Uuden Audin tehoa rajoitettu sisäänajon aikana?

Aloittaja Wattis, 09.06.10 - klo:10:20

« edellinen - seuraava »

Wattis

Nyt kun sain uuden Audin, niin tämä kysymys tuli taas mieleeni.

Eilen kun hain autoni ja lähdin sillä ajamaan niin tuntui, ettei auto liiku mihinkään ja oli aivan ponneton. En kuitenkaan ole asiasta huolissani, koska kolmen volkkarin jälkeen tiedän auton herkistyvän jossain tuhannen kilometrin paikkeilla. Edellisessä autossani (Volvo V70) tätä ilmiötä ei ollut.

Tämä laittaa miettimään, että onko Audeissa (ja muissa VAG:eissa) rajoitettu tehoa ja vääntöä koko kierrosalueella alkukilometrien aikana vai onko kyse tavallista suuremmasta alkujäykkyydestä ja ECU:n oppimisvaiheesta.

Onko muut havainneet vastaavaa ilmiötä?

Ex: BMW X3 20dA 135kW xDrive Business Edition M-Sport -13
Ex: Audi A5 Sportback 2.0TDI 125kW quattro -10
Ex: Volvo V70 2.0D Ocean Race -09
Ex: VW Passat 1.9TDI Variant -07
Ex: VW Touran 1.9TDI -05
Ex: VW Passat 2.0 sedan -03
...
Ex: Datsun 100A -70

Markku J

Ainakaan omissa kahdessa Audissa en ole huomannut merkittävää eroa - vain herkistymisen myötä tulevaa sujuvampaa menoa. Tosin tähän A5:een vasta hiljan pyörähti tonni mittariin.

Jonkinlainen kierroslukurajoitin saattaisi minulta jäädä huomaamatta, jos sellainen olisi, kun sisäänajon pyrin ajamaan niin, että vaihdot sattuvat 3000 rpm alle ja ehdottomasti max on 4000 rpm.

Otto.

Alkukankeutta veikkaisin. Itse rullailin sisäänajot nätisti ohjekirjan ohjeiden mukaan ajaen vältellen voimakkaita kiihdytyksiä, täydellä kaasulla ajamista ja voimakkaita jarrutuksia.

Kyllä tuo oma tuntuu 15tkm:n jälkeen huomattavasti notkeammalta sekä moottorin, että vaihteiston osalta.

Wattis

Kiitos vastauksista ja mukava oli kuulla kokemuksenne. Itselle tuli mieleen tuo ohjelmallinen tehonrajoitus kun diesel Passateissa herkkyydenmuutos parempaan oli huomattava tuhannen kilometrin paikkeilla ja nyt Audi tuntuu samanlaiselta. Lisäksi kun tuo olisi kovin helppo toteuttaa. Uskon kyllä, että kyse on vaan auton alkujäykkyydestä ja myös ECUn oppimattomuudesta, eikä ECU opi oikeaa ajotapaa vielä sisäänajovaiheessa.

Ex: BMW X3 20dA 135kW xDrive Business Edition M-Sport -13
Ex: Audi A5 Sportback 2.0TDI 125kW quattro -10
Ex: Volvo V70 2.0D Ocean Race -09
Ex: VW Passat 1.9TDI Variant -07
Ex: VW Touran 1.9TDI -05
Ex: VW Passat 2.0 sedan -03
...
Ex: Datsun 100A -70

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy