Yleistä Seat Atecasta

Aloittaja Peeveli, 29.03.16 - klo:14:28

« edellinen - seuraava »

Normanton

Autoverottomassa hinnassa eroa nelivedon ja vajaa vetoisen välillä vain 2500â,¬, korkeammat CO2 päästöt suurentavat eroa ilkeästi myyntihintaan. On VW konsernilla isompiakin eroja nähty. Mielestäni kuitenkin aika hyvin linjassa muihin.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

JELMERI

Terve,

Loistavalla ajoituksella Ateca, joka kiertää nyt ympäri Suomenmaata on pikaisesti koeajettu. Ennen esittelypäivää olin liikkeessä ja kun myyjä oli luvannut koeajon, piti hän siitä kiinni kuten sovittu. Ehdin tekemään n. 20min lenkin 60/80/120 kmh nopeuksilla, Atecan 2.0tdi manuaali 4-drive mallia oli kiva verrata sillä itsellä ajossa nyt Leon st 2.0tdi manuaali 4-drive. Atecaan sitten, tilat ok ja peräkontti riittävä, jopa perhekäyttöön, sisällä tunnelma muuten sama kuin leonista, mutta penkit istuivat vielä paremmin samoin ratin sileä nahkaverhous, niin 8" näyttö on jo riittävä myös kartan lukuun :) versio 5". Itsellä haaveet korkeammasta autosta on herännyt ja tämä olisi siihen kova vaihtoehto nelikkona tietenkin, 1.4tsi, 150hv myös kiinnostaa. Ajossa huomasi kytkimen olevan kevyempi ja vaihdekepin liikkeiden lyhyemmät kuin leonista, itse tykkäsin. Puhtia tuntui olevan koneessa riittävästi ja tehoja omaani ei ainakaan voi huonommaksi väittää. Sitten melutaso, 19" vanteilla Ateca hiljaisempi kuin Leon kaikissa nopeuksissa mutta ei mikään äänetön. Omassa 18". Plussaa sähköinen kontti, avaimettomuus, muut herkut jäi kokematta, mutta kuumetta havaittavissa!

HiTecci

Kumma kyllä, Atecan ansiosta nousi VAG-perheen edustaja omallakin listallani seuraavaksi vaunuveturi-vaihtoehdoksi. Agressiivinen hinnoittelu, riittävät tilat ja varustelu sekä kunnon vetokapasiteetti (1.4TSI FWD man Style) laittaa jo aika tiukasti kampoihin "perinteikkäälle" veturi-vaihtoehdolle Kugalle. Tähän vielä nuo Atecan pirtsakat värivaihtoehdot ja jo rupeaa kiinnostamaan. Vieläpä kun dieseliä meille ei enää nykyisen jälkeen tule, niin menee nuo vaihtoehdot jo muutenkin tuossa vetokapasiteetissa (1800+) melko kaposeksi 8)

Liekö tästä Atecan lanseerauksesta johtuen myös tuo Kuga tullaan nyt syksyllä kuulemma hinnoittelemaan jollain bulk-mallilla mahd. alas, mutta se on sitten se, mitään tuosta ei muuteta, erikoishinnoiteltu bulk-malli kun on kyseessä ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TAG

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.07.16 - klo:10:49
Kumma kyllä, Atecan ansiosta nousi VAG-perheen edustaja omallakin listallani seuraavaksi vaunuveturi-vaihtoehdoksi. Agressiivinen hinnoittelu, riittävät tilat ja varustelu sekä kunnon vetokapasiteetti (1.4TSI FWD man Style) laittaa jo aika tiukasti kampoihin "perinteikkäälle" veturi-vaihtoehdolle Kugalle. Tähän vielä nuo Atecan pirtsakat värivaihtoehdot ja jo rupeaa kiinnostamaan. Vieläpä kun dieseliä meille ei enää nykyisen jälkeen tule, niin menee nuo vaihtoehdot jo muutenkin tuossa vetokapasiteetissa (1800+) melko kaposeksi 8)

Liekö tästä Atecan lanseerauksesta johtuen myös tuo Kuga tullaan nyt syksyllä kuulemma hinnoittelemaan jollain bulk-mallilla mahd. alas, mutta se on sitten se, mitään tuosta ei muuteta, erikoishinnoiteltu bulk-malli kun on kyseessä ???

1.4 TSI raskaan vaunun vetoautoksi?!. Teho on otettu kuutiotilavuudesta kuormittamalla konetta suht rajusti jo normaalikäytössä. Itse en kuvittelisi muuta kuin 2.0 TDI malleja vaihtoehdoksi vetokäyttöön annetuista vaihtoehdoista.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TAG - 13.07.16 - klo:01:16
1.4 TSI raskaan vaunun vetoautoksi?!. Teho on otettu kuutiotilavuudesta kuormittamalla konetta suht rajusti jo normaalikäytössä. Itse en kuvittelisi muuta kuin 2.0 TDI malleja vaihtoehdoksi vetokäyttöön annetuista vaihtoehdoista.

Allekirjoittaneelle riittää vallan mainiosti että auto paprujen mukaan riittää veturiksi, kaikki muu on korvien välissä, omasta egosta kiinni, kiirehän lomalla ei mihinkään saisi olla. Mekin aloitettiin nämä hommat as.autolla, Fiat Ducato 14 alustaisella 2.5 vaparilla ja tuossa se kaasupolkimen painallus ei tosiaankaan muuta aikaansaanut kuin paksumpaa savua pakoputkesta ja silti pari kautta tuollakin vaan mentiin - eikä tästä kovin montaa vuottakaan vielä ole :)

Ja disua en enää edes harkitse, nykyisten FAP ja SCR aikaan, vähäisistä vuotuisista ajosuoritteista nyt puhumattakaan :-\

Uusimmassa Moottori-lehdessäkin oli muuten juttua Atecasta 8)
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/seat-ateca-perheharka-valmiina-taistoon/

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Husky

Jaakko Parantainen sen sanoi jo lähes kymmenen vuotta sitten kun alitehoisella taunuksella vedtään jäähallin kokoista häkkyrää...
Tässä 1.4 taitaa olla sama tilanne

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 13.07.16 - klo:08:27
Allekirjoittaneelle riittää vallan mainiosti että auto paprujen mukaan riittää veturiksi, kaikki muu on korvien välissä, omasta egosta kiinni, kiirehän lomalla ei mihinkään saisi olla. Mekin aloitettiin nämä hommat as.autolla, Fiat Ducato 14 alustaisella 2.5 vaparilla ja tuossa se kaasupolkimen painallus ei tosiaankaan muuta aikaansaanut kuin paksumpaa savua pakoputkesta ja silti pari kautta tuollakin vaan mentiin - eikä tästä kovin montaa vuottakaan vielä ole :)

Tokihan noinkin varmaan selviää, mutta eikö elämää silti saa vähän helpottaa tai mukavoittaa...itse ajattelin lähinnä nelivetoa noissa vetohommissa...
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 13.07.16 - klo:09:06
itse ajattelin lähinnä nelivetoa noissa vetohommissa...
No tuota 1.4 saa myös AWD-mallina, vaikkakin hintalisä on melko karvainen, vaan niinhän se taitaa kaikissa muissakin olla FWD>AWD siirryttäessä :-\

Mitenkäs noin moottorina, 1.4 TSI vs. 1.6 ecoboost? Jälkimäisessä tuo tasainen, laaja vääntökäyrä vaikuttaa wanhan diesel-käyttäjän silmin kyllä aika nannalta :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: Husky - 13.07.16 - klo:09:04
Jaakko Parantainen sen sanoi jo lähes kymmenen vuotta sitten kun alitehoisella taunuksella vedtään jäähallin kokoista häkkyrää...
Tässä 1.4 taitaa olla sama tilanne

No mitenkäs, kun näissä vanhemmissa 2.0TDI-malleissa (kuten omassani) on 140 hv ja nykyisessä 1.4 TSI:ssä on 150? Onko 150 hv alitehoisempi kuin 140 hv? Vai eikö nämä vanhemmat 2.0TDI:t sovellu lainkaan vetureiksi? ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.07.16 - klo:10:42
No mitenkäs, kun näissä vanhemmissa 2.0TDI-malleissa (kuten omassani) on 140 hv ja nykyisessä 1.4 TSI:ssä on 150? Onko 150 hv alitehoisempi kuin 140 hv? Vai eikö nämä vanhemmat 2.0TDI:t sovellu lainkaan vetureiksi? ::)

Veikkaan että vääntö merkkaa enempi vetohommissa :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 13.07.16 - klo:12:11
Veikkaan että vääntö merkkaa enempi vetohommissa :)

Juurikin näin ja tuota kuvaakin kun katselet, niin aika "dieselmäinen" on tuon Fordin 1.6 ecoboostin käyrä ainakin. Samaten netistä löytyy vastaavia kippuroita 1.4 TSI kaksoisahdetusta, vaan kuinkas on tuon pelkällä föönillä varustetun laita? ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Normanton

Otetaan esimerkiksi konsernin koneet Skodalta. En tiedä onko juuri nuo mallit tulossa Atecaan, mutta tuskin on kaukana.

Mielestäni kaikissa autoissa ja moottoreissa on aika turhaa vertailla maksimitehoja.

1.4TSI, 103kW


2.0TDI. 110kW


Vaikka tehoja on about samanverran niin 2 litraisessa dieselissä on vääntöä 320Nm vs 250Nm. Ero 2.0TDI:n eduksi verrattuna 1.4 TSI:hin on +28%. Ehkä vielä merkittävämpi ero on tuo mistä vääntökäyrä alkaa (kuuluisa dieselin "alavääntö") 230Nm vs 130Nm. Kyllä tuossa on aika moinen ero liikkeelle lähdettäessä ja hitaissa nopeuksissa kun on kuormaa perässä. Nelivedon hitausmassa sitten hukkaavaat vielä osan jos sellaisen valitsee.

Se tosin täytyy myöntää että onhan noiden pienten bensaturpojen vääntö ja tehokäyrät parantuneet huimasti viime vuosina.

Lähde: https://media.skoda-auto.com/en/_layouts/Skoda.PRPortal/pictures.aspx?q=engine&category=0
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 13.07.16 - klo:13:52
Se tosin täytyy myöntää että onhan noiden pienten bensaturpojen vääntö ja tehokäyrät parantuneet huimasti viime vuosina.

Juuri siksi nuo kiinnostaisikin kokeilla, onko moisesta pikkuruisesta vaunun veturiksi, mutta ootellaan nyt että tuo ensin oikeasti tulee myyntiin ja koeajoyksilöitäkin on tarjolla - muitakin kuin tuo kiertue-kpl 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TTO

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 13.07.16 - klo:13:52
Otetaan esimerkiksi konsernin koneet Skodalta. En tiedä onko juuri nuo mallit tulossa Atecaan, mutta tuskin on kaukana.

Mielestäni kaikissa autoissa ja moottoreissa on aika turhaa vertailla maksimitehoja.

1.4TSI, 103kW


2.0TDI. 110kW


Vaikka tehoja on about samanverran niin 2 litraisessa dieselissä on vääntöä 320Nm vs 250Nm. Ero 2.0TDI:n eduksi verrattuna 1.4 TSI:hin on +28%. Ehkä vielä merkittävämpi ero on tuo mistä vääntökäyrä alkaa (kuuluisa dieselin "alavääntö") 230Nm vs 130Nm. Kyllä tuossa on aika moinen ero liikkeelle lähdettäessä ja hitaissa nopeuksissa kun on kuormaa perässä. Nelivedon hitausmassa sitten hukkaavaat vielä osan jos sellaisen valitsee.

Jos noiden kuvien perusteella alavääntöä verrataan, niin vähintään voisi molemmilta ottaa väännön samalla kierrosluvulla eikä eri kierroksilla olevasta viivan alkukohdasta. Tuo mainittu TSI:n vääntö on tarjolla 1000 kierroksen kohdalla.

tet

#74
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 13.07.16 - klo:12:11
Veikkaan että vääntö merkkaa enempi vetohommissa :)

"Persdynosta" toki voi vääntää maailman tappiin (ja on täälläkin jo väännetty), mutta fysiikan lakeja ei persdyno pysty kumoamaan. Auto liikkuu (ja kiihtyy) teholla, ei väännöllä. Jos on valmis hyväksymään sen tosiseikan että bensakoneessa se teho otetaan ulos korkeammilla kierroksilla, niin en näe bensakonetta mitenkään merkittävästi huonompana veturina. Toki korkeampien kierrosten käyttötarve kasvattaa entisestään bensakoneen juomahaluja, joten taloudelliseksi veturiksi sitä ei voi sanoa. Samoin vaihteiden vaihtamisen tarve on oletettavasti suurempi bensalla, joten tietyissä tilanteissa diesel varmaankin toimii paremmin. Vaikkapa ylämäkeen kiihdytys paikaltaan lähtien, dieselillä vähemmän vaihtoja joten vauhti ei "tumppaa" samalla tavalla kuin bensakoneella. Toki jos molempien vaihdelaatikossa on yhtä monta pykälää ja niitä kaikkia käytetään kiihdytyksessä eikä hypitä yli, niin sekin ero katoaa...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Husky


icemii

Jos mukaan otetaan välitykset ja tietysti pitääkin kun ne ovat eri niin esim. (tämä on nyt teoriaa kun ei välityksiä ulkoa muista) sama nopeus jolla dieselissä olisi 1200kierrosta vaikkapa 2. vaihteella ja bensassa 1500kierrosta myöskin 2. vaihteella niin tilanne muuttuu paljonkin. Tästä myös johtuu että moni manuaali diesel on tukkonen ajettava kadun kulmassa kun vääntö/tehö ei vain riitä kun välitykset on viety niin pitkiksi

Normanton

Lainaus käyttäjältä: TTO - 13.07.16 - klo:15:16
Jos noiden kuvien perusteella alavääntöä verrataan, niin vähintään voisi molemmilta ottaa väännön samalla kierrosluvulla eikä eri kierroksilla olevasta viivan alkukohdasta. Tuo mainittu TSI:n vääntö on tarjolla 1000 kierroksen kohdalla.

Totta, ei ero ole noin kova. Tuli katsottua vähän huolimattomasti.

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.07.16 - klo:15:55
Auto liikkuu (ja kiihtyy) teholla, ei väännöllä.

Esittäisin kyllä eriävän mielipiteen tähän. Teho on vain vääntömomentti x pyörimisnopeus mutta ei nyt aleta vääntämään siitä täällä :D Monta hyvää ketjua näilläkin foorumeilla mistä tästä on tapeltu - ja paljon.

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.07.16 - klo:15:55
Jos on valmis hyväksymään sen tosiseikan että bensakoneessa se teho otetaan ulos korkeammilla kierroksilla, niin en näe bensakonetta mitenkään merkittävästi huonompana veturina.

Totta, makuasioita nämä. Itse vaan juurikin tykkään dieselistä kun ei tarvi huudattaa. Voi olla kytkin kovilla jos joutuu vaunun kanssa ylämäkeen huudattamaan 4000-5000rpm että pääsee liikkeelle. No tämä tietysti liioitteltuna :)

Mutta kuten aiemmin totesin niin pienet bensaturbot ovat kehittyneet hurjasti ja jokainen valitkoon moottorin autoonsa omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

kt

Ykkösellähän sitä lähdetään liikkeelle, oli lähtö mikä tahansa. 1,4 TSI 150 hv ,manuaalin  eka välitys on 4,111 ja toinen 2,118. Vastaavasti on 2,0TDI 150 hv manuaalin välitykset 3,769 ja 1,958.

Kun noita käyriä extrapoloi origoa kohti, niin taitaa loppujen lopuksi käydä niin, että jos TSI väännössä jotain häviää, niin välityksessä se saa sen takaisin ja perävaunu nousee kuopasta yhtä iloisesti kummallakin autolla. ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

sambolo

Nyky bensaturboissa kyllä laaja vääntö ja kulutuskin pieni. Oma vanhus diesel häviää niille lähes joka saralla, varsinkin kulutuksessa :D Väännössäkin isommille bensaturboille.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.07.16 - klo:15:55
Toki korkeampien kierrosten käyttötarve kasvattaa entisestään bensakoneen juomahaluja, joten taloudelliseksi veturiksi sitä ei voi sanoa.
Tuosta kai se johtuu dieselin "tunnottomuuskin" kuormaa kohtaan, sen kulutus ei paljoa nouse kun isketään se nyytti perän vs. bensalla kulutuslisä voi olla jo ihan merkittäväkin ???

Tosin omalla kohtaa jos tuota vaunua revitään se 1 loma-kk vuodessa ja silloinkin vain muutamia kertoja kun tupaa pidellään paikallaan luokkaa 1 vko per mesta, niin se on vähän se ja sama mitä auto tuona kopin liikuttelun aikana aikana syö, jos vastaavasti sen 11kk vuodessa kulutus on pientä ja säästyy lisäksi käyttövoimaveroiltakin 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

kt

No jos perävaunua vetää vuodessa kesäisin vaikkapa 3000 km ja kulutus sen takia nousee vaikkapa 2 litraa/100km, niin halpaa on. Eli 30x2=60 litraa extra bensaa per vuosi maksaa noin 100 euroa. Jos vetelee noin vaikkapa 10 vuotta, niin tekee 1000 euroa polttoaineen lisäkustannusta. Vielä jää dieselin kanssa tappiolle, kun dieseli yleensä maksaa 2000...3000 euroa enemmän. ;D Mutta onhan se meno ja vääntö dieselin avulla ihan toista... 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 13.07.16 - klo:18:20
Esittäisin kyllä eriävän mielipiteen tähän. Teho on vain vääntömomentti x pyörimisnopeus mutta ei nyt aleta vääntämään siitä täällä :D Monta hyvää ketjua näilläkin foorumeilla mistä tästä on tapeltu - ja paljon.

Joo, väännetään teholla siihen tarkoitetussa ketjussa. Laitan linkin ko. ketjuun oman viestini kohdalle, jonka kirjoittamisen aikoihin sain itse sen ahaa-elämyksen jossa ymmärsin lopulta miten nuo tehot ja väännöt pitää oikein ajatella. ;)

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18024.msg410655#msg410655
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.07.16 - klo:09:35
Mutta onhan se meno ja vääntö dieselin avulla ihan toista... 8)

Tiedän, itsekin pelkillä dieseleillä mennyt kesästä -99 lähtien, mutta nyt nämä uudet FAP + SCR -yhdistelmät polttivat sen vimosenkin päreen kun on kuunnellut kuinka porukoilla noiden kanssa on ongelmia ollut viimetalvenakin => aika suurella todennäköisyydellä nykyinen hodari on vimonen diesel tässä talossa :-\

Ja kun tosiaan nuo bensat ovat menneet niiiiiiin paljon eteenpäin, jakoketjuongelmistakin jo päästy eroon about kaikilla merkeillä jne. ynnä tosiaan tuo talous-puoli, kuinka valtio diesel-autoilijaa vuosittain "palkitsee" => eipä juuri ole enää meikäläisen ajomäärillä dieselissä mitään järkeä - vaikka sitä bensaa sitten pikkasen enempi vaunu perässä palaisikin :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08


Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 13.07.16 - klo:13:52
Otetaan esimerkiksi konsernin koneet Skodalta. En tiedä onko juuri nuo mallit tulossa Atecaan, mutta tuskin on kaukana.

Mielestäni kaikissa autoissa ja moottoreissa on aika turhaa vertailla maksimitehoja.

1.4TSI, 103kW


2.0TDI. 110kW


Vaikka tehoja on about samanverran niin 2 litraisessa dieselissä on vääntöä 320Nm vs 250Nm. Ero 2.0TDI:n eduksi verrattuna 1.4 TSI:hin on +28%. Ehkä vielä merkittävämpi ero on tuo mistä vääntökäyrä alkaa (kuuluisa dieselin "alavääntö") 230Nm vs 130Nm. Kyllä tuossa on aika moinen ero liikkeelle lähdettäessä ja hitaissa nopeuksissa kun on kuormaa perässä. Nelivedon hitausmassa sitten hukkaavaat vielä osan jos sellaisen valitsee.

Se tosin täytyy myöntää että onhan noiden pienten bensaturpojen vääntö ja tehokäyrät parantuneet huimasti viime vuosina.

Lähde: https://media.skoda-auto.com/en/_layouts/Skoda.PRPortal/pictures.aspx?q=engine&category=0

Bensan max vääntö on 2000 rpm alueella (1500-3500 rpm välillä) ja koko käytettävä kierrosalue on 5250 rpm (1000-6250) jolloin max vääntöä on 38,1 % kierrosalueesta.
Vastaava dieselillä on sitten 38,5 %.
Eli yhtä suuri väännönalue on kun huomioidaan kierrosalue, mikä pitääkin huomioida kun diesel ei kierrä 6500  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

kaide

Onkos tämä Ateca nyt sitten = pikkuisen muuteltu edellisen sukupolven Tiguan ? Näyttää täsmälleen samalta perustaltaan.  Tehtiinkö tässä siis Seat Exeot ?
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: kaide - 17.07.16 - klo:21:22
Onkos tämä Ateca nyt sitten = pikkuisen muuteltu edellisen sukupolven Tiguan ? Näyttää täsmälleen samalta perustaltaan.  Tehtiinkö tässä siis Seat Exeot ?

Mitä tarkoittaa perustaltaan? MQB-alusta, uusi moottori- ja infotainment-sukupolvi. Tuskin tulee kierrätetyiltä VW-linjoilta, Exceohan tuli suoraan hitusen muokatuilta Audin vanhoilta tuotantolinjoilta. Jos jotain haluaa epäillä niin exceota voisi epäillä Leoniksi, jota on korotettu ja peltejä väännelty.


Routa

Lainaus käyttäjältä: kaide - 17.07.16 - klo:21:22
Onkos tämä Ateca nyt sitten = pikkuisen muuteltu edellisen sukupolven Tiguan ? Näyttää täsmälleen samalta perustaltaan.  Tehtiinkö tässä siis Seat Exeot ?
Ei ole tehty Exeoita. Tämä on paremminkin kutistettu nykyisen sukupolven Tiguan.
Entinen VAG-kuljettaja.

Normanton

Kävin perjantaina katsomassa Atecaa Tampereen Laakkosella. Ihan mukavan näköinen peli, mutta pienihän se oli. Huomattavasti pienempi jos vertaa vaikka uuteen Tiguaaniin jota kävin vertailun vuoksi koeistumassa.

Tuohon esittelyautoon oli ruksittu ihan kaikki herkut, joten tietysti sisustasta jäi hyvä mielikuva. Mukavan napakat penkit, hyvä ajoasento, reilusti päätilaa mutta kun menin takapenkille istumaan "itseni taakse" niin polvet olivat kiinni etuistuimessa. (olen 183cm, 83kg)

Takaluukku on pieni. Korkeutta kyllä löytyy, jolla varmaan saatu noita litroja paperille, mutta ei kaikkea tavaraa voi kasata päällekkäin.

Eivät osanneet antaa lukuja noihin lähestymiskulmiin tai edes sanoa maavaraa tarkasti. Muutenkin myyjillä oli hauskempaa keskustella keskenään ja yksi tuli lopulta jutulle, mutta kommentit olivat lähinnä "joo, niin, voi olla, onhan se, jne..." Eivät tainneet itsekkään tietää autosta mitään tai ei vain kiinnostanut. En kait ollut tarpeeksi potentiaalinen ostaja.

No enemmän aikaa vietin Leon ST FR 4drive mallin kimpussa, sinnekkään eivät myyjät jaksaneet vaivautua paikalle vaikka oli ehkä 5m päässä Atecasta  >:(
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy