Fabia combi 1.4 tyhjäkäynti heittelehtii

Aloittaja Jipe, 31.01.15 - klo:01:06

« edellinen - seuraava »

Jipe

Elikkäs tuollainen vm2005 fabia combi 1.4 tuli hankittua viime kesänä ja auto on pelittänyt todella hyvin. Viime huollossa joulukuussa vaihdettiin öljyt, tulpat, suodattimet yms. Kun autolla on ajettu pidempää matkaa niin parkissa tyhjäkäynnillä kierrokset laskee 500rpm ja nousee hetkeksi normaaliksi ja laskee taas siihen 500rpm eli seilaa siinä 500-800 välillä. Auto kiihtyy ihan normaalisti ja mitään valoja ei ole syttynyt ajon aikana. Auto muuten pelaa loistavasti, mutta tuo tyhjäkäynti lämpimällä koneella heittelehtii välillä.

Kiitoksia vastauksista

Eka Golf

Tiedä tuosta mutta useissa pensakulkineessa paskanen ja/tai viallinen "tyhjäkäyntimoottori" (-solenoidi) aiheuttaa tuota. Tietenkin voi olla myös anturivika tai huono kontakti mutta silloin usein oireilee muutenkin.

ConD

Ei näissä tyhjäkäyntimoottoria tai -solenoidia erikseen ole. Imusarjan ilmanpainetta haistellaan MAP-anturilla, ja sinne menevän ilman määrää säätelee käytännössä vain kaasuläppä ja EGR venttiili.

16v koneiden perusvaivat, eli jumiva EGR sekä karstoittuva ja sitämyöten auki jumiva kaasuläppä aiheuttavat nykimistä ajossa ja tyhkäjäynnillä. Kaasuläpän puhdistuksella on hyvä aloittaa, ja tilanteen voi helposti tarkastaa kun ottaa koneen päältä ilmanputsarin pois, jotta kaasuläpän näkee. Sitten kääntää sitä sormin. Jos siellä on karstaa alla, niin akku irti, kaasuläppä irti ja putsaa sen ja asentaa paikalleen. Mahdollisesti voi vaatia sitten sopeutuksen testerillä.

Toki muitakin vikapaikkoja on, mutta nämä kaksi nyt on aika yleisiä olleet 1.4 ja 1.6 16v koneissa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Eka Golf

No, voihan tuon solenoidin korvata myös läpän solenoidilla tms. mutta lopputulos sama jos paskanen tai muuta ongelmaa?  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy