Skoda Fabia III - Yleistä keskustelua

Aloittaja Devl, 26.07.14 - klo:21:27

« edellinen - seuraava »

Nilemma

Tarkennetaan nyt vielä, kun viestiä ei pääse muokkaamaan. Eli ratin säätimet eivät toimi kuin auton ollessa käynnissä ja lasien avaus/sulku virran ollessa kytkettynä. Opelissa ja Volkkarissa lasit sai suljettua jopa avaimen kaukosäätimellä auton ulkopuolelta.  8) Tyhjäkäynti on korvakuulolla tasaista, mutta sisällä istuessa tuntuu, että auto ikään kuin värähtelee.

AquaBlue

Kun on lasku välirahatarjous sähköpostissa ja rekisterinumero tiedossa, ei auton luovutukseenkaan ole enää kauan. Lomake alkaa huomenna.
Octavia combi Style 1,0 dsg -18
Tulossa:
Fabia & Octavia iV

kt

Kannattaa muuten renkaiden paineita itsekunkin hiukan kokeilla.
Itselläni on ollut 2,3 ja nyt 2,5 , mutta kuitenkin epäilen, että 2,8 alkaa jo paukuttaa asfaltin rakoja.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.07.15 - klo:15:22
Kannattaa muuten renkaiden paineita itsekunkin hiukan kokeilla.
Itselläni on ollut 2,3 ja nyt 2,5 , mutta kuitenkin epäilen, että 2,8 alkaa jo paukuttaa asfaltin rakoja.
Näistä paineistahan oli aiemminkin jo puhetta. Itselläni on Fabian eturenkaissa 2,4 ja takarenkaissa 2,5; renkaat 215/45R16.  Oli liikkeen/maahantuojan jäljiltä 3 x 2,8 + 1 x 2,6. ??? Kannattaa tarkistaa. Painesuositukset löytyvät polttoaineen täyttöaukon kannen sisäpuolelta.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Omegapo

Mulla oli joka kulmassa 2,5 paineet heti auton luovutuksen jälkeen kun tsekkasin. Pidin niitä hieman kovina. Nyt mulla ollut 2,3 joka kulmassa ja tuntuu mukavilta ja rengasäänetkin mielestäni maltillisemmat. Renkaat kokoa 215/45-16 eli vakio koko, merkki Bridgestone Turanza.
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S-tronic Open Sky Edition Business Sport -16

AquaBlue

Sanokaapa, kuinka saan puhelimen helpoiten kytkettyä Fabiaan. Nopeasti googlettamalla en löytänyt kuvaa sisätiloista. Lähinnä tarkoitan, millaisella kaapelilla saan Spotifyn soimaan. Huomasin juuri, että maanantaina olisi kiva kuunnella muutakin kuin jotain Radio Novaa ja muita maaseudulla kuuluvia kanavia.

Tulossa:
Fabia & Octavia iV

enkero

Lainaus käyttäjältä: AquaBlue - 09.07.15 - klo:22:30
Sanokaapa, kuinka saan puhelimen helpoiten kytkettyä Fabiaan. Nopeasti googlettamalla en löytänyt kuvaa sisätiloista. Lähinnä tarkoitan, millaisella kaapelilla saan Spotifyn soimaan. Huomasin juuri, että maanantaina olisi kiva kuunnella muutakin kuin jotain Radio Novaa ja muita maaseudulla kuuluvia kanavia.

Bluetooth lienee helpoin? USB-piuhan toimivuudesta ei ole käryä, mutta akuankka-tason konsti on tietty käyttää 3,5mm stereoplugi-piuhaa.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

AquaBlue

Lainaus käyttäjältä: enkero - 10.07.15 - klo:07:34
Bluetooth lienee helpoin? USB-piuhan toimivuudesta ei ole käryä, mutta akuankka-tason konsti on tietty käyttää 3,5mm stereoplugi-piuhaa.

Toinen kotimainen kieli kertoo täällä http://www.skoda-auto.com/en/models/new-fabia/connectivity/  että USB:lla kytketään. Perehdyn näihin kytkentöihin ja eri tapoihin, kun auton saan pihaan. Nyt oli suurin ongelma, kotimatka siirtymä. Lähden tuolle AkuAnkka -tasolle (erittäin hyvä termi), tuollainen piuhakin löytyy, pitää muistaa ottaa mukaan autokaupppaan.

Nuo rengaspaine pohdinnat ovat myös hyviä. Ensimmäisen puolentoista viikon aikana kilometrejöä tulee ihan reilusti ja näiltä pohjilta on hyvä lähteä hakemaan sitä oikeaa painetta.
Tulossa:
Fabia & Octavia iV

kt

Minulla on muistitikkuun sullottu mp3-musiikkia. Toimii hyvin. Lisä ohjeita voit lukea noista käyttöohjeista, jotka löytyy
sekä autoon että mediaan liittyen tuolta. Lyötyy suomeksi.

http://www.skoda.fi/huoltopalvelut/kayttoohjeet

Manki

Bluetooth:tin kautta olen olen spotiya kuunnellut. Samallahan siinä tulee puhelimelle handsfree.

Nexus5 olen yrittänyt liittää usb piuhalla autoon mutta herjaa että ei ole yhteen sopivapuhelin. joten tullee jatkossakin käytettyä erillistä navigaattoroa, Onko muilla onnistunut vastaava?
T-roc

enkero

Vahvaa mutuilua, mutta voisi kuvitella MY16 olevan uudemmalla Bolerolla kuten Ocu, jolloin noi älypuhelimet alkaa seurustella USB:nkin välityksellä vaihtelevalla menestyksellä. MY15 ei oikein kaapelista lämpene tosiaan.
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

JFabiaK

Näihin puhelinjuttuihin muutama kommentti.
Itselläni on Sony Z1 Compact, sisällä uusin Android-päivitys Lollipop 5.0.2. Puhelimen liittäminen onnistuu Fabian audiojärjestelmään yksinkertaisesti Sonyn omalla latauskaapelilla, joka on irrotettu latauspistokkeesta - tämä kaapeli on USB-kaapeli, jossa on kummassakin päässä tähän käyttöön sopivat päät; mini-USB sopii puhelimeen (samaan liittimeen kuin latauksessakin) ja std-USB sopii auton liittimeen.
Soittimen/mediakeskuksen/ajotietokoneen (miksi haluaakin nimittää) oikeasta alanapista kiertämällä valitaan haluttu toiminto, joka kuitataan samaista nappia painamalla -> toiminto aktivoituu ja valikko tulee näkyviin. Valikkoa voidaan käsitellä kosketusnäytöstä tai nappulasta. En muista tässä kaikkea, mutta kojetaulun äärellä kaikki on selvää - aika johdonmukaista joka tapauksessa. Uudessa versiossa on joitain poikkeavia nyansseja.
Oli joka tapauksessa helppoa yhdistää puhelin tietolähteeksi, josta saa kartat, musiikin ja muutakin nähtäväksi ja kuultavaksi. Nämä mitä haluaa nähdä ja kuulla tulee olla vain käyttövalmiina puhelimeen tallennettuina. Tässä yhdistetyssä tilassa audiopuoleen sai kytkettyä (kosketuspinnalta rasti ruutuun) Skoda-surroundin ja  virtuaalisubwooferin, joka kyllä muhkeutti bassopäätä. Ã,,änen arvostelu kannattaa tehdä vasta muutaman äänivalikossa käynnin (äänen säädön) jälkeen. Mielestäni säätämällä (ei korostomalla!) äänestä saa keskimääräistä paremman, ja näihin säätöihin kannattaa sisällyttää myös äänikentän säätö ("laulajan" sijoittaminen kosketussijoituksella esimerkiksi kuljettajan paikalta nähden etuoikealle, siis sijoituskuvaan selvästi eteen kojetaulun päälle ja keskikohdan oikealle puolelle) -> kuljettajan kuunteluestraadi keskelle kojetaulua. Olen tyytyväinen.

Manki

Omassa nexus 5 on 5.1.1 versio androidista. Auto ilmoitta paritusta yrittäissä että yhteyttä ei voida muodostaa. Laite puhelin ei tue toisiaa.
No onneksi bluetooth toimii  :)

Eka tankillinen ajettu ja kulutus oli ajotietokoneen mukaan 5.5 litraa sadalle. Itse laskettuna 5.6 litraa.
T-roc

AquaBlue

Maanantaina klo 10:30 on luovutus. Tänään vielä nykyinen Octavia sai siirtymään 700 km ja maanantaina vielä 250 km. 3 kk sitten arvioin vaihtoauton kilometreiksi 66 tkm ja nyt näyttää, että ma on 65 850 km mittarissa. Aika hyvin arvioitu.

Maanantaina uskallan paljastaa autokauppani nimen. Mutta tähän asti yhteydenpito ja kaikki on ollut "maakunnassa" erittäin hyvää verrattuna pk-seudun kauppoihin tarjouspyynnössä alkaen. Täällä haluttiin oikeasti tehdä kauppaa, eikä vittuilla ja tehdä paskoja tarjouksia. Tällä en tarkoita yksittäistä kauppaa vaan kahta eri Kehä 3:n varressa olevaa.
Tulossa:
Fabia & Octavia iV

JFabiaK

... no tavat ja kielen käyttö kertovat niin myyjistä kuin asiakkaistakin.  :-[

AquaBlue

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 11.07.15 - klo:20:34
... no tavat ja kielen käyttö kertovat niin myyjistä kuin asiakkaistakin.  :-[

Itse olen sellaisesta suvusta jossa asiat sanotaan oikeilla nimillä ja pari olutta kun ottaa, niin ilmaisu on tavallistakin suoraviivaisempaa.
Tulossa:
Fabia & Octavia iV

anaconda

Minkälaisia toimisaikoja teillä on ollut? Itse tilasin maanantaina Style Combi 1.2 TSI DSG Rio Red paketin.

AquaBlue

Lainaus käyttäjältä: anaconda - 16.07.15 - klo:10:48
Minkälaisia toimisaikoja teillä on ollut? Itse tilasin maanantaina Style Combi 1.2 TSI DSG Rio Red paketin.

11 vkoa eli vajaa 3 kk
Tulossa:
Fabia & Octavia iV

kt

Maaliskuun ½-välissä tilattu, normivarusteltu kombi ja kesäkuun ½-välissä saatu. Hyvän valinnan olet tehnyt, itselleni tuli Ambition-varustelu ja sama väri!

AquaBlue

Maanantain jälkeen olen ehtinyt ajamaan ensimmäiset 900 km vähän siellä sun täällä ympäri Suomea. Renkaina minulle tuli Bridgestone Turanza ER300 215/45 16". Renkaat,  sporttipenkit ja sporttialusta muodostavat tosi hyvän ja miellyttävän kokonaisuuden verrattuna vakioalustaan ja penkkeihin. Eikä ulkonäkö muistuta citymaasturia.

Kessyn kanssa olen oppinut hissukseen elämään. Automaattinen lukitus ja avaus vaatii vielä perehtymistä.

Koneesta en ole vielä kaikkia tehoja ottanut käyttöön. Eilisessä 300 km päiväretkellä kyydissä oli 3 aikuista ja 2 lasta. Vauhdin pystyi pitämään noin satasella aivan kevyellä kaasulla. Ajotietokone kertoili 5.7 l/100 km kulutukseksi. Katsellaan uudestaan kulutusta, kun olen pari tankillista ajanut ja niistä saanut ajotietokonetya luotettavampi faktaa.

Mirrorlink ja AndroidAuto....Nämä Samsung Galaxy S5:n kanssa, tekisi mieli sanoa ruma sana, mutta en jaksa tänään avautua. Spotify toimii Bluetooth yhteydellä, mitään muuta en ole saanut aikaan näiden laitteiden kanssa. Toisaalta aikaa on ollut vähän perehtyä tähän.

Tulossa:
Fabia & Octavia iV

enkero

Lainaus käyttäjältä: AquaBlue - 16.07.15 - klo:16:30
Mirrorlink ja AndroidAuto....Nämä Samsung Galaxy S5:n kanssa, tekisi mieli sanoa ruma sana, mutta en jaksa tänään avautua. Spotify toimii Bluetooth yhteydellä, mitään muuta en ole saanut aikaan näiden laitteiden kanssa. Toisaalta aikaa on ollut vähän perehtyä tähän.

Apple CarPlay vaatii kytkennän kaapelilla jotta peilaa näytön, oiskohan sama myös Androidilla?

AquaBlue

Lainaus käyttäjältä: enkero - 16.07.15 - klo:19:05
Apple CarPlay vaatii kytkennän kaapelilla jotta peilaa näytön, oiskohan sama myös Androidilla?

Tarkasti on luettu, mitä kirjoitetaan. Se on hienoa. Unohdin mainita oleellisen. Spotify toimii kuten mainitsin ja USB-kaapelilla yritin saada näytön peilaukset.  Tästä on niin paljon erillaista nettijuttuja, eikä oikein vielä aika ole riittänyt kaikkea läpi käymään. Mutta ei vaan toistaiseksi ole onnistunut, kaikenlaisia virheilmoituksen tulee auton näytölle.

Neljään päivään olin kerännyt sen verran hyönteisiä keulaan, että pesin auton tänään. Valoumpioiden sisänurkat alareunassa muodostavat puskurin kanssa sopivan syvennyksen joka kerää kaikki ampiaisista pienemmät hyvin. Kameraa ei ollut tänään mukana ottamaan havainnekuvaa asiasta.
Tulossa:
Fabia & Octavia iV

enkero

Sori, mun kokemuksen mukaan Androidit on Saatanan reinkarnaatioita, joskin osa porukasta varmaan tuumii samaa omenoista.

Apple katoili aluksi Smartlinkistä, mutta se piti vaan käydä poimimassa aktiiviseksi jotain "laitteet" tms. hanikasta. Tuntuu vielä vähän raakilemaiselta ja reilusti alle 100-varmalta, mutta on kyllä aika pirun päheä mm. navigoinnissa.

Harmi kun rouvan Fabia jäi MY15:ksi, niin siinä joutuu vetää vanhan liiton Bluetooth-yhteyksillä, kun nuo Mirrorlink-yhteensopivat puhelimet ei ole meidän perheen (tai työpaikkojen) kanssa yhteensopivia.

Manki

Lainaus käyttäjältä: AquaBlue - 16.07.15 - klo:21:28
Tarkasti on luettu, mitä kirjoitetaan. Se on hienoa. Unohdin mainita oleellisen. Spotify toimii kuten mainitsin ja USB-kaapelilla yritin saada näytön peilaukset.  Tästä on niin paljon erillaista nettijuttuja, eikä oikein vielä aika ole riittänyt kaikkea läpi käymään. Mutta ei vaan toistaiseksi ole onnistunut, kaikenlaisia virheilmoituksen tulee auton näytölle.

Neljään päivään olin kerännyt sen verran hyönteisiä keulaan, että pesin auton tänään. Valoumpioiden sisänurkat alareunassa muodostavat puskurin kanssa sopivan syvennyksen joka kerää kaikki ampiaisista pienemmät hyvin. Kameraa ei ollut tänään mukana ottamaan havainnekuvaa asiasta.

Samnlaiila tekee nexus 5. Olen toistaiseksi luovuttanut. Onneksi bluethooth toimii
T-roc

enkero

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 29.06.15 - klo:12:17
Korista kuulunut lievä "peltipurkkimainen" humina katosi kun äänieristin koko tavaratilan pohjan itseliimautuvalla STP-äänieristyslevyllä. Autoon tuli isomman auton perusakustiikkafiilis.

Laitoitko levyä myös siihen pohjalevyyn vai ainoastaan varapyöräkaivoon yms.? Ei sulla sattumalta ois kuvia laittaa vinkiksi ja opastukseksi?

Hain Motonetistä vaivaiset 3,75m^2 STP iSilveriä, ja kurkkasin Fabian (HB) pohjan alle vasta sen jälkeen. No siellähän on jo jotkut bituminriekaleet, joten taitaa Octaviakin saada aika perusteellisesti mattoa osakseen...

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: enkero - 18.07.15 - klo:12:55
Laitoitko levyä myös siihen pohjalevyyn vai ainoastaan varapyöräkaivoon yms.? Ei sulla sattumalta ois kuvia laittaa vinkiksi ja opastukseksi?

Hain Motonetistä vaivaiset 3,75m^2 STP iSilveriä, ja kurkkasin Fabian (HB) pohjan alle vasta sen jälkeen. No siellähän on jo jotkut bituminriekaleet, joten taitaa Octaviakin saada aika perusteellisesti mattoa osakseen...
Laitoin koko takaistuimen takana olevan lattiapinnan, johon kuuluu myös varapyöräpotero, peittoon ko. vaimennuslevyllä. Poteron takareunassa olevaa ilmaventtiiliä ei saa peittää - kannattaa jopa maton takareunassa olevan nostoaukon U-muotoinen "lipare" taittaa maton reunan alle niin että mattoon syntyy selvä aukko josta sisäilma pääsee em. venttiilille; auton ilmanvaihto (ja talvella lämmitys) toimii taatusti tehokkaasti.

the_raz

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 18.07.15 - klo:17:42
Laitoin koko takaistuimen takana olevan lattiapinnan, johon kuuluu myös varapyöräpotero, peittoon ko. vaimennuslevyllä. Poteron takareunassa olevaa ilmaventtiiliä ei saa peittää - kannattaa jopa maton takareunassa olevan nostoaukon U-muotoinen "lipare" taittaa maton reunan alle niin että mattoon syntyy selvä aukko josta sisäilma pääsee em. venttiilille; auton ilmanvaihto (ja talvella lämmitys) toimii taatusti tehokkaasti.

Onko HB vai farkku? Ja mitä teit jo olemassa olevalle äänieristysmatolle? otitko pois vai veditkö päälle? Itse harkitsen samaa, vetäsin tässä pari viikkoa sitten takakontin luukkuun reilustu sekä butyylimattia että tarkoitukseen sopivaa vaahtomuovia. En osaa sanoa jos äänimaailma muuttui kovinkaan paljon, mutta ainakin auto pysyy viileänä - tummine takaikkunineen - jos pysäköi perä aurinkoa päin (sikäli kun nyt aurinkoa on tänä kesänä näkynyt. Myöskin takaluukun sulkeutumisääni on paljon laadukkaamman oloista eikä enää kolise kuin tyhjä peltitynnyri :)

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 20.07.15 - klo:22:17
Onko HB vai farkku? Ja mitä teit jo olemassa olevalle äänieristysmatolle? otitko pois vai veditkö päälle? Itse harkitsen samaa, vetäsin tässä pari viikkoa sitten takakontin luukkuun reilustu sekä butyylimattia että tarkoitukseen sopivaa vaahtomuovia. En osaa sanoa jos äänimaailma muuttui kovinkaan paljon, mutta ainakin auto pysyy viileänä - tummine takaikkunineen - jos pysäköi perä aurinkoa päin (sikäli kun nyt aurinkoa on tänä kesänä näkynyt. Myöskin takaluukun sulkeutumisääni on paljon laadukkaamman oloista eikä enää kolise kuin tyhjä peltitynnyri :)
On HB. Eihän siellä takana ole alun perin kuin sellaiset suikaleet mattoa ja poterossa ei ole mitään. Koko takaosa peittoon ja ne alkuperäiset jäivät alle. Vaahtomuovista ei ole mitään hyötyä sen alkuperäisen takamaton alla; pehmeät materiaalit "sitovat" ilmaääniä ja heijastuksia.

the_raz

Mielenkiintoista... Voisimmeko siirtää äänieristyskeskustelut tähän aiheeseen:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=27556.0

Ja olisiko mahdollista saada muutama kuva siitä mitä olet takakontissa puuhannut?

Kuntoilija

Mitenkä laadukas on tämä uusi Fabia ? Kovasti kiinnostaisi 1.2 kombi dsg:llä, mutta kun on tottunut automaatti
Toyota Yariksen täysin viattomaan reilun kolmen vuoden taipaleseen, niin suoraan sanottuna arveluttaa tuo kiinnostuksen kohde. Niin paljon  on kuraa tsi moottoreista ja dsg-laatikoista kuulunut. Ei nimittäin paljon mieltä ylennä, jos moisen hankkiin ja hoksaa,että olisi vaan pitänyt pysyä erossa moisesta mahdollisesta murheen ryynistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy