Tiguan 2016.

Aloittaja europe, 01.09.15 - klo:13:55

« edellinen - seuraava »

Gerge

Mukavaa kuulla että matka maistuu. Eipä ole vastaan tullut kuin pari kolme. Itse laitoin omani tilaukseen heinäkuussa eikä vieläkään ole tuotantoviikkoa tiedossa. Suomi ei taida olla niitä VW:n tärkeimpiä markkinoita.
VW Tiguan II Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Golf VI Highline 2,0 TDI 103 kW 4MOTION

brb

Itse odottelen Tiguanin 1.4 TSI AWD manual toimitusta. Tiguania en tuolla 1.4 koneella saanut koeajoon , mutta vedin lenkin 1.4 manuaali Atecolla.

Turboviive oli selvästi havaittava ja on siitä joissain testeissäkin mainittu.

Mahtaako tuolla olla merkitystä arkiajoon?


Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Gerge - 09.12.16 - klo:21:37
Suomi ei taida olla niitä VW:n tärkeimpiä markkinoita.

Eikä minkään muunkaan merkin.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Tarantul

Nyt on uusi Tiguan ollut alla 1.12 lähtien ja kilometrejä hieman päälle 2000 km mittarissa.
Auto on siis 2.0 tdi higline 4motion dsg varustettuna led-, travel-, hud-, ergoactive-, webasto- ja vetokoukkupaketeilla.
-13 mallisen Passatin jälkeen ensivaikutelma on paljon laadukkaammasta ja hiljaisemmasta autosta, joka etäisesti jo näyttää tietokoneelta. Kaikkea leimaa täsmällisyys, jämäkkyys ja pehmeä toiminta. Neliveto toimii erinomaisesti ja avustimet tekevät ikävä kyllä tunteen kuin kesällä ajaisi. Ongelman tuo muodostaa silloin kun pitäisi pysähtyä...
Tässä omasta mielestäni suurimmat plussat ja miinukset (verrokkina Passat Variant 2,0 tdi comfortline dsg 2013 kaikilla kilkkeillä mitä silloin sai)

+ erinomainen näkymä joka suuntaan korkeuden vuoksi
+ hyvin toimiva neliveto ja avustavat järjestelmät
+ acc vakkari oikein miellyttävä tuttavuus
+ kännykästä nettijako päälle autoon ja sitä kautta lapset saavat omat musat, YouTubet ja Netflixit takapenkille (300 km meni ilman yhtään sanaa takapenkiltä :))
+ mirrorcastin tuomat lisäominaisuudet ja mukavuudet (kuten automaattinen tekstiviesti vaimolle kun olen perillä määränpäässä)
+ uusi mittaristo on todella miellyttävä ja informatiivinen olematta silti joulukuusi
+ avaimeton lukitus/käynnistys yms. ovat itselleni aivan loistava juttu

- juo dieseliä kuin hevonen. Passatilla ajoin 1100 km/tankki ja tällä pääsee vain 750 km/tankki. Hieman suurempi kulutus ja paljon pienempi tankki niin saa tankata usein (6,5 l/100Km)
- Webaston uusi automatiikka on aivan perseestä. Voit ainoastaan valita ajan jolloin lähdet liikkeelle. Auto sitten itse päättelee milloin weba pitää käynnistää että paikat on lämpöisenä.    Lopputuloksena tuota käyttäessä etulasi on jäässä puolivälistä ylöspäin ja sivulasit ihan umpijäässä ja weba sammuttanut itsenä koska sen mielestä nyt on lämmitetty sopivasti...
- Jos lämmitys on automaattiasennolla niin esim. eilen ulkona - 7 ja asetus +21 astetta, alkaa tuulilasi huurtumaan yläosasta. Puhallus on siis niin vaimea että ei estä kosteuden tiivistymistä lasin pintaan. Ongelma poistuu käyttämällä lämmityslaitetta hetken tuulilasi max-asennossa
- Takakontti totta kai onnettoman pieni farkkupassatin jälkeen

Lopputuloksena olen erittäin tyytyväinen autoon eikä katumusharjoituksia ole tarvinnut tehdä.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Tarantul - 12.12.16 - klo:16:02
- Jos lämmitys on automaattiasennolla niin esim. eilen ulkona - 7 ja asetus +21 astetta, alkaa tuulilasi huurtumaan yläosasta. Puhallus on siis niin vaimea että ei estä kosteuden tiivistymistä lasin pintaan. Ongelma poistuu käyttämällä lämmityslaitetta hetken tuulilasi max-asennossa

Olettaen, että ilmastointilaite toimii kuten vastaavassa Passatissa, niin ilmastointilaitteen valikoista löytyy Profiili-asetus, jossa voi valita vaihtoehdot Light/Normal/Strong. Strong-asetus parantaa tilannetta, mutta tuskin täysin poistanee ongelmaa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

brb

Lainaus käyttäjältä: Tarantul - 12.12.16 - klo:16:02
Nyt on uusi Tiguan ollut alla 1.12 lähtien ja kilometrejä hieman päälle 2000 km mittarissa.

- Takakontti totta kai onnettoman pieni farkkupassatin jälkeen


VW ilmoittaa Tiguanin tavaratilan kooksi 520 l ja TM mittasi mittalaatikoilla sille tilavuutta 500 l. Farkkupassatin tavaratila lienee hieman suurempi ja paremmaan mallinen, mutta ei tuo Tiguanin takapaksikaan ihan pieni ole.

Numeroiden mukaan Tiguanin tavaratilassa on enemmän tilavuutta kuin esim. BMW X5:n 470 l, Range Rover Sportin 460 l, VW Touaregin 480 l, MB GLC:n 410 l tai Jaguar F-Pacen 400 l kontissa.

Tigun kontin tilavuus tosin perustuu sen tilan korkeuteen 63 cm (ilman varapyörää), mutta ei noissa vertailukohteissakaan ole varapyörää matkassa.

Tiguanin kontti venähtää vielä 615 litraan, jos takapenkit siirtää etummaiseen asentoon (> auto kaksipaikkaiseksi) ja sen voi tehdä kahdessa vaiheessa kaksiosaisen takapenkin siirtelyillä.

Takapenkit kokonaan kipattuna Tigusta löytyy se tyypillinen n. 1,7 m mittainen ja tilavuudeltaan yli 1,5 m2 kokoinen avaruus.

Tiguan ei siten tavaratilan suhteen edusta kuitenkaan sitä ihan pienintä päätä.


Gerge

Jos on lisätilalle tarvetta ja malttaa odottaa hetken niin Tiguan allspace voi olla hyvä vaihtoehto.

http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/tiguan/93461/new-2017-vw-tiguan-allspace-spotted-with-no-disguise
VW Tiguan II Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Golf VI Highline 2,0 TDI 103 kW 4MOTION

Trent

No nyt on hyvä lähteä viettämään joululomaa. Automyyjä soitteli ja kertoi vihdoinkin sen odotetun uutisen, eli auto valmistuu tehtaalta viikolla 2 ja vielä tammikuussa olisi mahdollisuus saada auto omiin kätösiin. Mahtavaa!
VW Tiguan II Highline 2.0 TDI 140kw -17

vasara

Lainaus käyttäjältä: brb - 12.12.16 - klo:18:55
VW ilmoittaa Tiguanin tavaratilan kooksi 520 l ja TM mittasi mittalaatikoilla sille tilavuutta 500 l. Farkkupassatin tavaratila lienee hieman suurempi ja paremmaan mallinen, mutta ei tuo Tiguanin takapaksikaan ihan pieni ole.

Numeroiden mukaan Tiguanin tavaratilassa on enemmän tilavuutta kuin esim. BMW X5:n 470 l, Range Rover Sportin 460 l, VW Touaregin 480 l, MB GLC:n 410 l tai Jaguar F-Pacen 400 l kontissa.
...
Paitti, että nuo isompien maasturien oikeat tavaratila mitat on (valmistajien sivuilta)..
Bmw x5: 650l, MB glc: 505l, Range sport: 784l

zobuli

@nokivasara,
Veikkaan että brb otti nuo lukemat Tekniikan Maailman mittauksista, jolloin lukemat ovat vertailukelpoisia. Valmistajat antavat välillä melko yläkanttiin lukemia, jos katsotaan sitä että miten takakontin tilavuutta voi oikeasti hyödyntää.
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

brb

#100
Ilmoittamani tavaratilan litralukemat ovat TM:n mittalaatikoilla mittaamia ja poiminnat on tehty seuraavista numeroista:

Jaguar F-Pace   TM 13/2016
MB GLC      TM 21/2015
BMW X5      TM 1/2016
Range Sport   TM 1/2016
VW Touareg   TM 1/2016
VW Tiguan   TM 15/2016

Näin TM mittaa tavaratilan:

Tavaratilan tilavuus mitataan TM-mittalaatikoilla, jotka ovat tilavuudeltaan kymmenen litraa. Laatikoita asetellaan tavaratilaan eri järjestykseen parhaan täyttötavan löytämiseksi. Kuitenkin niin, että tavaratilan kansi on suljettavissa. Näin huomioidaan myös saranoiden vaatima tilantarve.

Laatikon mitoista ei tietoa.

VDA-mittausmenetelmässä, jonka mukaan valmistajat ilmoittavat tavaratilan tilavuuden (useimmiten), käytetään laatikoita joiden mitat ovat 200 x 100 x 50 mm, eli 1 litra.

vasara

^Ok.. erikoisen muotoisia laatikoita pitänyt olla, että vaikkapa Range Sport peräloota saatu noin pieneksi mitattua?.. sehän on kantti kertaa kantti ruuma ja huomattavan leveäkin verrattuna pienempiin autoihin. 325 litraa olisi kadonnut johonkin TM mittauksessa? :)

DiscoKai

Tekniikan Maailman mittalaatikot ovat isompia kuin VDA ja näin "ehkä" kuvaavat paremmin normaalia käyttöä lastenvaunuineen ja matkalaukkuineen.

zobuli

http://m.volkswagen.fi/content/medialib/vwd4/fi/hinnastot/ha-vw-hinnasto_tiguan/_jcr_content/renditions/rendition.file/ha-vw-2017-01-01-uusi-tiguan-nro-17.pdf

Uudet hinnastot vuoden vaihtumisen kunniaksi. Ei ole vanhaa hinnastoa nyt saatavilla, mutta 1,4 TSI automaattilaatikot vaihtuneet 6 vaihteisiksi.
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: zobuli - 03.01.17 - klo:17:06
http://m.volkswagen.fi/content/medialib/vwd4/fi/hinnastot/ha-vw-hinnasto_tiguan/_jcr_content/renditions/rendition.file/ha-vw-2017-01-01-uusi-tiguan-nro-17.pdf

Uudet hinnastot vuoden vaihtumisen kunniaksi. Ei ole vanhaa hinnastoa nyt saatavilla, mutta 1,4 TSI automaattilaatikot vaihtuneet 6 vaihteisiksi.

Konfiguraattori tarjoaa edelleen kuitenkin 4 veto TSI:n kanssa 7 lovista automaattia. Onkohan hinnastossa virhe?

zobuli

Varmaksi en voi sanoa, mutta minulla on noista konfiguraattoreista (Skodan sekä VW:n) melko skeptinen kuva, että ne muutenkin toimivat "vähän sinne päin". Veikkaan että hinnastossa on oikein. Hinnastoonhan VW laittaa aina punaisella ne kohdat, jotka ovat muuttuneet edelliseen hinnastoon verrattuna, ja nyt a6 on korostettu, joten oletan sen olevan tiedostettu ja oikein.

Klo 8:34 konfiguraattori näyttää Comfortline varustelutasossa 1.4 TSI ACT BlueMotion Technology 110 kw 6-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto, hinta 38 286 euroa. Sen alapuolella taulukossa on 1.4 TSI 4MOTION BlueMotion Technology 110 kw 7-vaihteinen DSG-automaatti, hinta 42 512 euroa. Eli konfiguraattoria mahdollisesti ollaan juuri päivittämässä?
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

zobuli

Ei kerennyt enää muokata viestiä. Eli sekoilin omiani, ei tuo ensimmäinen 1.4 ollutkaan neliveto eli ei mitään uutta. Eli konfiguraattorissa ei tällä erää muutoksia.
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

Gerge

Mielenkiintoista miten ei edelleenkään ole mahdollista saada lämmitettyä tuulilasia eikä penkinlämmittimet taakse. Paljon muutakin vielä uupuu mutta nämä olisi ollut mukavaa saada autoon joka viettää aikaa pohjolassa.
VW Tiguan II Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Golf VI Highline 2,0 TDI 103 kW 4MOTION

autoilija14

Minuakin ihmetyttää penkinlämmittimien puute ... luulisi konsernissa olevan kompetenssia tämän asian hoitamiseen.
Passat Variant -17 2.0 TDI 190hv DSG 4M
Ex: Passat Variant -14 2.0 TDI Highline

Gerge

Osaamista löytyy, maahantuoja ei vaan jostain syystä koe nämä varusteet tarpeellisiksi Suomessa. Esim. Ruotsissa on saanut kyseiset varusteet tilata alusta asti.
VW Tiguan II Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Golf VI Highline 2,0 TDI 103 kW 4MOTION

autoilija14

Näin tosiaan näyttäisi olevan. Aika erikoinen ratkaisu "meidän" maahantuojalta ...
Passat Variant -17 2.0 TDI 190hv DSG 4M
Ex: Passat Variant -14 2.0 TDI Highline

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Gerge - 04.01.17 - klo:14:34
Osaamista löytyy, maahantuoja ei vaan jostain syystä koe nämä varusteet tarpeellisiksi Suomessa. Esim. Ruotsissa on saanut kyseiset varusteet tilata alusta asti.

Tuo on kyllä harmi. Nuo olisi juuri tarpeellisia täällä pohjolassa kunnollisten valojen lisäksi. Valitettavasti vag ei osaa tehdä kunnon valoja ja kesko ei osaa maahantuoda lämmittimiä.  Voih kun volkkareihin saisi Volvojen valot ja lämmittimet. Voisin antaa pois omaan käyttöön turhia bling bling tuning varusteita.  Ei paljon design paketilla, kromipaketeilla eikä myöskään valotehoa todennäköisesti heikentävillä lisävarusteella  (Led paketit...) ole mulle tarvetta.  Lämmittimet maistuisi.

Gerge

Toivottavasti tilanne ei ole tämä niille jotka ovat R line versiota miettineet:

"Tiguan R-Line production delay: do not place any stock orders until further notice

Tiguan R-Line ()

There are delays of up to 39 weeks for Tiguan R-Line orders because of limited supply of the bumpers for this trim.

We are working with the factory to resolve this issue and to make sure that all customer-tagged orders are prioritised for production.

To minimise the effect on customers, please do not place any Retailer Car, stock, or showroom orders for the Tiguan R-Line trim until further notice because they are unlikely to be released for production.

We expect lead times for Tiguan R-Line to fluctuate in the coming weeks, so please monitor current and confirmed build weeks in SLi to manage your customers’ expectations. Further updates will be provided in a weekly supply update."


http://www.tiguanforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=644
VW Tiguan II Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Golf VI Highline 2,0 TDI 103 kW 4MOTION

brb

Lainaus käyttäjältä: Tarantul - 12.12.16 - klo:16:02

- Takakontti totta kai onnettoman pieni farkkupassatin jälkeen

Lopputuloksena olen erittäin tyytyväinen autoon eikä katumusharjoituksia ole tarvinnut tehdä.

TM:n numerossa 1/2017 vertailtiin premium luokan isot farmarit. Mukana oli Audi A6, MB E ja Volvo V90. Vertailussa mitattiin myös TM:n laatikoilla saavutettu tavaratilan koko ja tulokset olivat seuraavat:

Audi A6   420 l
MB E   510 l
Volvo V90   420 l

TM:n Tiguanille mittaama 500 l ei siten pahasti häpeä noiden mittaustulosten rinnalla. Tigun paksin tilavuus toki perustuu sen korkeuteen.

TM:n mittaama tilavuus edustaa suojaverhon alla olevaa tilaa ja tilanne muuttuu, jos suojapeite avataan ja lastauskorkeutta kasvatetaan.

Kuis olet pärjännyt takapaksin tilavuuden kanssa?

sljk

Laitoin 2017 mallin Tiguaniin Defan 10 A akkulaturin kompensoimaan Webaston sähkön kulutusta.

http://www.defa.com/fi/automotive/warmup/products/battery_chargers/multicharger_12101/ ja http://www.motonet.fi/fi/tuote/4012548/Defa-Mini-johtosarja

Laturin pitäisi speksien mukaan pystyä ruokkimaan lämmityksen aikainen Webaston ja auton oman puhaltimen virran tarve auton ollessa kiinni piuhassa. Lyhytaikaisten kokemusten mukaan niin onkin.

Asennus on muuten valmis, mutta virran sisäänotto on vielä konehuoneen sisäpuolella. Näin on siksi, kun en keksinyt passelia paikkaa vihreän piuhan vastakappaleelle.

Missä teillä muilla uuden Tiguanin omistajilla sijaitsee 230 VAC virran sisäänoton pistoke? Oman auton keula on ns. "offroad optio", joten sen version järkevin läpivientipiste kiinnostaa eniten.

Make66

Nyt 11tkm takana 1,4 etuvedolla. Mietitytti miten tuo lämpiää/pysyy lämpimänä. Tänään aamusta oli -20 ja aivan ok meni 5 min tyhjäkäyntilämmityksen ja noin 10 min ajon jälkeen. Liisariin ei "mahtunut" webastoja tai letkulämmittimiä ja eikä niitä oikein osaa kaivatakkaan itselle. Muuten auto on toiminut erinomaisesti.

VMK

Kysymys tilaasäästävästä vararenkaasta:
Tuon vararenkaan yhteydessähän tulee styroks-kehikko takakonttiin: http://www.autoexpress.co.uk/95803/vw-tiguan-se-2016-review-pictures#14
Entä jos sen ottaa pois, onko siellä sitten pelti vastassa? Mietin sitä tilannetta että saadakseni isommat tavaratilan, jätän vararenkaan pois matkasta (ja otan tarvikepaikkaussarjan mukaan). Sen välikannenhan voi varmaan kuitenkin laskea sinne pohjalle, vai voiko? Eli eihän tuo vararenkaan keskiöön tuleva kiinnitysruuvi ole kiinni rungossa?

Yijji

Lainaus käyttäjältä: VMK - 08.02.17 - klo:12:53
Kysymys tilaasäästävästä vararenkaasta:
Tuon vararenkaan yhteydessähän tulee styroks-kehikko takakonttiin: http://www.autoexpress.co.uk/95803/vw-tiguan-se-2016-review-pictures#14
Entä jos sen ottaa pois, onko siellä sitten pelti vastassa? Mietin sitä tilannetta että saadakseni isommat tavaratilan, jätän vararenkaan pois matkasta (ja otan tarvikepaikkaussarjan mukaan). Sen välikannenhan voi varmaan kuitenkin laskea sinne pohjalle, vai voiko? Eli eihän tuo vararenkaan keskiöön tuleva kiinnitysruuvi ole kiinni rungossa?
Vararenkaan alla on pelti vastassa. Tappi on kiinni pikalukituksella. Saa irti kääntämällä. Todennäköisesti styroks-kehikkokin irtoaa helposti. Omassani saa pohjaa laskettua yhden pykälän vaikka vararengas ja Dynaudio paikallaan. Laskee n. 4-5 senttiä.

VMK

Lainaus käyttäjältä: Yijji - 08.02.17 - klo:17:38
Vararenkaan alla on pelti vastassa. Tappi on kiinni pikalukituksella. Saa irti kääntämällä. Todennäköisesti styroks-kehikkokin irtoaa helposti. Omassani saa pohjaa laskettua yhden pykälän vaikka vararengas ja Dynaudio paikallaan. Laskee n. 4-5 senttiä.

Ok, kiitos. Elikkä sen tapin saa pois ja se ei estä tilan käyttöä.

Gerge

Ei kellään sattuisi olemaan viimasuojaa käytössä ja jos on niin mistä tuli hankittua?
VW Tiguan II Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Golf VI Highline 2,0 TDI 103 kW 4MOTION

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy