Eri automerkkien luotettavuus

Aloittaja janne-90, 09.02.14 - klo:22:34

« edellinen - seuraava »

janne-90

Itse olen sitä mieltä että mitä monimutkaisempaa tekniikkaa siellä peltikopan sisällä on sitä enemmän voi tulla vikoja. Tietysti jos jätät sähköiset istuimet, vakionopeussäätimen,xenonit, ja muut ajoturvallisuutta/mukavuutta lisäävät varusteet pois niin ei varmasti ole niin paljon vikaa. Japani autoissa ei tunnetusti ole niin paljon varusteita kuin saksalaisissa. Myös kiristyvät päästönormit ja samalla kulutukset pitäis saada alas mutta kuitenki auton pitäisi olla tehokas ja sporttinen niin kaikki sen tietää että siihen tarvitaan vähä erillaisempi tekniikka kuin 90 luvun pommin varma tekniikka.

Jakoketjuvikoja tietysti on ollu mutta voin kertoa että samoja ongelmia löytyy mersulta,bemarilta, opelilta, vaihteistot hajoo myös muistakin kuin vag. esim volvo. Eikä ne toyotatkaan viattomia ole sitten ku priuksen hybridi akut hajoo. Hybridi akku voi maksaa sellanen 20000euroa.

Itse olen ostamassa uuden colf 7 joko 1.2 tai 1.4 tsi ja uskallan kyllä ostaa DSG. Korjataan jos hajoaa. Ei se elämä siihen lopu.

roudi

Janne-90. Juuri noin! Isselleppä se auto ostetaan,eikä toiselle.(ei ainakaan kukaan ole mulle ostanut autoa...) Sen takia pitää hommata auto/tarvike/palvelu jne. mikä itsestä tuntuu hyvälle ja jättää toisten miellyttäminen vähemmälle.
Autot ovat olleet aina teknisiä vempaimia ja toi tekniikka ja vempain ei ainakaan vähene tulevaisuudessa. Noita vikoja tulee ja hyvä,jotta niitä pystyy korjaamaan. On toki myös hyvä,jotta niistä voi keskustella asiallisesti ja avoimesti.
Kyl tästä vielä hyvä tulee! :)
Tullut:VW Golf VII variant comfortline 1.4 tsi 103kw. Mennyt: Seat Exeo 1.8 tsi sport,facelift vm-12.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: janne-90 - 09.02.14 - klo:22:34
Itse olen ostamassa uuden colf 7 joko 1.2 tai 1.4 tsi ja uskallan kyllä ostaa DSG. Korjataan jos hajoaa. Ei se elämä siihen lopu.

Missäs merkkiliikkeessä janne käytät autoasi?  ;)
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

esko

#3
Lainaus käyttäjältä: janne-90 - 09.02.14 - klo:22:34
Itse olen sitä mieltä että mitä monimutkaisempaa tekniikkaa siellä peltikopan sisällä on sitä enemmän voi tulla vikoja. Tietysti jos jätät sähköiset istuimet, vakionopeussäätimen,xenonit, ja muut ajoturvallisuutta/mukavuutta lisäävät varusteet pois niin ei varmasti ole niin paljon vikaa. Japani autoissa ei tunnetusti ole niin paljon varusteita kuin saksalaisissa. Myös kiristyvät päästönormit ja samalla kulutukset pitäis saada alas mutta kuitenki auton pitäisi olla tehokas ja sporttinen niin kaikki sen tietää että siihen tarvitaan vähä erillaisempi tekniikka kuin 90 luvun pommin varma tekniikka.

Jakoketjuvikoja tietysti on ollu mutta voin kertoa että samoja ongelmia löytyy mersulta,bemarilta, opelilta, vaihteistot hajoo myös muistakin kuin vag. esim volvo. Eikä ne toyotatkaan viattomia ole sitten ku priuksen hybridi akut hajoo. Hybridi akku voi maksaa sellanen 20000euroa.

Itse olen ostamassa uuden colf 7 joko 1.2 tai 1.4 tsi ja uskallan kyllä ostaa DSG. Korjataan jos hajoaa. Ei se elämä siihen lopu.
Hybridin akku maksaa jotain luokkaa 1600-2000 euroa. Kyseessähän on ns. panttiakku eli vanha annetaan vaihdossa, se menee valmistajan kautta kierrätykseen. Kaikki tämä toki auton merkistä ja mallista riippuen. Uuden akun takuu ainakin tojolla 8 vuotta.
USA:ssa halvimmillaan hinta alle 1000 dollaria, eli hinnat todennäköisesti mieluummin laskevat kuin nousevat. Markkinoilla on myös kunnostettuja akkuja ja kolariautoista irroitettuja akkuja.

Edit. Korjattu lainaus. -Jyri

shoeshine

Lainaus käyttäjältä: janne-90 - 09.02.14 - klo:22:34
Itse olen sitä mieltä että mitä monimutkaisempaa tekniikkaa siellä peltikopan sisällä on sitä enemmän voi tulla vikoja. Tietysti jos jätät sähköiset istuimet, vakionopeussäätimen,xenonit, ja muut ajoturvallisuutta/mukavuutta lisäävät varusteet pois niin ei varmasti ole niin paljon vikaa. Japani autoissa ei tunnetusti ole niin paljon varusteita kuin saksalaisissa. Myös kiristyvät päästönormit ja samalla kulutukset pitäis saada alas mutta kuitenki auton pitäisi olla tehokas ja sporttinen niin kaikki sen tietää että siihen tarvitaan vähä erillaisempi tekniikka kuin 90 luvun pommin varma tekniikka.


Minä olen asiasta jokseenkin eri mieltä. En tosin ole tutkinut mitään vikatilastoa, mutta näppituntumani on, että autot ovat nykyään huomattavasti luotettavampia kuin esim. 20-30 vuotta sitten. Eri asia on, että mikäli autoon joku vika tulee, niin sitä on miltei mahdotonta korjata itse. Oman kokemukseni mukaan nimenomaan ajoturvallisuus- ja mukavuusvarusteissa harvoin esiintyy vikoja. Minulla ei koskaan ole ollut ongelmia esim.  sähköpenkkien, vakionopeussäätimien, sähköikkunoiden keskuslukituksen, kääntyvien ajoalojen kattoluukun tai navigaattorin kanssa. Ylipäätään en ole joutunut viemään autoani korjaamoon jonkun vian takia ainakaan viimeiseen 10 vuoteen, ja tuona ajanjaksona minulla on ollut 9 eri autoa kun lasketaan perheen kakkosautot mukaan.
Audi C7 A6 Avant 3,0 TDi 180kW Quattro
VW Golf VII Highline 1,4 TSI 103 Kw ACT DSG

janne-90

#5
En ihan tarkalleen tiedä mitä toyotan akut maksaa mutta volkkariin ei 2000e saa uutta hybridi akkua. Mut mitä väliä. Toivotaan et akut kestää. Mut ei ne hydridit ole niin taloudellisia/vähäpäästöisiä mitä paperissa lukee.. Tällä hetkellä pieni dieseli menee kaikista halvemmalla. Jos unohdetaan sähköautot millä pääsee postilaatikolle ja takas ja sit saa ladata.

Mul on tietty etuna se et voin töissä korjata jos autoni menee rikki mutta maksaa ne osat mullekkin. Mun mielestä toimiva tsi+dsg yhdistelmä on vaan pirun hieno ajaa. Tietysti jos haluaa hämmentää keppiä nii mikäs siinä.

Tietysti jokainen ajaa millä haluaa. Mutta kannattaa ajatella myös että autoja on paljon että ei ne kaikki ole täysiä kympin autoja mut ei kaikki myöskään suseja ole.

Tarkoitin tuossa aikaisemmassa viestissä enemmän sitä että jos sulla ei ole esim. vakkaria autossa niin eihän siihen voi tulla vikaa. On munki mielestä autot parantunut vaikka nyt siitä 90 luvusta mutta silloin autossa oli yksinkertaisempi tekniikka kuin mitä nyt. Tämän tekniikan ansiosta kulutus ja päästöt on tippuneet mutta samalla on tullu enemmän osia pellin alle mitkä voi joskus hajota.

optio

On taas Lauantai ja haluan onnittella itseäni, että olen päässyt VAG tuotteesta lopullisesti eroon,  se menetetty laatu. Täällä joku kehuu kun on päässyt VAG tuotteella muutaman tuhannen ilman suurempia ongelmia, en uskaltaisi pitää VAG tuotetta 60 000 pitempään. Nykyauto on mitoitettu kestämään 250 000 ilman ongelmia, mihin VAG ei kykene alkuunkaan, Jappanin autot kestää kyllä huomattavasti pitempäänkin ilman ongelmia!

dwntime

Lainaus käyttäjältä: optio - 13.02.14 - klo:00:44
On taas Lauantai ja haluan onnittella itseäni, että olen päässyt VAG tuotteesta lopullisesti eroon,  se menetetty laatu. Täällä joku kehuu kun on päässyt VAG tuotteella muutaman tuhannen ilman suurempia ongelmia, en uskaltaisi pitää VAG tuotetta 60 000 pitempään. Nykyauto on mitoitettu kestämään 250 000 ilman ongelmia, mihin VAG ei kykene alkuunkaan, Jappanin autot kestää kyllä huomattavasti pitempäänkin ilman ongelmia!

Juu, minunkin nykyinen japsi Nissan on niin luotettava että huhhuijaa. Viimeisen vajaan vuoden aikana auto oli pajalla milloin mistäkin syystä yhteensä 11 kertaa. Sehän on melkein kerran kuussa. Ja tuohon ei ole laskettu määräaikaishuoltoa.
Ja viat kun eivät olleet mitään kosmeettisia.
Turvatyynyjärjestelmän ohjainyksikkö uusittiin kun airbagit ei ekaan vuoteen olleet toimineet ollenkaan. Ei muuten muutkaan turvat... Vilkutteli kyllä airbagin merkkivaloa iloisesti aina silloin tällöin.
Takapyörän laakeri uusittiin 25tkm ajettuna kun ujelsi niin että veret meinas korvista tulla.
Akku oli jo tehtaalta niin huonossa kunnossa että jätti pari kertaa ekana talvena sitten lähtemättä. Onneksi älysin ostaa autoon Defan 10A laturin tilausvaiheessa.
Webaston käyttö oli liikaa. Joka muuten sekään ei toimi oikein hyvin vaan auto on ihan jäätävän kylmä yli 10 asteen pakkasissa.
Kuskinoven lukko-ohjain hajosi, ei saanut enää ovea lukkoon. Eikä muuten aukikaan jos meni lukkoon :)
Nitinää, natinaa, rutinaa ja ratinaa. Koko auto tuntuu jo hemmetin paljon enemmän kuin alle 40tkm ajetulta ja vajaa kaksi vuotta vanhalta.

Onneksi pääsen tuosta ritsasta reilun parin kuukauden päästä eroon.

Toki myönnettävä on että edellinen japsi-Toibota toimi luotettavasti eikä siinä ollut yhtään mitään vikaa kolmen vuoden aikana mitä se minulla oli. Ja aika paljon noita Qashqaitakin on myyty ja ei tällaisia ongelmia pahemmin ole ollut netissä. Mutta yksilöitä kaikki ja on hyviä ja on huonoja. Itselle sattui se huono.

dolmar

LainaaOn taas Lauantai ja haluan onnittella itseäni, että olen päässyt VAG tuotteesta lopullisesti eroon,  se menetetty laatu. Täällä joku kehuu kun on päässyt VAG tuotteella muutaman tuhannen ilman suurempia ongelmia, en uskaltaisi pitää VAG tuotetta 60 000 pitempään. Nykyauto on mitoitettu kestämään 250 000 ilman ongelmia, mihin VAG ei kykene alkuunkaan, Jappanin autot kestää kyllä huomattavasti pitempäänkin ilman ongelmia!

Ja näitä höpöjuttuja vaan riittää. Mihin faktaan tuo "jappanin" ;D autojen kestävyyden ylivertaisuus perustuu? Kyllä nekin on enemmän ajettuina melkoisia rimpuloita, on nähty ihan riittävästi omassa työssä... Ja lisäksi 250000 km saavuttaminen VAG-ajoneuvolla ei ole mikään erityinen suoritus, sen ajomäärän ylittäneitä on liikenteessä vaikka kuinka paljon.

janne-90

Nettikin on siitä paha mesta että täällä kuka vaan voi sanoa mitä vikoja vaan ollu tai haluais et olis. Fakta on vaan se että euroopassa kun ollaan niin saksalaiset automerkit jyllää huipulla ja muut tulee sitten perästä. Totuus on että autot on teknisiä laitteita kuten muutkin ja voi niihin vikoja tulla. Sen vuoksi näille myönnetään takuu että korjataan mikäli vikaa tulee. Itse en ainakaan nostaisi verenpainettani jos takuuaikana kiesi hajoaisi. Myös takuuajan jälkeen voi saada apuja merkkiliikkeestä mikäli on huoltanut myös siellä.

Jos japaniautoista pitäisi valita automerkki mikä olisi kestävin niin sanon kyllä oman kokemuksen perusteella hondan.
Meillä on perheessä yli 300tkm ajettu automaattivaihteinen ja ketjulla oleva auto ja ei sitä ole tarvinnut korjata ollenkaa.
Tietysti laatikko ei ole kaksoiskytkin mikä tunnetusti on muissakin automerkeissä herkkä hajoamaan. Toyota ehkä seuraavana. Mazdaa ja nissania en koe mitenkään erityisen kestäviksi.

Ei nyt varsinaisesti liity tähän ketjuun mutta tämä keskustelu on riistäytynyt muutenki jo käsistä  :D

Jyri

Jaettu tämä ketju omakseen, jatketaan keskustelua eri automerkkien luotettavuudesta täällä.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: janne-90 - 09.02.14 - klo:22:34
Eikä ne toyotatkaan viattomia ole sitten ku priuksen hybridi akut hajoo. Hybridi akku voi maksaa sellanen 20000euroa.

Siis kaksikymmentätuhatta euroa? Hain vartin verran netistä ja löysin hintatiedoksi kahdesta neljään tuhanteen riippuen siitä, missä päin eurooppaa ja maailmaa oltiin. Sitäpaitsi netin mukaan akkusettiin voi vaihtaa yksittäisiä kennoja sitä mukaa, kun ne väsähtävät. Tällainen tieto löytyi useammastakin lähteestä.

Toyotaa ja muitakin merkkejä saa minun puolestani haukkua ihan vapaasti, mutta olisi haukkujan oman maineen kannalta parempi, että edes yritettäisiin pysyä tosiasioissa. Hävettääkö?

Tourano

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Tourano

Laatuauto - mitä se sitten oikeastaan onkaan?

laatu = laatuvaikutelma

Laatuvaikutelma voi olla erinomainen materiaalivalintojen ja esimerkiksi hallintalaitteiden toimivuuden ansiosta. Laadukkailla materiaalivalinnoilla voi vaikuttaa esimerkiksi sisustuksen kestävyyteen mutta voi myös tulla eteen vanha totuus päältä kauniista kakusta.

laatu = kestävyys

Auto voi olla kestävä perustekniikaltaan mutta pieniä vikoja riittää.

laatu = viattomuus

Laatuvaikutelma voi olla huono, tekniikka loppu 300 tkm kohdalla mutta vikoja tai häiriöitä ei ole sen taipaleen aikana.


Sitten jos vielä ulottaa laadun käsittelemään palvelun ja huollon laatua...
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 16.02.14 - klo:18:02
Laatuauto - mitä se sitten oikeastaan onkaan?


Laatu = harvojen tavoitettavissa
Laatu = ylellisyyttä

janne-90

Näin olen kuullut että pelkän akuston hajoaminen voi viedä auton lunariin. Nyt puhutaan kolarivaurioista mitä ei korjata. Tiedon kuulin hybrideistä opettavalta ihmiseltä jolla on myös itsellä prius mutta jos sen saa merkkiliikkeestä asennettuna parilla tonnilla nii hyvä. Merkkiliikkeet ei välttämättä vaihda kennoja vanhaan akkuun vaan vaihtaa koko akuston. Jos haluaa pysyä hengissä omia korjauksia en menisi tekemään. Ihmetyttää vaan ku ihmiset pitää toyotaa tai muita japaniautoja täysin 10 autona mikä ei hajoa sitten millään. Siihen en usko.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: janne-90 - 17.02.14 - klo:00:14
Näin olen kuullut että pelkän akuston hajoaminen voi viedä auton lunariin. Nyt puhutaan kolarivaurioista mitä ei korjata. Tiedon kuulin hybrideistä opettavalta ihmiseltä jolla on myös itsellä prius mutta jos sen saa merkkiliikkeestä asennettuna parilla tonnilla nii hyvä. Merkkiliikkeet ei välttämättä vaihda kennoja vanhaan akkuun vaan vaihtaa koko akuston. Jos haluaa pysyä hengissä omia korjauksia en menisi tekemään. Ihmetyttää vaan ku ihmiset pitää toyotaa tai muita japaniautoja täysin 10 autona mikä ei hajoa sitten millään. Siihen en usko.

Ei vie. Kuten joku jo kirjoittikin niin hybridiakuston hinta on jossain 2 - 4 tuhannen euron välimaastossa. Merkkiliikkeet vaihtavat koko akuston.

Ja mitä tuohon Toyotan rikkoutumattomuuteen tulee niin kyllä kahden Toyon kokemuksella voin sanoa että vaikea noita on rikki saada ainakaan ajamalla.

Edellinen Avensis 2.0d4d 3 vuotta ja vajaa 55tkm, eikä yhtäkään vikaa autossa.
Sitä edellinen Toyota joskus taannoin oli tuollainen Carina E 1.6 bensa vuosimallia 95. Ostin auton 165 tkm ajettuna ja möin pois vajaa kolme vuotta myöhemmin 295 tkm ajettuna. Autoon vaihdettiin vain kuluvia osia, yhtään kertaa se ei jättänyt mihinkään välille. Ruoste tosin alkoi autoa vaivaamaan. Tuossa mallissa oli etuovien alareunat aika herkkä paikka ruostumaan.

Molemmissa autoissa hyvää aivan huippua olevat lämppärit. Autot olivat todella lämpimiä ihan sama kuinka paljon pakkasta oli.

MMV

Minulla on henkilökohtaisest Toyotasta hyvin päinvastaista kokemusta auton laadukkuudesta. Ostin uuden Avensiksen, joka kävi 7 kk aikana neljä kertaa pajalla ja lopullinen kyllästyminen autoon tuli siinä vaiheessa kun kärryä ei saanut kulkemaan suoraan mitenkään. Vaikka vaihdan autoa kohtuullisen tieheällä aikataululla (kerta vuoteen), mutta 7kk oli oman autoiluhistoriani kohdalla ennätys.

Se on sanottava, että huollon suhtautuminen vikoihin oli esimerkillistä Toyotalla, mutta itse autosta laatu oli kaukana.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: MMV - 17.02.14 - klo:08:15
Minulla on henkilökohtaisest Toyotasta hyvin päinvastaista kokemusta auton laadukkuudesta. Ostin uuden Avensiksen, joka kävi 7 kk aikana neljä kertaa pajalla ja lopullinen kyllästyminen autoon tuli siinä vaiheessa kun kärryä ei saanut kulkemaan suoraan mitenkään. Vaikka vaihdan autoa kohtuullisen tieheällä aikataululla (kerta vuoteen), mutta 7kk oli oman autoiluhistoriani kohdalla ennätys.

Se on sanottava, että huollon suhtautuminen vikoihin oli esimerkillistä Toyotalla, mutta itse autosta laatu oli kaukana.

Poikkeus vahvistaa säännön sanotaan :) Itsellä samankaltaiset kokemukset juurikin Nissanista kuten tuossa jonkin verran aiemmin kirjoitinkin tähän keskusteluun. Nissaninhan kuuluisi olla luotettavuudeltaan samassa kastissa kuin Toyotan mutta näin ei ole. Minulla on auto on ollut vajaan vuoden aikana lähes joka kuukausi huollossa jonkin ongelman vuoksi. Tätä en enää hyväksynyt ja siitä syystä auto palautuukin takaisin leasing-yhtiölle ja minulle tulee uusi auto joskus ennen kesää.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 17.02.14 - klo:08:19
Nissaninhan kuuluisi olla luotettavuudeltaan samassa kastissa kuin Toyotan mutta näin ei ole.

Olihan se silloin kun malliniminä oli Sunny ja Bluebird.

Nissan teki turhan läheistä tuttavuutta Renaultin kanssa. Erityisesti tämä "badge engineering"... eli Nissan Primastar.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Foxit

Toyotan hybriditekniikka taitaa olla suhteellisen luotettavaa ja nyt siitä on jo kokemusta hieman pidemmältäkin ajalta.

Hyvä juttu taksikäytössä olleista priuksista:
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/miljoona-kilometria-hybridilla

Löysin myös jutun 100 tkm ajetusta Hybridi Auriksesta ilman vikoja:
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

Olen myös ymmärtänyt että Toyotan jälkimarkkinointi pitää asikkaistaan hieman eri tavalla huolta, tai ainakin tälläinen kuva minulla on jäänyt. Varsinkin valmistajan puolelta on näkynyt hieman erillaista vastuunottoa laatuvirheisiin kuin nyt vaikkapa VAG-konsernilla. Autot ovat yksilöitä ja joukkoon eksyy taatusti aina muutamia mätiä omenoita. Se mikä ratkaisee näissä tapauksissa on se, että kuinka myyjä, maahantuoja ja valmistaja yhteistyössä hoitavat ongelmat niin että asiakas pysyy tyytyväisenä.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Joni5

Nissan ei ole japaninmerkkien joukossa koskaan ollut kärjessä ja siksi minusta japaninmerkkien mollaaminen juuri nissanilla jolla mollausta yleensä tehdään ei ole oikein oikein. Ihan sama jos kaikki saksalaismerkit puhuttaisiin suohon Opelin perusteella. Opel on poikkeus saksalaismerkeissä ja Nissan japanilaisissa.

Hyviä japanilaismerkkejä on erityisesti Toyota ja Subaru. Honda kolmonen, Mitsu ja japanissa valmistetut yksilöt Mazdoista sitten kanssa hyvien joukossa. Ruostumista en ota nyt huomioon tässä vaan mekaaninen kestävyys.

P.Alikka

Oma kokemus nyt tästä uusimasta Avensiksesta ja 57 tkm, kop kop, ei teknisiä ongelmia. Ylimääräiset huoltokäynnit 0 kpl. Sähköinen käsijarru on 2 kertaa toiminut epäloogisesti, mutta ei kuitenkaan ole kiinni hirttänyt ja ekassa huollossa mainitsin ylimääräistä ääntä pitäneen diskanttikaiuttimen kannen ja se fiksattiin kuntoon.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy