Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut?

Aloittaja Filixon, 05.01.14 - klo:18:06

« edellinen - seuraava »

Filixon

Oletteko kokeilleet Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen ”Luokkakoneella”, mihin yhteiskuntaluokkaan kuulutte:

http://HS.fi/luokkakone

Helsingin Sanomien luokkakone jakaa suomalaiset kuuteen yhteiskuntaluokkaan ammattien, perhesuhteiden, tulotason ja kiinnostusten perusteella. Yhteiskuntaluokat ovat eliitti, asiantuntijat, kipuajat, duunarit, leipätyöläiset ja vähäosaiset.

Minut kone luokitti ”kipuajaksi”. Kipuajaluokkaan kuuluu ihmisiä, jotka ovat saaneet koulutuksensa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Heillä on keskituloinen, turvallinen työpaikka. Tyypillisesti he ovat kohonneet koulutuksen ansiosta parempaan asemaan kuin omat vanhempansa.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

tapanixxx

Suomihan on pitkään ollut hyvin tasaluokkainen maa, varmaan yksi maailman tasaluokkaisimmista sitten viime sotien.

Nykyisin sanoisin että 2% on eliittiä, 80% keskiluokkaa ja loput vähempiosaisia. Tällä jaottelulla kuulun keskiluokkaan.

manni

LainaaLuokkasi on asiantuntija

Akateemisen tai vastaavan koulutuksen omaavia ihmisiä, joilla on hyvät tulot ja runsaasti hyvin menestyviä ystäviä. Ammatteina esimerkiksi opettaja, lääkäri, insinööri. Heille tärkeitä asioita ovat usein turvallinen elämä, mukava koti ja lasten kouluttaminen. Harrastuksina esim. musiikki-instrumentin soittaminen, jooga ja salibandy, Medioina Facebook ja sanomalehti.

Kulttuurinen luokkasi on eliitti
Eliitti matkustaa paljon, seuraa maailman asioita ja harrastaa monipuolisesti kulttuuria. Eliitin jäsenet tuntevat paljon muita eliittiin kuuluvia. Varsinkin miehet harrastavat paljon. Lajeina esim. golf, hiihto, metsästys ja sisustus. Medioina kotimaiset ja ulkomaiset paperi- ja verkkolehdet.
Uusikaupunki

Rinkulakeula

Heh... eliittiin naukaisi... huvittavaa!  ;D
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Tuomari

LainaaLuokkasi on asiantuntija

Akateemisen tai vastaavan koulutuksen omaavia ihmisiä, joilla on hyvät tulot ja runsaasti hyvin menestyviä ystäviä. Ammatteina esimerkiksi opettaja, lääkäri, insinööri. Heille tärkeitä asioita ovat usein turvallinen elämä, mukava koti ja lasten kouluttaminen. Harrastuksina esim. musiikki-instrumentin soittaminen, jooga ja salibandy, Medioina Facebook ja sanomalehti.

Kulttuurinen luokkasi on eliitti
Eliitti matkustaa paljon, seuraa maailman asioita ja harrastaa monipuolisesti kulttuuria. Eliitin jäsenet tuntevat paljon muita eliittiin kuuluvia. Varsinkin miehet harrastavat paljon. Lajeina esim. golf, hiihto, metsästys ja sisustus. Medioina kotimaiset ja ulkomaiset paperi- ja verkkolehdet.
Huutonaurua!  ;D :D

Pravda kelpaa ainoastaan paskapaperiksi ja saunan sytykkeeksi.



tapanixxx

Sanomalehtien alasajo on ollut karmaisevaa. Ennen sanomalehtien arvostus perustui siihen että sivistivät kansaa ja heidän kauttaan sai radion ohella ne ainoat uutiset.

Nyttemmin sivistys saadaan jostakin muualta ja sanomalehdistä tullut monesti kevyen journalismin väline. Ei ihme että levikki vähenee.

Toki erikoislehdille ja medialle on kysyntää, mutta HS:n tapaiset lehdet tulevat menettämään vielä paljon tilaajia kunhan sukupolvi vaihtuu.

makkis


Korvaton

LainaaLuokkasi on kipuaja

Akateemisen tai amk-tasoisen koulutuksen omaavia ihmisiä, joilla on keskituloinen, turvallinen työpaikka. Tyypillisesti kohonneet koulutuksen ansiosta parempaan asemaan kuin omat vanhempansa. Ystävät usein naapurustosta ja harrastuksista. Ammatteina esimerkiksi sihteeri, kirjastonhoitaja, lastentarhanopettaja, poliisi. Heille tärkeitä asioita ovat yleensä turvallinen elämä, perhe ja harrastuksina lenkkeily, matkailu ja jooga. Seuraavat mediasta ajankohtaisia asioita ja viihdettä.

Kulttuurinen luokkasi on duunari
Tälle ryhmälle tärkeitä asioita koti, turvallinen elämä, perhe ja ystävät. Eivät kovin ahkeria harrastajia, medioista käytössä esim. Seiska.

mol

Vähäosainen. Ja ihan rehellisesti vielä vastailin.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 05.01.14 - klo:18:49
Toki erikoislehdille ja medialle on kysyntää, mutta HS:n tapaiset lehdet tulevat menettämään vielä paljon tilaajia kunhan sukupolvi vaihtuu.
Poliittisesti värittyneet lehdet saavat kuolla pois. Pravda on vihervassareiden ja kikkeliheim kokkareiden räpellyslehti. Maakuntalehdissä ollaan sitten diehard-kepulaisia ja kukkahattuja, että oksettaa.

Peeveli

Pravdan testi heitti meikäläisen tampion asiantuntijaksi. ;D

Paha71

LainaaLuokkasi on kipuaja

Akateemisen tai amk-tasoisen koulutuksen omaavia ihmisiä, joilla on keskituloinen, turvallinen työpaikka. Tyypillisesti kohonneet koulutuksen ansiosta parempaan asemaan kuin omat vanhempansa. Ystävät usein naapurustosta ja harrastuksista. Ammatteina esimerkiksi sihteeri, kirjastonhoitaja, lastentarhanopettaja, poliisi. Heille tärkeitä asioita ovat yleensä turvallinen elämä, perhe ja harrastuksina lenkkeily, matkailu ja jooga. Seuraavat mediasta ajankohtaisia asioita ja viihdettä.

Kulttuurinen luokkasi on asiantuntija

Heille tärkeitä asioita ovat usein turvallinen elämä, mukava koti ja lasten kouluttaminen. Harrastuksina esim. musiikki-instrumentin soittaminen, jooga ja salibandy, medioina Facebook ja sanomalehti.

Lihavoidut kohdat pitävät kohdallani paikkansa.  ::)  ;D
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

tapanixxx

Pravdaan ei ole ollut ikinä luottamista.

Asiantuntija voi olla ihan mitä vaan eliitin ja vähäosaisen välillä....

manni

Ehkä hieman offtopiccia, mutta olen tottunut vähän erilaiseen Pravdaan.
Uusikaupunki

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 05.01.14 - klo:19:19
Poliittisesti värittyneet lehdet saavat kuolla pois. Pravda on vihervassareiden ja kikkeliheim kokkareiden räpellyslehti.
,,lähän nyt, viime viikolla soittelivat ja kehuivat, kuinka heidän lehtensä on niin kovin puolueeton että ja kun heillä on uusi päätoimittajakin joka juuri laittoi pääkirjoituksen jossa julisti suureen ääneen lehden puolueettomuutta.

No, tilasin verkkolehden viikoksi ilmaiseen koekäyttöön ja heti ensimmäisessä lehdessä oli Matti Apusen naama, se Nallen hyvä kaveri, julistamassa kolumnissaan näkemyksiään.

Niin, mikähän mahtaisi olla se poliittisesti värittymätön lehti? Taitaapi olla, että joutuu saunan pesään sytyttämään jatkossa tulet tuohenkäppyrällä.
Joutilas 76v

Skula

Meni kyllä niin vituiks tuo ajtelma  ::)

Ei edes loppuvastaus pitänyt sisällään kuin juuri päinvastaista mitä vastasin  :o

Kaikkeen sitä aikaa pitää tuhlata..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Vaarivanhus

Eräskin kysymys oli, oletko töissä vai työtön, ilman muita vaihtoehtoja. Ei tuollaiseen voi vastata, kun en ole kumpaakaan.
Joutilas 76v

Rauska

Ihan sama onko töissä vai ei, jos saa jostain rahaa  8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 05.01.14 - klo:20:30
Eräskin kysymys oli, oletko töissä vai työtön, ilman muita vaihtoehtoja. Ei tuollaiseen voi vastata, kun en ole kumpaakaan.

Voihan siihen vastata entisen työasemansa mukaan. Ja vaikkapa kokeilla eri vaihtoehtoja. Luulen, että meitä "kipuajia" on erityisesti vanhemmissa ikäluokissa. Koulutus oli se tekijä, jonka avulla pääsi parempaan asemaan kuin omat vanhemmat.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 05.01.14 - klo:20:46
Voihan siihen vastata entisen työasemansa mukaan. Ja vaikkapa kokeilla eri vaihtoehtoja. Luulen, että meitä "kipuajia" on erityisesti vanhemmissa ikäluokissa. Koulutus oli se tekijä, jonka avulla pääsi parempaan asemaan kuin omat vanhemmat.
Käytännössä oma "kipuamiseni" on perustunut tyystin elämänkouluun. Sitä ei tajua eikä ymmärrä kuin 50-luvulla perimmäisen mökkiperän perimmäisessä pikku töllissä asuneet.
Joutilas 76v

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 05.01.14 - klo:20:53
Käytännössä oma "kipuamiseni" on perustunut tyystin elämänkouluun. Sitä ei tajua eikä ymmärrä kuin 50-luvulla perimmäisen mökkiperän perimmäisessä pikku töllissä asuneet.

Erno Paasilinna on sanonut, että ainoat oppineet ovat itseoppineita. Muut ovat opetettuja.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Asterion

Asiantuntija. Kun vaan tietäisi minkä asian  8)

Vaarivanhus

Mitä enemmän opit, sitä vähemmän tajuat osaavasi.
Joutilas 76v

Matson757

Ihan mielenkiintoinen sovellus, mutta kaipaisi ehkä vielä hienossätöä... Luokkakone taitaa antaa tuloksensa pelkästään tulotason perusteella.

Tulokseksi sain vähäosainen, vaikka opiskelen yliopistossa ja käyn sen ohella töissä sekä molemmat vanhempani ovat ns. korkeakoulutettuja.


jaberg78

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 05.01.14 - klo:20:53
Sitä ei tajua eikä ymmärrä kuin 50-luvulla perimmäisen mökkiperän perimmäisessä pikku töllissä asuneet.

Näin on, tosi vaatimattomista oloista on vielä iso osa 40- ja 50-luvulla syntyneistä taviksista ponnistanut, ihan kuten omat vanhempani sisaruksineen. Itse saanut nauttia kaikista mukavuuksista ja ilmaisesta koulutuksesta.
E53 3.0d -05 (ex Fabia 1.4 -03, Octavia 1.9tdi -02, Cordoba 1.9tdi -00, Saxo 1.4 -00, Uno 990cc -89)

Riisseli

Eliittiin näytti pläjäyttävän, mutta kulttuuri status tukevasti duunari...
Ex. Volkswagen Passat 3C Variant 1.9 TDI Luxline -07
Ex. Audi A4 "Le Mans" Avant 2.0TDi Multitronic -10
VW Passat 2.0 TDI B7 Variant DSG -14

teräksenharmaa

Eliittiä myös. Näyttää siltä, ettei täällä paljon muuta luokkaa ole. Mielestäni bruttotulojen sijaan kuuluisi kysyä nettotuloja, koska maksettujen verojen määrä ei vaikuta yhteiskuntaluokkaan.

JiiJii71

Ylläripylläri - asiantuntija. Mitähän muuta nyt myyntiedustaja voisikaan olla?

Kulttuurinen luokkani on eliitti. Lieköhän liian kalliit harrastukset ;D?
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Nipademu

Eliittiin meni täälläkin, vaikka kuvauksesta ei sattunut kuin ammatti ja harrastus. Pitänee alkaa etsimään sivistyneempiä kavereita :d

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

sambolo

Ihan oikein meni, duunari ja kipuaja. Tosin noiden kuvaukset ei vastannu mua yhtään :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy