Fabia 1.4i 16V combi ja etupään kolina/kolkatus

Aloittaja jaasar-n, 13.02.17 - klo:12:38

« edellinen - seuraava »

jaasar-n

Mulla Fabia 1.4i combi vm. 2010. Ajettu sellaiset 165 tkm. Etupäästä kuuluu erityisesti talviaikaan, kun tiet  on jäisiä, monttuisia ja kiharaisia, jatkuvaa koputusta/kolkatusta kun ajaa tuollaisella epätasaisella pinnalla. Tasaisella tiellä ongelmaa ei ole. Ja kesäaikaan ääntä tuskin erottaa ollenkaan, tai hyvin vaimeana. En pysty tarkemmin paikallistamaan ääntä. Viimeksi katsastuksessa mainitsin asiasta ja pyysin tutkimaan erityisen tarkkaan mutta autosta ei löytynyt mitään vikaa. Koiranluut on vaihdettu molemmille puolille eteen, ei mitään vaikutusta ääneen. Kallistuksenvakaajan koriheloissa ei ainakaan päällisin puolin näy/tunnu mitään vikaa. Onko kokemuksia Fabioista, missä vika voisi olla? Itselle tulee mieleen nuo kumipuslat joita on useammassakin kohtaa. Voisiko vika löytyä niistä?

b1mpo

Moottorin tuennasta ja iskareista lähtisin liikkeelle itse. Myöskin jarrusatula tai sen kannatinkumi voi olla sökö.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jaasar-n

Ã,,äni on luonteeltaan sellaista "pehmeää rommellusta", ei siis mitään metallista terävää kilkatusta mitä voisi kuvitella syntyvän jos metalli ottaa toiseen kiinni. Itse olen funtsinut että koska ääni esiintyy selvästi voimakkaammin kylmään talviaikaan niin ilmiöllä täytyy olla jotain tekemistä välysten suurenemisen tai kumin kovettumisen kanssa. Moottorin kierroksilla, vaihteella tai ajonopeudella ei ole vaikutusta. Jos tie on epätasainen niin hölkkävauhti riittää metelöintiin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy