2.0 tfsi öljyn vaihdolla öljynkulutus pienemmäksi?

Aloittaja tthemee, 01.03.17 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

tthemee

Oma autoni vie 1000km/ 0,6l öljyä joka on juuri yhden desin enemmän mitä ohjekirjassa sanotaan. Kilometrä on reilut 150t

Onko kellään kokemusta saisko sitä pienemmäks esim. sillä öljyn vaihdolla johonkin muuhun kun long life.

Maahantuoja tai autoliike koneremontin osalta korvaajana ei ole enää mahdollinen :-X

http://www.rvs.fi/diagnostic/page30.html

Onkos kukaan kuullu tuosta tavarasta, oliskohan mitään apua  ???

baleno

Ongelma on kuitenkin heppaset ja nopeasti kuluvat öljyrenkaat. Vaikka saisitkin käsittelystä hieman väliaikaista hyötyä, öljyrenkaiden tila heikkenee ja öljyn kulutus kasvaa edelleen. Pian se on monta litraa tuhannelle.
Taisi eräskin julkisuudessa ollut audi kuluttaa öljyä 4L/1000km.
Citroen C5 2.0i 2006

tthemee

Niin onhan niistä monta litraa kuluttavista koneista kyllä tullu lueskeltua.

Sitä ei vaan heti ensimmäisenä kehtaa edes miettiä monen tonnin remppaa, vaan pitää vähän muitaki vaihtoehtoja käydä läpi ;D

-karppa-

Vaihtoehdot:

A: Jos huollettu marmorilla huolto-ohjelman mukaan ja ostettu autoliikkeestä, niin yhteys autoliikkeeseen ja neuvottelemaan moottoriremontista. Mitä nopeammin sen parempi.
B: Lisäilet kiltisti öljyä ja odotat remonttia, jonka maksat täysin itse. Mitään ihme korjausta tuohon ei ole
C: Auto vaihtoon mahdollisimman nopeasti

Valintojen maailma.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

multsi

Näin se on , että jos siinä tyyppivika on, ei siihen mitkään käsittelyt auta millään tapaa, enkä itse moiseen itsepetokseen viittisi rahaa laittaa. Ylläolevista suosittelen vaihtoehtoa A ja sen jälkeen C:tä pikaisesti ku tilanne ei vielä ole katastrofaalinen.

tthemee

a vaihtoehto ei ole enää mahdollinen jotenka taitaa olla vaan yks vaihtoehto tämän auton kohalla

Quattro A4

Oletko ollut yhteydessä autoliikkeeseen mistä ostit auton? Noissahan on ollut hyviä vastaantuloja, eli parhaissa tapauksissa auton omistaja ei ole maksanut euroakaan. Jos huolto-ohjelmaa on noudatettu ja mielellään merkkiliikkeessä. Jos huollot ovat tehty muualla, kun merkkiliikkeessä on hyvä olla kuitit tallessa joista todetaan, että on käytetty valmistajan hyväksymiä osia.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Larmatin

Just töisä tommoiseen uusin männät ja korkanneen jakoketjun.
Aikapaljon ne männänrenkaat oli muuttuneet noissa uudemmissa männissä. En kyllä yhtään ihmettele että kuluttaa öljyä kun kattoo niitä orginaali susi männärenkaita..
Oli kuitenkin 88tkm ajettu ja jakoketju korkannut:)
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 01.03.17 - klo:20:12
Aikapaljon ne männänrenkaat oli muuttuneet noissa uudemmissa männissä. En kyllä yhtään ihmettele että kuluttaa öljyä kun kattoo niitä orginaali susi männärenkaita..

Olisi mukava nähdä kuvat noista uudemmista männistä ja 88tkm ajetuista missä männänrenkaat jumissa vierekkäin.

tthemee

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 01.03.17 - klo:19:55
Oletko ollut yhteydessä autoliikkeeseen mistä ostit auton? Noissahan on ollut hyviä vastaantuloja, eli parhaissa tapauksissa auton omistaja ei ole maksanut euroakaan. Jos huolto-ohjelmaa on noudatettu ja mielellään merkkiliikkeessä. Jos huollot ovat tehty muualla, kun merkkiliikkeessä on hyvä olla kuitit tallessa joista todetaan, että on käytetty valmistajan hyväksymiä osia.
Huoltoliike missä tehty öljynvaihto joskus aikaa sitten on menny konkkaan ja sieltä ei oo mitään tietoja saatavilla enää.
Eli ei pysty todistamaan mitä öljyä koneeseen laitettu.
Varmastihan sinne on oikeeta laitettu, mutta se ei riitä että uskoo ;D ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tthemee - 01.03.17 - klo:20:46
Huoltoliike missä tehty öljynvaihto joskus aikaa sitten on menny konkkaan ja sieltä ei oo mitään tietoja saatavilla enää.
Eli ei pysty todistamaan mitä öljyä koneeseen laitettu.
Varmastihan sinne on oikeeta laitettu, mutta se ei riitä että uskoo ;D ;D

Vastaa seuraavin kysymyksiin:

- Kuinka vanha auto on ja onko alunperin ns. suomiauto?
- Onko auto ostettu liikkeestä?
- Jos ostettu niin milloin ja onko liike vielä pystyssä?
- Onko auto huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ajallaan?
- Jos ei ole huollettu on ajettu kuinka paljon pitkäksi?

Noihin kun vastaat, niin hyvä lähteä kertomaan mitkä sinun vaihtoehdot on.

tthemee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.03.17 - klo:20:50
Vastaa seuraavin kysymyksiin:

- Kuinka vanha auto on ja onko alunperin ns. suomiauto?
- Onko auto ostettu liikkeestä?
- Jos ostettu niin milloin ja onko liike vielä pystyssä?
- Onko auto huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ajallaan?
- Jos ei ole huollettu on ajettu kuinka paljon pitkäksi?

Noihin kun vastaat, niin hyvä lähteä kertomaan mitkä sinun vaihtoehdot on.
-2009 ja suomiauto on
-liikkeestä ostettu
-reilu vuos sitten ja pystyssä on
-on huollettu
lisätietona vielä että kuluttaja-asiamiehen kanssa tästä on myös keskusteltu ja toivotti vaan hyvää jatkoa.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: tthemee - 01.03.17 - klo:20:59
-2009 ja suomiauto on
-liikkeestä ostettu
-on huollettu
lisätietona vielä että kuluttaja-asiamiehen kanssa tästä on myös keskusteltu ja toivotti vaan hyvää jatkoa.

Eli tuo yksi huolto mistä ei löydy kuittia on se syy miksi eivät halua ottaa vastuuta asiasta?
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)

tthemee

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 01.03.17 - klo:21:10
Eli tuo yksi huolto mistä ei löydy kuittia on se syy miksi eivät halua ottaa vastuuta asiasta?
juurikin näin

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: tthemee - 01.03.17 - klo:21:15
juurikin näin

Siinä tapauksessa tuskin edes karppa osaa neuvoa :) Tietysti aina voi laittaa vahingon kiertämään. Viimeeksi kun kyselin seitsemältä eri autoliikkeeltä hyvityshintaa omasta Audistani, niin kahdesta liikkeestä tuli kysymys, että onko ilmennyt öljynkulutusta.
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)

multsi

Mä muistelisin, että tuon ikäiselle lukema on vielä valmistajan mukaan hyväksyttävä. Normaaliahan se ei toki ole ja ongelma voi pahentua äkkiä, mutta eikö tuon vielä voi ainakin melkein hyvillä mielin laittaa kiertoon.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: multsi - 01.03.17 - klo:21:36
Mä muistelisin, että tuon ikäiselle lukema on vielä valmistajan mukaan hyväksyttävä. Normaaliahan se ei toki ole ja ongelma voi pahentua äkkiä, mutta eikö tuon vielä voi ainakin melkein hyvillä mielin laittaa kiertoon.

Jostain olen itsekin lukenut, että vm.09 Audissa raja olisi 1l/1000km. Manuaalissa mainitaan 0.5l ja minulle Laakkosen huoltoneuvoja mainitsi myös tuon 0.5l.
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)

tthemee

Lainaus käyttäjältä: multsi - 01.03.17 - klo:21:36
Niin todennäköisesti vaihtoon lähtee

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 01.03.17 - klo:21:20
Siinä tapauksessa tuskin edes karppa osaa neuvoa :) Tietysti aina voi laittaa vahingon kiertämään. Viimeeksi kun kyselin seitsemältä eri autoliikkeeltä hyvityshintaa omasta Audistani, niin kahdesta liikkeestä tuli kysymys, että onko ilmennyt öljynkulutusta.

Pystyn neuvomaan.

Vaihtoehto C. Ja perustelut: Tuo 0.6 litraa mahtuu hyvin toleranssiin, koska 0.9 litran kulutus on vielä normaalia valmistajan mukaan. Toiseksi tuo yksi merkkaamaton huolto tai itse tehty huolto katkaisee huoltohistorian ja maahantuoja pesee kätensä.

Loput voi lukea tuosta boldattuna.

-2009 ja suomiauto on
-liikkeestä ostettu
-on huollettu

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.03.17 - klo:22:28
Pystyn neuvomaan.

Vaihtoehto C. Ja perustelut: Tuo 0.6 litraa mahtuu hyvin toleranssiin, koska 0.9 litran kulutus on vielä normaalia valmistajan mukaan. Toiseksi tuo yksi merkkaamaton huolto tai itse tehty huolto katkaisee huoltohistorian ja maahantuoja pesee kätensä.

Toivoa sopii, että joku autoliike huolii tuon ja hyvittää siitä normaalin markkina-arvon. Itse taidan huomenna ottaa yhteyttä paikalliseen merkkiliikkeeseen ja kysyä mikä on hyväksyttävä öljynkulutus vm.09 Audille. Tuosta on hieman ristiriitaista tietoa olemassa. Omani kuluttaa n.2dl/1000km, enkä viitsisi jäädä odottelemaan kulutuksen lisääntymistä ja mahdollista kädenvääntöä koneremontin maksupolitiikasta.
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)

tthemee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.03.17 - klo:22:28
Pystyn neuvomaan.

Mistä sinä löysit se 0,9l kulutuksen. Ohjekirjassa mulla lukee 0,5l

tthemee

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 01.03.17 - klo:22:40
Toivoa sopii, että joku autoliike huolii tuon ja hyvittää siitä normaalin markkina-arvon. Itse taidan huomenna ottaa yhteyttä paikalliseen merkkiliikkeeseen ja kysyä mikä on hyväksyttävä öljynkulutus vm.09 Audille. Tuosta on hieman ristiriitaista tietoa olemassa. Omani kuluttaa n.2dl/1000km, enkä viitsisi jäädä odottelemaan kulutuksen lisääntymistä ja mahdollista kädenvääntöä koneremontin maksupolitiikasta.
Ois kiva kuulla minkälaisen vastauksen saat.

kramer

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 01.03.17 - klo:22:40

Turhaan taidat ottaa, 0,5l/1000km on raja ennen kuin mitään ruvetaan tekemään. Tiedän sen koska itselläni tehtiin mun vanhaan audiin vm.2010 kyseinen remppa. Kilsoja autossa oli 160tkm ja se huoltokirja pitää olla aukoton tai lähinnä mikään öljynvaihto ei oo saanu mennä liian pitkäksi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tthemee - 02.03.17 - klo:06:37
Mistä sinä löysit se 0,9l kulutuksen. Ohjekirjassa mulla lukee 0,5l

Olen löytänyt tuon 0.5 litraa 2010 ja uudemmista. Jostain aikoinaan kaivoin, että vanhemmissa oli 0.9 litraa. Toki tässä tapauksessa voin muistaa väärinkin mitä nuo kaksi muuta juttua kaivoin faktaksi. Tuo todellinen mittaus tehdään hieman erillalailla mitä kuluttaja sen ymmärtää, koska se tehdään punnitsemalla.

http://www.is.fi/autot/art-2000000656085.html
http://www.talouselama.fi/uutiset/uudenkarhea-kaytetty-audi-olikin-oljykrematorio-kuka-maksaa-remontin-3468085

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 01.03.17 - klo:20:12

lemmentalja

-2009 ja suomiauto on
-liikkeestä ostettu
-on huollettu

Maahantuojan/valmistajan kantahan on tuossa ilmeisesti aika tiukka, mutta miten se myyjäliike voi pestä kätensä sillä perusteella, että yhdestä huollosta ei ole tarkempia tietoja?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 02.03.17 - klo:20:27
Maahantuojan/valmistajan kantahan on tuossa ilmeisesti aika tiukka, mutta miten se myyjäliike voi pestä kätensä sillä perusteella, että yhdestä huollosta ei ole tarkempia tietoja?

Yli 6kk myynnistä ja huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu. Hyvin yksinkertaista!

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.03.17 - klo:20:43
Yli 6kk myynnistä ja huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu. Hyvin yksinkertaista!

Mä ymmärsin, että on huollettu oikein, mutta ei löydy kuittia millä maahantuojalle todistaa yhdessä huollossa käytetyn öljynlaadun.

Kaipa se kuluttajaneuvonta tietää mistä puhuu, mutta itse vetoaisin myyjäliikkeeseen sillä perusteella, että moottorin pitää kestää yli tuon ajetun määrän ja pyytäisin talkoisiin mukaan.

Tuo myyjäliike saa halutessaan sitten taistella maahantuojan/valmistajan kanssa.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Jultsu

Onko tässä nyt sitten se suurin ero: Takuutapauksissa myyjällä on todistustaakka että laitetta on kohdeltu vastoin ohjeita, virhevastuutapauksissa taasen kuluttajalla on todistustaakka osoittaa että laitetta ei ole kohdeltu vastoin ohjeita?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

Mitenhän tällaisen yleisesti tiedetyn tyyppivikatapauksen kanssa mahtaisi juttu pättyä oikeudessa? Itse olen taipuvainen uskomaan, että valmistajan on melko hankala todistaa se, että tämä olisi Euroopan ainoa auto laatuaan, jossa tuo toimimaton männänrengas olisi toiminut, jos vain olisi kuitti huollosta tallessa. Voihan ne nyt sisässä olevat öljytkin analysoida, jos niiden sopivuus epäilyttää. Yleisesti ottaen aukot huoltokirjoissa varmaankin ovat painava tekijä, mutta tunnettu tyyppivika voi vaikuttaa tilanteeseen ratkaisevasti. Ainahan jää käytettäväksi  se yksi keino, jota joku jo kokeilikin eli teippaa öljynkulutuksen riittävän suurin kirjaimin auton kylkeen ja viet auton lähimmän audikaupan viereen mainokseksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy