Octavia RS Ilmastointi ei toimi

Aloittaja _Mikko_, 22.07.10 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

_Mikko_

Koitin tuossa etsiä aiempia topiceja huonolla menestyksellä.

Tänään iltasella huomasin ettei ilmastointi lykännyt lainkaan kylmää ilmaa. Kompressori ei käynnistynyt lainkaan. Tarkempi tutkimen paljasti että etummaisessa lämmönvaihtimessa on märkä läiskä (3*10 cm) etupuolella. 2.0 TFSI koneessa on kolme lämmönvaihdinta päällekkäin, oletan että kaksi taainta ovat koneen jäähdytykseen ja etummainen ilmastoinnille, korjatkaa jos olen väärässä. Jäähdytysnestettä ei siis ole hävinnyt ja lämmöt ovat ajettaessa normaaleja koneessa.

Onko ilmastoinnin kompressorissa jokin painekytkin joka estää kompuraa käynnistymästä jos havaitsee liian matalan paineen? Se selittäisi toimimattomuuden. Kompressori näyttäisi kuivalta ulkoapäin, sen mitä nyt sitä pääsee ylhäältä tutkimaan. Eli toivottavasti ongelma on vaan tuossa lämmönvaihtimessa. Kuvittelisin sen olevan reilusti kompuraa edullisempi. Osaako joku heittää hinta-arviota remontista.

Sitten tuohon toiseen asiaan, ostin auton käytettynä vapun jälkeen liikkestä, niillähän on jonkinlainen 6kk takuu. Onko jollain kokemuksia tämänkaltaisista remonteista autoliikkeen piikkiin? Tottakai tuo lämmönvaihdin on kivisateessa oleva osa, mutta kun auto on minulla ollut vaan muutaman kuukauden niin olisikohan mitenkään mahdollista saada sitä liikkeen piikkiin. Tietysti tämä selviää huomenna aamulla kun soitan liikeeseen, mutta olisi mukava kuulla ensin muiden kokemuksia että miten suhtautua siihen ensimmäiseen "maksa itse" kommenttiin.

PTG

Jos vika ei johdu ulkopuolisesta "osumasta", niin sitten vaan takuun piikkiin.  :P

Kukaan ei tietty etukäteen myönnä mitään, ja hankalaahan tuo vääntö pahimmillaan voi olla. Jos et saa etukäteen lupausta korjauksen kuluista, pyydä ainakin osat itsellesi, niin voit varmistaa diagnoosin.

_Mikko_

Tottakai noita vuotoja joskus tulee, paha mennä sanomaan siitä onko se tullut kivestä vai jostain muusta. Eihän sitä ennen tiedä kun sen repii kunnolla auki. Tietty kun autokaan ei enään ole uusi (-06)

Toinen ongelma on että ostin auto 350km pohjoisempaa kun asustelen, eli joku muu paja saa hoitaa korjauksen. Noh, jos huomenna olisin hiukan viisaampi asiasta.

tsiih

Kompressorissa ei tietääkseni ole magneettikytkintä ? , joten sen toimintaa ei huomaa. Ilmastoinnissa voi olla monia erilaisia vikoja, ei kannata arvailla.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

ram1

Sen verran voin sanoa, että kolmella palstalla näitä Rs Ocun ilmastointiongelmia on käyty läpi.Taisin itsekin Topicin siitä Ultimatella aikoinaan aloittaa.Samoin Vrs- clubissa.Lyhykäisyydessään voisi sanoa.Tyyppivikana 06- käyttöönotetuissa 07- malleissa on hajonnut tuo kompura hyvinkin useista.Itselläkin aikoinaan.Vika ei ole ilmeisesti kompurassa vaan jossain muussa pikkuosassa mikä ilmeisesti kompuran sisällä, jota ei kuitenkaan pelkästään voi vaihtaa, vaan koko kompura on mennyt vaihtoon.En tiedä johtuuko sinun toimimattomuus tästä, mutta niin vahvasti pelkään.Tuo ongelma vaivannut hyvin pienen ajanjakson Räsiä, joten joku huono erä ilmeisesti alihankkijalta lipsahtanut tuohon rakoon.Kompurassa itsessään ilmeisesti jatkettu takuu, joka 4v, sen jälkeen kaikki menee omasta pussista.Tosin sinulla jonkunlainen myyjätakuu ilmeisesti voimassa kanssa.
Useimmat autoista, joista hajonnut on otettu käyttöön Touko-Lokakuussa 2006.
Tämä sinunkin teoriasi voi toki olla oikea, sitä en lähde kiistämään.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

_Mikko_

Molemmat naputtelette asiaa, ram1 ja Tsiih.

Ensimmäisenä tosiaan pisti silmään tuo märkä läiskä jäähdyttäjässä joka sai epäilemään vuotoa. Tässä juuri lueskelen vRS clubin tekstiä noista ongelmista, eikä hyvältä näytä. Jos huomenna saisi vekottimen johonkin testeriin kiinni niin voisi hiukan selvitä asioita..

Kompuran toimimattomuus ilmeni myös kulutuksesta, keskikulutus näytti melkein litran pienempää kuin tässä muuten hellekautena kun kylmää on tehty täyttä hönkää. Eli meinaat Tsiih että vaikka systeemi olisi tyhdä aineesta niin kompuran pitäisi silti pyöriä jos on kunnossa?

tsiih

No ei se silloin toimi mutta sitä et voi huomata, kun hihnapyörä pyörii jatkuvasti, vain iskutilavuutta muunnellaan kompuran sisällä.
Täältä dokumentti nro. 208 niin ilmastoinnin maailma avartuu! Kaikkea muutakin jännää siellä on.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

_Mikko_

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 22.07.10 - klo:22:32

Useimmat autoista, joista hajonnut on otettu käyttöön Touko-Lokakuussa 2006.

Noniin, hyvään aikaan hajosi jos nyt koko roska mennyt, auto on otettu käyttöön 27.7.2006, eli tässä olisi vielä viikko mukavasti aikaa..

jaris

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 22.07.10 - klo:22:32
Tyyppivikana 06- käyttöönotetuissa 07- malleissa on hajonnut tuo kompura hyvinkin useista.Itselläkin aikoinaan.Vika ei ole ilmeisesti kompurassa vaan jossain muussa pikkuosassa mikä ilmeisesti kompuran sisällä, jota ei kuitenkaan pelkästään voi vaihtaa, vaan koko kompura on mennyt vaihtoon.En tiedä johtuuko sinun toimimattomuus tästä, mutta niin vahvasti pelkään.
Tässä olis säätöventtiili,jonka voi kuullemma vaihtaa,suomessa sitä ei vaan myydä
http://cgi.ebay.de/Klimakompressor-VW-Golf-SKODA-Regelventil-ZEXEL-VALEO-/260606192965?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item3cad56ed45#ht_2016wt_911
sitä omassanikin epäilen,kuten toisessa topikissa kyselen oireiden perään...mutta sinulla taitaa tosiaan olla lauhdutin rikki jos märkä läiskäkin löytyy...onnea vaan sinnekkin.
CX-5 awd

ram1

Tuntuu kuitenkin ihmeelliseltä,että maahantuojan piikkiin vaihdetaan koko kompura jos tuolla osalla pystyisi homman klaaraamaan.Mulla kompuran vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös joku venttiili, mutta en muista mikä ja kuitti meni auton mukana, niin en voi tsekata.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08

_Mikko_

Rupes hiukan helpottaan, soitin äsken Rinta-Joupille Poriin. Sanoivat että jos kompura palasina niin menee ilmanmuuta takuuseen, se on kuitenkin se kallein osa tuosta vekottimesta. Huoltoneuvoja meinasi että tutkitaan ja pistetään kuntoon ensin ja ruetaan sitten tappelemaan maksajasta myyjäliikkeen kanssa.

Ainoa ongelma oli että sain ajan vasta elokuun toiselle päivälle. Onneks kuitenkin ilmakin viileni  8)

Timpe85

Lainaus käyttäjältä: _Mikko_ - 23.07.10 - klo:08:22
Rupes hiukan helpottaan, soitin äsken Rinta-Joupille Poriin. Sanoivat että jos kompura palasina niin menee ilmanmuuta takuuseen, se on kuitenkin se kallein osa tuosta vekottimesta. Huoltoneuvoja meinasi että tutkitaan ja pistetään kuntoon ensin ja ruetaan sitten tappelemaan maksajasta myyjäliikkeen kanssa.

Ainoa ongelma oli että sain ajan vasta elokuun toiselle päivälle. Onneks kuitenkin ilmakin viileni  8)

Oho, aika hyvin PORIN rinta-joupilta.. Mun A3:seen on vaihdettu kompura viime kesänä, kun kylmää ilmaa ei tullut. Järjestelmään oli kuulemma päässyt epäpuhtautta ja sen takia koko toosa oli hajonnu.  ??? No kuitenki, merkkiliike hoiti asian mielestäni esimerkillisesti ja maksoin 1500eur rempasta puolet työn hinnasta, noin 195eur.
Audi A3 8Y 40TFSIe

Phaeton

Omasta 2.0 FSI Ocusta (vm. 05) lähtenyt kompura kanssa kesälomille. Ja tietysti autolla jo ikää 5 vuotta joten ei mene enää edes takuun piikkiin. Olen tässä hintoja kysellyt eri paikoista (uusi kompura + vaihto), niin hinnat vaihdelleet välillä 800â,¬ - 2000â,¬. Tässä harmittaa eniten se, että kyseessä on ollut muuten lähes virheetön yksilö, ei mitään vikoja joita olisi itse tarvinnut kustantaa, joten tietysti kun siitä jokin vihdoin hajoaa, niin totta kai suhteellisen kallis osa silloin. Ja toiseksi uuden auton piti tulla juhannuksena alle, mutta näillä näkymin joudun melkein jouluun asti ajelemaan tuon vanhan kanssa...

Mitä tuo kompura + vaihto yleensä maksaa? Onko tuo 800â,¬ vielä paljon, vai kannattaako jostain muista pakoista vielä kysellä?
Audi A5 Sportback 3.0 TDI Quattro S-tronic '10
ex: Skoda Octavia 2.0 TSI RS DSG '10
ex: Skoda Octavia 2.0 FSI Tiptronic Elegance '05

ram1

800 töineen on kohtuullinen hinta.Samallahan pitää vaihtaa joku venttiilikin, joka maksaa jonkun 50 euroo, tai saattaa se uusikin kompura hajota.Näin luin jostain palstalta.Itsellekin se aikoinaan vaihdettiin.Noita kompuroita voi myös tilata.
Täällä juttua siitä.http://www.vrsclub.fi/vrsforum/index.php?topic=1154.0
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

tsiih

Kompuran vaihto ei ole suuri homma mutta sen yhteydessä (riippuu tietysti miten hajoaminen on tapahtunut) suositeltava järjestelmän huuhtelu maksaa lisää. Kannattaa aina hintoja vertaillessa tutustua vähän sisältöihinkin. Ram1 tarkoittaa varmaan paisuntaventtiiliä, uusitaan ehkäpä sen takia ettei sitä saa huuhdeltua kunnolla.

_Mikko_

Noniin, hieman päivitystä. Vein auton tosissaan eilen pajalle. Soittivat reilun tunnin päästä ettei siinä ole mitään vikaa. Hmm.. Silloin veikkailivat jotain sähköistä häikkää, että ilmenee aina sillontällön. (Tuo sillontällön on aika suhteellista kun ei ole toiminut vajaaseen kahteen viikkoon) Noh, lähdin aamulla matkustelemaan Poriin päin hakemaan autoa, hiukan ennen kun pääsin perille huollosta soitettiin että kompura onkin sökö. Hyvä että oli sittenkin vika löytynyt, lupasivat koittaa perjantaihin mennessä saada kuntoon.

Kustannuksista sen verran että kompura maksaa hiukan yli 1000â,¬ ja maahantuoja tulee 70% siitä vastaan ja työt myös jäävät minun maksettavaksi. Työstä veikkasi sen verran että joku kolmen tunnin projekti, eli pyöreästi 500â,¬ minulle.  Nyt saa alottaa myyjäliikkeen kanssa painimisen että he maksaisivat tuon minulle jäävän osan. Katsotaan nyt miten käy, itse en kyllä ajatellut maksaa yhtään mitään tuosta remontista, kun olen omistanut kyseisen himmelin reilut kolme kuukautta.

_Mikko_

Vihdoinkin tulee taas kylmää. Autoon siis vaihdettiin kompura ja sekalainen nippu o-renkaita ja tietty uudet kylmäaineet. Kustannuksista sen verran että minulle jäi maksettavaksi 30% kompuran hinnasta, kylmäaineet sekä työ. Nämä tekivät yhteensä 570â,¬. Onneksi kuitenkin kauppa josta ostin auton vapun jälkeen oli yhteistyökykyisellä tuulella. He vain ilmoittivat että laskun saa toimittaa heille, ilman mitään vastaväitteitä  :)

Eli nyt on siis auton yksi tyyppivioista korjattuna ja uudet kylmäaineet sisällä, hintaa minulle pyöreät nolla euroa.  :)

Samalla oli huoltoneuvojan kanssa puhetta että syksymmällä maalataan maahantuojan piikkiin takaovista tiivisteiden tekemät maalivauriot piiloon. 

Jäi kyllä positiivinen kuva Porin Rinta-Jouppista sekä auton myyneestä Kokkolalaisesta Auto Ã...stromistä.

Reneto

Mukava lukea näistä hyvin menneistä korjaus/vastuuhässäköistä autoliikkeiden kanssa. Usein pidetään ääntä vain niistä huonosti sujuneista. Eipä tuossa tapauksessasi mitään epäselvää pitänyt kyllä ollakaan..
Oman auton jälkihoidot Lahden AT Laakkonen hoiti mallikkaasti, ja teki vielä ylimääräisen korjauksen veloituksetta vaihtoautotakuun jälkeen.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Vettori

Lainaus käyttäjältä: _Mikko_ - 06.08.10 - klo:16:39
Vihdoinkin tulee taas kylmää. Autoon siis vaihdettiin kompura ja sekalainen nippu o-renkaita ja tietty uudet kylmäaineet. Kustannuksista sen verran että minulle jäi maksettavaksi 30% kompuran hinnasta, kylmäaineet sekä työ. Nämä tekivät yhteensä 570â,¬.

Täälläkin sama ilmastointiongelma 8/2006 rekisteröidyssä RS:ssä. Kilometrejä alla 79.000. Huollossa vaihdettiin kompressori viallisen magneettikytkimen takia. Nyt on kysymys enää siitä, että kuka maksaa viulut. Huollosta lupasivat olla yhteydessä maahantuojaan. Katsotaan sen jälkeen tarvitseeko itse vielä erikseen ottaa yhteyttä.

Paljonkos _Mikko_ sulla oli kilometrejä alla? Yli vai alle 79.000? Sitä mieltä olen, että ainakaan kokonaan tuo kustannus ei tämän ikäisessä autossa voi omaan piikkiin mennä, varsinkin jos kyseessä jonkinasteinen tyyppivika on.

_Mikko_

Pistin sulle Vettori yyveetä.

Jos muita nyt sattuu kiinnostamaan niin kilometrejä oli remontin aikaan 94000.

Vettori

Lainaus käyttäjältä: Vettori - 09.09.10 - klo:15:48
Täälläkin sama ilmastointiongelma 8/2006 rekisteröidyssä RS:ssä. Kilometrejä alla 79.000. Huollossa vaihdettiin kompressori viallisen magneettikytkimen takia. Nyt on kysymys enää siitä, että kuka maksaa viulut. Huollosta lupasivat olla yhteydessä maahantuojaan. Katsotaan sen jälkeen tarvitseeko itse vielä erikseen ottaa yhteyttä.

Lopputulos on se, että maahantuoja korvasi kompressorin osien hinnasta 50 %, eli omaksi osuudeksi jäi osista 618 euroa. Muita töitä tuli päälle vielä 279 euroa, joten itse jouduin kärsimään 896 euroa. Sinänsä ihmettelen hieman maahantuojan korvauskäytäntöä, jos kerran kuukausi aiemmin oli saman ikäisen ja 15.000 km enemmän ajetun yksilön kohdalla (_Mikko_) korvattu 70 %. Nyt ei kuulemma joustovaraa ole, vaikka huollosta varmistivat asiaa pyynnöstäni vielä uudestaankin.

_Mikko_

Aika veikeeltä kuulostaa. Mulle kun Porissa sanottiin että tuo 70% on se normaali maahantuojan vastaan tulo. Mahtaako meillä olla eri kompurat, siis ne jotka hajosivat? Käyttöönottopäivissä ei kyllä paljon ole eroa, reilu kk. Mutta jos tosissaan on eri mallia niin sitten voin jotenkin käsittää tuon hinnan eron.

Lisäksi 50% on 618â,¬? Hmm.. En nyt viitsi lähteä sateeseen metsästämään erittelyä, mutta mulle kompuran hinta oli vajaa 1050â,¬ josta 50% on 525. Taisi sinne joo tulla jokunen o-rengas muttei kyllä osia ihan noin kauheella euromäärällä. Voisiko ne olleet myös laskuttaneet uusista aineista? Mulla ei ollut niistä mitään mainintaa.

Vettori

Itse kompuran hinta oli 1045 e, ja siihen päälle tuli erilaisia tiivisteitä ja o-renkaita (yht. 18 e) sekä venttiili (105 e) ja korjaussarja/kuivain (68 e). Em. osista korvattiin siis 50 %. Lisäksi erilaisista töistä veloitettiin yht. 261 e (+ pientarvikkeet 17 e) ja ne menivät siis kokonaan omaan piikkiin. Uusista aineista ei näytä mitään veloitetun.

Napakettu

Itselläni hajosi tuo kompura kun kilometrejä oli n.91000 km. Maahantuoja tuli vastaan sen 70% jolloin minulle jäi maksettavaa 1200â,¬. En tosin selvinnut pelkällä kompuran vaihdolla. Hajoamisen jäljiltä oli ilmastointijärjestelmä tukossa ja lauhdutin rikkoutunut. Auto oli rekisteröity 07/2006. Huoltopaikkana Metro-Auto / Vantaa

works

Hirveitä heittoja samasta ongelmasta. Omasta vm 2005 volkkarista, jossa on sama kone kuin teillä, repesi ilmastointi myös 72000km jälkeen. Kompuran osanumero on 1K0820859SX ja hintaa VW:n tiski antaa sille 691e. Tähän päälle tulevat kuivain + tilpehöörit sekä työt, yhteensä arviona 2000e. Tähän lisätään vielä tietysti täyttö ja öljyt. Vaikka auto on kohta jo 6v vanha, tuli myyntiliike vastaan 50%. Nyt pitää vielä selvittää antaako joku huoltoliike halvemman hinnan kuin VW itse, sillä myyntiliikkeelle on aivan se ja sama missä se huolletaan.

Hyviä vinkkejä otetaan siis vastaan.

hunningolla

Omasta RS:ni(10/2006) vaihdettiin kompura ja sälät tossa kesällä Lappeenrannan Autosuni sanoi että maahantuoja tulee vastaan 70% eli itelle jää noin 600â,¬, samalla sanottiin että on ihan sama minne Autosuniin(Kotka, Kouvola)auton vie. No päätin vielä odottaa ja kävin viikon matkalla lapissa, reissun jälkeen varasin ajan Kouvolan autosuniin ja yllätyksekseni hintaa korjaukselle tulikin vain 160â,¬ eli työn osuus muut maksoi maahantuoja.   

Henkku

Mulla on 2007 Octavia ( 1.6 FSI 72tkm) ja huomasin toukokuun lopulla että enään ei yhtään hohkaa kylmää.

Kylmäaineiden vaihtoon mikä ei tuonut muutosta. Pelkäsin jo kompuraa mutta syylliseksi paljastuikin onneksi "vain" ilmastoinnin paineanturi, jonka juuressa näkyi kosteaa. Sitä ei tarvinnut kuin koskettaa kevyesti ja alkoi kuulua kunnon suhina, eli tiiviste oli pettänyt. Kuulemma näitäkin menee aika usein joten kannattaa tarkistaa myös toisinaan onko anturin juuressa "hikoilua". Kylmäainetta meni vuodosta johtuen paljon (100g jäljellä 525g:sta).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy