PA- ja ilmasuodattimen vaihtoväli, diesel

Aloittaja Geoman, 22.11.13 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Vaari64 - 21.02.16 - klo:12:31
Minä olen vaihtanut öljyn ja suotimen moottoriin 10000 km välein,ei ole iso kustannus ilmasuotimen aina kun näyttää likaiselta polttoaine suodin syksyllä.Kustannusta  itse tehden vajaa 100â,¬ kerta.

Komppaan tuon muuten täysin, mutta vaihdan myös joka syksy ilmansuodattimen sekä raitisilmasuodattimen. Lisähintaa tulee noin 40 euroa. Öljyt vaihtuu 2x vuodessa ja en yli 15tkm aja öljyillä. Yleensä noin 10tkm on öljynvaihtoväli, koska en usko longlife ohjelmiin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pahus

Mites B8-korin TDI (2015), kaipaako ilmaamista tietokoneella pa-suodattimen vaihdon jälkeen? Ainakin B7 vielä kaipaa, mutta onko muutosta uudemmassa?

Geoman

Olen saanut tämän tiedon kokeneelta autoasentajalta ja se toimii. Ota naftasuodattimen kannesta irti polttoaineen paluuletku. Kiinnitä suodattimen kanteen imupumpun letku siihen mistä irroitit paluuletkunn ja ime imupumpilla kunnes ilmaa ei tule. Sitten paluuletku kiinni ja ajoon. Ennen kuin laitat uuden suodattimen imet suodatinkupin pohjalata vanhan likaisen naftan pois.  Luonnollisesti vaihtaessasi suodattimen täytät suodatinkupin naftalla ennen kannen sulkemista.

Mikäli ilmaus suoritetaan testerillä, niin testeri vain käynnistää kaksi tai kolme sähköistä polttoainepumppua - lopputulos ilmauksessa on sama.

Jultsu

Kun PA-suotimen vaihtaa ja uuden täyttää valitsemallaan tavaralla (diesel tai suutinten puhdistusaine) niin ei ole ikinä tarvinnut murehtia ilmaamisesta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Geoman

Hyvinkin näin tapahtuu - virallisissa huolto-ohjeissa tuodaan VAG-VCDS voimakkaasti esiin ja silloin moni "Tee Se Itse nainen/mies" luopuu hommasta.

juhisv

Moikka, nykyään kun kaikki huollot on sähköisenä ja itselleni on arvoitus mitä huollossa tehdään, niin heräsi PA-suodattimeen liittyvä kysymys, eli kuuluuko PA-suodattimen vaihto VW:n normaaliin huolto-ohjelmaan? 140 tkm LL-huollossa on käyty viimeksi keväällä, onko PA-suodatin vaihdettu huollossa vai pitääkö siitä huolehtia erikseen? En ole tässä reilun parin vuoden aikana (~50 tkm) ainakaan itse vaihtanut sitä kun jotenkin olettaa että se kuuluisi huollettaviin kohteisiin.

Auto -18 Touran 2.0 TDI DSG
Touran -18 2.0 TDI DSG

M_M

Ei ole touranin manuaalia nyt käsillä, mutta olettaisin vaihtovälin olevan sama kuin superbissa samoilta vuosilta ja samalla moottorilla.

Silloin se vaihdetaan 90tkm välein eli oletettavasti vaihdettu silloin 50tkm sitten ja seuraavaksi sitten 180tkm kohdalla.

RSOCUstin

Vuosittaisessa huollossa aina tulee vaihdatettua kaikki suodattimet.
Nyt on viime huollosta 10kk ja 20tkm ja huomaa että alkaa märillä keleillä huurtumaan vähän lasit.
Aika tukkosia ovat jos mentäisiin huolto-ohjelman mukaisilla. Pari vuotta sitten huollossa jopa kyseenalaistivat miksi haluan vaihtaa. Ihme hommaa :)

Juzu84

Mitenkäs muuten commonrail vehkeissä hävitetään vesi polttoaineen seasta? Emännän 1.6 TDI Jettassa ei ainakaan ole erillistä vedenerotinta eikä vedenpoisto tulppaa suodattimen päällä. Yhdessä V6 TDI:ssä oon nähny vedenpoisto tulpan suodattimen päällä ja kyseessä oli commonrail moottori.
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Mikey

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 22.12.22 - klo:18:02
Vuosittaisessa huollossa aina tulee vaihdatettua kaikki suodattimet.
Nyt on viime huollosta 10kk ja 20tkm ja huomaa että alkaa märillä keleillä huurtumaan vähän lasit.
Aika tukkosia ovat jos mentäisiin huolto-ohjelman mukaisilla. Pari vuotta sitten huollossa jopa kyseenalaistivat miksi haluan vaihtaa. Ihme hommaa :)

Golf 7 dieselissä pa- ja ilmansuodinten vaihtoväli on 80.000 km (tai 90.000 - ei jaksa tarkkaan muistaa), joten 20 tkm vaihtoväli on kyllä overkilliä.

miqwe

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 25.12.22 - klo:10:36
Mitenkäs muuten commonrail vehkeissä hävitetään vesi polttoaineen seasta? Emännän 1.6 TDI Jettassa ei ainakaan ole erillistä vedenerotinta eikä vedenpoisto tulppaa suodattimen päällä. Yhdessä V6 TDI:ssä oon nähny vedenpoisto tulpan suodattimen päällä ja kyseessä oli commonrail moottori.

Ottamalla se metallimalja pois ja kippaamalla tyhjäksi.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

miqwe

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 25.12.22 - klo:11:34
Golf 7 dieselissä pa- ja ilmansuodinten vaihtoväli on 80.000 km (tai 90.000 - ei jaksa tarkkaan muistaa), joten 20 tkm vaihtoväli on kyllä overkilliä.

Kaveri kokeili 250tkm vaihtoväliä audiinsa. Nyt meni lumisateessa tukkoon.  ::)
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy