Virhevastuun ja takuun tapauksia

Aloittaja kt, 08.05.16 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

kt

Avataanpas nyt foorumin pyynnöstä tällainen aihe. Ja kerron tähän esimerkin omasta tapauksestani.

Ostin noin 10 vuotta sitten Samsung-merkkisen kameran Gran Kanarialta. Myyjänä oli pieni liike ja kameraan sain Samsungin myöntämän 1 vuoden "Eurotakuun". Se oli myyjän mukaan voimassa koko EU-alueella.
Kanaria, vaikka onkin Espanjaa, on erillinen verovapaa alue, johon yleensä ei eurosäännöt päde. Siksi Samsung onkin "kehittänyt" Euro-takuun. Kyseessä on siis valmistajan antama takuu eikä virhevastuu.

No 11 kuukauden kuluttua kamera pimeni. Soitin Suomessa Samsungin kamerahuoltoon ja selitin asian. Kamera lähetettiin huoltoon korjauksia varten. No aikaa kului muutamia kuukausia ja lopulta kyselin, että miten on Samsung-kameran tilanne. Selvisi, että elektroniikkakortti oli rikki ja uutta odoteltiin. Kohta selvisi, että sellaista korttia enää ole mistään saatavana, joten kamera jäi korjaamatta, koska sitä ei pystytty tekemään.

Otin yhteyttä Suomessa Samsung-kameroiden maahantuojaan ja kyselin menettelyohjeita. Aluksi näyttikin siltä, että asia lähtee ratkeamaan ja saa uuden "vastaavan" kameran. Jossain kohden kuitenkin tuli mutkia matkaan, ja Samsungin palvelu muuttui eikä uutta laitetta suostuttukaan enää Suomesta antamaan, vaan neuvottiin, että ota yhteys Kanariansaarille myyjään. No siinä vaiheessa ostohetkestä oli kulunut ja 1½ vuotta ja vaikka meikäläisellä olikin kaikki kuitit ja paperit tallella, tulin siihen tulokseen, etten enää koskaan viitsi käteeni ottaa noin huonolaatuista Samsung-laitetta. Enkä aio jatkossakaan ottaa. Sen sijaan tulen aina ja joka paikassa kirjoittamaan esiin tämän tarinan, jotta muutkin suomaliset ymmärtävät, ettei Samsung-firman lupauksiin kannata luottaa. 

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

-karppa-

Ensinnäkin Kanaria on aikoinaan ollut kuuluisa näistä kamerahuijauksista ja koska kyse on 10 vuotta vanhasta tapahtumasta, niin en muista miten Eurooppalainen kuluttajasuoja päti vielä silloin euroopassa.

Sitten lainaan toisesta ketjusta tähänkin, koska kyse samasta tapauksesta:
"Jos olet ostanut laitteen eu-maasta, niin tulee se veloituksetta huoltaa toisessa eu-maassa. Lähetyskulut joudut itse maksamaan. Kokemuksesta puhun tässäkin tapauksessa, kun jouduin Suomen samsungin kanssa vääntämään. Siihen en ota kantaaa mistä Kanarian saarille tulee tavara, mutta käsittääkseni kuuluu Espanjalle, joka on eu-maa."

Ja ajantasalla olevaa tietoa:
"http://www.ecc.fi/Usein-kysyttya/tavaran-virhe-ja-takuu/

Voinko teettää tuotteen takuukorjauksen suomalaisen maahantuojan huollossa, jos olen ostanut tuotteen jostain muusta EU-maasta, esim. verkkokaupasta tai lomamatkalla?

Tarkista ensin takuuehdot, joissa kerrotaan tuotteen takuuhuoltopisteet. Jos suomalaista huoltopistettä ei ole mainittu, käänny suomalaisen maahantuojan puoleen. Jos EU-alueelta ostetun tuotteen takuukorjaus ei hoidu maahantuojan kautta, tee valitus tuotteen valmistajalle. Jos tuotteella on valmistajan takuu, valmistajan on huolehdittava siitä, että sen yhdessä jäsenvaltioissa myöntämä takuu on voimassa myös muissa jäsenvaltioissa. Voit lakisääteisiin oikeuksiisi vedoten kohdistaa reklamaatiosi aina myös myyjälle. Jos tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, voit ensin vaatia myyjää korjaamaan tai vaihtamaan tuotteen. EU-alueella myyjällä on aina virhevastuu tuotteen virheistä, jotka olivat tavarassa jo ostohetkellä. Virhevastuu saattaa kuitenkin olla rajoitettu joissain EU-maissa esimerkiksi kahteen vuoteen. Myyjän vastuu virheestä kattaa myös tavaran huoltoon toimittamisesta aiheutuvat kuljetuskustannukset."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.05.16 - klo:15:27
... Eurooppalainen kuluttajasuoja päti vielä silloin euroopassa.

Kun taas takuuasioilla pädetään, niin voisiko asian ilmaista kovimmassa kiimassa kuitenkin: "eurooppalainen kuluttajansuoja päti vielä silloin Euroopassa."? ;)
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

JiiJii71

Vaimolle ostettiin Kamuxilta Audi A4 2.0T quattro vm 2005 tammikuussa. Auto kävi huollossa heti meille saapumisen jälkeen. Huollossa raportoivat pienestä jäähdytinnesteen tihkumisesta koneen takaosasta/oikealta puolelta.

Noin kuukausi sitten auton alle alkoi ilmaantua jäähdytinnesteläikkiä. Käytin auton yksityisessä huoltoliikkeessä ja vuotopaikaksi tarkentui kannesta poislähtevä jäähdytinneste putki.

Osat eivät maksa paljoa (n. 30 - 50â,¬) mutta hankalan kohdan takia (aivan koneen takana) töineen tuon vaihto on 400 - 500â,¬ remontti.

Kerroin asian Kamuxille ja yhdessä päätettiin, että auto menee korjaukseen Kamuxin piikkiin. Ihan niinkuin pitikin. Täydet pisteet Kamuxille tämän hoitamisesta.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

kt

Lainaus käyttäjältä: enkero - 08.05.16 - klo:16:39
Kun taas takuuasioilla pädetään, niin voisiko asian ilmaista kovimmassa kiimassa kuitenkin: "eurooppalainen kuluttajansuoja päti vielä silloin Euroopassa."? ;)

Niin Kanaria ja Eurooppa ovat "eri maita". Samsung-firma "kehitti"  Eurotakuun juuri siksi, että turistit Kanarialla ostaisivat myös sieltä Kanarialta Samsung-tuotteita. Takuun siis piti olla voimassa myös Euroopan maissa. Ei kuitenkaan käytännössä ollut niissä tapauksissa, joissa Samsung-takuuta olisi tarvittu. Siksi kannattaa aina välttää Samsung-tuotteet eli kiertää ne mahdollisimman kaukaa.
Korealainen pettää aina...

skriko

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.05.16 - klo:17:25
Niin Kanaria ja Eurooppa ovat "eri maita". Samsung-firma "kehitti"  Eurotakuun juuri siksi, että turistit Kanarialla ostaisivat myös sieltä Kanarialta Samsung-tuotteita. Takuun siis piti olla voimassa myös Euroopan maissa. Ei kuitenkaan käytännössä ollut niissä tapauksissa, joissa Samsung-takuuta olisi tarvittu. Siksi kannattaa aina välttää Samsung-tuotteet eli kiertää ne mahdollisimman kaukaa.

Itellä on Samsug R522 läppäri. Pelannut moitteetta 6 vuotta ja 3 kuukautta. Uutena tosin oli akku jo sökö. Kone olisi pitänyt lähettää Saloon sen vuoksi että akku on sökö. Eivät suostuneet mittaamaan akkua. Sanoivat että koneessa voi olla vika joka syö akkua. Vaikka vesitin sen teorian, ei onnistunut. Koska uutta konetta ei olisi saanut tilalle, akku jäi uusimatta. Koko ajan on ollut piuha seinässä.
Sanoinkin, että olisi se aika outoa jos autosta menisi akku, niin koko auto lähetettäisiin maahantuojalle kolmeksi viikoksi korjattavaksi. Lopuksi sanoin, että teidän takuillanne saa pyyhkiä p........ä.

lemmentalja

Kaikki käytettynä autoliikkeestä ostettuja autoja (1-6vuotta/18-80tkm ajettuja), joissa ensimmäinen tapaus poislukien ei valmistajan takuu enään voimassa. Viat ilmenneet 0-12kk ostohetkestä. Kaikki korjaukset tehty virhevastuuseen vedoten.

Veho vaihtoi usean tasapainotusyrityksen jälkeen kesärengassarjan uusiin täristyksen takia. Ei kuluja minulle.

Kamux vaihtoi mukavuusohjainlaitteen uuteen, koska sähköikkunat elivät omaa elämäänsä. Ei kuluja minulle

Kamux vaihtoi 1.4tsi moottoriin jakopään, imunokkasäätiöen + venttiilinnostimet kylmäkäynnistyäänen takia. Ei kuluja minulle.

Bilia vaihtoi kattoantennin jalkoineen huonon radion kuuluvuuden takia. Ei kuluja minulle.

Bilia vaihtoi etujarrulevyt+palat täristyksen takia. Ei kuluja minulle.

Bilia vaihtoi jarrusatulat kolinan takia. Ei kuluja minulle.

Länsiauto korjautti maali/korimassavirheen kattokaiteiden urassa. Ei kuluja minulle.

Nämä tuli nyt äkkiseltään mieleen..aina kannattaa kysyä myyjäliikkestä ensin ja vaatiminen, uhkailu ja vittuilu kannattaa jättää vasta viimeiseksi keinoksi. 🙂

VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

skriko

Mitähän siinä sitten olisi pitänyt sanoa (jos vaatimukset kannattaa jättää viimeiseksi keinoksi) kun liike kieltäytyi tekemästä veloituksetta 30 000 ajettuun autoon jakoketjuremonttia vedoten puutteelliseen huoltohistoriaan. Kysymykseeni miten huoltohistoria on puutteellinen, vastattiin että jarrunesteet olisi pitänyt vaihtaa vuosi sitten.????

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.05.16 - klo:18:36
Mitähän siinä sitten olisi pitänyt sanoa (jos vaatimukset kannattaa jättää viimeiseksi keinoksi) kun liike kieltäytyi tekemästä veloituksetta 30 000 ajettuun autoon jakoketjuremonttia vedoten puutteelliseen huoltohistoriaan. Kysymykseeni miten huoltohistoria on puutteellinen, vastattiin että jarrunesteet olisi pitänyt vaihtaa vuosi sitten.????

Tää on niin tätä. Työkaverilta yrittivät evätä kaksi vuotta neljä kuukautta vanhasta autosta valojen releenkorjausta takuuseen, kun YLIMÃ,,Ã,,RÃ,,INEN öljynvaihto oli tehty monimerkkikorjaamolla (VAG-konsernin auto). Öljynvaihtohan vaikutti tuohon releen rikkoontumiseen. Ensin tilattiin valojen viiksi, joka oli väärä. Sen jälkeen oikeanlainen eikä vika korjaantunut. Tuon jälkeen vasta ruvettiin tutkimaan relettä. Mä sanoin jo ennen ensimmäistä yritystä, että veikkaisin relettä. Terveisiä Laakkoselle.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.05.16 - klo:18:36

Itse olen omien kokemuksieni myötä vain huomannut, kun on itse ystävällinen, ymmärtäväinen ja asiallinen niin monesti siellä tiskin toisellakin puolella ollaan. Tällä lähestymistavalla olen ainakin itse "säästänyt" varmasti tuhansia euroja. Tuolla vaatimisella tarkoitan lähinnä sitä, että ei välttämättä heti kärkeen kannata pamahtaa sinne tiskille ja megafonilla toitottaa omia oikeuksiaan ja liikkeen vastuita. Tietenki jos asia ei näillä eväillä edisty, niin sitten siitä täytyy keskustella tiukemmin.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

jkvi

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.05.16 - klo:17:25
Kia:n suhteen ei ole ollut pettymyksiä. Kait se takuu on mikä pelaa vielä lähes 130tkm ja viidettä vuotta vanhassa autossa?

Ja taloudessa on sen verran monta Samsungin kapulaa, jotta jos yleisesti pettäisivät, niin olisi se joku jo pettänyt.
CRDi & Collection

enkero

Laitan virhevastuu-popparit mikroon, kohta varmaan lähtee...
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

skriko

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 08.05.16 - klo:19:58
Itse olen omien kokemuksieni myötä vain huomannut, kun on itse ystävällinen, ymmärtäväinen ja asiallinen niin monesti siellä tiskin toisellakin puolella ollaan. Tällä lähestymistavalla olen ainakin itse "säästänyt" varmasti tuhansia euroja. Tuolla vaatimisella tarkoitan lähinnä sitä, että ei välttämättä heti kärkeen kannata pamahtaa sinne tiskille ja megafonilla toitottaa omia oikeuksiaan ja liikkeen vastuita. Tietenki jos asia ei näillä eväillä edisty, niin sitten siitä täytyy keskustella tiukemmin.

Juu. Tietysti ensin hyvällä, mutta jos ei onnistu, niin sitten pahalla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 08.05.16 - klo:22:33
Laitan virhevastuu-popparit mikroon, kohta varmaan lähtee...

Ensimmäisenä haluan tehdä selväksi, että takuu ja virhevastuu eivät ole sama asia tai synonyymi toisille. Takuu on valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän antama lisä etu. Ei siis mikään pakko. Virhevastuu on taas lakiin kirjoitettu asia mikä on järkeään parempi, kuin takuu eikä sitä pystytä eväämään eikä se ole vapaaehtoinen.

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/

http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/

"Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa., vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Auton kestoikään vaikuttavat auton ajomäärä, käyttöolosuhteet sekä se kuinka autoa huolletaan ja hoidetaan.

Takuu puolestaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuunantaja vastaa auton toiminnasta ja ominaisuuksista takuusitoumuksessa ilmoitetun ajan.

jkvi

LainaaEnsimmäisenä haluan tehdä selväksi, että takuu ja virhevastuu eivät ole sama asia tai synonyymi toisille. Takuu on valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän antama lisä etu. Ei siis mikään pakko. Virhevastuu on taas lakiin kirjoitettu asia mikä on järkeään parempi, kuin takuu eikä sitä pystytä eväämään eikä se ole vapaaehtoinen.
Välttämättä kaikilla, vaikkapa automerkeillä, virhevastuu ei ole "järkeään parempi kuin takuu".

Virhevastuuseen et saa enää yli neljä vuotta vanhalle autolle jolla ajettu vajaa 130tkm, uutta takalasin pissapojan pumppua asennettuna paikalleen. Takuuseen sen saat joillakin merkeillä.
CRDi & Collection

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 08.05.16 - klo:23:07
Välttämättä kaikilla, vaikkapa automerkeillä, virhevastuu ei ole "järkeään parempi kuin takuu".

Virhevastuuseen et saa enää yli neljä vuotta vanhalle autolle jolla ajettu vajaa 130tkm, uutta takalasin pissapojan pumppua asennettuna paikalleen. Takuuseen sen saat joillakin merkeillä.

Tässä ketjussa puhuttiin alunperin samsung:n kamerasta. Minulle ei tarvitse kertoa takuun, virhevastuun ja vakuutuksen eroja ;).

Ja kyllä virhevastuuseen saat yli neljä vuotta vanhan auton jolla on ajettu vajaa 130tkm. Koska auton käyttöikä on pidempi n.8-10 vuotta ja kestöikä 200-250tkm tai jopa pidempi. Nyt toit vain yhden tapauksen esille, joka oli pissapoika. Otetaanpa esimerkiksi moottori, vaihdelaatikko tai kori jotka ovat vähän olennaisempia keston kannalta.

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/kestoika/

Voit aloittaa kohdasta 2.2
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

Nythän esimerkiksi VAG-konserni on jälkikäteen myynyt "5 vuoden takuuta"  erilliseen hintaan jo aikaisemmin seat:n tilanneille asiakkaille, kun nyt sen saa veloituksetta kaupan päälle. Kyse ei ole enään takuusta, vaan erillisestä myyntikohteesta jota voidaan kutsua enemmin vaikkapa vakuutukseksi, koska siitä peritään rahaa  ;).

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.05.16 - klo:23:20
Nythän esimerkiksi VAG-konserni on jälkikäteen myynyt "5 vuoden takuuta"  erilliseen hintaan jo aikaisemmin seat:n tilanneille asiakkaille, kun nyt sen saa veloituksetta kaupan päälle. Kyse ei ole enään takuusta, vaan erillisestä myyntikohteesta jota voidaan kutsua enemmin vaikkapa vakuutukseksi, koska siitä peritään rahaa  ;).

Itse tuotteesta ei sitten rahaa peritäkään? Takuu ainakin valmistavan tahon näkökulmasta hinnoitellaan tuotteeseen. Jos takuu on pitkä, spekuloidaan vikaantuvien tuotteiden määrällä myydyistä kappaleista. Japsit opetteli tätä asiaa kai 60-70-80 -luvuilla ihan tosissaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 09.05.16 - klo:00:33
Itse tuotteesta ei sitten rahaa peritäkään? Takuu ainakin valmistavan tahon näkökulmasta hinnoitellaan tuotteeseen. Jos takuu on pitkä, spekuloidaan vikaantuvien tuotteiden määrällä myydyistä kappaleista. Japsit opetteli tätä asiaa kai 60-70-80 -luvuilla ihan tosissaan.

Edelleenkään valmistajan ei tarvitse antaa tuottelleen minkäänlaista takuuta. Jos et trollaa, niin sitten et vain halua ymmärtää.

Miksiköhän Ranskalaiset lähtivät ensimmäisten joukossa nostamaan takuiden pituutta (Kia taisi olla ensimmäinen)? Ja miksiköhän VAG-konserin lähti juoksuun mukaan.

BTW:Tuo japsi veto oli aika huono. 80-luvun Japanilaiset ovat kohtuu kestäviä autoja tekniikaltaan.

jkvi

LainaaJa kyllä virhevastuuseen saat yli neljä vuotta vanhan auton jolla on ajettu vajaa 130tkm. Koska auton käyttöikä on pidempi n.8-10 vuotta ja kestöikä 200-250tkm tai jopa pidempi. Nyt toit vain yhden tapauksen esille, joka oli pissapoika. Otetaanpa esimerkiksi moottori, vaihdelaatikko tai kori jotka ovat vähän olennaisempia keston kannalta.
Saat, jos kauppahetkellä on "piilevä vika" autossasi. Jos kaupasta on aikaa mennyt, olet vaikka auton ensimmäinen omistaja, maksat suurimman osan itse. Paitsi ehken olennaisia turvallisuusvarusteita
CRDi & Collection

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 09.05.16 - klo:08:33
Saat, jos kauppahetkellä on "piilevä vika" autossasi. Jos kaupasta on aikaa mennyt, olet vaikka auton ensimmäinen omistaja, maksat suurimman osan itse. Paitsi ehken olennaisia turvallisuusvarusteita

Eikö tuo ole nimenomaan reilua, koska autosi/autonosa on paremmassa kunnossa kuin 130tkm ajettu?

Eihän nyt auto kulutushyödykkeenäkään ole elinikäinen vaikka siihen voi suuria summia hassatakkin!

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 09.05.16 - klo:08:33

Eikös virhevastuun piiriin kuulu muutkin kuin kauppahetkellä tavarassa olevat viat. Virhevastuussa vedotaan jonkin tavaran oletettuun kestoikään ja sitä kautta saataviin vastaantuloihin korjauskuluissa. Tai näin minä olen ainakin toiminut.

kt

Japanilaisethan huomasi 50-luvulla olevansa pahasti jäljessä kaikesta sivistyksestä. Siksi he alkoikin kovan kopiointi-, teollisuusvakoilu- ja laadunkiristyskampanjan 60- ja 70-luvuilla. Jonkinnäköinen hyppäys autojenkin laadussa tapahtui. 80-luvulla japanilaiset autot olivat jonkin verran laadukkaampia ja kestävämpiä kuin neuvostoliittolaiset. Pärjäsivät jopa eräille ranskalaisillekin ja Uudenkaupungin maanantaikappaleille.

Suurempi japanilaisen teollisuuden takaisku sitten tuli muutama vuosi sitten, kun maanjäristykset ja tsunamit eivät noudattaneetkaan paperille piirrettyjä muotoiluja, vaan aalto ylittikin olemattoman turvavallin. Kun sitten vielä unohtui, että vesikin "räjähtää" sopivissa olosuhteissa, niin soppa oli valmis.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 09.05.16 - klo:10:02
Eikös virhevastuun piiriin kuulu muutkin kuin kauppahetkellä tavarassa olevat viat. Virhevastuussa vedotaan jonkin tavaran oletettuun kestoikään ja sitä kautta saataviin vastaantuloihin korjauskuluissa. Tai näin minä olen ainakin toiminut.

Bingo. Olet ymmärtänyt asian oikein.

esko

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.05.16 - klo:10:20
Japanilaisethan huomasi 50-luvulla olevansa pahasti jäljessä kaikesta sivistyksestä. Siksi he alkoikin kovan kopiointi-, teollisuusvakoilu- ja laadunkiristyskampanjan 60- ja 70-luvuilla. Jonkinnäköinen hyppäys autojenkin laadussa tapahtui. 80-luvulla japanilaiset autot olivat jonkin verran laadukkaampia ja kestävämpiä kuin neuvostoliittolaiset. Pärjäsivät jopa eräille ranskalaisillekin ja Uudenkaupungin maanantaikappaleille.

Suurempi japanilaisen teollisuuden takaisku sitten tuli muutama vuosi sitten, kun maanjäristykset ja tsunamit eivät noudattaneetkaan paperille piirrettyjä muotoiluja, vaan aalto ylittikin olemattoman turvavallin. Kun sitten vielä unohtui, että vesikin "räjähtää" sopivissa olosuhteissa, niin soppa oli valmis.

Meille tutun "Made in Germany" ilmaisun tausta on  myös mielenkiintoinen.
Saksa oli maatalousmaa vielä kun Englanti jo alkoi teollistumaan. Englanti tuotti teollisuudeninnovaatioita ja tuotteita vientiin ja niitä vietiin myös Saksaan.
Sitten Englannin markkinoille alkoi tulemaan englantilaisista tuotteista kopioituja saksalaistuotteita ja tietysti myös edullisempaan hintaan. Nämä olivat useasti myös heikompilaatuisia kuin alkuperäiset mallinsa. Tällöin Englannissa säädettiin laki, jonka mukaan saksalaiset tuotteet on merkittävä tekstillä " Made in Germany", jotta kuluttaja erottaisi kopion aidosta. Tuo leima jäi elämään tunnetuin seurauksin.
Japanilaiset ostivat 50-luvulla paljon englantilaisten tuotteiden lisenssejä, joilla sitten valmistettiin mm. Datsun- autoja. Kävi vaan niin, että esim. nuo Datsunit olivat huomattavasti laadukkaampi ja kestävämpiä kuin englantilaiset esikuvansa.

kt

Hyviä havaintoja. Kiina on tätä nykyä hyvä esimerkki. Ongelma Kiinan suhteen on se, että kiinalainen ei tällä hetkellä vielä välitä laadusta mitään. Riittää, että tuote on länsimaisen tuotteen näköinen ja rahat saatu. Lateksimaalia voidaan myydä maitona, koska se on valkoista.

Kiina on oppimiskäyrällä kohdassa "yrität kusettaa asiakasta ja saat turpaasi". Kyllä Kiina oppii, mutta kun siellä on niin pirun paljon yrittäjiä, niin turpaan hakattavia riittää.

Saksalainen laatu on jo pitkään mennyt alamäkeä. Osin siksi, että se valmistetaan muualla ja osin siksi, että valmistuskustannuksia pitää karsia liikaa laaduntuoton kärsiessä. Saa nähdä kuinka Saksalle käy.

kramer

Lainaus käyttäjältä: esko - 09.05.16 - klo:11:09
Meille tutun "Made in Germany" ilmaisun tausta on  myös mielenkiintoinen.
Saksa oli maatalousmaa vielä kun Englanti jo alkoi teollistumaan. Englanti tuotti teollisuudeninnovaatioita ja tuotteita vientiin ja niitä vietiin myös Saksaan.
Sitten Englannin markkinoille alkoi tulemaan englantilaisista tuotteista kopioituja saksalaistuotteita ja tietysti myös edullisempaan hintaan. Nämä olivat useasti myös heikompilaatuisia kuin alkuperäiset mallinsa. Tällöin Englannissa säädettiin laki, jonka mukaan saksalaiset tuotteet on merkittävä tekstillä " Made in Germany", jotta kuluttaja erottaisi kopion aidosta. Tuo leima jäi elämään tunnetuin seurauksin.
Japanilaiset ostivat 50-luvulla paljon englantilaisten tuotteiden lisenssejä, joilla sitten valmistettiin mm. Datsun- autoja. Kävi vaan niin, että esim. nuo Datsunit olivat huomattavasti laadukkaampi ja kestävämpiä kuin englantilaiset esikuvansa.

Näinhän se vissiin meni, mutta kyllähän tänä päivänä on asiat ihan toisin kuten datsunista mainitsetkin. Englanti ei todellakaan ole mikään teknologian ihmemaa. Esimerkkejä löytyy paljon kuten honda accordin valmistus piti lopettaa englannissa laatuongelmien takia, tuttu joka harrastaa jaguareja ei kyllä luotettavuutta kehu ja muistan myös kun itsekin omistin nissan primeran jossa piisas sähkövikoja. Sähköalan ammattilainen joka korjasi nipponiani näytti mulle laturin valmistusmaan tarraa jossa luki "made in great britain" ja tuumas, että tässä vika. Jatkoi myös, että pitää lukea made in japan niin ei tartte jännittää.
En itseasiassa keksi mitään hyvää englannista jos musiikkia ei lasketa. Toki jotain hienoja autoja, mutta luottoa ei oikein löydy  :D   Kertokaa toki, jos keksitte jotain?

-karppa-

Miten kolme viimeistä tekstiä liittyvät virhevastuuseen ja takuuseen?

Ruvetaanko seuraavana spekuloimaan kuun asentoa ja maanvetovoimaa?

EDIT: Mitä samsung:n laitteisiin tulee ja telkkareihin, niin kannattaa katsoa seuraava dokumentti ja aloittaa 13 minuutin kohdalta:
https://www.youtube.com/watch?v=NVXzeQAj65Y

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.05.16 - klo:07:05
Edelleenkään valmistajan ei tarvitse antaa tuottelleen minkäänlaista takuuta. Jos et trollaa, niin sitten et vain halua ymmärtää.

Miksiköhän Ranskalaiset lähtivät ensimmäisten joukossa nostamaan takuiden pituutta (Kia taisi olla ensimmäinen)? Ja miksiköhän VAG-konserin lähti juoksuun mukaan.

BTW:Tuo japsi veto oli aika huono. 80-luvun Japanilaiset ovat kohtuu kestäviä autoja tekniikaltaan.

Kyllä EU:ssa vaan autoille pitää antaa takuu. Sitä ei virhevastuu poista.

Ja japseista taisi mennä sulla tunteisiin? Nimittäin 80-luvulla alkoi jo olla AQL-luvut sen verta hyvin hanskassa, että eräällekin liitintehtaalle toimittivat varmasti toleranssin ulkopuolella olevat komponentit eri pussissa kuin tilattuun speksiin sopivat.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 09.05.16 - klo:16:45
Kyllä EU:ssa vaan autoille pitää antaa takuu. Sitä ei virhevastuu poista.

EU:n on ajanut vuosia, että virhevastuu pitäisi lyhentää 2 vuoden takuun mittaiseksi. Sen jälkeen meillä on kertakäyttötalous, kun kaikki laitteet suunnitellaan kestämään kaksi vuotta ja sen jälkeen roskikseen. Eikä niitä enään pystyisi korjaamaan.

Kuten olen todennut, niin takuu on vapaaehtoinen. Virhevastuu laissa määritelty. Virhevastuu on järkeään parempi, kuin vapaaehtoinen takuu. EU saa sitä nimittää miksi haluaa.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/verkkokauppiaat-vaativat-euhun-yhtenaista-kuluttajansuojaa/aCtQ9B7B
"EU-komissiossa on tekeillä lukuisia eri uudistuksia digitaalisten sisämarkkinoiden kehittämiseksi. Joulukuussa EU-komissio päättää omasta ehdotuksestaan muun muassa virhevastuuseen liittyen, sen jälkeen aloite menee neuvoston ja EU-parlamentin ruodittavaksi."

http://www.taloussanomat.fi/autot/2011/11/11/naiden-automerkkien-ei-tarvitse-kilpailla-takuulla/201116607/304
â€" Takuusta ei saa kilpailuetua kuin joissain pienissä asiakasryhmissä. Tämä näkyy kun katsotaan markkinaosuuksia, Pärssinen sanoo.

Hän ottaa esimerkiksi Volkswagen-konsernin, johon kuuluvilla autonvalmistajilla kuten Volkswagenilla, Škodalla ja Audilla on kaikilla kahden vuoden takuu. Silti konserni on Euroopan johtava autonvalmistaja.

Maahantuojat sopivat yleensä takuuajoista yhdessä tehtaan kanssa hyödyt ja haitat punniten. Pärssisen mukaan takuun pidentäminen on suoraan pois yhtiön tuloksesta. Tätä pyritään kompensoimaan asiakassuhteen pitenemisellä.

Takuuehdot kannattaa lukea tarkasti:
â€" Kun myönnetään pitkiä takuita, ehdoissa saattaa olla sudenkuoppia. Kuluttaja, joka on tullut merkistä, jolla on niin sanottu normaalin valmistajan antama takuu, ei ehkä ole aina ihan oivaltanut ostohetkellä, mitä pitkä takuu oikeasti tarkoittaa.

Myös Autoliiton Nieminen muistuttaa, että takuu on aina maahantuojan tai myyjän antama vapaaehtoinen sitoumus ja eri asia kuin lain edellyttämä virhevastuu.

â€" On hyvin tärkeää, että ostaja tutustuu tarkkaan takuuehtoihin. Takuiden sisällöt vaihtelevat ja niissä voi olla erilaisia rajoituksia, mitä auton osia ne mahdollisesti koskevat tai eivät koske.

Kuluttajaviraston antamissa ohjeissa takuu määritetään myyjän, valmistajan tai maahantuojan antamaksi vapaaehtoiseksi lisäeduksi. Se tulee lakisääteisen virhevastuun lisäksi, eikä sillä voi poistaa laissa määrättyjä kuluttajan oikeuksia.

Jos jonkin virheen korjaaminen kuuluu takuun piiriin, ei ostajalle saa aiheutua mitään kustannuksia korjauksesta. Sen sijaan jos virhe korjataan kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun nojalla, ostaja voi joutua osallistumaan korjauskustannuksiin, mikäli auto tulee korjauksella parempaan kuntoon.

Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella.

http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/virhevastuu-jatkuu-takuun-jalkeenkin/291956/

Eri tavaroilta voidaan edellyttää eripituisia käyttöaikoja. Kodinkoneiden osalta kuluttajariitalautakunnassa on vakiintunut käytännöksi, että tavaran on kestettävä enemmän kuin 2 vuotta. Kun tavara on ollut käytössä yli 4 vuotta, sen vioittumista ei yleensä pidetä virheenä. Laki edellyttää tuotteen tavanomaista käyttöä, ja korjauskustannuksista vastataan sen mukaan, missä vaiheessa elinkaarta ollaan: Elinkaaren alkupuolella ja heti takuuajan päätyttyä myyjäliikkeen vastuu on suuri. Vastuu pienenee sitä mukaa kun laite ikääntyy.

Johtava kuluttajaoikeusneuvoja Mikko Saastamoinen Vantaan maistraatin kuluttajaneuvonnasta kertoo asiakkaiden ymmärtävän huonosti takuun ja virhevastuun eron.

"Ne sekoitetaan ja samaistetaan, kyse on kuitenkin kahdesta eri asiasta. Myyjällä on virhevastuu, vaikkei tuotteella takuuta olisikaan."

kt

Lainaus käyttäjältä: kramer - 09.05.16 - klo:15:20

En itseasiassa keksi mitään hyvää englannista jos musiikkia ei lasketa. Toki jotain hienoja autoja, mutta luottoa ei oikein löydy  :D   Kertokaa toki, jos keksitte jotain?

Joku hyvä viskimerkki löytyy, mutta nekin taitaa olla Skotlannin puolelta. :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy