Leon 1,0 ST ehkä järkevin auto hinta-laatusuhteeltaan

Aloittaja Golfaaja, 17.09.16 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: matlock - 17.07.18 - klo:15:19
Puuilossa näkyy tällä hetkellä olevan Mobil 1 moottoriöljy ESP Formula 5W-30 4L hintaan 27,90 ,. Taidan ostaa tuon ja viedä mukanani huoltoon, kuten olen aiempien autojen kanssa tottunut tekemään. Kommentteja?

Minä vein 4 litran kannun tuota samaa Mobilia 30 tkm huoltoon. Kannattaa vaihtaa myös raitisilmasuodatin itse. Velottavat merkkihuollossa sen vaihdosta 55 euroa. Uuden suodatimen saa reilulla kympillä ja vaihtoon meni minulla ensimmäisellä kerralla 20 min. Suurin osa etulevyn irrottamisen pähkäilyä. Nyt kun on kerran vaihtanut, menee seuraavalla kerralla viiteen minuuttiin.

Lähes satasen säästää, jos vie omat öljyt ja vaihtaa raitisilmasuodattimen itse.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Ms

Onko otsikon mukaisessa manuaalivaihteisessa autossa normaalia, että ykkönen ei aina suosiolla kytkeydy? Vaihde vapaalle tms kepin heiluttelua niin heti perään kyllä menee.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Ms - 17.07.18 - klo:16:57
Onko otsikon mukaisessa manuaalivaihteisessa autossa normaalia, että ykkönen ei aina suosiolla kytkeydy? Vaihde vapaalle tms kepin heiluttelua niin heti perään kyllä menee.

Ei ole normaalia. Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa ykkösen kytkeytymisessä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.07.18 - klo:16:47
Minä vein 4 litran kannun tuota samaa Mobilia 30 tkm huoltoon. Kannattaa vaihtaa myös raitisilmasuodatin itse. Velottavat merkkihuollossa sen vaihdosta 55 euroa. Uuden suodatimen saa reilulla kympillä ja vaihtoon meni minulla ensimmäisellä kerralla 20 min. Suurin osa etulevyn irrottamisen pähkäilyä. Nyt kun on kerran vaihtanut, menee seuraavalla kerralla viiteen minuuttiin.

Lähes satasen säästää, jos vie omat öljyt ja vaihtaa raitisilmasuodattimen itse.
Voiko raitisilmasuodattimen takuuehtojen puitteissa vaihtaa itse?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tet

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 18.07.18 - klo:12:07

No eiköhän se nyt ole sanomattakin selvää, että voi vaihtaa? Suodatinhan on kulutusosa, eivät kulutusosat kuulu takuun piiriin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.07.18 - klo:12:20
No eiköhän se nyt ole sanomattakin selvää, että voi vaihtaa? Suodatinhan on kulutusosa, eivät kulutusosat kuulu takuun piiriin.
Ei mielestäni, jos takuuehtona on huolto-ohjelman mukainen huolto.

On se öljykin kuluva osa, ja silti käytännössä vaikeuksia on tiedossa kun öljynvaihdon teet itse. Raittarin osalta mennään ehkä osastolle "jos ilmastonnissa takuukorvattava vika, ei korvata koska itse vaihdettu raitisilmasuodatin".

Lähinnä haen tässä sitä, että jos tarkastushuollossa kieltäytyy lisätyönä raittarin vaihdosta, mikä on tästä seuraus tosiaan takuun näkökulmasta?

tet

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 18.07.18 - klo:12:23
Ei mielestäni, jos takuuehtona on huolto-ohjelman mukainen huolto.

On se öljykin kuluva osa, ja silti käytännössä vaikeuksia on tiedossa kun öljynvaihdon teet itse. Raittarin osalta mennään ehkä osastolle "jos ilmastonnissa takuukorvattava vika, ei korvata koska itse vaihdettu raitisilmasuodatin".

Lähinnä haen tässä sitä, että jos tarkastushuollossa kieltäytyy lisätyönä raittarin vaihdosta, mikä on tästä seuraus tosiaan takuun näkökulmasta?

Ehkä jossain määrin validi pointti, jonka katson kuitenkin turhaksi peloksi. Takuu on voimassa aina, jos huolto on tehty, oli se tehty missä vain. Vaatimuksena on toki, että se on tehty huolto-ohjelman mukaan käyttäen oikeita menetelmiä, joten kai se kannattaa motonetin kuitti suodattimesta pitää tallessa mahdollista takuukäsittelyä varten. Kun kerran öljynvaihdosta riittää takuutapauksessa todisteeksi "ranen korjaamon" kuitissa oleva merkintä käytetystä öljylaadusta, niin eiköhän se ostokuitti suodattimesta riitä myös. Vai minkälaisia todisteita "huolto-ohjelman mukaan tehdystä raitisilmasuodattimen vaihdosta" luulet tarvittavan? Voihan sen vaihdon vaikka videoida. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Ymmärrän pointtisi täysin, ja ymmärsin aiemminkin. Oma pointtini on nyt uuden tulokkaan tullessa 2v leasing-sopimuksella, että teen siihen kyllä huollot merkkipajalla, mutta toimitan kaiken mahdollisen tarvikkeen ja aineet itse. Fiksudiilin ehdoissa on maininta merkkihuollosta, mutta pitää tarkka sanamuoto vielä tavata.

Itse olen laskenut ”pakollisiksi” kuluiksi 60tkm huollossa vaihdettavan raitisilmasuodattimen ja sytytystulpat, mutta tosiaan jos noistakin olisi jotenkin mahdollista itsensä keplotella irti olisi kaikki itsellä kotiinpäin.

Petunet

Itse käytän myös taktiikkaa "tässä osat, vaihtakaa te".
Siinä on plussana tosiaan mahdollisissa takuuasioissa ongelmien välttäminen ja vaihtotyö ei näytä maksavan paljoa.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 18.07.18 - klo:12:07
Mikäli koet, että sinulla on siihen tarvittava ammattitaito ja koet säästäväsi oikeassa paikassa, niin anna mennä. Itse jättäisin väliin, kun minulla ei ole ammattitaitoa auton huoltamiseen, eikä vaihto juuri mitään edes maksa.

”EU:n ryhmäpoikkeusasetus varmistaa, ettei auton takuu katkea riippumattoman korjaamon käyttöön, kunhan huolto tai korjaus on tehty kyseisen automallin huolto- ja korjausohjeita noudattaen ammattitaitoisesti.”

sambolo

No raitsikan vaihto on kyllä vaggilaisissa aikalailla ku vaihtas imuriin pölypussin. Tosin vanhemmassa leonissa oli vielä helpompi.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Enhancer

Ei todellakaan ole kyse siitä, ettenkö itse pystyisi töitä tekemään. Osat voin ostaa alkuperäisenä ja vaikka videoida tapahtuman todisteeksi käytetyistä menetelmistä.. Pointti oli siinä, että uuden auton takuu / Fiksudiilin ehdot auton tietynlaisesta huoltamisesta pitää täyttää. Missä tämä raja menee, taitaa olla vielä koeponnistamatta.

sambolo

Harvemmin itsekään vaihtelen kun käytän autoa tutulla huollossa ja hinta muutenkin esullinen.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.06.18 - klo:21:13
Tuli uusi ennätys. Tankillisella ajoi 1315 km ja keskikulutus oli 3,72 l/100 km. Sekalaista ajoa. Leon on vertynyt. Lisäksi oli lämmintä ja kuivaa. Mittarissa  on nyt 28 tkm.

Miten ihmeessä sellaisen kulutuksen pääse? Itte ajan joka päivä noin 60 km, siitä puolet kaupungissa, rauhallinen ajotyyli, DSG. Long term, 1681 km, kulutus 6,3 l, since refuelling, 302 km, 6,2 l. Olen kerran nähnyt, että keskikulutus oli since start 5,8 l, muttei koskaan vähemmän.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 20.07.18 - klo:22:16
Miten ihmeessä sellaisen kulutuksen pääse? Itte ajan joka päivä noin 60 km, siitä puolet kaupungissa, rauhallinen ajotyyli, DSG. Long term, 1681 km, kulutus 6,3 l, since refuelling, 302 km, 6,2 l. Olen kerran nähnyt, että keskikulutus oli since start 5,8 l, muttei koskaan vähemmän.

Se on tuo DSG. Manuaalilla saat niin paljon enemmän vapausasteita vaihteiden käyttöön. Tai niiden käyttämällä jättämiseen! Olen ajanut muutaman kerran DSG:llä vakioreittini. Sää on ollut kulutuksen kannalta ihanteellinen. Hellettä, kuivaa ja tyyntä. Liikennettä vähän ja ajanut niin tarkasti kuin osaan. En silti päässyt lähellekkään samoja lukemia kuin omalla manuaalilla.

Esim. DSG ajaa vaihde päällä, kun olisi taloudellisempaa rullata vapaalla tai rullaa vapaalla, kun pitäisi olla vaihde päällä. Kiihdytyksessä on usein väärä vaihde päällä. Manuaalilla voit valita aina oikean vaihteen - tai vapaan. EU-lukemat on samat, mutta se johtuu pelkästään siitä, että DSG saa käyttää syklissä vaihteita paljon vapaammin kuin manuaali. Manuaali on pakotettu ajamaan sykli läpi epätaloudelliseti. WLTP tuo tähän pientä parannusta, mutta siinäkään manuaali ei saa vaihtaa vasta kuin 5 s päässä edellisestä vaihdosta. DSG saa vaihtaa viiden sekunnin sisällä niin monta kertaa kuin haluaa.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 20.07.18 - klo:22:16

Ei kyllä munkaa 1.4tsi vie noin paljoa. Kesällä kattonaiteiden ja pyörätelineen kanssa suht lyhyttä kaupunkiajo nykyään ja satunaiset pidemmät ajot tankkauksista mitattu 5.7 ja ajotietokone hyvinkin samoilla linjoilla. Aiemmin oli vähän pidempi duunimatka ja ne meni parhaimmillaa matalilla 4 alkavilla luvuilla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tsi1490

Octavia Combi 1.0 DSG. Tarkistin juuri, että yhden kerran todellinen kulutus on ollut 6.3l/100km. Se oli 100% pätkäajoa kaupungissa helmikuussa. Esimerkiksi edellinen tankillinen oli 4.97l/100km, ajoa 830km, josta kaupunkiajoa 650km.

DSG:llä voi ajaa halutessaan vapaalla aivan kuten manuaalillakin ja aika paljon ajankin näin kaupungissa, aivan kuten manuaalillakin.

Jorie

Itsellä kohta vuosi ja 25tkm takana 1.0tsi koneella ja manuaalilootalla, ajo kaupunki sekä maantie. Keskikulutus 6.3l/100km. Tätä toki nostaa talvella webasto, sekä 205/55/16 renkaat, sekä kesällä 225/40/18 renkaat.

Vekkula

N. Vuosi ja 24tkm takana, viimeisin tankillinen 4,4 kulutuksella. Dsg ja 18” renkaat.
Ei ole kyllä minulla koskaan dsg heittänyt itsekseen vapaalle missään tilanteessa, ei kai tuossa lootassa kyseistä toimintoa edes ole? Ihan kepistä vapaalle laitan jos on tarve rullata.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Jorie - 21.07.18 - klo:09:24
Tätä toki nostaa talvella webasto, sekä 205/55/16 renkaat, sekä kesällä 225/40/18 renkaat.

Minulla oli edellisessä diesel-autossani Webasto. Sen käyttö nosti kulutusta järkyttävästi. Asensinkin siihen säteily- ja sisätilalämmittimen. Nyt Leonissa molemmat renkaat kokoa 205/55/16. Talvella kitkat. Kesärenkaat on Michelin Energy Saver. Ne vierivätkin todella herkästi kuivalla kelillä. Kokoa 225/40/18 olevat renkaat (vielä korkea nopeusluokka) nostavat kulutusta selvästi. Vierivät raskaasti.

Oman kokemuksen mukaan pienen kulutuksen kannalta tärkeimmät auton varustukset:
1) manuaali
2) herkästi vierivät renkaat (talveksi kitkat)
3) lohko(säteily)lämmittimen käyttö talvisin

Enhancer

Ja auton tärkeimmät varusteet onkin sitten automaatti, nastarenkaat ja webasto. Muulla ei väliä.

jamo75

ecolla käytetään vapaata ihan yhtä lailla kun manuaalilla, lisäksi sylinterin lepuutus toimii kaikilla moodeilla. triptronicilla vot vaihtaa vaihteita ratista kierrosten mukaan kuten manuaalissa. mitä halvempi auto sitä halvempi sen automaatti.

henk koht se että kuluttaako auto litran enemmän vai vähemmän ei itseäni kiinnosta, pikku dieselillä pääsi kolmen litranpintaan kun laski jokaisen kiihdytyksen ja hidastuksen liikenteen mukaan, liian tylsää omaan makuuni...

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.07.18 - klo:22:33
Se on tuo DSG. Manuaalilla saat niin paljon enemmän vapausasteita vaihteiden käyttöön. Tai niiden käyttämällä jättämiseen! Olen ajanut muutaman kerran DSG:llä vakioreittini. Sää on ollut kulutuksen kannalta ihanteellinen. Hellettä, kuivaa ja tyyntä. Liikennettä vähän ja ajanut niin tarkasti kuin osaan. En silti päässyt lähellekkään samoja lukemia kuin omalla manuaalilla.

Esim. DSG ajaa vaihde päällä, kun olisi taloudellisempaa rullata vapaalla tai rullaa vapaalla, kun pitäisi olla vaihde päällä. Kiihdytyksessä on usein väärä vaihde päällä. Manuaalilla voit valita aina oikean vaihteen - tai vapaan. EU-lukemat on samat, mutta se johtuu pelkästään siitä, että DSG saa käyttää syklissä vaihteita paljon vapaammin kuin manuaali. Manuaali on pakotettu ajamaan sykli läpi epätaloudelliseti. WLTP tuo tähän pientä parannusta, mutta siinäkään manuaali ei saa vaihtaa vasta kuin 5 s päässä edellisestä vaihdosta. DSG saa vaihtaa viiden sekunnin sisällä niin monta kertaa kuin haluaa.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 21.07.18 - klo:12:03
ecolla käytetään vapaata ihan yhtä lailla kun manuaalilla, lisäksi sylinterin lepuutus toimii kaikilla moodeilla. triptronicilla vot vaihtaa vaihteita ratista kierrosten mukaan kuten manuaalissa. mitä halvempi auto sitä halvempi sen automaatti.

henk koht se että kuluttaako auto litran enemmän vai vähemmän ei itseäni kiinnosta, pikku dieselillä pääsi kolmen litranpintaan kun laski jokaisen kiihdytyksen ja hidastuksen liikenteen mukaan, liian tylsää omaan makuuni...

Ei ole ajomoodien valintaa näissä eikä myöskään sylinterin lepuutusta.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.07.18 - klo:09:59
Minulla oli edellisessä diesel-autossani Webasto. Sen käyttö nosti kulutusta järkyttävästi. Asensinkin siihen säteily- ja sisätilalämmittimen. Nyt Leonissa molemmat renkaat kokoa 205/55/16. Talvella kitkat. Kesärenkaat on Michelin Energy Saver. Ne vierivätkin todella herkästi kuivalla kelillä. Kokoa 225/40/18 olevat renkaat (vielä korkea nopeusluokka) nostavat kulutusta selvästi. Vierivät raskaasti.

Oman kokemuksen mukaan pienen kulutuksen kannalta tärkeimmät auton varustukset:
1) manuaali
2) herkästi vierivät renkaat (talveksi kitkat)
3) lohko(säteily)lämmittimen käyttö talvisin

En ole juuri eroa huomannu kulutuksessa 16” vs 18 pyörissä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

b1mpo

Itsellä viimekesänä 205/55/16 energysaverin paras kulutus oli 4.4l/100km tankillisella. Conti premium contact 6:n paras kulutus oli viimetankillisella, joka oli 4,48l/100km. Koko on 225/45/17. Ilmastointia käytetty ja ajo ennakoivaa, pääsääntöisesti matka-ajoa. Tätä edelliset viisi tankkausta on mennyt 4,69-4,75l/100km. Melko tarkka kaasujalka ollut, kun matkat eivät olleet edes tismalleen samoja. Ei isoa eroa ole energysaveriin nähden. Auto on toki octavia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jopi

Reilut 12k takana litrasella Leonilla ja Spritmonitor kulutus koko ajalta 5,46. Joku aiemmin kirjoitti, että oli "budjetoinut" leonin 5,5 kulutukselle ja sitä itsekin laskeskelin eli ihan tyytyväinen kulutukseen. Jos ei ensimmäistä tankillista oteta lukuun niin korkein mitattu kulutus on ollut 5,91 ja pienin 4,99.
Ajan toisaalta paljon maantietä mm. turun,tampereen ja lahden motareita, mutta myös PK-seudun ruuhkaa.

Muutenkin mennyt mukavasti. Navi oli vähän pöljä, jos laittaa hakemaan reitin varrelta esim. huoltoasemia, niin se löysi kerran reitin alkupäästä vaikka kuinka, mutta loppupäästä yhden. Olin siis jo reitin loppupuolella ja silti useampi olisi ollut tarjolla.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

mfroberg

Jep, se taisin olla minä ja budjetointi oli siis tavoite ennen auton hankintaa. Toteutunut on ollut aika tasan 5.0 l/100km sen mitä olen tankillisia seurannut. Haarukka 4.8x - 5.2x mitä äkkiseltään muistan. Talvella menisi ehkä rahtunen enemmän kuin kesällä mutta se kompensoituu kesänopeuksilla.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

Pihistelijä

Meneekö DSG Leon yhtä pienellä kuin manuaali?

Kauppareissu tänään mökiltä kaupunkiin ja takaisin. Rajoitus 50-80 km/h. Suurin osa 80 km/h. Ajoin rajoitusten ja muun liikenteen mukaan. Taajamaa/kaupunkia 10% matkasta. Jouduin pysähtymään neljiin liikennevaloihin ja muutaman kärkikolmion taakse. Sää oli kulutuksen kannalta ihanteellinen: Lämmintä, tyyntä ja kuivaa.

njs

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.07.18 - klo:15:21
Meneekö DSG Leon yhtä pienellä kuin manuaali?

Veikkaan, että menee jos vaihtelet vapaata rullausta ja moottorijarrutusta tarpeen mukaan. Käy hakee koeajoon vastaava Leon DSG ja kokeile. Kahden eri ihmisen ja kahden eri reitin kulutuksia on aivan turhaa vertailla.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: njs - 23.07.18 - klo:15:34
Veikkaan, että menee jos vaihtelet vapaata rullausta ja moottorijarrutusta tarpeen mukaan. Käy hakee koeajoon vastaava Leon DSG ja kokeile.

Olen kokeillut. En päässyt, mutta kokemukseni DSG-vaihteista on aika vähäiset.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy