Start and stop -järjestelmä

Aloittaja makkaiver, 25.03.15 - klo:18:26

« edellinen - seuraava »

makkaiver

S n'S -järjestelmä tulossa uuteen biiliin. Käynnistysten määrä kun tulee olemaan noilla ihan toista luokkaa, onkohan starttimoottorit jotenkin mitoitettu eri tavalla kuin "normaali"startit ?
Epäilyttää muuten starttien kestävyys pitkässä juoksussa.
F3 TSI 110 Style

skriko

Lainaus käyttäjältä: makkaiver - 25.03.15 - klo:18:26
S n'S -järjestelmä tulossa uuteen biiliin. Käynnistysten määrä kun tulee olemaan noilla ihan toista luokkaa, onkohan starttimoottorit jotenkin mitoitettu eri tavalla kuin "normaali"startit ?
Epäilyttää muuten starttien kestävyys pitkässä juoksussa.

Omassani on myös tuo ja tänään otan sen heti pois käytöstä.

Latexi

Kyllä se systeemi on ainakin yritetty rakentaa sellaiseksi, että se kestää, mieluiten auton koko elinajan. Akun minä oletan ensimmäisenä tilttaavan, tosin ne akutkin on tehty luokkaa vahvemmaksi. Muistaakseni tuossa A4:ssä on 92 Ah akku eikä se vielä ole esittänyt mitään merkkejä loppumisesta.
Latexi

Zego

Hetkinen? Käytetäänkö todellakin akkua käynnistykseen edelleen? Ultra/superkondensaattorithan on keksitty ja käytössä monella muulla merkillä (nopeasti ja hienosti käynnistyy eikä rasita varsinaista akkua). Akuthan on järjestäen halvennettu nykyään verrattuna entisen ajan akkuihin.

pomo

Ei kai nuo tosiaan akulla käynnistä noita start/stop käynnistyksiä!

Latexi

Itse asiassa en ole kiinnittänyt huomiota tuohon asiaan. Mielestäni auto käynnistyy akun avulla, kun se joskus esim. liikennevaloissa pysäyttää moottorin joksikin aikaa, muissa yhteyksissä en ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Ilmeisesti moottori pysähtyisi alamäessä vapaalla laskettaessa, mutta sitä ei ole tullut koitettua, kun on se automaagi.
Latexi

Emil

Ei sammu kone vapaalla rullatessa, vaan vasta pysähdyttäessä.

Akku on mallia agm, ja sillä auto käynnistyy mun mielikuvan mukaan. Konkka pitää radion päällä käynnistyksen aikana. Tai ainakin Citigossa konkka on sellainen pieni rasia penkin alla, ettei sillä moottoria käynnistetä.

Järjestelmä on ihan pätevä käytössä. Tottumisen jälkeen tuntuu typerältä se, jos kone käy liikennevaloissa. Kojetaulun nappulasta sen saa pois päältä. Kesällä mulla aina toiminnassa, talvella saatan nappulaa painaa, jos ajomatka on lyhyt, tai pakkasta reilummin.

Jos startti hajoaa, niin sitten ostetaan uusi.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Eka Golf

Turha härpäke monelle, kuluttaa vaan tarttia ja hermoja?
Tosin nuilla perifeerian reuna-alueilla kuten Hesassa, voi olla pientä hyötyä ruuhka-ajossa?
Oma kuluttaa puolisen litraa tunnissa tyhjäkäynnillä joten tuosta voi laskea hyödyn?
Jos tartti kulahtaa ennen aikojaan niin hyöty on syöty?  8)

Emil

Ohjekirjan mukaan yli 40 sek pysähdyksissä saavutetaan polttoaineen säästöä moottorin sammuttamisella.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Eka Golf

Entä tartilla joka yleensä hörpää tyhjäkäyntiä enemmän?
Lisäksi kuluttaa tarttia jos ei ole intekroitu laturi/tartti?  8)

Emil

Rautalangasta; Jos pysähdys on alle 40 sek, niin konetta ei hyödytä sammuttaa, koska kone tartti käynnistymiseen bensaa enemmän kuin kuluttaisi tyhjäkäynnillä sen alle 40 sek aikana.

Petri M

Minulla on 2010 passat  1.6tdi, eli reilu viisivuotias ja ajettu 253tkm.
On start&stop järjestelmällä ja webastolla.
Alkuperäinen akku on edelleen käytössä.
Kovasti väitetään ett S&S sekä webasto tuhoaa hetkessä akun...en usko..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy