otsikkoon voisi vastata, että Octaviaa. Tiedän että tästä tulee eriäviä mielipiteitä, mutta mielellään sitten painavilla perusteilla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

PP

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 29.07.17 - klo:12:32
Mä en kyllä keksi mitään syytä miksei joku muu merkki aja samaa asiaa ja jopa halvemmalla. Ei se nyt niin loistava auto ole missään suhteessa.

Mitä ne muut merkit ja mallit on, joilla saa samat tilat suunnilleen samalla hinnalla? En ole mikään fani tai fiksannut itseäni Octaviaan, mutta varsinkaan tavaratilojen puolesta parempaa ei ole tullut vastaan. Toinen käytännön etu käytetyn ostamisessa kiireellä on yleisyys. Se auto pitää löytää nopeasti mielellään pk-seudulta.

ram1

Lainaus käyttäjältä: PP - 29.07.17 - klo:12:53
Mitä ne muut merkit ja mallit on, joilla saa samat tilat suunnilleen samalla hinnalla? En ole mikään fani tai fiksannut itseäni Octaviaan, mutta varsinkaan tavaratilojen puolesta parempaa ei ole tullut vastaan. Toinen käytännön etu käytetyn ostamisessa kiireellä on yleisyys. Se auto pitää löytää nopeasti mielellään pk-seudulta.
Tarviiko niitä tiloja oikeasti, vai riittääkö hiukan pienemmätkin. Itselläkin useita Ocuja ollut, mutta ei ne tilat koskaan ollut täydessä käytössä. Sisätilathan siinä samaa luokkaa kuin muissakin. Jos ne tärkeimmät kriteerit auton ostossa, niin toki Ocu on hyvä, mutta juuri tosta ikäluokasta en itse ostaisi.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08

PP

Kyllä niitä takatiloja tarvii aika usein, enkä haluaisi vaihtaa pienempään.

Jos jättä TSI:t ja DSG:t pois eli ostaa TDI:n manuaalilla, onko enää juuri pommiriskiä?

RSOCUstin

Tdi manuaali tai dsg6. Dsg7 ei kannata se on susi. Ei noissa mitään ihmeellisiä vikoja ole. Laatu on mielestäni parempi kuin Seat tai Volkkari. No mulla on Skoda lasit päässä, neljäs menossa. Välissä oli yks Seat pommi.

PP

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 29.07.17 - klo:13:53
Tdi manuaali tai dsg6. Dsg7 ei kannata se on susi. Ei noissa mitään ihmeellisiä vikoja ole. Laatu on mielestäni parempi kuin Seat tai Volkkari. No mulla on Skoda lasit päässä, neljäs menossa. Välissä oli yks Seat pommi.

Missä vuosissa tai koneissa noita DSG6:ia on? Kaikki pikaklikkailulla näyttää 7-pykäläisiä.

RSOCUstin

1.9tdi ja 2.0tdi on dsg6. Tuo 1.9tdi on paras kone joitakin tehty uudemmalla kopalla 2009. Muuttui kesken vuoden sitten 1.6tdi koneeksi ja dsg7.

RSOCUstin

ram1

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 29.07.17 - klo:14:03
Itse katsoisin vRS mallia 😁
Vikainen kone tuosta vuosikerrasta sekin bensana. Manudisu ehkä järkevin jos Ocua etsii.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

PP

Ei tuo vuosirajaus ole ehdoton, mutta 2009 on järjestään liikaa ajettuja ja 12-13 hinnat alkaa nousta korkeammaksi kuin haluan maksaa.

Milloin niitä toimivia tai toimivampia TSI-koneita on alettu laittaa?

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

b1mpo

Itse en tuon ikäisiä bensoja huolisi. 1.6tdi manuaalina on oiva peli, toki egr varauksin, mutta kohtuullisesti ajettuna ja oikein huollettuna sekin on ilmainen nykyisin. Pelkkään pätkäajoon en osaisi suositella tuon ikäisiä ollenkaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

PP

EGR ei taida olla juurikaan VAG-spesifinen ongelma vaan niitä voi tulla vähän vaikka missä?

b1mpo

Totta juu, mutta tyyppivikana se tossa 1.6tdi:ssä on. Siitä on parempi versio saatavilla myös, joka kertoo tyyppiviasta tai heikosta laadusta.

ram1

Ja autosta riippuen tuo egr vaihtokin monissa aika halpa. Tuo integroitu ei taas mikään halpa keissi.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

PP

No hitto. Vieläkö sitäkin pitää ruveta arpomaan. :-\

ram1

Iso disu manulla se paras. Niissäkin tiettyjä tyyppiksiä, mutta niitä muissakin.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

PP

Saahan noita EGR:iä näköjään ebaystä naurettavan halvalla ja vaihdattaa sitten jossain halpapaikassa. Näyttää tosin, että niissä voidaan tulla vastaan vielä 150 tkm asti, mutta kai se riippuu iästäkin (ja tähtien asennosta).

RSOCUstin

Raisiossa näyttäis olevan yks 2011 2.0tdi dsg tumman sininen metalli 135tkm eikä hinta paha. Näyttäis olevat sport penkit ja alusta + 17" ja sound systems.

PP

Niinpä näkyy. Tinkimisen jälkeenkin olisi turhan paljon siihen nähden, millä saa vastaavan 1.6 TDI manuaalin, joka riittää minulle hyvin. Plus ettei kiinnosta sport ja 17" renkaat muutenkin meluisassa autossa.

RSOCUstin

Katsoppa HB malleja. Saman kokoinen tavaratila kuin farkussa. Mulla ollut 3 ogu farkkua ja koskaan ei ole ollut tavaraa yli sen suojapeiton. Vaikka lastenrattaita yms. Olis aivan hyvin pärjännyt HB mallilla. Tietysti kumpi on paremman näköinen on eri asia. Kumpikin ihan ok :)

Popo

HB ja TSI alk. 2012. "Mulla on kaikki okei, en tiedä onko muilla".

Jotenkin toivoisin hb  Ocun tilojen ja varsinkin tilaratkaisujen dissaamiseen enemmän perusteluja, kuin "ei niitä usein tarvi". Eipä RäSän tehojakaan usein t a r v i t a...

1.2 TSI:llä pärjää, en tosin ole useasti Oulun rampeilla testannut.. ;D
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Popo

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

PP

Koittakaa laitta täyskorkea jääkaappi hatchbackiin. ;D Ei taida mennä puolikaskaan. Jääkaappien kuljetus ei tietenkään ole pääsia, mutta HB ei silti riitä, koska tavaraa on usein yli suojapeiton kohdan.

pekeke

HB on oikeasti pop, ruumaa todellakin riittävästi, eikä kuraantuvaa takalasia pyyhkijämurheineen, aina puhdas takalasi!

PP

Kiitos kaikille avusta ja hyvästä keskustelusta! Olen nyt tekemässä kauppoja alle 150 tkm ajetusta 1.6 TDI farmarista vuodelta 2011.

b1mpo

-11 ambitionissa ilmastointi ei ole vakiona enää puoliautomaattinen, kuten aikaisemmin, vaan manuaalinen. Ajattelin vinkata. Toivottavasti eleganceen päädyt, koska siinä on automaattinen ilmastointi, ajovaloautomatiikka(muistaakseni), sadetunnistin ja xenonit vakiona.

PP

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.08.17 - klo:15:54
-11 ambitionissa ilmastointi ei ole vakiona enää puoliautomaattinen, kuten aikaisemmin, vaan manuaalinen. Ajattelin vinkata. Toivottavasti eleganceen päädyt, koska siinä on automaattinen ilmastointi, ajovaloautomatiikka(muistaakseni), sadetunnistin ja xenonit vakiona.

Sellainen onneksi löytyi. Harmi vaan että siinäkin on vain lähivalot xenonit. Toivottavasti on yhtä hyvät kuin 08-mallissa eikä "parannetut".

RSOCUstin

En nyt maalaa piruja, mutta 06 VRS Tdi niin siinä oli valo kuvio parempi kuin 09-10 malleissa jotka ollut ja on nytkin. Tehothan valoissa on samat. Huomasin sen kun vaihdoin 06- 09 ja tuli talvi. Jokainen tietysti katsoo omilla silmillään ja muodostaa mielipiteen.

Hyvät nuokin on. Jos on ajettu yli 100tkm niin kannattaa vaihtaa uudet polttimot Xenoneihin. Mulla oli 190tkm ajetut ja vaihdoin uusin niin tuli joulu :)
AFS valot eli kääntyvät alkaa ikäämyöten reistaan. Mulla reistannut nyt jonkun pari vuotta. No autolla kilsoja 297tkm :) Kosteus ja hapettuma menee vääriin paikkoihin.

Hyvän auton ostit varmasti ja kulkee vähällä. Mutta älä tee sitä päästöpäivitystä. Toivottavasti siihen ei ole sitä tehty.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy