VW Up TSI - kokemuksia/mielipiteitä?

Aloittaja denzel, 28.02.17 - klo:19:23

« edellinen - seuraava »

denzel

Ei kuulu niinkään tänne Citigo-foorumille, mutta kun Upin omalla foorumilla ei käy ketään, niin kysäisen siis täällä:

Onko kukaan koeajanut Upin TSI-mallia? Ja onko kyseisessä mallissa ylipäätään mielestänne mitään järkeä? Lähinnä pohdin, miten pieni kone ja TSI sopivat yhteen, kun muissakin pienikoneisissa TSI-malleissa on ollut ongelmia.

Hintaero 75 hv malliin ei ole hirveän suuri, joten tuota voisi ehkä harkita seuraavaksi autoksi. Tosin Helsingin parkkialennusta ei tuolla saa, kun päästöt ylittävät rajan yhdellä grammalla.

denzel

Jaa, näköjään on Citigostakin tämä samainen ahdettu versio olemassa (ihmeen huonot nettisivut heillä, kun tietoa täytyi oikein kaivamalla kaivaa). En harmi kyllä enää pääse muokkaamaan aloituksen otsikkoa tai sisältöä.

tapanixxx

Kannattaa koeajaa kunnolla up!. Minulla oli sellainen pari päivää laina-autona ja täytyy sanoa että petyin autoon. Tuli sellainen mopoautomainen fiilis kun tuota ajeli. Ja meteli oli karsea.

BobSmith

En kyllä löytänyt Citigon mallistosta sellaista. On vain 60-heppainen (44kW), 75-heppainen (55kW) ja kaasumoottori 68 heppainen (50kW). Ei hinnastossa, ei configuraattorissa, ei teknisissä tiedoissa?

Emil

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 28.02.17 - klo:20:04
Kannattaa koeajaa kunnolla up!. Minulla oli sellainen pari päivää laina-autona ja täytyy sanoa että petyin autoon. Tuli sellainen mopoautomainen fiilis kun tuota ajeli. Ja meteli oli karsea.

Mihin vertaat? On kuitenkin haalinut testimenestystä omassa luokassaan.  ::)

Meteliä voi vähentää hankkimalla talveksi nastattomat talvipyörät. Suotavaa muihinkin autoihin. Kun nyt mielipiteitä jaellaan.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

denzel

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 28.02.17 - klo:21:26
En kyllä löytänyt Citigon mallistosta sellaista. On vain 60-heppainen (44kW), 75-heppainen (55kW) ja kaasumoottori 68 heppainen (50kW). Ei hinnastossa, ei configuraattorissa, ei teknisissä tiedoissa?

Päättelin, että hinnaston vikat rivit sekä kolmiovisessa että viisiovisessa olisivat näitä co2-päästöistä päätellen (ainakin päästöt ovat samat kuin Upin TSI-mallissa ja hintakin tosi lähellä). Voi tietysti olla, että tulkitsin väärin. Edit: tulkitsin tosiaan väärin: tehojen perusteella ei voi olla sama auto. My bad! Eli Citigoa EI ole ainakaan vielä saatavilla TSI-moottorilla.

denzel

Lainaus käyttäjältä: Emil - 28.02.17 - klo:23:24
Mihin vertaat? On kuitenkin haalinut testimenestystä omassa luokassaan.  ::)

Meteliä voi vähentää hankkimalla talveksi nastattomat talvipyörät. Suotavaa muihinkin autoihin. Kun nyt mielipiteitä jaellaan.

Tätä minäkin jäin pohtimaan. Tuskin nyt sentään 75 hv Up:iin verrattuna mikään mopoauto. Ja sellaisella minä tässä olen jo kolmisen vuotta ajellut kokematta autoa yhtään mopoautomaiseksi. Ja nastattomilla (jotka minullakin alla) ei mun mielestä voi väittää meluisaksi, kun nyt kuitenkin pikkuautosta puhutaan.

BobSmith

Konsernin politiikka näkyy tässäkin sikäli, että Volkkaria saa tuolla TSI-moottorilla ja myös sähköautona e-Up!. Skodalla ja Seatilla on valikoimassa vaan nämä MPI-moottorit.

denzel

Varmaan ajateltu asiakassegmenttejä ja merkkikohtaisia mielikuvia tms. Miellettäisiinkö VW jotenkin nuorekkaammaksi tai sporttisemmaksi kuin Skoda? Uuden Upin muotoilukin on vähän entistä sporttisempi ja värivaihtoehdot (kirkkaita värejä, joiden lisäksi saatavilla erivärinen katto jne) ainakin omaan silmään näyttävät kosiskelevan lähinnä tosi nuoria.

Mutta niin, onko kenelläkään autoista enemmän ymmärtävällä näkemystä siihen, onko tuo moottori sellainen, johon on odotettavissa ongelmia? Eli uskaltaisitteko ostaa? Olen ymmärtänyt, että konsernin pienet TSI-koneet ovat olleet susia. Vai onko tämä vain dieseleiden ongelma? Tässähän olisi suorastaan ennätyspieni TSI, joten uskaltaisitteko ryhtyä koekaniineiksi?

Uraherkkä

Minä uskaltaisin ostaa mini-TSI:n. Takana on pian neljä yhteistä vuotta Miillä ja on tullut harkittua Poloa tai Ibizaa seuraavaksi kulkineeksi. Turbotettu UP! on kiinnostanut siitä alkaen, kun sitä alettiin myydä Etelä-Amerikassa.

kerkko

Kerran sain UPin sijaisautoksi. Liike pahoitteli asiaa, minusta kuitenkin maukas peli. Eteenkin kun otetaan huomioon hankintahinta, ylläpitokulut ja päästöt. Ajelin enimmäkseen moottoritietä, kaupungissakin jonkinverran.

K.

tapanixxx

Minulla oli sijaisautona up! ja kyllä siitä oli ajomukavuus kaukana. Varsinkin kun ottaa huomioon että tsi up! maksaa vain 5ke vähämmän kuin golf jossa ajomukavuus aivan eri tasolla kuin up!ssa. Oli pettymys tuo auto.

denzel

Niin, Tapanixxx, kerroit tämän jo eilen.

Ja kuten sen jälkeen kirjoitin, olen ajanut Upilla erittäin tyytyväisenä nyt kolme vuotta. Ja aika moni muukin täällä Citigo-osiossa on erittäin tyytyväinen Citigoonsa. Erittäin kiva peli pikkuautoksi, jollaisen ihmiset varmaankin haluavat, jos tällaiseen autoon päätyvät.

Kysymys oli siitä TSI-koneesta ja sen kestävyydestä - ei siitä, onko Up tai Citigo mukavia ajaa.

lemmentalja

Onko tuossa se sama litranen tsi, kuin kaikissa muissakin konsernin peleissä?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Emil

Luulis, että on sama kone perusteiltaan.

Olen TSI Citigoa odotellut jo jonkin aikaa. Oikeastaan sen odottaminen on syynä siihen, että en vielä ole vaihtanut uuteen. Se olisi sitten järjestyksessään 4. uusi Citigo tässä taloudellisessa.

En edes odota, että kaikki ymmärtäisivät pikkuautoja. Mutta että käy täällä kertomassa pettymyksistään kahtena perättäisenä päivänä, lukematta muiden mielipiteitä, muistamatta omia kirjoituksia.  ;D  ;D
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

denzel

Jep :D

Onko sulla, Emil, joku erityinen syy, mikset halua Uppia vai oletko vain merkkiuskollinen?

Onko Citigosta tulossa myös TSI-malli?

Emil

Syitä on useampia, mutta tässä joitakin: Citigo on mun mielestä paremman näköinen. Sen saa 3-ovisena. Ylläpito halvempaa, tai ainakin oletan Volkkarin osien olevan edelleen kalliimpia kuin Skodan. Pitkä asiakkuussuhde tiettyyn autoliikkeeseen, jossa ei ole tuhlattu asiakkaiden rahoja turhan hienoihin toimitiloihin.

Viimeksi kun TSI Citigon mahdollista tulemista etsin netistä, oli tulos laiha. Onneksi mulle riittää erittäin hyvin myös 60 hevosvoimaa. Jopa niin hyvin, että en kovin paljoa ole valmis maksamaan lisätehoista.  :)

Emil

Niin sekin vielä, että kun UP! MII ja Citigo tulee kaikki samasta tehtaasta ja samalta linjalta, niin en oikeastaan keksi mitään syytä ostaa Volkkaria.

Jossain vaiheessa kerrottiin, että Skodalla on joustavampi maahantuoja. Eli jälkimarkkinointi toimisi paremmin.

denzel

Mä keksin sen syyn, että Volkkarilla on jo nyt tarjolla se auto, jonka ehkä haluaisit. Mutta muuten toki järkisyitä nuo luettelemasi.

Kyllähän se huolto aina hinnallaan vähän kirpaisee. Muistaakseni jotain 200 euroa olleet perushuollot (en tarkalleen muista, mutta ajanvarausjärjestelmästä näkyy hinnat). En tosin tiedä, onko paljon halvempi Skodallakaan. Ei Volkkari tosiaan millään joustavuudella tai hyvällä palvelulla ole kauheasti minua vakuuttanut. Kiva, jos Skodalla on mukavampi meininki.

Emil

Se on jäänyt mieleen, että volkkarin kyynärnoja maksaa yli kolme sataa, ja Skodan satasen vähemmän. Vastaavasti seatin verho maksoi vain puolet siitä mitä skodan.  :)

Luin Tekniikan Maailman artikkelin turbo UP!:ista. Ihmettelivät pitkiä vaihteiston pitkiä välityksiä. Moottoritiellä pitkät välitykset toimii, mutta kaupungissa ei niinkään.

Citigossa olen tykännyt juurikin sopivista välityksistä. Rajalliset voimavarat ei haittaa, kun välitykset on hyvin valittu.

Miksei UP!:ia voisi kokeilla. Saattaa hinta vaan karata liian kovaksi. Rajalliset varustevaihtoehdot ei myöskään houkuttele.

denzel

Hinta ei mielestäni ole kovin paha; veroineen 15 529,08 e. Ja tekniikkapaketti, jossa: "Vakionopeussäädin
Pysäköintitutka Park Pilot. Pysäköintitutka takana. Ã,,änimerkki. Monitoiminäyttö." on 536,06 e.

Eikö tuossa ole aika lailla kaikki varusteet? Vai saako Citigoon vielä jotain lisää?

Aikanaan, kun olin ostamassa Upia tai Citigoa, tulin siihen tulokseen, että hintaeroa ei näillä oikeastaan ollut. Lisävarustepaketit oli erilaisia, mutta kun kaikki tarvittava oli kasassa, hinta oli melkein sama. Päädyin Uppiin lähinnä siksi, että löysin hyvään hintaan melkein uuden esittelyauton, jossa oli kaikki mitä halusin ja sen sitten ostin (oli kiire saada uusi auto, joten en voinut jäädä odottelemaan toimitusta). Toisaalta olen tyytyväinen, että sattui olemaan juuri Uppi, koska se oli omaan makuuni nätimpi. Maku- ja tarveasioitahan nämä pitkälti ovat. Esim. neliovisuus on mulle ihan ehdoton juttu, kun tykkään lastata ostokset takapenkin jalkatilaan enkä esim. takakonttiin. Ja nyt kun on lapsi + turvaistuin, ei me kolmiovisella tultais enää mitenkään toimeen.

Emil

Takakontti pidetään niin siistinä, että sinne laitetaan ostokset.  :)

Mutta se kolmiovinen UP! näytti oudolta silloin kun vuonna -13 haaveilin uudesta pienestä autosta. Citigo maksaa kolmiovisena vieläkin sen karkeat 13500, kun viimeksi sopivan rakensin. Varustetaso "Style", ja vakkari on mun mielestä ehdoton. Siinä on vielä hintaeroa UP!:iin.

VW:t

Mielestäni vajaa 1000â,¬ turbosta ei ole paha hinta. Turbo on mukavuus jonka huomaa vaikka silmät kiinni.
Aluvanteita tai metalliväriä ei.

Emil

Mutta jos turbon tuoma ilo on tärvelty ylipitkillä välityksillä, ja silti kulutus/päästöt kovemmat kuin vapaasti hengittävässä, niin ei niin kiva. 60 heppaisella voi mennä risteykset kolmosella. Jos jokaisessa risteyksessä pitäisi olla vaihtamassa kakkosta, olisi se melko rasittavaa.

TM kertoi, että TSI UP! menee kolmosella 150 km/h. Ja silti vitonen olisi liian tiuha maantielle. Ja että soveltuu Saksan motareille.

Itsehän pyörin pääasiassa taajamissa. Ja satunnaisesti motari/maantieajoa 300km suuntaansa. 60 hv on hyvä _mulle_, edelleen.  Kunnes tulee TSI Citigo. :)

VW:t

Jos TSI Citigo tulee, niin todennäköisesti samoilla pitkillä välityksillä, valitettavasti.

denzel

Lainaus käyttäjältä: Emil - 03.03.17 - klo:20:05
Takakontti pidetään niin siistinä, että sinne laitetaan ostokset.  :)

Mä tykkään mieluummin laittaa sinne kuskin istuimen taakse. Näppärämpi lastata ja nostaa pois, kun ei tarvitse kiertää auton taakse. Ja kurakelillä kiva, ettei tarvitse koskea siihen likaiseen tavaratilan kahvaan. Nykyään on tavaratilassa lapselle rattaat ja vähän muutakin tarpeellista, niin sinne ei oikeastaan enää ostokset mahtuisikaan.

Nykyään kaikki järkevät lisävarusteet on kasattu tuohon Upin tekniikkapakettiin, joka on sen 536 euroa. Hinta on siis merkittävästi tullut alas viime vuosina. Aikaisemmin suunnilleen jokainen ominaisuus maksoi sen 500 euroa lisää alkaen ilmastoinnista. Nyt tuolla paketin hinnalla saa kaiken vakkarista navigaattoriin ja peruutustutkaan.

Peke

Muistan Upin hinnoittelun ku 2012 loppuvuodesta pikkukippoa etsittiin. Meillä makso Citigo muistaakseni noin 16kâ,¬ ja uppi ois ollu 1500â,¬ kalliimpi samoilla kilkkeillä. Kauppaan jäi eikä oo kaduttanu. :) Citigo oli hyvä auto(varsinkin kun alla oli leveät kesärenkaat ja mieto madallus H&R jousilla) ja ois jopa minunkin mieleen ku siihen ois saanu turbomotin ja itsehän en ois valinnu tyhmää/hidasta robottilaatikkoa vaan manuaalin. No sillä ajettiin 40tkm ja nyt on isompi/tehokkaampi manuaaliauto pihassa käyttiksenä. Uskon että RS:kin palvelee hyvin. 8)
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Ike

Hei,
Ensimmäinen viesti foorumille. Minulla on ollut nyt kolme vuotta vanha up! tuolla aikaisemman mallin suuremmalla koneella ja kaikilla lisävarusteilla mukaanluettuna kattoluukku. Viime syksynä piti hommata uusi auto ja kun tuo uusi faceliftattu malli TSI koneella oli saatavilla niin tilasin sellaisen syykuussa. Homma "vähän" venyi, en tiedä miksi noita turbomalleja ei saatu suomeen aikaisemmin. Tällä viikolla maanataina kävin hakemassa uuden UP:in. Nyt mittarissa on vaivaiset 150km ja tässä vähän eroja vanhaan:

- TSI moottori on todella paljon tehokkaampi kuin vanha 75hv kone. Konetta ei tarvitse kierrättää niin suurilla kierroksilla, mutta testien vaihteiden välitykset ovat tosiaan pidemmät kuin vanhassa, joka voi olla vain totuttelukysymys. Vanhassa kulutus oli kaupungissa 5,5l-6litraa sadalla. uudessa samaa luokkaa nyt kun on ehkä poljettu kaasua vähän rajummin. Mutta tosiaan ei jää kyllä jalkoihin ja lähtee todella hyvin vielä moottoritienopeuksissakin.

- TSI versiossa pakki on eripaikassa kuin muissa versioissa eli ykkösen vieressä. Vanhassa vaihdekepin rengasta vedettiin ylös ja nyt taas koko keppiä painetaan alas. Varmaan ihan tottumiskysymys miten toimii.

- Sisätilat ovat huomattavasti hiljaisemmat kuin vanhassa. Varmaan ikä alkoi jo vähän painaa kun vanha auto oli vuodelta 2012, mutta tosiaan ehkä vähän vielä laadukkaampi fiilis ja nahkaratti on mukavan pehmeä. Nyt autossa on kitkarenkaat ja vanhassa oli nastat. Tuntuu että ainakin näin keväällä uudet kitkat pitävät paremmin kuin nastat ja voi tietenkin vaikuttaa tuohon meluun moottoritienopeuksissa.

- Varusteissa on mukavaa vanhaan verrattuna että valoissa on automaattiasetus, niin ei tarvitse joka kerta laittaa valoja päälle ja pois. Huono puoli oli se että olisin halunnut automaatti-ilmastoinnin ja sitä ei suomeen tuoda. Toinen ehkä vähän turhempi lisävaruste vanhassa oli kattoluukku, joka taas toi autoon vähän lisää avaruuden tuntua. Radio ja lisäkaiuttimet otin tähänkin kuten oli vanhassa, mutta Radio on huomattavasti parempi kuin vanhan upin radio+kaiuttimet. Tässä taas suomeen tuotavissa ei saanut valita tuota saksasta löytyvää Beats kaiutinpakettia, mutta en tiedä onko niissä muuta eroa kuin subwoofer takakontissa. Peruutuskameran otin autoon myös ehkä enemmän siitä syystä etten saanut kaikkia haluamiani varusteita. Ei ainakaan vielä ole ollut mitenkään tarpeellinen.

- Vanhassa autossa oli myös vain kuljettajan puolen sivuikkunan avaus kuskin puolen ovessa. Nyt on molemmat joka on hyvä lisä. Uusi oli pakko ottaa neljä ovisena vaikka olisin kaksiovisen halunnut jos sellaisen olisi saanut. Tuli myös testattua että 2-ovisen kattotelineet menevät myös nelioviseen malliin.

- Vanha Uppini oli siis ajettu 55tkm ja siinä ei ainakaan koskaan ollut mitään ongelmia moottorissa tai missään muussakaan . Vanhassa vähän ärsytti heti alusta asti penkkien up!-kirjaillut ja väri, mutta uudessa nämä ovat selkeämmän yksiväriset.

Kyseessä on työsuhdeauto, joten jos olisin itse ostanut auton niin olisin kyllä käynyt sellaisen Saksasta ennemmin hakemassa niin olisi saanut kaikki varusteet mukaan.

AS3

Onko VW muuttanut jo takuukäytäntöjään suomessa? Viimeksi kun asiaa tiedustelin, saksasta tuotua, uutta autoa ei saa suomen maahantuojan takuun piiriin. Täysin järjenvastainen käytäntö, joka esim audilla ja muilla merkeillä onnistuu automaattisesti.

Odotan myös itse tsi citigo:n saapumista up:n sijaan, minkä saa sitten sellaisena kun haluaa..

Emil

Ei sitä takuuasiaa päätä se suomalainen automyyjä, eikä edes -liike. Uudelle autolle pitää antaa kahden vuoden takuu, kun se on EU:sta ostettu. Jos suomalaisella on tarjota pidempää takuuta kuin 2 vuotta, niin sitä takuuta ei tarvitse toisesta EU-maasta tuotuun autoon antaa.

Eiköhän täällä ole ajantasalla olevaa tietoa asiasta:

http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/cars/buying-a-car-abroad/faq/index_fi.htm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy