1.8tsi nykii kylmänä

Aloittaja janilind, 15.11.14 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

janilind

Auto 2010 dsg7 superb combi tolla mainiolla(?) koneella. Auto ollu mulla uudesta ja viime talvena jo alko ajoittainen nykiminen. Pahenemaan päin oireet.

Nykimistä siis ilmenee tällein pikkupakkasista lähtien. Nykäys tapahtuu kiihdytyksen jälkeen kun kaasupoljinta höllää pintakaasulle. Yksi selvä nykäys. Lisäksi dsg:n vaihdot ovat aikas kulmikkaita, mutta jätetään laatikko taka-alalle, koska nykäyksiä ilmenee myös käsivalinta asetuksella yhdellä vaihteella kiihdytellessä. Lisäksi toivon, että kun tämä nykimisen aiheuttaja löytyy niin sen korjaamalla myös noi dsg vaihdot siistiytyisivät(liekköhän toiveunta tämä).

Käytössä vcds ja olenkin logittanut kaasupoljinta, kaasuläppää, ilmamassaa yms. Mutta en ole havainnut, että esim polkimen tai kaasulapän asentoanturit pätkisivät tms. Mitään vikakoodeja ei myöskään löydy.

Oliskos heittää kellään mitään vinkkiä et mitä kannattas tarkastaa/logittaa/kokeilla jotta asiassa pääsis eteenpäin?
Superb Combi 1.8TSI DSG

Keni1

Jos ei moottorissa muuten ole havaittavaa käyntiongelmaa niin kyllä se nykiminen vaan siitä DSG 7 lodjusta johtuu, mekatroniikka ja kytkinpakka niissä usein paskana tosi vähilläkin kilsoilla, ovat sellaisia että kun kilometrejä kertyy niin kuluvat ja alkavat oireilla, ei ne välttämättä ihan heti tielle hajoa vaan vika vaaan pahenee kunnes sitten joskus levähtää kokonaan, noita korjataan niin paljon että eikun mars huoltoon, lasku riippuu paljonko on ajettu, jos alle 100 000 km niin menee 'takuuseen' vaikka 2 vuoden takuu onkin loppu, näitä on paljon korjattu 50 tkm paikkeilla etc.

janilind

Toki olen tietoinen lootan potentiaalisista ongelmista - kohta viis vuotta jännännyt että koska se loota porsii:)

Itsekkin olin jo aika varma et loota rikki, mut tosiaan toi manuaaliasennollakin nykiminen pisti miettimään muita mahollisuuksia.

Autolla ajettu n.113tkm eli takuista joutunen vääntämään ja kärsimään jotakin prosentteja(=satasia/tonneja) mikäli lootaan kajotaan. Siksipäs haluisin eka selvitellä ettei vaan olisi jostain muusta viasta kyse, josta selviää halvemmalla ja joka voisi osaltaan selittää myös lootan kulmikkuuksia - voisiko kääsuläpän servo esim jumitella tai jotakin vastaavaa?
Superb Combi 1.8TSI DSG

janilind

No nyt on huolto tutkinut lootaa ja kytkimiä syyttävät asentajat. Ite mieluummin syyttäsin megatroniikkaa ton käsivalinnalla/5-vaihteella nykimisen takia. Katellaas nyt mitä maahantuoja sanoo viasta ja löytyykö good williä ja kuinka paljon. Olis kyllä paikallaan jos Eurooppaankin saatas se 160tkm takuu, josta jo jenkit ja kiinalaiset nauttivat - ihan pepusta kun joutuu ihan selvien tyyppivikojen korjauksista maksamaan..
Superb Combi 1.8TSI DSG

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: janilind - 11.12.14 - klo:17:28
No nyt on huolto tutkinut lootaa ja kytkimiä syyttävät asentajat. Ite mieluummin syyttäsin megatroniikkaa ton käsivalinnalla/5-vaihteella nykimisen takia. Katellaas nyt mitä maahantuoja sanoo viasta ja löytyykö good williä ja kuinka paljon. Olis kyllä paikallaan jos Eurooppaankin saatas se 160tkm takuu, josta jo jenkit ja kiinalaiset nauttivat - ihan pepusta kun joutuu ihan selvien tyyppivikojen korjauksista maksamaan..

Kyllä se kytkin kuulostaa todennäköisemmältä vialta kuin meKatroniikka. Mekatroniikkahan "tekee työtä" vain silloin kun vaihde vaihtuu, eli jos sulla on käsivalinnalla 5-vaihde silmässä, niin silloinhan laatikko ei vaihda sitä vaihdetta mihinkään. Veto taas on luonnollisesti toisen kytkimen varassa ja jos tuo kytkin silloin luistaa/ei muuten vain kiinnitä kunnolla, tuntuu nykäys.

En itse ole DSG:tä joutunut korjauttamaan, mutta sellainen kuva on jäänyt näiden eri foorumeiden selaamisesta, että kytkinremppa olisi jopa huomattavastikin mekatroniikan vaihtoa halvempi operaatio. Toivotaan että auto tulee kuntoon ja että maahantuojalla riittää joulumieltä maksaa mielellään koko remontti. :)
Skoda Superb 2.0 TDI

Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

janilind

Kiitos vastauksesta, ei kyllä silti vakuuta. Tossa meitin autossa kytkimet ei ole koskaan luistaneet edes täyskaasutuksilla - jotta uskoisin ton johtuvan kytkimistä niin pitäs olla jotakin todistetta siitä että kytkin luistaa.Toi parillisten vaihteiden kytkin ei luista vaan ottaa kiinni liian äkkinäisesti -> kulmikkaita vaihtoja.

Uskon, että kytkimien uusiminen saattaisi ongelman jopa "korjata", mutta vaan sitä kautta että kulumattomilla kytkimillä toimintapisteet muuttuisivat. Uskoakseni alkuperäinen ongelma mekatroniikassa kuitenkin jäisi ja loota alkaisi taas oireilla nopeaan kytkimen kulumisen myötä. Jos auto olis lähdössä vaihtoon niin noinhan toi hoituisi vaihtokuntoon halvalla. Harkitsen kuitenkin auton pitämistä, koska se sopii tarpeisiimme hyvin.

Se, että kytkimet on halvemmat korjata ei ole riittävä syy lähteä niitä vaihtamaan jos se ei korjaa oikeeta ongelmaa. Käsittääkseni työmäärä mekatroniikan vaihdossa on merkittävösti pienempi kuin kytkinten vaihdossa, koska laatikkoa ei tarvi irrottaa - onkohan hinnoissa edes lopulta niin suurta eroa?

Mekatroniikkaa saa netistä uutena alkaen 1200e 7-lovisiin. Mitähän kytkimet maksavat?

Niin joo, edelleenkään en ole täysin vakuuttunut siitä että tuo 5-vaihteella nykäisy kaasua höllätessä edes johtuu vaihdelaatikosta.
Superb Combi 1.8TSI DSG

jrinnes

Ei tosiaan ole omakohtaista kokemusta DSG:n korjaamisesta (ainakaan vielä, kop kop), eli noihin remonttien todellisiin hintoihin en osaa ottaa kantaa. Jotenkin olen vain ollut aina siinä luulossa, että mekatroniikan vaihto vaatii aina yhteyttä tehtaalle mekatroniikan ja auton parittamiseksi..? Jos tämä pitää kutinsa, niin sehän tarkoittaa sitä, että remontti täytyisi tehdä merkkiliikkeessä. Ja siellähän ei tunnetusti asennella asiakkaan itse netistä hankkimia osia...

Omassa 2.0 TSI:ssä oli vuosi sitten suutin rikki. Ilmeni juurikin nykimisenä. Ei jättänyt vikakoodia, mutta löytyi VCDS:llä ajon aikana 1-sylinterin sytytyshäiriöinä. Tuo tosin oireili kaikilla vaihteilla, eli sikäli ei täsmää kuvaukseesi vain 5-vaihteella tapahtuvaan nykimiseen.
Skoda Superb 2.0 TDI

janilind

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 13.12.14 - klo:14:32
Ei tosiaan ole omakohtaista kokemusta DSG:n korjaamisesta (ainakaan vielä, kop kop), eli noihin remonttien todellisiin hintoihin en osaa ottaa kantaa. Jotenkin olen vain ollut aina siinä luulossa, että mekatroniikan vaihto vaatii aina yhteyttä tehtaalle mekatroniikan ja auton parittamiseksi..? Jos tämä pitää kutinsa, niin sehän tarkoittaa sitä, että remontti täytyisi tehdä merkkiliikkeessä. Ja siellähän ei tunnetusti asennella asiakkaan itse netistä hankkimia osia...

Omassa 2.0 TSI:ssä oli vuosi sitten suutin rikki. Ilmeni juurikin nykimisenä. Ei jättänyt vikakoodia, mutta löytyi VCDS:llä ajon aikana 1-sylinterin sytytyshäiriöinä. Tuo tosin oireili kaikilla vaihteilla, eli sikäli ei täsmää kuvaukseesi vain 5-vaihteella tapahtuvaan nykimiseen.

Jep, mekatroniikka paritetaan autoon. Tosin toi löytämäni jyväskylän paja mectronic myy mekatroniikan valmiiksi paritettuna autoon ja varmaan myös vaihto jyväskylässä onnistuu. No, ei mulla mitään syytä sille tielle ole lähteä - oli vaan hintareferenssiksi.

Mainis     edit: Perkale ku lipes.. Asia seuraavassa viestissäni kokonaan
Superb Combi 1.8TSI DSG

janilind

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 13.12.14 - klo:14:32

Jep, mekatroniikka paritetaan autoon. Tosin toi löytämäni jyväskylän paja mectronic myy mekatroniikan valmiiksi paritettuna autoon ja varmaan myös vaihto jyväskylässä onnistuu. No, ei mulla mitään syytä sille tielle ole lähteä - oli vaan hintareferenssiksi.

Kyllä tuo nyppäsy ilmenee mulla myös muilla vaihteilla kun 5:lla - 5:lla se on vaan helpoin saada esiintymään. Mainitsit suutinvian aiheuttaneen nykimistä sulle - tästä voisit kertoa enempikin. Eli nykikö auto koko ajan kaikissa lämpötiloissa vai miten? Mulla siis tosiaan nykäsee vain kun kaasua höllää pintakaasulle ja vain aina kerran per kaasun hölläys. Näkyy selvästi myös kierroslukumittarissa toi nykäsy. Sytytys tai polttoaineensyöttöongelma voisi hyvinkin selittää ton kovan nykäsyn. Kytkimet sit ehkäpä noi kulmikkaat vaihdot. Eli ehkäpä mulla tosiaan kaksi eri vikaa päällänsä.
Superb Combi 1.8TSI DSG

pomo

Mekatroniikan vika ilmenee mielestäni parhaiten liikkeellä lähdettäessä, kierrokset nousee ja mitään ei tapahdu. Sitten nytkähtäen liikkelle. Ainakin 1.8 tsissä manuaalina on semmoinen ominaisuus, että kylmänä pintakaasulla kiihdytettäessä tuntuu pientä nykimistä. Mutta jos oireet on pahentunut niin
Sitten siinä on varmaan jotain vikaa...

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: janilind - 13.12.14 - klo:15:58

Kyllä tuo nyppäsy ilmenee mulla myös muilla vaihteilla kun 5:lla - 5:lla se on vaan helpoin saada esiintymään. Mainitsit suutinvian aiheuttaneen nykimistä sulle - tästä voisit kertoa enempikin. Eli nykikö auto koko ajan kaikissa lämpötiloissa vai miten? Mulla siis tosiaan nykäsee vain kun kaasua höllää pintakaasulle ja vain aina kerran per kaasun hölläys. Näkyy selvästi myös kierroslukumittarissa toi nykäsy. Sytytys tai polttoaineensyöttöongelma voisi hyvinkin selittää ton kovan nykäsyn. Kytkimet sit ehkäpä noi kulmikkaat vaihdot. Eli ehkäpä mulla tosiaan kaksi eri vikaa päällänsä.

Nykiminen oli kylmänä todella voimakasta, vastasi voimakkuudeltaan vanhaa E-Kadettia 1.2 OHV-koneella kun katkojan kärjet oli aivan loppu.  :P Helpotti jonkin verran auton lämmettyä, mutta oli silloinkin selvästi havaittavissa. Ja tuo nykiminen näkyi myös kierroslukumittarissa. En osaa sanoa tuon vian alkuvaiheista, eli alkoiko lievempänä ja paheni hiljalleen, koska tuo teki tuota heti kun olin ostanut auton. Remontti maksoi kai ~1000â,¬, ei tosin tarkkaa tietoa, koska myyjäliike maksoi koko lystin.
Skoda Superb 2.0 TDI

Mara

Minulla pahin ongelma on liikkeelle lähdössä, auto ei ensin lähde ja sitten kaasua lisättäessä hyökkää. Ajossa nykimistä on satunnaisesti, auto on Golf 1,6 TDI.

Selvittelin vähän 7-vaihteisen kytkimen hintoja, eivät  ne ole mitenkään poikkeavat manuaalikytkimestä.
VW:llä kytkin 650,- , netissä LUK-kytkin 320,- LUKin saksalaisilta sivuilta löytyi myös kytkimen asennusohje, siinä tarvititaan mittalaitteita, koska kytkimessä on sovitusprikkoja, asennus ei vaikuta kovin hankalalta.
VW ilmoitti kytkimen vaihtoajaksi 6 tuntia, joten ei se heilläkään maksa kuin 1250,- + joitakin pikkunippeleitä. Kun homman tekee joku pienempi korjaamo niin hinta jää alle tonniin.

Minulla on nyt merkkiliikkeessä todettu kytkimen lopuun kuluminen, näillä oireilla mitä autossani on ei suurinosa kuljettajista havaitse mitään ongelmaa. Valitettavasti en pääse testaamaan kauanko auto vielä kulkisi, sillä kytkin menee vaihtoon VW:n laskuun.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy