Yksi eri merkkinen nastarengas,

Aloittaja a311906, 28.02.15 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

a311906

Meni passatin hakkapeliitta 7 sarjan yhdestä talvirenkaasta vyö. Noin 6-7mm pintaa jäljellä. Naapurista löytyis yksi Continentalin saman profiilin nastarengas 8mm kulutuspinnalla. Kiusaus rykästä se alle. Mitä tekee ajo-ominaisuuksille tai turvallisuudelle? Sanokaas fiksummat.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: a311906 - 28.02.15 - klo:20:42
Meni passatin hakkapeliitta 7 sarjan yhdestä talvirenkaasta vyö. Noin 6-7mm pintaa jäljellä. Naapurista löytyis yksi Continentalin saman profiilin nastarengas 8mm kulutuspinnalla. Kiusaus rykästä se alle. Mitä tekee ajo-ominaisuuksille tai turvallisuudelle? Sanokaas fiksummat.

Kyllähän Hakkis7 ja Conti ovat aika erilaisia pintakuvioinniltaankin ja pidoltaan erilaiset- itse hankkisin käytetyn seiskan tilalle.
Yritetään pärjätä.

panu

Ei sitä erilaista pintakuviota ajossa huomaa mitenkään. Mustia ja pyöreitä molemmat  ;D

"Ominaisuuksiltaan vastaavat" -vaatimus ei tarkoita merkkiä ja mallia. Pääasia ettei sotketa nasta-, kitka- ja/tai kesärenkaita saman auton alle yhtä aikaa.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

parsiosam

voi olla eri merkin rengas, itse laittaisin tuon joukosta poikkeavan renkaan taakse.

Jultsu

Ja minä taas eteen. Jälleen kerran se auton puskeminen ei ole niin hengenvaarallista kuin jos perä lähteekin alta ja törmätään kylki edellä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Geoman

Enempää miettimättä osat kuten renkaat, jarruoasat, iskunvaimentjat vaihdan pareittain eli molemmin puolin.

Guest-500892

Lainaus käyttäjältä: panu - 02.03.15 - klo:00:06
Ei sitä erilaista pintakuviota ajossa huomaa mitenkään. Mustia ja pyöreitä molemmat  ;D

"Ominaisuuksiltaan vastaavat" -vaatimus ei tarkoita merkkiä ja mallia. Pääasia ettei sotketa nasta-, kitka- ja/tai kesärenkaita saman auton alle yhtä aikaa.
Minä luen Finlexistä säännöksen näin:
Lainaa2 c. Auton, jonka kokonaispaino on enintään 3500 kg, samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset.

...ja lähde perään: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1989/19890848

Jos vaikka joku onkin niin puusilmä, että ei erota Contin ja Nokialaisen pintakuviointia erilaiseksi, niin sisäinen rakenne on hyvin suurella todennäköisyydellä erilainen. Lisäksi ominaisuudet niin nastamäärässä, todellisessa leveydessä, nopeusluokassa, kovuudessa jne voivat vaihdella niin tällöin rengas on erilainen = ei jatkoon.

Tokihan sillä voi päästä eteenpäin jotenkuten ja ehjänä perillekin, mutta kun auto voi käyttäytyä mitensattuu siinä ääritilanteessa kun väistät pyörätieltä eteen suhaavaa pikkupoikaa tai metsästä eteen loikkaavaa hirveä, niin ottaako riskiä ~parin sadan euron takia? Hakkis 7 on muutenkin jo vaihtoiässä vaikka pintaa olisikin... Lisäksi "saman profiilin" rengas aloittajalla ei tarkoita sitä että mitat muuten olisivat samat. Leveys kun voi olla eri... vrt. 205/55R16 vs. 215/55R16 EIVÃ,,T ole samankokoisia.

panu

Pintakuvion ulkonäkö on toisarvoinen seikka. Paljon suurempi merkitys on urasyvyydellä. Rengastestien tarkkuuteen asti ei tarvitse mennä ominaisuuksia arvioitaessa. Aikamoinen silkkiperse pitää olla huomatakseen liukkaalla ajaessa, että vasen takapyörä menetti sivuttaispidon 0,1 s ennen oikeaa sen takia ettei menestynyt testeissä yhtä hyvin. Lopputulos on kuitenkin sama ja syynä ajovirhe eikä renkaiden ominaisuudet.

Sisäisestä rakenteesta olennaisempaa on tyyppi: vyörengas vai nykyään harvinainen ristikudosrengas. Kudosten määriä on turha ruveta laskemaan.

Nastamäärä menee kyllä mielenkiintoiseksi, jos toisessa on uutena 100 kpl ja toisessa 200 kpl. Entäs jos jälkimmäisestä lähtee 50 kpl pois? Molemmissa tapauksissa ero on yli sallitun 25 %:n.

Erikokoiset renkaat samalla akselilla on ehdottomasti kielletty, joten niistä on turha jauhaa enempää.

Ympäripyöreä lakiteksti ja katsastuksen arvosteluperusteet viittaavat viime kädessä rengasnormeihin, joissa asiat on selvitetty perusteellisemmin.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Eka Golf

Tiedä tuosta mutta sekarenkaisella Volkkarillani oli testissä jarruero edessä, takana ja kässärillä 0% eli pistäkää paremmaksi?  :)
Iskareista toki löytyi eroja, edessä 1% ja takana 3%, mutta ei tuokaan paha vanhalle Volkkarille?  8)

ram1

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 06.03.15 - klo:23:05
Tiedä tuosta mutta sekarenkaisella Volkkarillani oli testissä jarruero edessä, takana ja kässärillä 0% eli pistäkää paremmaksi?  :)
Iskareista toki löytyi eroja, edessä 1% ja takana 3%, mutta ei tuokaan paha vanhalle Volkkarille?  8)
Mullakin kässärillä ero 0% edessä.Ja iskaritesti tulee 100% alaspäin.Eli hiukan paskat iskarit sulla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Arcca

Eihän jarrutesteillä testerissä ole käytännössä mitään tekemistä renkaiden kanssa.
Siinä testataan levyjen, mekanismin ja palojen kuntoa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 06.03.15 - klo:23:19
Mullakin kässärillä ero 0% edessä.Ja iskaritesti tulee 100% alaspäin.Eli hiukan paskat iskarit sulla.
Meni yli hilseen?  :-[
Jos sinulla iskaritesti -100% niin eikö ne ole nollassa eli ei toimi ollenkaan?
Mikä on hyvä ero iskareissa jos molemmat täydessä terässä, vaikuttaako inssin painoindeksi?  8)
Kässäreitä on ollut ennen eteen ottavina, mutta missä kulkineessa nykyään?  ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy