DSG 7:n käyttöohje pakokaasutestissä?

Aloittaja OCEANBOY, 30.01.14 - klo:15:41

« edellinen - seuraava »

OCEANBOY

Eli onko merkitystä missä asennossa keppi on autoa poljettaessa ? (esim. volvot ja mercedekset suositellaan muistaakseni poljettavan asennossa N ) Kysyin paikalliselta marmorilta ohimennen ja kaveri kertoi, jotta keppi P asentoon ja luistonesto pois päältä. Kuulosti niin hämärältä, että on pakko kysäistä täältä.

OCEANBOY

Onko oikeasti nyt niin, ettei kenelläkään ole tietoa tästä asiasta vai eikö ole edes tullut mieleen kuinka tulee toimia?

spande

Lainaus käyttäjältä: OCEANBOY - 30.01.14 - klo:15:41
Eli onko merkitystä missä asennossa keppi on autoa poljettaessa ? (esim. volvot ja mercedekset suositellaan muistaakseni poljettavan asennossa N ) Kysyin paikalliselta marmorilta ohimennen ja kaveri kertoi, jotta keppi P asentoon ja luistonesto pois päältä. Kuulosti niin hämärältä, että on pakko kysäistä täältä.

Kait se on se ja sama onko keppi P vai N asennossa.
Luistonesto tarvii ottaa pois päältä muuten ei auto ryntäytä kierroksia kunnolla vaan ainoastaan noin 2500-3000 rpm.

M_M

Ei sillä varmaankaan ole mitään väliä kuinka toimii, olkoon P tai N niin laatikossa on kytkin irti eikä moottorista ole mitään yhteyttä renkaisiin. P -asennossa parkkilukko on päällä ja N -asennossa ei ole, mutta sillä tuskin on tässä tilanteessa mitään merkitystä kun auto seisoo joka tapauksessa paikallaan.

Luistoneston poistaminen liittyy siihen, että normaalisti moottori ei kierrä kuin ~3000rpm paikallaan ollessa. Luistoneston poistaminen ilmeisesti poistaa mös tämän kierrosrajan, kuten spande jo tuossa sanoikin.

Jossain "perinteisissä" automaateissa voi kai teoriassa joku ero tulla eri kepin asennoilla, mutta DSG:n kohdalla on ihan se ja sama, kunhan ei sentään D, S tai R asennoissa yritä polkea...

Golfauto

Mun kysymys on, että miksi minun tarvitsisi tietää tämä? Uudet autot täyttää päästörajat ja minä mussutan keksiä ja hörpin kahvia konnttorin odotustilassa, kun osaava katsastaja painelee mitä nappeja haluaa? Ei kai kenelläkään nykyauton omistajalla ole ollut päästörajat lähelläkään hylsyä?

M_M

Hyvä pointti tuokin, vaikka oma Jetta on -07 eli ikivanha tämän foorumin mittapuulla, ja varustettu suuren ikänsä vuoksi vielä kuusilovisella DSG-vaihteistolla, niin enpä ole itsekään asiaa koskaan sen enempää miettinyt. Alle kuukausi sitten kävin viimeksi sen katsastamassa ja sitä paskaa automaattikahvia hörppiessä se aika meni, en tiedä yhtään miten autoa pakokaasutestissä kohdeltiin.

Liikennekelpoiseksi se kuitenkin todettiin ja se minulle riittää.

Mutta jos nyt oikeasti mietitään että "onko merkitystä missä asennossa keppi on autoa poljettaessa" kuten aloitusviestissä kysyttiin, niin voidaan varmaan todeta että päästörajojen tai vaihteiston toiminnan kannalta merkitystä ei ole? Toki jos keppi on asennossa D, S tai R niin merkitystä on, koska auto luultavasti karkaa katsurin käsistä kohti lähintä ovea (etu- tai takapuolella).

Golfauto

OCEANBOY

On mun ensimmäinnen dsg laatikko ja tosiaan kun olen kuullut esson kulmapöydässä juteltavan tarinaa, että joissain laatikoissa se keppi pitää olla juuri tietyssä asennossa niin ajattelin vaan varmistaa ettei mitään mene rikki (vaikka herra Golfauto luottaakin insinöörin järkähtämättömään ammattitaitoon autojen katsastuksissa) niin itse kyllä olen aina vieressä kyttäämässä mitenkä homma etenee. Ehkä noissa toisissa laatikoissa juuri se vaihteen kytkeminen N asentoon poistaa sen kierrostenrajoittimen ja sen takia sillä on väliä, että missä asennossa se kepukka on. Täydet pinnat myös loistavasta vastauksesta:  -miksi minun tarvitsisi tietää tämä?

pomo

Miksi te muuten istute te juomassa sitä pahaa automaattikahvia? Itse menen aina halliin mukaan, mahtava tilaisuus katsoa oman auton alle asiantuntijan kanssa vieläpä ihan ilmaiseksi? Niin, ilmaiseksi, se katsastushan se on joka siinä maksaa.

Voi kysellä mikä tuo? Kuuluuko tuon näyttää tältä, onko jarruissa ja levyissä tarpeeksi pintaa ym. Ono pakoputki vielä hyvässä kunnossa ja kaikki kiinnikkeet ehjät jne

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: pomo - 01.02.14 - klo:09:15
Miksi te muuten istute te juomassa sitä pahaa automaattikahvia? Itse menen aina halliin mukaan, mahtava tilaisuus katsoa oman auton alle asiantuntijan kanssa vieläpä ihan ilmaiseksi? Niin, ilmaiseksi, se katsastushan se on joka siinä maksaa.

Voi kysellä mikä tuo? Kuuluuko tuon näyttää tältä, onko jarruissa ja levyissä tarpeeksi pintaa ym. Ono pakoputki vielä hyvässä kunnossa ja kaikki kiinnikkeet ehjät jne

No mä oon hakenut sen kahvin ja mennyt vähän kurkkimaan kahvikupin kanssa autonalle. Jokainen täällä kuitenkin varmaan tietää, että minkään ammatin edustajat eivät tykkää jos alat ohjeistaa niitä "laita se vapaalle ja sitten radio pitää olla NRJ kanavalla, niin ja muista että jos ilmanpainetta on renkaissa liikaa ja plapla... että se pakokaasu näyttää oikein" niin ne laittaa sun pään ovenväliin ja paukuttaa parikertaa ovea auki ja kiinni ;)

OCEANBOY

Koetin pirruuttani ryntäytellä autoa pihalla ja oli keppi sitten P tai N asennossa, oli luistonesto päällä tai pois, niin aina kierrokset pysähtyivät 3800 kierrokseen.

autojarov

Hieman offtopiccia mutta..
Työkseeni mittailen myös pakokaasuja kuorma-autoista.Sikäli turhaa hommaa on se niiden ryntäyttäminen pakokaasutestissä vaikkei kierrokset olekkaan rajoitettu erikseen matalammaksi kuin normaalisti(ainakin vanhemmissa malleissa)
Koska  nopeustieto puuttuu,ei putkesta tule edes kylmällä koneella lähellekkään raja-arvoja savutusta..
Turhaa koneen rääkkäystä omasta mielestä ja silkkaa rahastusta jolla ei ole tosiasiallisten pakokaasupäästöjen kannata mitään merkitystä..

Esim.euro 4 päästörajan K-arvo on dieselkoneilla 1.5 ja keskiarvo mittauksissa on ollut semmoista 0.15
Octavia combi 1.6 2007

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 01.02.14 - klo:12:32
No mä oon hakenut sen kahvin ja mennyt vähän kurkkimaan kahvikupin kanssa autonalle. Jokainen täällä kuitenkin varmaan tietää, että minkään ammatin edustajat eivät tykkää jos alat ohjeistaa niitä "laita se vapaalle ja sitten radio pitää olla NRJ kanavalla, niin ja muista että jos ilmanpainetta on renkaissa liikaa ja plapla... että se pakokaasu näyttää oikein" niin ne laittaa sun pään ovenväliin ja paukuttaa parikertaa ovea auki ja kiinni ;)

;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy