Octaviaa ostamassa: 1.4 vai 1.8 TSI (vm 2014/2015)?

Aloittaja MrX, 03.07.16 - klo:09:57

« edellinen - seuraava »

MrX

Pitäisi saada auto ja innostuin Octaviasta kun kävin koeajaa uuden 1.4 TSIn. Rahatilanne ei kuitenkaan kestä uutta ja aikeena ostaa vm. 2014/2015 Octavia, joko 1.4 tai 1.8 TSI.

Olen ajellut työsuhdeautolla, niin ei ole tarvinnut seurata autojen vikoja ja tartteis apuja. Kumpi noista parempi kestävyyden/huoltojen osalta? Vaikuttaako noihin päästöskandaali, eli tuleeko korjauskutsu ja tehot tippuu? Onko noissa jakopääongelmaa tai öljynkulitusta tai muita tyyppivikoja? Mitään muuta hälyyttävää tai mitä pitäisi tietää? Joko DSG toimii luotettavammin noissa vuosimalleissa?

pomo

Ongelmattomiahan nuo pääasiassa on, ongelmat koskivat pääasiassa aiemman mallin 1.2 tsi ja jossain määrin 1.4 tsi moottoreita. Jossain määrin ongelmia oli myös ensimmäisissä kuivissa 7v dsg laatikoissa.

En tiedä mistä ole tämä hintoja katsonut, mutta itse keväällä 3 mallin farmari octavia etsineenä (vähintään 1.4 tsi) tulin siihen tulokseen, että ei kannata ostaa käytettyä kun samalla rahalla saa itse oman myymällä uuden!

Käytetyn 1.8 hinnalla saa varmasti jo uuden 1.4:n!

Ja kyllä ke laatikotkin on nykyään toimivia kun malttaa olla ohjelmoimatta autoa.

Peltikorva

Jaa 1.4 vaiko 1.8? No mistä tykkää. 1.8 on pirteämpi mutta keskikulutuskin on 2 litraa satasella isompi.
Mulla on keskikulutus 23 000km matkalla ollut 8,2 litraa (tankista tankkiin laskettuna). 4x4 lisää kulutusta, samoin renkailla on vaikutusta.

Matka-ajelussa olen päässyt 6,5 litran lukemiin, kun keskinopeus on luokkaa 80-85 km/h. Sit jos posottelee motarilla vakkari päällä 130 km/h ja välillä käydään 90 km/h, niin silloin keskikulutus on 7,5 litran luokkaa.

1.4 kuluttaa palstalaisten juttujen mukaan 6 litran kahta puolta.

Mulla ollu Sotka helmikuusta 2015 eikä yhtään takaisinkutsua/kamppanjaa ole kuulunut. Mitään softapäivityksiä eivät ole tehneet vaikka olen huollossa aina kysynyt oisko tullut mitään. Niin, ja öljyä ei kuluta yhtään. Ekat öljyt vaihdatin 4600km:ssä ja tokat 21 000 km. DSG6, jakopää ja kaikki muukin on toiminut moitteetta. Etuvedoissa on DSG7, siitä ei ole kokemusta.
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Peltikorva - 03.07.16 - klo:12:57Matka-ajelussa olen päässyt 6,5 litran lukemiin, kun keskinopeus on luokkaa 80-85 km/h. Sit jos posottelee motarilla vakkari päällä 130 km/h ja välillä käydään 90 km/h, niin silloin keskikulutus on 7,5 litran luokkaa.
Uskomattoman pienelta kulutukselta kuulostaa tuo 7,5 l / 100 130 km/h nopeudella...

TM:n mukaan (11/2013) mukaan 1.4 TSIn kulutus tasanopeudella on 7,3 l / 100 km ja kymmenen kilometrin nopeuden nosto lisää kulutusta n. 0,6 l.

Eli kuvittelisin että 1.8 4x4 kulutus pitäisi olla 9 litran hujakoilla 130 km/h nopeudella.

Hannes

Uskomattoman pienellä menee tämä III occu, pitemmällä matkalla tietsikka näytti 5.8L/100km ja mitattu tarkka kulutus tankkaamalla antoi lukemaksi 6.0L/100km eli huomattavasti pienemmällä kulutuksella mennnään kun edellinen samanlainen II 1.8 octavia jossa pitkäaikainen keskikulutus näytti 7.2L ja nyt tässä uudessa 6.4L.

Ja kyllä täytyy sanoa että puhutaan mitä puhutaan eroista 1.4 ja 1.8 niin kyllä tienpäällä 1.8 moottorilla varustettu Octavia on aivan eri auto, tie maistuu ja vääntö riittää aivan joka tilanteessa ja jopa vielä yllättääkin yhä uudelleen ja uudellee ;D

Kokeiltu on miltä 1.4 tuntuu ja riittävä on sekin ja hyvä mutta turha sanoa että eikö noiden välllä olisi mitään eroa, nuo ovat tienpäällä aivan erillaisia ajossa, 1.4 tuntuu aivan selvästi pikkuautomaisemmalta ja ikäänkuin ei olisi niin tienpinnassa kiinni, johtuneeko erillaisesta taka akselistosta yms.

Ainut vika 1.8 moottorin ominaisuuksissa on vaikea kaasun annosteltavuus hitaassa esim. jonossa ajettaessa, meinaa ryntäillä ja rynkyttää todella ärsyttävästi, huollossa kertoivat vain että ks. ominaisuus johtuu sähköisestä kaasupolkimen mekaniikasta eikä sitä voi heidän mukaansa ohjelmallisesti muuttaa.

Eli kyllä voiman kanssa aina pärjää 8)

darthjysky

Täällä näkee useamman ihmisen valittavan tuosta hitaana etenemisen nykivyydestä. Olen tuota hiljaa ihmetellyt kun ei tuommosta ongelmaa ole itselläni TSI räsän kanssa ollut. Enkö aja hiljaa, vai mistä lie kyse :)
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

BMF

itse suosittelen 1.4 konetta, koska on ihan yllättävän pirteä ja tosiaan tuo kulutus on kohillaan, sekä tässä pikkukoneessa on "uudempi" jakohihna (eli ei enää pelkoa että ketju pamahtaa).
1.8 koneessa on vielä käsittääkseni "vanha" ketju ja mikäli vielä dsg:llä otat niin vääntökin on rajoitettu samaan 250Nm kuin 1.4 koneessa joten pidän aivan huuhaa ostona tässä tapauksessa 1.8 konetta.

Enkä ole vielä tähän mennessä kuullut että olisi jotain hajoamisbuumia menossa näistä 1.4 tsi koneista. 3 vuotta olen omalla jo päristellyt ja mittarissa 70tkm. Niin keskikulutus on yleensä n.5.5-6.0l  luokkaa.

Itse en silti ostaisi käytettyä dsg autoa tänäkään päivänä, kun aiemmasta vm.2009 1.8 tsi dsg superbista jäi shaiban maku suuhun kun menin käytettynä (65tkm) ostamaan ja heti alkoi "täristelyongelmat". Uutena taas DSG kyllä kelpaa.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

clacson

Omalla 1,4 TSI DSG Combilla taitettu 14 kk:ssa 20000 km, josta n. 9000 km kahteen otteeseen Keski-Euroopassa. Ei noilla Saksankaan vapaiden nopeuksien motareilla tuolla jalkoihin jää ja kaikista (joista on ollut tarve) on ohi päässyt. Tosin neula ei ole ollut pahimmillaan kuin 170-180 km/h-kohdalla. Tänä vuonna keskikulutus on ollut 6,52 l ja viime vuonna 6,43 l. Tuohon tämän vuotiseen korotukseen vaikuttaa varmaan käynnit tuolla 2500 metrin korkeudessa.

OT: Noista serpentiineistä ei ACC/DSG oikein tykännyt (jarrun käytön jälkeen se ei enää nopeuksia valvonut), kierrokset muutaman kerran ryhtäilivät ja lopuksi ACC ilmoitti: ACC ei ole käytettävissä. Pysähdys, ACC-ivpu offiin. sammutus ja uudelleenkäynnistys, jonka jälkeen ei toistunut kun samalla oppi ottamaan tuon pois päältä.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

japa

Mulla vaihtui keväällä rs 2,0tsi pikkulohkoon 1,4tsi. Kulutus putosi samalla vähintään 2 l/100km. Samalla putosi melutaso reilusti renggasmelun osalta. Pienen koneen voimat riittää hyvin vaikka asuntovaunun vetoon (kokemusta). En näe mitään syytä että tarviis isompaa konetta suomen olosuhteissa. Tuo rs.ä ainakin oli talvella ihan onneton kun ei kestänyt juuri lainkaan kiihdyttää etteikö luistonesto alkanut vilkkua vaikka uudet renkaat. Neliveto olis kyllä poikaa tehokkaissa autoissa eritoten.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

TTO

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 03.07.16 - klo:13:55
Uskomattoman pienelta kulutukselta kuulostaa tuo 7,5 l / 100 130 km/h nopeudella...

TM:n mukaan (11/2013) mukaan 1.4 TSIn kulutus tasanopeudella on 7,3 l / 100 km ja kymmenen kilometrin nopeuden nosto lisää kulutusta n. 0,6 l.

Eli kuvittelisin että 1.8 4x4 kulutus pitäisi olla 9 litran hujakoilla 130 km/h nopeudella.

Juuri tänään ajoin Kehä I - Pirkkalan ABC -välin ja koko matka vakkarilla rajoitus +10 eli motarilla arviolta 125 todellista. Pirkkalassa ajotietokone näytti 7,8 l/100 ja mielestäni tuo on tarkkuudeltaan sinne päin. Alla 1.8 TSI 4x4 DSG6. Kaupungissa tuon kulutus kyllä pomppaa kunnolla.

Tämä päivän kulutusesimerkkinä siis.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: TTO - 03.07.16 - klo:19:51
Juuri tänään ajoin Kehä I - Pirkkalan ABC -välin ja koko matka vakkarilla rajoitus +10 eli motarilla arviolta 125 todellista. Pirkkalassa ajotietokone näytti 7,8 l/100 ja mielestäni tuo on tarkkuudeltaan sinne päin. Alla 1.8 TSI 4x4 DSG6. Kaupungissa tuon kulutus kyllä pomppaa kunnolla.

Tämä päivän kulutusesimerkkinä siis.

Eli uskoisin edelleen että tuo 9 l / 100 km on lähellä todellista, 130 km/h nopeudella.

Jos 1.4 kuluttaa 120 nopeudella sen 7.3, eli 130 nopeudella ollaan luokassa 7,9 ja siihen isomman moottorin isompi kulutus ja nelivedon tuomalisäkulutus, niin ei tuo 9 l todellista ei voi olla kaukana.

Tuon tasanopeuden hetkellisen kulutuksen mittaaminen/arvioiminen luotettavasti itse on todella vaikeaa.

Ocu

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 03.07.16 - klo:16:01
Täällä näkee useamman ihmisen valittavan tuosta hitaana etenemisen nykivyydestä. Olen tuota hiljaa ihmetellyt kun ei tuommosta ongelmaa ole itselläni TSI räsän kanssa ollut. Enkö aja hiljaa, vai mistä lie kyse :)

Tuo meikäläisen RS manuaali kylmänä ihan pikkasen nykii tasakaasulla hiljaa ajettaessa, olisko sama ominaisuus pahempana sitten jollakulla?

Kulutus ero 1,4 ja 1,8 välillä. Vaikea uskoa että 120 nopeudessa erot 2 litran luokkaa.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 03.07.16 - klo:23:05
Kulutus ero 1,4 ja 1,8 välillä. Vaikea uskoa että 120 nopeudessa erot 2 litran luokkaa.
Minä en mielestäni sitä väittänyt, vaan ihmettelin alhaisia kulutuslukemia 1.8 4x4llä 130 nopeudella...

KORJAUS. Peltikorva ei sanonutkaan että tasanopeudella olisi 1.8 TSI kulutus 7,5 vaan pääasiassa 130, välillä 90 nopeudella, sehän selittääkin.

Itseä on tosiaan ihmetyttänyt usein ihmisten ihmeen alhaiset moottoritie/maantiekulutukset, mutta keskinopeus kertoo paljon, tasaisella nopeudella ei kulutuseroja pitäisi olla juuri lainkaan.

Ocu

Tuota ketjua lukiessa tuli sellainen kuva että 1,8 on sen 2 litraa janoisempi, ehkä se onkin sitä jossain oloissa mutta tuskin 120 nopeudessa. 
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

kimppikoo

Sitä moottoriahan suositellaan, millä on omansa aikanaan ostanut. Makuasioita, joista voi kiistellä. Päinvastoin kuin esim. metrin mitasta tai kilon puntista. Suosittelen 1.8 konetta, kulutus ajotietokoneen mukaan välillä Mäntyharju-Espoo (2/3 matkasta 120 kmh motaria) kymmenillä ajokerroilla 6.5 - 7.0 litraa sataselle. Tosin nyt on alla vanhat kitkarenkaat 16" pyörillä. 18" pyörillä meni n. puoli litraa enemmän.

MrX

Kulutus on isompi 1.8ssa, sen tiedän (entinen V70 vei Espoo-Lahti motarilla 11.5 l, kun mittarissa oli 130km/h). Samoin vakuutukset on kalliimmat 1.8:ssa, luulisin.

Mut miten noi muut asiat? Vaikuttaako päästöskandaali, tuleeko noihin muutoksia (ja mitä se tarkoittaa, tippuuko tehot)? Onko mitään tyyppivikoja vielä ilmennyt eli kumpi luotettavampi?

Hannes

Ei noissa mitään muuta mutta alkupään autoissa ehkä enempi pikku vikoja eli auto on parantunut laadullisesti...

Päästöhuijaukset on dieselin murheita.

Muuten....katsoppa 1.8 käytetyn hintoja, ostettaessa ero oli 900e minulla ;).
1.8 oli se luotettavampi edellisessä korimallissa ja ehkä se on sitä nytkin.

cannon

Lainaus käyttäjältä: BMF - 03.07.16 - klo:16:17
itse suosittelen 1.4 konetta, koska on ihan yllättävän pirteä ja tosiaan tuo kulutus on kohillaan, sekä tässä pikkukoneessa on "uudempi" jakohihna (eli ei enää pelkoa että ketju pamahtaa).
1.8 koneessa on vielä käsittääkseni "vanha" ketju ja mikäli vielä dsg:llä otat niin vääntökin on rajoitettu samaan 250Nm kuin 1.4 koneessa joten pidän aivan huuhaa ostona tässä tapauksessa 1.8 konetta.

Mistä Octavian vuosimallista lähtien ja missä moottoreissa on ollut hihna ja missä on vielä ketju? Onko tästä kenelläkään faktatietoa? Edes kaikki automyyjät eivät ole varmoja asiasta, mikä tietysti ihmetyttää...

Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

Rice

Lainaus käyttäjältä: cannon - 04.07.16 - klo:16:05
Mistä Octavian vuosimallista lähtien ja missä moottoreissa on ollut hihna ja missä on vielä ketju? Onko tästä kenelläkään faktatietoa? Edes kaikki automyyjät eivät ole varmoja asiasta, mikä tietysti ihmetyttää...
Ocu III hihnakoneet ja Ocu II ketjukoneet.
Opel Astra
Volvo V60

japa

Ainakin tässä 1,4 koneessa hihnantarkastus 240 tkm eli ei välttämättä edes vaihtoa ja aikaikärajaa ei ole. Joten tuntuu luotettavalta. Jospa ne volkkarilla ovat jo oppirahat maksaneet :)
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015

Peltikorva

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 03.07.16 - klo:23:18
Minä en mielestäni sitä väittänyt, vaan ihmettelin alhaisia kulutuslukemia 1.8 4x4llä 130 nopeudella...

KORJAUS. Peltikorva ei sanonutkaan että tasanopeudella olisi 1.8 TSI kulutus 7,5 vaan pääasiassa 130, välillä 90 nopeudella, sehän selittääkin.

Itseä on tosiaan ihmetyttänyt usein ihmisten ihmeen alhaiset moottoritie/maantiekulutukset, mutta keskinopeus kertoo paljon, tasaisella nopeudella ei kulutuseroja pitäisi olla juuri lainkaan.

Joo, ni tarkennusta tuohon sanomaani. Eli kyseessä oli pätkä Järvenpää - JKL. Ja siinä se motarin osuus oli 130 mittarissa. Sit niillä ohituskaistaosuuksilla 110 ja muutoin 90 km/h. Eli ei siinä nyt ihan tuntia tullut vedettyä 130 km/h.:) Ja Yhden pysähdyksen taktiikalla, pysäytys siis siinä "Stop'n Go" grillillä, josta saa hyvää ja maittavaa Terveysruokaa. Ja matkan jälkeen Ajotietokone näytti 7,5 litraa/100km. Nyt viimeiset 2 tankkausta ajotietokone on näyttänyt vain 0,2 litraa satasella vähemmän kuin tankista tankkiin laskettu. Eli todellinen kulutus oli tossakin 7,7 litraa. Renkaina Ritkestonen Ponanzat 225/40/18 jotka eivät ole mitkään eco-renkaat. Vierintävastus F.

Mutta se nyt on ainakin selvää, että 1.8 DSG6 4x4 niin alle 6 litran ei pääse muuten kuin hillityssä matka-ajelussa. Pitkän ajan keskiarvo tankista tankkiin on 8,2 litraa. Tämä kuuluisi kyllä jo tonne "kulutuslukemeita" ketjuun. Sori...
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Hannes

Jos pelkästään kulutus on ratkaisevin tässä auton ostossa ei kannata ostaa kumpaakaan ja on se ihmeellistä että jos vuodessa ajaa 25tkm niin ennen valitsee 1L/ 100km vähemmän kuluttavan auton kun se toinen vaihtoehto olisi voima ja sitä ei tarvitse puolustella sen paremmin remmi jakopäällä kuin jäykällä taka akseliston yhtähyvillä ajo ominaisuuksilla kun myös saa vielä rehellisesti sanoa että tehot ovat riittävät joka tilanteessa.

Eli en todellakaan yhdy siihen mielipiteeseen että 1.8 moottorisen tehot olisi samat, käy kokeilemassa ja kiinnitä huomiota myös ajo ominaisuuksii eli käy myös mutka tiellä.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Rice - 04.07.16 - klo:16:07
Ocu III hihnakoneet ja Ocu II ketjukoneet.
Paitsi että 1.8 ja 2.0 TSI moteissa on edelleen tänäpäivänäkin tehtaalta tullessaa jakoketju. 1.2 ja 1.4 moottorisissa Octavia III:ssa on ollut jakohihna alusta asti.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Peltikorva

Lainaus käyttäjältä: Peltikorva - 04.07.16 - klo:20:50
Mutta se nyt on ainakin selvää, että 1.8 DSG6 4x4 niin alle 6 litran ei pääse muuten kuin hillityssä matka-ajelussa.
Piti sanoa että alle 7, eikä 6. >:(

Niin, kuka sitä autoa nyt pelkän kulutuksen mukaan ostaisi. Kokeilee molempia mitenkä kiihtyy, kun tasaisesta 100km/h vauhdista polkaisee kaasun pohjaan.

Maximus

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 04.07.16 - klo:22:21
Jos pelkästään kulutus on ratkaisevin tässä auton ostossa ei kannata ostaa kumpaakaan ja on se ihmeellistä että jos vuodessa ajaa 25tkm niin ennen valitsee 1L/ 100km vähemmän kuluttavan auton kun se toinen vaihtoehto olisi voima ja sitä ei tarvitse puolustella sen paremmin remmi jakopäällä kuin jäykällä taka akseliston yhtähyvillä ajo ominaisuuksilla kun myös saa vielä rehellisesti sanoa että tehot ovat riittävät joka tilanteessa.

Eli en todellakaan yhdy siihen mielipiteeseen että 1.8 moottorisen tehot olisi samat, käy kokeilemassa ja kiinnitä huomiota myös ajo ominaisuuksii eli käy myös mutka tiellä.

Tehoista ja väännöistä olen minäkin sitä mieltä, että 1.8:ssa on potkua hieman enemmän. Vaikka nyt vääntö olisikin rajoitettu "samaan", niin eiköhän 1.8:n käyrä kulje maksimin ulkopuolella hieman ylempänä. Ja sitäkin epäilen, onko vääntö onnistuttu rajaamaan eksaktisti samaan lukemaan. Tokkopa vain.

Kulutuksen merkitys on vuosien mittaan mulla hiipunut. En rassaa itseäni sillä viekö auto 0.5 tai jopa litran enemmän kuin toinen. Ajan sen verran vähän vuosittain. Ehkä parin litran lisäys vasta hieman laittaa miettimään. Minusta kulutuslukemien pienuus on hieman yliarvostettua. Kun ne ei aina käytännössä kuitenkaan päde. Nykyinen 1.8 TSI DSG voisi kaupungissa viedä vähemmän. Siinä ajossa lukemat on helposti 9-10 l/100km. Tasaisessa maantieajossa tuo 1.8 (ei 4x4) vie mielestäni vähän. Varsinkin jos ajelee teillä, joilla rajoitus on 80 tai 100 km/h. Esim. Tampere-Lahti vt12:sta menee Lahteen päin 5.4-5.6 l/100km. Takaisinpäin on vissiin ylämäkiä enemmän tms. koska kulutus on 5.8-6.2. Nuo lukemat ovat tietokoneesta, joka mielestäni pitää aika hyvin kutinsa. Vaikka niihin lisäisi 0.5l, niin lukemat ei vielä hirveitä ole. Tampere-Hki moottoritiellä kun ajetaan 120km/h:n molemmin puolin, niin kulutus kasvaa ehkä litralla per 100km. En oo vissiin koskaan niin railakkaasti tullut, että tietokone olisi antanut päälle 7:n lukeman koko matkalle. Yleensäkään siis maantieajossa ei kulutus ole suurta, mutta kaupunkiajo on sitten eri juttu.

Olen nyt ihan viimeisen vuodenkin aikana koeajanut kaikkia Octaviaan saatavilla olevia bensakoneita aina 1.2 TSI:stä alkaen. Kaikkilla niistä tuntuu pärjäävän. Vielä kun muistaa, että mulla on aika paljon kaupunki- ja taajama-ajoa. 1.8 on "urheilullisemman" tuntuinen, mutta kyllä 1.4:ssäkin on potkua. Voisi mulla 1.2:kin hyvin riittää. Varsinkin jos jatkossa luovun combista. Jos nyt olisin nimenomaan uutta ostamassa, niin ehkä ottaisin 1.4:n. Kyllä se vaan hinta minulle nyt kuitenkin merkkaa jotain. Ja kun en työkseni sentään tien päällä ole jatkuvasti. 1.2 arveluttaa jotenkin, vaikka ehkä aivan turhaan. Jotenkin kuitenkin luotan litratilavuuden tuomaan "onneen". Mitä se sitten onkin. 1.4 olisi kuitenkin minulle nyt sopiva kompromissi, joten sillä ehkä vielä joskus mennään. Erittäin tyytyväinen olen kyllä ollut 1.8:iin, mitään vikaa tai oikuttelua ei ole ollut ja DSG7:kin on toiminut todella hienosti. Autollahan alkaa jo olla ikää, kun käyttöönotto oli kohta 7v sitten.
"Age quod agis - tee mitä teet"

KopiK

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 05.07.16 - klo:02:52
Tehoista ja väännöistä olen minäkin sitä mieltä, että 1.8:ssa on potkua hieman enemmän. Vaikka nyt vääntö olisikin rajoitettu "samaan", niin eiköhän 1.8:n käyrä kulje maksimin ulkopuolella hieman ylempänä. Ja sitäkin epäilen, onko vääntö onnistuttu rajaamaan eksaktisti samaan lukemaan. Tokkopa vain.
1.4: 250 Nm @ 1500â€"3500 r/min
1.8: 250 Nm @ 1250â€"5000 r/min
1.8 4x4: 280 Nm @ 1350â€"4500 r/min
Eli 1.8:ssa vääntö laajemmalla alueella.
Lähde: http://www.autowiki.fi/index.php/%C5%A0koda_Octavia_(Typ_5E)
Scala 1.5 TSI DSG -20
ex Octavia Combi 1.8 TSI DSG -14
ex-Octavia Combi 1.8 TSI DSG -12

pomo

Sen verran vielä lisään, että onhan ne käytännössä täysin erilaisia, vaikka paperilla tehoero on pieni! Meillä vaihtuu -10 mallin 1.8 tsi my2017 1.4 tsi:hin ja kyllähän käytännön eron tehossa suuri, vaikka paperilla lähes saman tehoisia! Ja tuo uusi 1.8 on vielä tehokkaampi kuin meidän vanha. Automaattina vääntö on rajoitettu, mutta manuaalinen se taitaa käytännössä olla siellä 280-300nm paikkeilla? Ja laajemmalla alueella!

"Se joka nauttii, maksaa". Me säästettiin rahaa ja tyydyttiin 1.4:n...

Hannes

Tuosta jakoremmistä....katsotaampa vaan niin maahantuojalta tulee vielä suositus tuohon jakoremmin vaihtoon esim. 6 vuotta tai 150tkm jne...näinhän on käynyt enenkin.

japa

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 05.07.16 - klo:16:37
Tuosta jakoremmistä....katsotaampa vaan niin maahantuojalta tulee vielä suositus tuohon jakoremmin vaihtoon esim. 6 vuotta tai 150tkm jne...näinhän on käynyt enenkin.
Opel aikanaan puolitti vectran hihnanvaihtovälin 30 000km:n. Kaupparatsut sai vaihtaa hihnan kaks kertaa vuoteen  ;D
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015

Kapirex

En löydä mistään tietoa missä ajassa 1.4, 1.4 ACT ja 1.8 kiihtyvät 0-60km/h. Ajan lähinnä kaupungissa, joten tuo kiinnostaisi enemmän kuin 0-100.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy