Digijärjestelmäkameroista keskustelua

Aloittaja Bisti, 24.04.10 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

pokkus

Eilen tuli kamera (600D) kotio vihdoin ja viimein pitkän odottelun jälkeen. Paketissa kaikki oli kuten pitikin ja kamera oli hyvässä kunnossa. Kameran lisäksi ilmaislahjaksi tullut kameralaukku näytti aika passelilta tuolle kameralle vaikka ei varmasti kovin kallis laukku ollutkaan. Välttää ainakin näin alkuun. Itse kameralla tuli vain sisällä illan pimeässä otettua kuvia ja ainakin alkuun vaikuttaa fiilis todella hyvältä, vaikka kaikki kameran ominaisuudetkin ovat vielä täysin outoja :) Yllättävän pitkään se pimeähkössä huoneessa tarkentelee automaatilla ja usein lopputuloksena on täysin epäonnistunut tarkennus. Manuaalisti pitää sitten tarkentaa. Onko tuo normaalia?

vincent

Riippuen tietysti hieman mitä pimeähköllä tarkoitat, mutta saattaa tuo hyvinkin olla normaalia.
Pari asiaa tulee kuitenkin mieleen :
Onko tuossa rungossa tarkennuksen apuvalo ja jos on, onko se myös päällä ? ( jos se vaikka on menuista asetettavissa )
Toinen asia joka vaikuttaa tarkennukseen hämärissä oloissa on objektiivin valovoima, mitä heikompi valovoimainen objektiivi sitä huonommin kamera 'näkee' tarkentaa.

Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

Markku J

Minun 550D oli varsin verraton kamera tarkentamaan huonevalosssa 15-85 mm zoomin kanssa. Olin todella tyytyväinen sen hämärätoimintakykyyn kaikenkaikkiaan. Paha mennä tietty etänä kommentoimaan pokkuksen tilannetta. Tarkennuksen apuvalo tuossa auttaa ja defaulttina sen pitäisi olla päällä. Tarkentaessa voi yrittää kohdentaa johonkin kontrastieroja sisältävään kohtaan halutun tarkennusalueen tasolla (jos on valinnut vain yhden pisteen tarkennuksen). Tuo konsti toimii mielestäni näppärästi. Itse käytän vain keskimmäistä tarkennuspistettä, jotta saan asian kontrolliin. Muuten kamera arpoo liikaa noita tarkennuspisteitä. Eri asia sitten, jos kuvataan liikkuvia kohteita.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: vincent - 21.01.12 - klo:19:26
Riippuen tietysti hieman mitä pimeähköllä tarkoitat, mutta saattaa tuo hyvinkin olla normaalia.
Pari asiaa tulee kuitenkin mieleen :
Onko tuossa rungossa tarkennuksen apuvalo ja jos on, onko se myös päällä ? ( jos se vaikka on menuista asetettavissa )
Toinen asia joka vaikuttaa tarkennukseen hämärissä oloissa on objektiivin valovoima, mitä heikompi valovoimainen objektiivi sitä huonommin kamera 'näkee' tarkentaa.

Pimeähköllä tällä kertaa tarkoitin pilkkopimeää huonetta, jossa oli kattovalo päällä (1kpl 40W hehkulamppu). Eli kameralle varmasti haastava kuvausolosuhde.
Näyttäisi rungossa olevan jonkinlainen apuvalon paikka, mutta mielestäni se ei ollut eilen käytössä. Täytyy tosin myöntää, että kamera olis suoraan "out of the box" asetuksilla ja käytin lähinnä automaattiasetusta. Syvempiin valikoihin en ehtinyt juuri vielä tutustua tarkemmin, joten saattoi olla, että apuvalo ei ollut edes käytössä. Linssinä tuossa mulla on se Canonin kitti-linssi (18-55mm, f3.5-5.6), joka ei tosiaan mistään valovoimaisimmasta päästä ole.
Täytyy tässä hiukan tutustua kameran ominaisuuksiin paremmalla ajalla ja uskon, että tällä kerta vika oli ainakin osittain käyttäjässä :)

Markku J

Se apuvalo on aika kirkas, ja varmasti huomaat, jos se on päällä. Kannattaa katsoa valikot läpi, ja kytkeä se päälle. Jos se on offilla, niin tilanteesi tuntuu normaalilta. Apuvalon kanssa tarkennus toimii parin-kolmen metrin etäisyydelle hyvin yhdenkin kattolampun valaistuksessa.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 21.01.12 - klo:19:44
Se apuvalo on aika kirkas, ja varmasti huomaat, jos se on päällä. Kannattaa katsoa valikot läpi, ja kytkeä se päälle. Jos se on offilla, niin tilanteesi tuntuu normaalilta. Apuvalon kanssa tarkennus toimii parin-kolmen metrin etäisyydelle hyvin yhdenkin kattolampun valaistuksessa.

Tiedän kyllä tuon apuvalon kun se on ollut kaikissa aiemmissa pokkareissakin. Sen tosiaan huomaa helposti kun on päällä. Tuossakin on selvä kohta missä se valo on, mutta se ei vaan ole päällä. Yritin äsken käydä vielä kameran kaikki asetukset läpikin, mutta en löytänyt mitään mikä olisi saanut valon päälle... Ainoa minkä sain aikaiseksi, niin oli se, että kamera käyttää salamaa apuna tarkennukseen, mutta se ei ole se mitä haetaan takaa. Voikohan tuo valo olla rikki... No pitää tutkailla lisää. Kiitokset kuitenkin avusta!

Markku J

Ei se salamaa voi käyttää tarkennuksen apuna. En ainakaan ole missään rungossa moista kokenut. Sen välähdysaika on siihen liian lyhyt. Apuvalon pitäisi olla päällä, jos resetoit kameran tehdasasetuksiin (valikosta). Canonissa on selkeät valikot, kyllä se sieltä löytyy.

vincent

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 21.01.12 - klo:20:01
Ei se salamaa voi käyttää tarkennuksen apuna. En ainakaan ole missään rungossa moista kokenut. Sen välähdysaika on siihen liian lyhyt. Apuvalon pitäisi olla päällä, jos resetoit kameran tehdasasetuksiin (valikosta). Canonissa on selkeät valikot, kyllä se sieltä löytyy.
Itse asiassa se taitaa kuitenkin yllättäen olla noin :
"Kun painat laukaisimen puoliväliin, sisäinen salama voi tehostaa
automaattitarkennusta välähtämällä useita kertoja. Tätä kutsutaan
tarkennuksen apuvaloksi. Sen tehokas alue on noin 4 metriä."
Tämä oli lainaus 600D:n manuaalista.
Se toinen pienempi erillinen valo toimii ilmeisesti punasilmäisyyden estämisessä.

Pekka T

Meneekö tässä nyt määritelmät sekaisin, siis salamaa sen osateholla monta kertaa väläyttämällä juuri estetään punasilmäisyyttä.
Salamaa tarkennuksen apuvalona en ole koskaan kuullut puhuttavan.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Markku J

OK, sitten tuo on minulle uutta. Ei pitäisi koskaan ottaa tiukkaa kantaa mihinkään.... Oliskohan tuo 600D:n uutuustoiminto, kun en tuollaista muista 550D:ssä olleen ? Joka tapauksessa se "jatkuvasti palava" apuvalo kannattaa valikoista laittaa päälle.

vincent

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 21.01.12 - klo:20:20
Meneekö tässä nyt määritelmät sekaisin, siis salamaa sen osateholla monta kertaa väläyttämällä juuri estetään punasilmäisyyttä.
Näin minäkin äkkipäätä sanoisin, mutta toisaalta pokkuksen tarina tukee Canonin manuaalia, eli pokkus-lainaus :
"Ainoa minkä sain aikaiseksi, niin oli se, että kamera käyttää salamaa apuna tarkennukseen, mutta se ei ole se mitä haetaan takaa takaa."

pokkus

Tuo salaman räpsytys tarkennuksen aikana oli nimenomaan sellaista strobomaista räpsymistä. Ja eikö punasilmäisyyden eston (salaman välkyntä) pitäisi mennä päälle vasta sen jälkeen kun liipaisin on painettu lopullisesti pohjaan. Eikai se punasilmäisyyteen auta jos tarkennuksen aikana salamaa räpsytetään, mutta itse kuva otetaan vasta 10 sekunnin päästä? Silloinhan pupillit on ehtinyt jo tottua pimeään valaistukseen uudestaan.

Tässäkin kohtaa varmaan enemmän auttaisi manuaaliin paremmin tutustuminen, mutta näin insinöörinä sitä ei kehtaa tehdä kuin vasta viimeisenä oljenkortena ;D

Markku J

Punasilmien esto toimii just noin ennen kuvan ottoa. Kun laukaisinta hiukan painaa, räpsyy salama ja pienentää pupillit. Kuva otetaan sitten tämän räpsytysprosessin jälkeen välittömästi samalla laukaisimen painalluksella. Sinulla voi tuokin toiminto olla päällä.

pokkus

Nyt laitoin kamerasta punasilmäisyyden eston päälle, niin tuo luulemani "tarkennuksen apuvalo" meni myös päälle :) Se oli sellainen oranssi valo joka alkoi palamaan jatkuvana kun kamera sai tarkennuksen tehtyä. Jotenkin siis tuntuu, että tämä kamera toimii päinvastoin kuin olen aiemmin tottunut :)

arsik

Edulliset objektiiivit eivät tarkenna oikein hämärässä olosuhteissa kuin sattumalta.
Huonolla tuurilla jopa L-sarjassa voi olla tarkennusvirhe.Tämä on kyllä erittäin epätodennäköistä.Halvoissa putkissa yleisempää.
Kuvaa päivänvalossa pari tusinaa otoksia ja tarkastele tuloksia.Näin varmistat objektiivin kunnon.

Docw

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 21.01.12 - klo:20:20

Kyllä tuo salaman räpsyminen on juurikin tuo tarkennuksen apuvalo. Omassa edellisen "korimallin" xxxD canonissa tuo tarkennuksen apuvalo toimii juurikin noin. Perinteisemmän apuvalon saa ainoastaan erillisellä salamalla jonka tyvessä on tuollainen punainen apuvalo.

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 21.01.12 - klo:19:41
Linssinä tuossa mulla on se Canonin kitti-linssi (18-55mm, f3.5-5.6), joka ei tosiaan mistään valovoimaisimmasta päästä ole.

Suurinpana etuna noissa kalliimmissa L-sarjan laseissa olen kokenut juurikin tuon tarkennuksen hämärässä. Oma 24-105 F4 tarkentaa hetkessä jopa todella pimeässä, sen sijaan 50 F1.4 sahaa huomattavan kauan ja usein jättää tarkentamatta jolloin kuvan otto ei onnistu.

Wekotin

Lunttasin 7D:n ohjekirjasta ja se oranssi lamppu on punasilmäisyyden vähennys/itselaukaisun valo.

Tarkennuksen apuvaloa voivat heijastaa kameran sisäinen salama tai speedlite-salama. Kalliimmat speedlitet voivat käyttää myös IR-apuvaloa.

VAG!

Kyllä meidän 1000D käyttää juurikin stroboa tarkennuksen apuvalona. Mutta silloin pitää olla jo todella pimeää. Se punainen valo objektiivin yläkulmassa jää palamaan kunnes painaa laukaisimen pohjaan asti. Eli se toiminee juurikin punasilmäisyyden poistajana, kun punainen valo syttyy vasta tarkennuksen jälkeen. Eli piippauksen jälkeen.

Kun laittaa erillisen salaman kiinni, niin sitten käytettään salaman rungossa olevaa valoa, jonka aallonpituus on ihmissilmälle näkymätöntä, mutta näkyy esimerkiksi videoissa.

Eikös tuo punasilmäisyyden poisto ole kuitenkin melko turha näissä järkkäreissä, kun salama on varsin kaukana objektiivista?

EDIT: Kyllä se erillisen salaman apuvalo näkyykin ihan omilla silmillä. Sellainen punainen pystyviivakuvio siitä tulee.

Markku J

Minullakin näköjään muisti pätkii. Muistelin Canonissa olleen vastaavan apuvalon, kuin minun nykyisessä Nikonissa on, mutta se olikin salaman rungon punertava apuvalo, joka Canonissa auttoi asiaan.

Nikonin D7000:ssa on myös kirkas, valkoista valoa tuottava tarkennuksen apuvalo. Salaman strobotoiminta jäi itselläni Canonissa kokonaan kokeilematta / huomiotta. Myös minun Canon G12:ssa on valkoinen apuvalo.

Vesihiisi

Kale

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 18.01.12 - klo:09:17
Oppirahat maksaneena rohkenen ehdottaa vaikkapa tätä: Sigma 18-50mm f2.8 EX Macro HSM. Näytti olevan Rajalassa nyt 499 Eur. Tämä on hyvä valinta ja kattaa monenlaisia tarpeita. Nuo kiinteäpolttoväliset 30mm/f1.4 ja 50mm/f1.8 ovat jääneet tämän hankinnan jälkeen vähemmälle käytölle, vaikka valovoimaisempia ovatkin. Ja tämähän menee tarvittaessa hienosti kaupaksi myöhemminkin.

Kyllä itsekin suosittelen perusobjektiiviksi vastaavalla polttovälillä olevaa objektiivia. Itse kuvaan Tamronin 17-50mm/2.8:lla suurimman osan kuvista mutta haaveissa siintää tuo Sigman uudempi malli 17-50mm/2.8. 30mm/1.4:aa kaipailisin myös erikoisobjektiiviksi tiettyihin kuvaustilanteisiin. Tuo uudempi sigma on hiukan kalliimpi eli 665â,¬ Rajalassa.

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 18.01.12 - klo:14:29

Henk. koht. olen kuitenkin ollut tuohon yllä kehumaani Sigmaan hyvin tyytyväinen. Minulle on ollut enemmän iloa zoom -ominaisuudesta kuin tuota paremmasta valovoimasta. Kuvaan yli 95-prosenttisesti ulkona. Sisällä pitäisi paneutua hiukan tarkemmin salaman kanssa operoimiseen. Esimerkiksi sinänsä laadukas kääntyväpäinen Nikonin SB-600 leiskauttaa sellaisen määrän valoa, että jonkinlainen himmailu on tarpeen. Bouncen kanssa en ole päässyt sinuiksi, toistaiseksi.

Itse olen päässyt salaman kanssa parhaaseen tulokseen kuvaamalla manuaalitilassa ja pyrkinyt heijastamaan salaman katon kautta. Lisäksi olen nostanut salamasta (Canon 530EX) sen oman heijastimen pystyyn jolloin osa salaman valosta heijastuu suoraa kohteeseen. Omnibounce löytyy itseltäkin mutta kokeilujen jälkeen on lojunut laukun pohjalla jo useamman vuoden.

VAG!

Verkkokaupassa on 600D kittilinssillä 599 euroa. Oheen saa kahdella eurolla tämän.

En ole tarkkaan näiden hintoja seurannut, mutta edukkaalta paketilta vaikutttaa.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 02.02.12 - klo:09:33
Onkos porukalla kokemuksia Nikkorin telejatkeista, esim. tästä:
http://www.nikon.fi/fi_FI/product/nikkor-lenses/teleconverters/tc-17e-ii-teleconverter

Mulla on Käytössä TC20 III käytössä ja 70-200 2.8 + D7000 yhdistelmän kanssa toimii mainiosti.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 12.10.11 - klo:19:59
Muutama kuvatus Nikon D7000/ Nikon 105mm makrolla.

Sattumalta tuli tänään tarve ottaa vanhan myyntiin menevän LP-soittimen äänirasiasta kuva. Valitsin tuon samaisen linssin ja lopputuloksesta tuli vahingossa aika kiva, siis äkkiä käsivaralta. Suurempi terävyysalue olisi tässä kyllä ollut paikallaan.

Guest-201971

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 02.02.12 - klo:11:24
Verkkokaupassa on 600D kittilinssillä 599 euroa. Oheen saa kahdella eurolla tämän.

En ole tarkkaan näiden hintoja seurannut, mutta edukkaalta paketilta vaikutttaa.
Tänään tuli "joulu" hieman etukäteen, eli isukki osti valmistumislahjaksi juuri mainitsemasi paketin.

Ennestään minulla on 10D jossa nokalla on vaihtunut 18-50 f/2.8 EX sarjalainen Sigma sekä 70-200 f/4 L-sarjan Canon. Kitin objektiivi meni isälle 450D:n nokkaa koristamaan...

Mutta varsin pätevä laitos tuo 600D on. Nopeus on merkittävin ero 10D:n käytön jälkeen. Onhan tässä vuosia tullutkin "sitkutettua" vanhan liiton rungolla :D.Hieman ehkä pieni "miehen käteen" tuo otepinta on, mutta se ei ehkä tullut yllätyksenä.  eBay lauloi tuossa jo ja nyt on akkukahva tulossa parin lisäakun ja lankalaukaisimen kera. Yllätyksenä tuli sitten tuo 2e paketin sisältö:

Laukku on melko iso, mutta kaksi runkoa objektiiveineen on no-go. :) Kätevä värkki kuitenkin ja ihan laadukkaan tuntuinen. Toi Gorillapod SLR-Zoom on taas puolestaan mielenkiintoinen tuttavuus. Pitää perehtyä siihen, mutta alustavien tutkailujen jälkeen vaikuttaa positiiviselta värkiltä:
http://palkki.oulu.fi/~cond/IMG_0050.JPG
http://palkki.oulu.fi/~cond/IMG_0051.JPG

Pitää kommentoida lisää kun ehtii kuvaamaan enemmän.

re2

Lainaus käyttäjältä: MTu - 08.01.12 - klo:13:27
Kyllä noi huhut D800:n spekseistä on niin vahvoja ja julkistukseen niin vähän aikaa, että eiköhän sieltä se 36Mpix tule. Jotenkin mulla on sellainen olo, että D700 jäi lajissaan ainoaksi harha-askeleeksi. D800 jätetään halvimmaksi semipro FX rungoksi, ja sen alapuolelle tullee sitten uusi D400 dx kone. Mahtoiko D700 aikoinaan syödä liikaa isojen koneiden myyntiä.

No nyt se D800 sitten tuli ja aivan oikein: 36,3 megapikselin FX-kennolla.

Nikonin suomen sivuilta lisää aiheesta.

roudi

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 02.02.12 - klo:18:25
Sattumalta tuli tänään tarve ottaa vanhan myyntiin menevän LP-soittimen äänirasiasta kuva. Valitsin tuon samaisen linssin ja lopputuloksesta tuli vahingossa aika kiva, siis äkkiä käsivaralta. Suurempi terävyysalue olisi tässä kyllä ollut paikallaan.

Hieno kuva ! Kunnon optiikalla ja kameralla saa tarvittaessa hyviä kuvia aikaan.

Makrokuvauksessa on "ongelmana" toi lyhyt syväterävyys alue. Suuria aukkoja(siis pientä f-arvoa) voi käyttää harvoin.
Jotta saisi edes vähän muutakin,kuin tarkennuspisteen teräväksi,niin on käytettävä pientä aukkoa (siis suurta f-arvoa. ) Tämä taas tarkoittaa sitä,että väistämättä tulee jalusta tarpeeseen,koska valotusaika helposti jatkuu pitkähköksi.Jopa sekunteihin.
Toinen kikka,jota kannatta käyttää,on nyky kameroissa toi "live view"-toiminto.Sommittele kuva suunnilleen kohdilleen,laita live view(eli suora katselu-moodi)päälle ja suurenna kuvaa.Sen jälkeen manuaalisesti tarkenna kuva teräväksi...ja ei ku tulta putkeen!Tässä kohtaa on hyvä sitten käyttää lankalaukaisinta,taikka ainakin viive laukaisua tärähtämisen välttämiseksi.

Makromaailma kyllä helposti imaisee mukaansa.Ittekkin joskus olin asenteella"huuhaa" koko makroilua ajatellen.Kerran kun pääsi makuun,niin johan löytyy pientä ja näppärää kuvattavaa! Jos normi objektiiveillä tuntuu kohteet loppuvan kesken,niin sitten makroa nokalle ja kyykistelemään!Kuvattavaa riittää aina vaan ja uudestaan!

Noh,taisi mennä vähän OT:ksi tämä mun selsostus,mutten tuaskaan malttanunna olla hilijoo. Yrittäkkee ymmärtee ;) :D
Tullut:VW Golf VII variant comfortline 1.4 tsi 103kw. Mennyt: Seat Exeo 1.8 tsi sport,facelift vm-12.

Markku J

Tänään oli se Canonin uutuuksien julkistuspäivä. Mutta eipä tullut isompaa intoa hankkia uutta 5D Mk III -runkoa. Päivityksissä on vain hienosäätöä mielestäni. Tietty uusi Digic 5+ prosessori on, mutta siltikin kamera jää mielestäni vaisuksi verrattuna Nikonin D800:n. Ja hintaa 3800 eur - huh !

Eikä tullut vielä odotettua 650D:ä. Keväämmällä kai sitten on sen vuoro.

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/canon-5d-mk-iii-maltillisia-uudistuksia

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 02.03.12 - klo:18:51
Tänään oli se Canonin uutuuksien julkistuspäivä. Mutta eipä tullut isompaa intoa hankkia uutta 5D Mk III -runkoa. Päivityksissä on vain hienosäätöä mielestäni. Tietty uusi Digic 5+ prosessori on, mutta siltikin kamera jää mielestäni vaisuksi verrattuna Nikonin D800:n. Ja hintaa 3800 eur - huh !

Eikä tullut vielä odotettua 650D:ä. Keväämmällä kai sitten on sen vuoro.

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/canon-5d-mk-iii-maltillisia-uudistuksia

Harmi! Nikon kyllä pisti D800:lla aika hyvin luun poikittain Canonin kurkkuun.

Docw

Canonin FF päivitystä odottelin kieli pitkällä, mutta eipä tullut minulle kameraa. Jos ei muuta niin hintaan tullut kerroin on kyllä "vähän" liikaa. :(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy