autokorjaamon ja minun havainnot menee ristiin

Aloittaja mikkomoe, 28.01.14 - klo:19:46

« edellinen - seuraava »

mikkomoe

minun havainto:

öljypohjan tiiviste vuotaa, koska vuosi aiemmin huohotinputki jäätyi ja öljyt ruikki joka paikasta ulos,
vaihdoin kaikki tiivisteet itse paitsi öljypohjan tiivisteenvaihdon (silikonimönjätiivistettä) teetin korjaamolla joka pisti vaihtotyön jälkeen ulos pakkaselle odottamaan noutoa, vuotoa oli kuitenkin koko ajan sen jälkeen vaikkakin vähemmän.

viikko sitten ruikki öljyä kaksi litraa mittatikun reijästä kun oli ensimmäistä kertaa ulkona pakkasella koko päivän seisomassa ja lähdin ajamaan, ehkä oli vettä öljyssä kun oli niin lyhyitä ajoja ollu.  päätin viedä sit korjaamolle että vaihtais öljypohjan tiivisteen takuuseen.

vesipumppu alkoi vuotamaan, vaikka oli uusittu kesällä.

korjaamon havainto:

öljypohja ei vuoda tippaakaan vaikka itse koko kesän ja tähän asti katselin että sieltä raosta kyllä hikoilee öljypisaroita tasaiseen tahtiin.

vesipumppu ei vuoda, vaikka näin ennen sinne vientiä vaaleanpunaisia pisaroita öljypohjan kyljessä ja maistui äklömakealle.

öljyä ruikkii mittatikun reijästä koska öljynlauhdutin on tukossa. ja öljyvuotoa myös tulee kampiakselin molemmista stefoista, vaikka nokkapyörät, hihnat ja kytkinpuolelta vauhtipyörä aivan kuivat.

sanoivat rempan hinnaksi 500-700 euroa mutta suosittelivat enemmän auton vaihtamista kun on niin romu..

auton on 220 000 km ajettu vw polo 1999 1,4 bensa..

en mää ymmärrä, pitää miettii minkä ratkaisun teen.
öljynlauhdutin ongelma on uusi juttu mulle, en ole ennen sellasta vaihtanut..

T5ID

Mulla oli tuollainen Polo kultaisella 90- luvulla. Talvella huohotin jäätyi ja kampuran pään stefa pullahti. Näyttää siltä, että tulisi öljypohjasta, kun leviää joka paikkaan. Öljynlauhdutinta autossa ei ole, ellei joku ole jälkikäteen tuunannut.

mikkomoe

no niin mäkin ensimmäiseksi ajattelin että öljynlauhdutin, että tietääkö mekaanikko mitään asioista.. mut netistä kattelin nii kyllä sellanen näkyy siellä olevankin. en nyt vielä tiiä, mistä päin moottoria ja miten vaihtaisin itse tuon jos pystyy kotitallis sen tekeen.. nyt auto on siellä korjaamon pihalla odottamassa noutoani..

http://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/view/27679/78/16

PasiKo

Moottorin huohotin tuo on nimeltään, sijaitsee moottorin takapuolella. Ei ole mikään vaikea vaihtaa, mutta öljyt on vaihdettava samalla. Auto pitäisi jättää lämpimään talliin yöksi niin että öljyt valuu pois astiaan, silloin myös öljypohjassa oleva kondenssivesi pääsee sulamaan ja valumaan pois.

Lyhyellä pätkäajolla tuo kerää kondenssivettä itseensä ja jäätyy umpeen, jolloin moottorin sisäinen paine kasvaa ja ampuu öljyt sieltä pihalle mistä helpoiten tulee. Sama kondenssivesi kertyy myös öljypohjaan, eli öljypumpun imusihti jäätyy umpeen jolloin ei ole öljynpaineita.

Tuo on yleisimpiä vikoja miksi noista vanhoista pikku poloista 1.0/1.3/1.4/1.6 moottorit hajoaa talvella.

Faktahan se että tuollaisen auto korjauskustannukset ylittävät aika helposti auton arvon, jos siitä joutuu jollekin muulle kuin itselle maksamaan.

palehti

Tuon linkin osanumerolla löytyy osasta hyvin tietoa. Esiintyy sanoja "oil trap", "crackcase breather", "oil separator" jne.
Tämä on tosiaankin se osa, joka tulee vaihtaa. Kun tuo osa täyttyy moskasta ja jäätyy, niin öljytilan paineen noustessa öljy tulee helpointa reittiä ulos.
Tuon vanhankin voi varmasti putsata, mutta jos et tee remppaa itse, niin helpompi/halvempi on vaihtaa tilalle uusi.
On kyllä aika perseelleen suomennettu tuo Merteilin osa  :-\
Huohotin / öljynerotin se osa on.
Korjaamon havainnot saattavat olla ihan oikein, eikä heidän vinkkikään huono ole  ;)
Öljyn poistuminen pakkasella poistuu huohottimen korjauksella, sen (ehkä) aiheuttamat stefavuodot eivät.
Jäähd. nesteen vuotoihin en osaa sanoa mitään, mutta eivätkö korjaajat sitten sanoneet että mistä se vuoto on kotoisin, jos pumppu on ehjä?

Edit:myöhästyin viisastelusta  ;D
A6 C7 Allroad BiTdi, harrasteena BMW M5 -01 ja hallituksella A3 SB 1.0 2017

mikkomoe

kiitos hyödyllisistä vastauksista!! taidan vaihtaa huohottimen itse.. tiivisteet on käyty läpi, vain kytkinpuolen stefa on vaihtamatta, mutta näyttääkin siltä että vauhtipyörä on ihan kuiva, joten ei ole tuntunut aiheelliselta lähteä sitä vaihdattamaan. vai voiko vauhtipyörä pysyä kuivana silloin kun stefa vuotaa? vaihdoin kesällä jakopään puolen stefan vaikka ei sieltäkään näyttänyt siltä että vuotaa.. ja on nytkin pysynyt kuivana alueet sieltä kun viikonloppuna katselin.

huohotinkotelon alue on aika ahdas ja pimeä, ei oikein pääse hahmottamaan ruuvien paikkoja peilinkään avulla. täytyypä ostaa uusi huohotinkotelo ja siitä nähdä, minne pitää viedä kädet kopeloimaan paikkoja..

T5ID

Vauhtipyörä pysyy kyllä kuivana, vaikka takapään stefa vuotaa. Stefasta tulee öljyä vain moottorin käydessä ja vauhtipyörä linkoaa öljyt kytkinkoppaan. Jossain silmälaakerillisissa autoissa on mahdollista, että öljy kulkeutuu kytkinlevylle, mutta ei Polossasi. Kytkinkopan pohjassa lienee joku reikä, mistä näet, vuotaako kampuran takapään stefa.

mikkomoe

ahaa.. joo tosiaan oli niin kuivan oloinen se vauhtipyörä ja eikä jakopään puoleltakaa stefa vuotanu ja vaihdoin stefat kuitenki varmuuden vuoksi.. no sit ku saan auton talliin nii katon sen vauhtipyörän ja sen alueen tarkemmin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy