Tuulilasi harmaantuu sisäpuolelta viikossa-kahdessa

Aloittaja MySkoda, 31.08.15 - klo:09:39

« edellinen - seuraava »

MySkoda

Onkohan kukaan muu havainnut että tuulilasi harmaantuu sisäpuolelta viikossa-kahdessa. Auto on nyt noin 8kk vanha. Epäilin jo omaa ikkunanpesu taitoani, joten käytin sen ammattilaisella mutta sama ongelma jatkuu. Edellisessä autossa pesin lasin sisältä kunnolla muutaman kerran vuodessa mutta tässä saa pestä 4vkon kesäloman aikana jo pariin kertaan. Liikkeestä olen kysynyt, epäilivät raittaria tai jotain muuta tukosta. Auto huollettu ekan kerran 2kk sitten ja raittari vaihdettu ainakin huollon tekijän mukaan. Autossa ei tupakoida. Ja tuo harmaus ei ole vain pölyä vaan jotain ihan muuta.

raipuli

Itse olen huomannut, että kaikki (ainakin mitä olen kokeillut) ikkunoiden pyyhintäliinat tekevät kalvon parissa viikossa. Omasta mielestä paras ikkunoiden putsauskeino on suihkepullo, jossa puhdasta ja lämpöistä vettä, puhdas mikrokuituliina ja sanomalehti (ei paljon mustetta sisältävä mainossivu). Suihkepullolla vesipintaan, mikrokuituliinalla pyyhintä ja lopullinen kuivaus "kiillotus" sanomalehdellä. Näin ole itse toiminut ja pyyhintätarve laseille noin kerran pariin kuukauteen. Kilometrejä tulee sen lähes 5tkm/kk.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

heifetz

Ei käy selväksi mikä auto kyseessä (ilmeisesti jonkin sortin skoda) mutta ainakin minun ex-Ocu II:ssa ikkunat kyllä harmaantuivat nopeasti. Taitaa olla tyyppivika?
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

MySkoda

Octavia RS ja rekisteröity 12/2014, TDI. Kun se tarttuu tuulilasiin noin hyvin niin mitenköhän mahtaa tarttua hengityksen mukana kuskiin... Varmaan positiivinen suoja :).
Mä olen ikkunan pesussa enimmäkseen käyttänyt Autoglymin aineita, laitoin siihen viimeksi myös Autoglymin "ikkunavahan" (kirkaste tai mikä nyt olikaan oikea nimi). Aikaisemmin toiminut molemmat tosi hyvin. Pitää kokeilla vettä ja sanomalehteä, se taitaa olla aika perinteinen ikkunoiden pesu tapa.

Hesse

Eikös tuo ole sitä, mistä englanniksi käytetään nimitystä fogging. Muovi- ja kumiosista ja nahasta haihtuu pehmittimiä, jotka tiivistyvät laseihin. Pikkuhiljaa ilmeisesti vähenee.

Möhköfantti

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 31.08.15 - klo:19:30
Eikös tuo ole sitä, mistä englanniksi käytetään nimitystä fogging. Muovi- ja kumiosista ja nahasta haihtuu pehmittimiä, jotka tiivistyvät laseihin. Pikkuhiljaa ilmeisesti vähenee.

Ei vielä ainakaan kuudessa vuodessa ole "ominaisuus" vähentynyt    ???
Octavia 1.6TDI Combi -10

kt

Joo Skoodien oma ominaisuus tuo on. Tässä välissä olleessa Golfplussasani ei tätä ominaisuutta ollut. Varmaan juuri ilmanvaihtolaitteesta ja sen rööreistä irtoaa jotain, joka tiivistyy tuulilasin sisäpintaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Lainaus käyttäjältä: MySkoda - 31.08.15 - klo:09:39
Onkohan kukaan muu havainnut että tuulilasi harmaantuu sisäpuolelta viikossa-kahdessa. Auto on nyt noin 8kk vanha. Epäilin jo omaa ikkunanpesu taitoani, joten käytin sen ammattilaisella mutta sama ongelma jatkuu. Edellisessä autossa pesin lasin sisältä kunnolla muutaman kerran vuodessa mutta tässä saa pestä 4vkon kesäloman aikana jo pariin kertaan. Liikkeestä olen kysynyt, epäilivät raittaria tai jotain muuta tukosta. Auto huollettu ekan kerran 2kk sitten ja raittari vaihdettu ainakin huollon tekijän mukaan. Autossa ei tupakoida. Ja tuo harmaus ei ole vain pölyä vaan jotain ihan muuta.

Kun peset tuulilasin, niin tuleeko "rättiisi" jotain väriä esim. mustaa vain onko ihan väritön? Onko lasi kokoajan harmaa vai katoaako harmaus kun auto lämpiää kunnolla ja on täysin kuiva sisältä?

HiTecci

Olisikohan tuolla raittarillakin tekemistä asian kanssa, pelkkä rätti vaiko akt.hiilinen versio sinne laitettu? ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

skriko

Ite aina ihmettelen tuota raitisilmasuodatinvillitystä. En ole vielä koskaan joutunut sellaista yhteenkään autooni vaihtamaan. Meidän toiseen autoon vaihdettiin ekan kerran kun oli ikää autolla reilut 6 vuotta ja kilometrejä takana 60 000. Huoltomies sanoi, että on niin siisti suodatin että ei tarvitsis vaihtaa mutta vaihdetaan nyt kun sulla on se uusi siinä.

Jonde

Kyllä raittarilla on suuri merkitys sisäilmaan. Ja autosta riippuu missä vaiheessa tuloilmakanavaa suodatin on ja paljonko sinne pääsee likaa.
Vanhemmissa paremmissa malleissa suodatin oli ennen moottoria ja ensimmäisenä pysäytti kaiken paskan. Nyt joku idiootti insinööri on keksinyt että, suodatin on hyvä sijoittaa auton sisälle puhaltimen jälkeen. Tässä tapauksessa kaikki paska on moottorissa eikä suodattimessa. Joten niissä tapauksissa se voi pysyä puhtaampana pidempään.

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 01.10.15 - klo:23:21
Kyllä raittarilla on suuri merkitys sisäilmaan. Ja autosta riippuu missä vaiheessa tuloilmakanavaa suodatin on ja paljonko sinne pääsee likaa.
Vanhemmissa paremmissa malleissa suodatin oli ennen moottoria ja ensimmäisenä pysäytti kaiken paskan. Nyt joku idiootti insinööri on keksinyt että, suodatin on hyvä sijoittaa auton sisälle puhaltimen jälkeen. Tässä tapauksessa kaikki paska on moottorissa eikä suodattimessa. Joten niissä tapauksissa se voi pysyä puhtaampana pidempään.

Varmaan syy siirtoon  on suodattimen kostumisessa. Kuitenkin jos suodatin pääsee kostumaan, se alkaa kasvamaan bakteereita, haisee jne. Olosuhteet vaikuttaa miten se suodin tukkeentuu. Omassa 06 octaviassa myös kalvon tekee lasiin, tämä noin 10-15tkm välein puhdistettava. Autofinessen crystal clear on hyvä aine. Tosin hieman kalliimpi ku perustuneet.
Octavia BKD

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: skriko - 01.10.15 - klo:22:05
Meidän toiseen autoon vaihdettiin ekan kerran kun oli ikää autolla reilut 6 vuotta ja kilometrejä takana 60 000.

Itse hiljattain vaihdoin tuohon C5:ni raittarin ja wanha oli niin paskanen että painoikin jo ihan tolkuttomasti uuteen akt.hiilifilsuun vrt. ja pois otettaessa se vielä karisteli osan hiekoistaan kuskin jalkatiloihin. Eikä ole tietoa onko tuo milloin vaihdettu viimeksi, autolla on kuitenkin ajettu jo 280tkm. Mutta nyt pysyy myös ikunat paremmin auki eikä tuota kalvoakaan muodostu läheskään yhtä nopeasti 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

rami

Vaihda kokeeksi raitisilmasuodatin jos ei auta voi lämppärinkennosta tihkua "makiat" tai liitos falskata.

cipher

Veikkaan harmaantumisongelman johtuvan kosteudesta, enemmän pitäisi tietää taustoja, jotta voisi pinpointata tarkemmin. Omassa vagissa tulee kalvo heti jos lasit pääsee huurtumaan.

Itse tulee näköjään vaihdettua aina turhan harvoin, kun oli 18tkm matkallakin Leonissa raitisilmasuodatin jo vaihtokunnossa. Aivan harmaa pölystä ja kaikkea hituletta kertynyt. Asvaltilla pelkästään ajetaan ja auto on aina tallissa kun ei ole ajossa.

Jatkossa vaihdan öljynvaihdon yhteydessä 7500 km välein. Säästän kympin jossain muussa kohdassa.

MySkoda

Olen tätä nyt selvitellyt. Maahantuojalla tai Skoda liikkeessä aiheesta ei mitään tietoa, eivät ole aikaisemmin moisesta kuulleetkaan. Eilen liikkeen autofixari pesi ikkunan ja kyllä tänään oli kurja ajella aamusella itään kun ikkuna oli ihan harmaa. Raittari vaihdettu huollossa kertaalleen ja nyt vielä tarkistettukin. Mitään selkeää rasvaa tms ei paperiin tai pesurättiin jää. Kokeilen vielä ns aerosoli pullossa olevaa pesuvaahtoa, sen "ponnekaasu" saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Tavallisilla aineilla ei puhdistu tai ainakaan pysy puhtaana pitkään. Paska säkä kun tuntuu olevan ainoa Skoda missä tämä ongelma (siis liikkeen ja maahantuojan mukaan)

ukormi

Olen huomannut aivan saman harmaantumisen. Entinen ocu ei liannut ikkunaa juurikaan. Kerran vuodessa pesu riitti hyvin. Nyt tässä uudessa menee harmaaksi juurikin pari viikkoa pesusta. On tehnyt tuota koko 8kk ajan mitä auto on meillä ollut. En ole sitä nyt viittinyt alkaa kovin usein hankaamaankaan, kun kohta se on taas samanlainen. Ihme ettei se juurikaan pahene, vaikka sen antaa tuulilasissa olla.

Vai ei ole taas huollolla tietoa  ::)
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

MySkoda

Mua mietityttää mitä tuo ikkunassa oleva töhnä tekee kuljettajan keuhkoissa. Jos se tarraantuu ikkunaan noin tiukasti niin ei kait se mene ihmisestä läpi ihan tosta vaan. Parempi kun ei ajattele, keskittyy vain ajamiseen

kt

Voi olla niinkin päin, että se lasin sisäpinta on tavallaan tarrapinta, johon kaikki töhnä tarttuu eikä keuhkoon menekkään mitään.

Pitäisi tutkia asiaa enemmän, mutta eri laseilla voi olla tällaisia pintaominaisuuksia. Toisiin lika tarttuu ja toisiin ei. Silmälaseissa on samantyyppistä käyttäytymistä. Jotkut lasit ikäänkuin imevät pintaansa kaiken töryn ja jotkut taas oikein hylkivät pullanmuruja.  Kokeilla voisi esim. maadoittaa lasin sisäpinnan auton runkoon?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy