Skoda varaosien "asiakaspalvelu"

Aloittaja p444, 15.04.16 - klo:21:16

« edellinen - seuraava »

p444

Törmäsin ensimmäistä kertaa siihen, kuinka vaikeaa on saada tietoa merkkiliikkeestä.

Mulla on 17 vuotta vanha Fabia, josta hajosi ohjaustehostimen pumppu. Pumpussa kun ei ollut enää mitään koodeja luettavissa ajattelin selvittää oikean pumpun merkkivaraosista rekisterinumeron perusteella. Ajatuksena oli saada varaosanumero, koska tuossa lienee ainakin kahta erilaista pumppua.

Ensin kyselin Autokeskus Airportista käymällä paikan päällä. Palvelu oli jotenkin nihkeää. Toteamus oli, että alkuperäisellä numerolla ei tee mitään, eikä sitä annettu.

Sitten kyselin Metro-Autosta ja palvelulle voi kyllä antaa kympin. Varaosamies ei ollut paikalla, mutta soitti seuraavana päivänä. Kertoi kyllä pumppuja olevan kahta erilaista ja hinnat, mutta kun kyselin numeroita niin kertoi, että ei saa kertoa niitä asiakkaalle ???? Totesi vain, että kyllä heidän koneilta näkee tarkaan, mikä tuohon minun autooni sopii.

Todella loistavaa! Auton arvo on 500 ja tällä painostetaan ostamaan melkein 800 maksava pumppu. No en tietenkään ostanut. Mulla on pihassa paljon uudempiakin VAG -vehkeitä kolme kappaletta, mutta kun ottaa huomioon tämän firman politiikan tässä, suhtautumisen takuuasioihin ja vielä nuo päästösähläykset, niin ei kyllä tule muita.

Kun vertaa esimerkiksi Volvoon, niin kyllä sieltä on aina saanut tietoja. Ymmärrän, jos auto olisi uusi, että siihen haluttaisiin vastuusyistäkin laittaa alkuperäisiä osia, mutta muutaman sadan peliin??? Pienellä voi asiakkaat karkottaa.

En tiedä, onko muilla samanlaisia kokemuksia, mutta aika paljon joutuu tekemään työtä turhan takia.

Sinänsä harmi, kun näissä vehkeissä on paljon hyvääkin.

jhm

Kokeileppa soittaa suoraan Helkama-auton tekniseen tukeen.Selität asiallisesti tähänastiset koukerot noiden liikkeiden kanssa.

Varmasti näkevät/tietävät sopivan osan ja antavat varaosa numeron jos on vähänkään pelisilmää ja jälkimarkkinointikykyjä.
VW Transporter T5  84kw 2014

Oktaavi

Kyllä ainakin itse olen aina saanut paikalliselta Skoda-liikkeeltä suoraan varaosanumeron pyydettäessä. Avain-Vaunu Kuopiossa ei sensijaan suostunut velipojan D5:sen suuttimen varaosanumeroa antamaan, vaan tarjoutuivat myymään käypäsen. Onneksi suutin lähti tuosta nopsaan irti ja varaosanumerolla netistä tilaamaan.

Seat-mies77

Kyllähän varaosa- ja huoltotiedot pitäisi olla autonomistajalle saatavissa. Niitäpä vaan ei aina tahdo saada edes rahalla. Tiedon panttaaminen ja pimittäminen sopii aika huonosti nyky-yhteiskuntaan, jossa on mm. internet, kaiken maailman ilmaisohjelmat jne. Mitenkohän systeemiä voitais muuttaa? Toisaalta ymmärrän, että huoltoon tai varaosamyyntiin keskittyneet organisaatiot eivät ole innokkaita vastaamaan kaiken maailman kyselijöille ellei siitä ole heille minkäänlaista hyötyä. Jos siis haluaa vähän syvällisempää tietoa autostaan niin sitä pitää etsiä netin keskustelupalstoilta tai vaikka tilata Autodatan piraattiversio Kiinasta.  ;D

Daatta

Kai Fabiankin tiedot löytyy Erwinistä?

https://erwin.skoda-auto.cz/

Tuolla on samat tiedot mitä merkkiliikkeessäkin, saatavilla ilman *ittuilua. Maksaahan se jotain, mutta niin maksaa väärän osan tilaaminen netistä...

Itsekin olen sitä mieltä, että auton korjausohjeet ja varaosakuvastot pitäisi olla vapaasti saatavilla. Mutta VAG on valinnut tämän tien, tuskin politiikka muuttuu ihan heti.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Seat-mies77

Jatkanpa vielä kun vauhtiin pääsin: Olen sitä mieltä, että tiedon panttaaminen on nimenomaan autoalan ongelma. Jos nimittäin rakennutan talon, aivan varmasti saan rakentajalta tarkat tiedot käytetyistä materiaaleista ja yleensä myös huolto-ohjeita. Sitten kun tulee tarvetta rempata tai huoltaa taloa, yleensä minulla talon omistajana on kaikki informaatio käsillä, jonka pohjalta voin sitten itse harkita mitä teetän ja kenellä, mitä mahdollisesti teen itse ja mistä hankin tarvikkeet. Miksei vastaava voisi toimia autoalalla? Ehkäpä syy on se, että valtaosa auton omistajista ei ole kiinnostunut kulkineensa sielunelämästä, vaan luottaa huoltoliikkeisiin. Tällöin syntyy tilanne, että on tietoa, jolle ei sellaisenaan ole paljon kysyntää, mutta jonka panttaaminen hyödyttää taloudellisesti joitakin tahoja.

JarnoF

Vastaavaa VAG-tiedon pimittelyä olen ihmetellyt itsekin. Edellinen kulkine oli Sitikka. PSA:lla on hieno nettipalvelu, service.citroen.com, johon VIN-koodin syöttämällä saa kaikki osatiedot esille aivan ilmaiseksi. Hintoineen. Korjausohjeista ym. joutuu tosin maksamaan.

p444

Kiitokset vastauksista ja kommenteista. Voi siis olla, että täällä pääkaupunkiseudulla suhtaudutaan asiaan nihkeämmin kuin muualla. Silti, pienellä voi asiakkaita menettää....tosin en ole ostamassa uutta.  Ps. löysin tehostimen, riittää kun tietää onko Koyo vai TRW...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy