Äänieristäminen, käytännön vinkkejä ja kokemuksia

Aloittaja d74394, 03.11.13 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 11.09.18 - klo:22:53
Aikamoista pätemisentarvetta = ole oikeassa, minä olen oikeammassa.   ???

Jos pysytään otsikossa, niin käytännön vinkit ja kokemukset eivät liene sellaista extremeä, että autoon ahdetaan yli tuhannella eurolla toistasataa kiloa lisämassaa, josta sitten paukutellaan henkseleitä. Tämä on järjen köyhyyttä.

Auton omamassan kasvaminen 0N rakennemuutos, joka pitäisi hyväksyttää katsastajalla, joka sitten merkkaa ajoneuvotietoihin kantavuuden vastaavasti pienemmäksi - saatetaan menettää jopa matkustajan tai kahden laillinen mukanaolo. Näinhän kävi aikanaan laillisesti tuunatun Timo Rankosen autohifiauton kanssa.

Järkevä vaimennus ei ole kaiken mahdollisen peittämistä - jopa monella kerroksella. Oikeat aineet oikeaan paikkaan ( = resonointialttiille alueille ja oleelliselle pinta-alalle - ei kaikkea peittäen ) - se on järkevä ja käytännönläheinen lähestymistapa.

Täytyy sanoa, että olet kyllä kuutamolla tässä asiassa. Kerrotko minulle paikan mistä saat tuhannella eurolla toistasataa kiloa laadukasta butyylimattoa. Voin samalla vinkata parille maahantuojalle. Haluan myös nähdä sen henkilöauton johon noin paljon mattoa laitetaan, koska moni on vaimentanut autoa liikaa (Ã,,änentoistoharrastajat) ja ovat joutuneet vähentämään sitä. Toki tätä ei turha räksyttäjä tiedä! Jos taas puhutaan tuhannesta eurosta, että ulkopuolinen tekee vaimennustyön, niin idioottikin osaa laskea, että työnosuus on todennäköisesti isompi, kuin itse vaimennusmateriaalin. Sen voi jopa kysyä täältä autonsa itse vaimentaneiltä, että onko se tunnin vai kahden työ.

Kerrotko minulle sitten miksi porukka käyttää autoansa esimerkiksi Virossa Revolarilla, joka vain liimaa mattoa juuri itse kuvailemallasi tavalla eli joka paikkaan?

Mitä muutoskatsastukseen tulee, niin tämä on hyvinkin tuttu asia vaikka uusimman autosound:n Jasso:n Viton suhteen. Samoin kuin vaimentamisesta oli 3/2017 lehdessä juttua ihan mittauksien kanssa. Joten se tuosta sinun pätemisestä.

http://www.autosound.fi/index.php/esittely/product/id-2017-3.html
"- Miksei se toimi - OSA 1. Onko kaikki vaimentaminen tarpeen? Testiryhmämme kokoontui viikonlopuksi selvittämään voiko hifiauton oven ylivaimentaa, vai onko kaikki vaimennus sittenkin vain hyvästä? Tässäkin tapauksessa matkanvarrella tuli hyvää oppia ja suunnitelmat menivät täysin uusiksi, tosin silti saavutimme selkeän erävoiton. "
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Kirjoitappa karppa nyt jotain omaa kokemusta octavia 3:n, tai mqb:n eristämisestä? Desibeleistäkin(dBa) voi kertoa, jos on mitattua dataa, ta spektritietoa. Tuostä väittelystä ja toisten aliarvioimisesta ei ole mitään hyötyä, ainakaan muille lukijoille. Kukaan tuskin kaipaa enää tietoa kokkolan hifiliikkeestä, materiaalin pysymisestä tai pakettiautojen vaimennuksista ja kantavuuksista.  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

osviitan

No niin, ottakaahan olut ja pikku "cool down".  8)

Nämähän on kiimaisia aiheita, kun saadaan näin kiivasta keskustelua. ;) Mä näkisin tämän niin, silläkin uhalla että saan myös "selkääni", että kummatkin tässä ovat oikeassa. Ainakin osin, toisaalta myös käyttötarkoitus jne aiheuttaa eripuraa ihan varmasti.

Olen itse vaimentanut hifitarkoitusta varten 5 autoa (Ocusta tulossa 6: s), sigussa olevat autot, poislukien Bemari. Hifitarkoituksessa tehty vaimennus on tarkoitus tehdä niin, että kaikki värisevät pinnat (jotka siis ovat "soivia") pitää saada kuriin. Pohjan vaimennuksella ei niin paljoa merkitystä, koska se on jo valmiiksi jäykkä, verrattuna ulkopelteihin ja ovien rakenteisiin. Toki, en tässä kiellä pohjalevyn vaimennuksen järjellisyyttä ja hyötyä, mutta kaikkien penkkien ja pohjamattojen pois repiminen ei aina ole mahdollista, eikä helppoa. Mutta kuten Karppa sanoi, kyllä se katon vaimennus koko alaltaan on tosi kova juttu, se kun on aikamoinen rumpu, autosta riippumatta. Ja en vielä ainakaan ole nähnnyt autoa, jossa olisi alkuperäisenä edes kouluarvosanalla 6 tasoista vaimennusta, missään kohtaa. Eli siinä Karppa on oikeassa, vitsihän tuo Ocussakin on, näin veikkaan tälläkin kertaa olevan. Kunnes toisin todistetaan...
Ja samaa mieltä myös, ei tuo malli ole kyllä hiljainen, eikä tule olemaankaan vaikka vaimennuksetkin tekee. Ocua olen tähän mennessä vaimentanut vasta takalaatikon pohjan osalta, sillä se on niin helppo kohde, mutta tulevaisuudessa lisää toki, kun hifit "asentuu sisään" tuohon... :)

Karppa vain halusi desibelitietoja, sillä kyllähän ne desibelit kertoo paljon vaimennuksen onnistumisesta, mutta taas b1mbo (hitto kun vaikee muuten kirjoittaa! :) )kertoi subjektiivisen kokemuksen vaimennuksen onnistumisesta. Kummassakin on vinha perä, ja mitä vaimennukselta hakee. Hifiautoa, äänimaailman parantamista, äänenpaineen parannusta (vrt. painehörhöt), wau- efektiä kun oven laittaa kiinni, whatever.
Ja Rauta7 hiukan ylireagoi ehkä, harva kai nykyaikana toistasataa kiloa sitä mattoa laittaa, köykäistähän nämä nykymatot on jo, kaukana on nuo bitumimaton ajat? Onneksi!

Itse en mittaa desibelejä omista autoistani, ainoastaan subjektiivisuus riittää tyytyväisyyteeni. En aio kuitenkaan tehdä mitään superhyper täydellistä vaimennusta, perheellisen miehen ajanpuutteen vuoksi, mutta nuo helpoimmat kun teen (konepelti, takapenkeistä taaksepäin lattia, ovet pomminkestäviksi, katto varauksella, lokasuojat) niin sillä on aina saanut hyvän tuloksen hifien sointiin ja myös äänimaailmaan.

Vaimentaminen on mielestäni sinällään kivaa ja simppeliä hommaa, muutama lainalaisuus siinä tietty on, että se on onnistunut. Mahdollisimman suuri peitto suurimmille "soiville" pinnoille, puhtaat asennuspinnat, mahdollisimman suuret asennusmaton palaset, pahimmat soivat pinnat edes osittaisella tuplamatolla, resonoiviin kohteisiin "telttapatjaa" tai foamimattoa (ainakin ovien paneeleihin asennusmaton lisäksi).

Pidetääs jannut hauskaa, eikä taistella, kokeilemalla ja tekemällä oppii!

Peace and rock'nroll!

Edit: Prkl, olenhan mä kavereiden autojakin vaimentanut kahdesti, eli pari autoa lisää kokemuksiin, V50 Volvo ja Peugeot 307. :) :)

Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

b1mpo

Tuota takapenkin alla olevaa pelliä ei tahdo saada soimattomaksi, eikä siihen mahdu paksusti tavaraa. Tuo istuimen foami kuitenkin varmasti sitoo liikettä, vaikkei siellä istukaan. Melkoinen rumpu siis. Ovien ulkopeltien tukirautoihin kannattaa myös kiinnittää huomiota. Ne ovat osin liimattu ulkopeltiin ja ovat melko lähellä ulkopeltiä, joten saattavat aiheuttaa resonointia kovemmalla paineella. Itsellä vänkärin etuovi resonoi tietyllä taajuudella juuri tuosta syystä. Laitoin würthin liima ja tiivistysmassaa tueksi, jolloin resonointi loppui. Resonoinnin syy löytyi koputtelemalla ulkopeltiä.

Petunet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.09.18 - klo:10:14
Ovien ulkopeltien tukirautoihin kannattaa myös kiinnittää huomiota. Ne ovat osin liimattu ulkopeltiin ja ovat melko lähellä ulkopeltiä, joten saattavat aiheuttaa resonointia kovemmalla paineella.

Tuo on muuten yksi asia joka monelta helposti unohtuu, itse laitoin autooni kanssa tiivisteliimaa noihin.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

osviitan

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.09.18 - klo:10:14
Tuota takapenkin alla olevaa pelliä ei tahdo saada soimattomaksi, eikä siihen mahdu paksusti tavaraa. Tuo istuimen foami kuitenkin varmasti sitoo liikettä, vaikkei siellä istukaan. Melkoinen rumpu siis. Ovien ulkopeltien tukirautoihin kannattaa myös kiinnittää huomiota. Ne ovat osin liimattu ulkopeltiin ja ovat melko lähellä ulkopeltiä, joten saattavat aiheuttaa resonointia kovemmalla paineella. Itsellä vänkärin etuovi resonoi tietyllä taajuudella juuri tuosta syystä. Laitoin würthin liima ja tiivistysmassaa tueksi, jolloin resonointi loppui. Resonoinnin syy löytyi koputtelemalla ulkopeltiä.

Saako sitä sisäpeltiä ovesta jotenkin auki, siis purkamatta koko ikkunatsydeemiä? Olisi paljon helpompaa toimia siellä ovessa, kun sen sisäpellin nappaisi pois
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-BMW 520D -10

b1mpo

Huoltoluukuista ja kaiuttimen takaa sai melko hyvin laitettua tavaraa, mutta sisäpeltiä ei taida saada irti. Huoltoluukut on tiukassa, muttei avaamisen jälkeen ainakaan ihan ilmatiiviit audiotoistoa ajatellen. Kosteus varmasti pysyy poissa sisäpahvista kuitenkin avaamisenkin jälkeen. Toiset on eristäneet huoltoluukun yli.

Daatta

Oven välipelti on irroitettava "neloskoppaisissa", vitosessa irtoaa taas oven ulkopelti. Nykyiset on sikäli halpuutettu, että ovista irtoaa ainoastaan huoltoluukut.  :D

Itse olen liimannut huoltoluukkuihin butyylimattoa, palaset molemmille puolille (etuovi). Jostain syystä uudessa Cuprassa nuo luukut eivät olleet kunnolla kiinni, eikä niitä myöskään saanut tiiviisti takaisin. Laitoin väliin bytuulinauhaa, luulen että pitää vielä ottaa auki ja tiivistää massalla jos vesi tulee edelleen läpi. Jos huoltoluukun korvaisi alumiinilevyllä niin tukevuus lisääntyisi, tuskin kuitenkaan tulee tehtyä. Peilien kohdalla olevan foam-insertin päälle laitoin myös mattoa. Ulkopelteihin en laittanut mitään, siellä oli tehtaalla asennetut suikaleet. Oven tukirauta näytti olevan vahvasti liimattu ulkopeltiin.

Farkussa kattopintaa on, mutta kuvittelisin että (panoraama)lasikattoluukku osaltaan jäykistää rakennetta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Miktoy

Laitoin nyt äänieristettä kattoon monta kerrosta. STP.n Aeroa joka on kevyttä ja vastaa black goldia sekä Spleniä. En ainakaan tallissa kuunnellessa huomannut eroa, varmaan tien päällä sitten korostuu näiden vaikutus.  ;D

Ja ihan vaan kevennykseksi tähän jäykkään keskusteluun kun pitää ymmärtää lähtö kohtaiset erot mitä lisäeristykseltä halutaan. Itse ajan paljon (50tkm vuodessa omalla autolla) niin lähtökohta oli saada ajon aikaista turhaa äänenpainetta pois. Lisäksi huomattavasti parantunut musiikin toisto oli plussaa.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 13.09.18 - klo:19:48
Laitoin nyt äänieristettä kattoon monta kerrosta. STP.n Aeroa joka on kevyttä ja vastaa black goldia sekä Spleniä. En ainakaan tallissa kuunnellessa huomannut eroa, varmaan tien päällä sitten korostuu näiden vaikutus.  ;D

Ja ihan vaan kevennykseksi tähän jäykkään keskusteluun kun pitää ymmärtää lähtökohtaiset erot mitä lisäeristykseltä halutaan. Itse ajan paljon (50tkm vuodessa omalla autolla) niin lähtökohta oli saada ajon aikaista turhaa äänenpainetta pois. Lisäksi huomattavasti parantunut musiikin toisto oli plussaa.

Katossa (omassani on 2 vaimennuskerrosta, typ Dynamat ja "pehmeä" kerros) huomasin ensiksi kovalla sateella ropinan puuttumisen.  ???
Voi olla myös, että suuremmilla nopeuksilla huminaa jäi pois, mutta nyt se kuuluu >100km/h kontista. Katosta ei sitten mitään.
Edellinen tummansininen 3C farkku myöskin kuumeni sisältä selvästi vähemmän auringossa katto laitettuna (ikkunat kiinni parkissa).  8)

Eniten vaivaa rengasäänet karkeammilla pinnoilla, pitänee vielä kerran irrottaa ovipahvit ja laittaa Dynamatin päälle vielä huopakerros.
Jos vielä sen jälkeen kuuluu jotain, niin menee jo turhan työlääksi ja seuraava kulkineeni on jo tehtaalta lähteneenä hiljaisempi.  ;)
Kännykän dB-mittari edessä pyöri sileällä asvaltilla 110km/h 70dB molemmin puolin. Eos mikä asteikko siinä on.
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 13.09.18 - klo:20:02
Katossa (omassani on 2 vaimennuskerrosta, typ Dynamat ja "pehmeä" kerros) huomasin ensiksi kovalla sateella ropinan puuttumisen.  ???
Voi olla myös, että suuremmilla nopeuksilla huminaa jäi pois, mutta nyt se kuuluu >100km/h kontista. Katosta ei sitten mitään.
Edellinen tummansininen 3C farkku myöskin kuumeni sisältä selvästi vähemmän auringossa katto laitettuna (ikkunat kiinni parkissa).  8)

Eniten vaivaa rengasäänet karkeammilla pinnoilla, pitänee vielä kerran irrottaa ovipahvit ja laittaa Dynamatin päälle vielä huopakerros.
Jos vielä sen jälkeen kuuluu jotain, niin menee jo turhan työlääksi ja seuraava kulkineeni on jo tehtaalta lähteneenä hiljaisempi.  ;)
Kännykän dB-mittari edessä pyöri sileällä asvaltilla 110km/h 70dB molemmin puolin. Eos mikä asteikko siinä on.

Vaimentaminen on loputon suo, koska ongelma monesti vaihtaa vain paikkaa  ;D.

Jos kyse vag:sta, niin oletko vaimentanut etupäästä sisälokasuojien kaarien peltipintoja (Siis ulkopuolelta)? Yleensä siellä on muovisuojat ja kun ne tiputtaa alas, niin helppo homma vaimentaa. Tuo monesti helpottaa tuohon edestä tulevaan suhinaan, kun auto on vaimennettu sisältä. Tämä ongelma on nimenomaan 100km/h ja yli nopeuksissa mm. octavioissa.

Olen myös huomannut korva kuulolla, että jopa vanteen pieni et-luku, joka tuo vannetta ulospäin lisää helposti sisään tulevaa ylimääräistä ääntä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.09.18 - klo:20:28
Vaimentaminen on loputon suo, koska ongelma monesti vaihtaa vain paikkaa  ;D.

Jos kyse vag:sta, niin oletko vaimentanut etupäästä sisälokasuojien kaarien peltipintoja (Siis ulkopuolelta)? Yleensä siellä on muovisuojat ja kun ne tiputtaa alas, niin helppo homma vaimentaa. Tuo monesti helpottaa tuohon edestä tulevaan suhinaan, kun auto on vaimennettu sisältä. Tämä ongelma on nimenomaan 100km/h ja yli nopeuksissa mm. octavioissa.

Olen myös huomannut korva kuulolla, että jopa vanteen pieni et-luku, joka tuo vannetta ulospäin lisää helposti sisään tulevaa ylimääräistä ääntä.

Etusisälokareissa on sisäpuolella vaimennusmattoa, joten tienpinnan laadun (karkeuden) vaihtelu ei kuulu kovinkaan paljon alkutilanteeseen verrattuna.
Korvakuulolta "kahinaa" tai kevyttä rengaskumua tuntuisi maantienopeuksista ylöspäin tulevan ehkä joka puolelta - auton sivuilta ?
Todella vaikea paikallistaa äänen tulosuuntaa. Radio päällä tämäkin peittyy jo melko hiljaisessa autossa musiikin alle.
Etusivulasit ovat äänieristettyä tyyppiä (tehdastilaus). Tunnelissa kaiku tai melu kasvaa hieman, ei kuitenkaan pahasti.

Nyt alla on Pasuuna B7 TDi variant, joten myös takapenkin alunen ja kontin pohja on heti alkumetreillä saaneet myös vaimennusmattoa.

Yllättävää kyllä, moottorin ääni ei juurikaan erotu muusta taustamelusta, kun on päästy matkavauhtiin. Ja ikkunasuhina - sitä ei ole.  ;)
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 13.09.18 - klo:21:26
Etusisälokareissa on sisäpuolella vaimennusmattoa, joten tienpinnan laadun (karkeuden) vaihtelu ei kuulu kovinkaan paljon alkutilanteeseen verrattuna.
Korvakuulolta "kahinaa" tai kevyttä rengaskumua tuntuisi maantienopeuksista ylöspäin tulevan ehkä joka puolelta - auton sivuilta ?
Todella vaikea paikallistaa äänen tulosuuntaa. Radio päällä tämäkin peittyy jo melko hiljaisessa autossa musiikin alle.
Etusivulasit ovat äänieristettyä tyyppiä (tehdastilaus). Tunnelissa kaiku tai melu kasvaa hieman, ei kuitenkaan pahasti.

Nyt alla on Pasuuna B7 TDi variant, joten myös takapenkin alunen ja kontin pohja on heti alkumetreillä saaneet myös vaimennusmattoa.

Yllättävää kyllä, moottorin ääni ei juurikaan erotu muusta taustamelusta, kun on päästy matkavauhtiin. Ja ikkunasuhina - sitä ei ole.  ;)

Kävin tästä aiheesta pitkän keskustelun erään autoja suojaavan (Ruostesuojaus) yrityksen edustajan kanssa. Hän totesin suoraan, että tietyissä vag-konsernin autoissa tuosta ei pääse eroon, koska se tulee rakenteesta. Keskustelimme vaimentaako alustan massaus oikeasti ääntä vai muuttaako se äänentaajuutta (TM:n testi).

Nifa

Laitoitko -karppa- sisälokasuojien sisäpintaan luokkaa 5mm vai 10mm polyuretaania bitumilevyjen päälle?
Nakkasin itse eilen kokeeksi apukuskin puolelle matot sisään ja laitoin 8mm tai 10mm polyuretaania siihen muoviloksun päälle (ocu 3 FL) ja alkoi ahdistamaan kun asensin takaisin, uusiksi menee.. Ã,,kkiseltään vaikutti, että olisko ottanut ainakin siitä ihan ylimmästä kohdasta kiinni, siinä on sellainen 30mm polyuretaanipala tai vastaava tehtaan jäljiltä.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

osviitan

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 14.09.18 - klo:08:33
Laitoitko -karppa- sisälokasuojien sisäpintaan luokkaa 5mm vai 10mm polyuretaania bitumilevyjen päälle?
Nakkasin itse eilen kokeeksi apukuskin puolelle matot sisään ja laitoin 8mm tai 10mm polyuretaania siihen muoviloksun päälle (ocu 3 FL) ja alkoi ahdistamaan kun asensin takaisin, uusiksi menee.. Ã,,kkiseltään vaikutti, että olisko ottanut ainakin siitä ihan ylimmästä kohdasta kiinni, siinä on sellainen 30mm polyuretaanipala tai vastaava tehtaan jäljiltä.

Siis onko sen muovisen sisälokarin päälle laitettu joku solumuovi, tms kiinni? Mä kun meinasin, että vedän ensin sinne runkoon vaimennusmattoa ja lisäksi vielä samaa bitumimattoa myös sen sisälokarin sisäpintaan.
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-BMW 520D -10

Nifa

Lainaus käyttäjältä: osviitan - 14.09.18 - klo:09:12
Siis onko sen muovisen sisälokarin päälle laitettu joku solumuovi, tms kiinni? Mä kun meinasin, että vedän ensin sinne runkoon vaimennusmattoa ja lisäksi vielä samaa bitumimattoa myös sen sisälokarin sisäpintaan.

Laitoin sisälokasuojaan muovia vasten muutamaan valikoituun kohtaan bitumia ja ohjaamoon sekä ylöspäin solumuovia. Keulaan päin en tohtinut laittaa kun webasto pitää asumustaan siellä (apukuljettajan puolella). Tämän lisäksi lätkin auton pelteihin bitumiapalat. Auton rungossa oli ihan ylimmässä kohdassa n. 30x60mm solumuovipala (tehtaan asennuksia), joka menee koko matkan ulkolaidalta sisälaitaan, todennäköisesti varmistamassa että se lokasuoja pysyisi oikeassa korossa / muodossaan / ei hakkaisi mihinkään. Ja nyt oman päättelyn tuloksena ahdistaa varmaan siitä. Tai sitten tuo paksumpi STP solumuovi ottaa kiinni jostain muualta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: osviitan - 14.09.18 - klo:09:12

Juurikin näin. Mitään vettä imevää tuonne ei kannata laittaa.

Nifa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.09.18 - klo:11:36
Juurikin näin. Mitään vettä imevää tuonne ei kannata laittaa.

Nyt on muokattu ja vaihdettu bitumit tilalle. Lokaritkin meni paljon nätimmin paikalleen :P
Selvästi äänenlähde vaihtoi suuntaa, eli vaikutusta oli. Nyt tulee rengasäännet ehkä enemmän takaa ja etuovista. Mutta ilmeisesti tuolle jurnutukselle karkealla pinnalla ei vissiin voi mitään muuta kuin vaihtamalla autoa? Tosin kyllä sekin aavistuksen muuttui positiivisempaan suuntaan.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 15.09.18 - klo:10:27
Nyt on muokattu ja vaihdettu bitumit tilalle. Lokaritkin meni paljon nätimmin paikalleen :P
Selvästi äänenlähde vaihtoi suuntaa, eli vaikutusta oli. Nyt tulee rengasäännet ehkä enemmän takaa ja etuovista. Mutta ilmeisesti tuolle jurnutukselle karkealla pinnalla ei vissiin voi mitään muuta kuin vaihtamalla autoa? Tosin kyllä sekin aavistuksen muuttui positiivisempaan suuntaan.

Ovet voi toki eristää, ja sen jälkeen jos kontti ja takapenkin alus on laitettu - ei jää paljon muuta kuin renkaat. Tietyt merkit normaaliprofiilisina ovat hiljaisempia kuin toiset, kitkoista (ei suos. kesäkäyttöön) puhumattakaan. Rengaspaineetkin vaikuttavat ainakin >2,5bar hieman meluun.

Ovista kuuluvaa kumua voi olla hieman vaikea hahmottaa, laitoin valovuosia sitten Toledo 1:seen muovikalvon päälle (siis ei ollut sisäpeltiä !)
pelkkää koneenosien pehmikkeenä tullutta "flokkihuopaa" ja kyllä sekin auttoi selvästi edessä rengameluun. Vain raskain runkojyrinä Pirellin 60-sarjan kumeilla jäi jäljelle. Samaa flokkia laitoin myös maton takapenkin alle, samalla menestyksellä.

Jostain kumman syytä VAGeissa (Audi eos) rengasmelu karkealle pinnalla tuntuu aina olleen se häiritsevin. Kun pinnat eristää, niin se runkoäänenä tuleva jyrinä jää jäljelle.
Siinä ei auta kuin osaksi ajaa urien sivussa niiden oikealla puolella.   :o
Yritetään pärjätä.

b1mpo

Kävinpä mittaamassa suuntaa antavasti S8+:lla octavian desibelejä. Ulkona 5˚C lämmintä ja kesärenkaat alla. Melko hyväkuntoinen oli asfaltti, paitsi 100km/h mittauksessa oli hiukan huonompi tie. 2-3dB nousi ääni karkeammilla kohdilla.

b1mpo

Vielä päivitystä noihin desbeleihin. 59dB oli 100km/h vauhdissa, kun asfaltti oli uusi. Surkealla asfaltilla se kipusi 64 desibeliin. Lämpötila oli 7°C. Noi renkaat on hiukan äänekkään puoleiset 225/45/17 Y cpc6. Sanoisin kuitenkin kohtuullisen hiljaiseksi tuota autoa, varsinkin kun on hiukan vaimenneltu.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.10.18 - klo:07:32
Vielä päivitystä noihin desbeleihin. 59dB oli 100km/h vauhdissa, kun asfaltti oli uusi. Surkealla asfaltilla se kipusi 64 desibeliin. Lämpötila oli 7°C. Noi renkaat on hiukan äänekkään puoleiset 225/45/17 Y cpc6. Sanoisin kuitenkin kohtuullisen hiljaiseksi tuota autoa, varsinkin kun on hiukan vaimenneltu.

IMO lukemat ovat Ocuksi alhaisia, olihan tässä dB(A) painotus joka leikkaa alimpia taajuuksia ?  ;)
Yritetään pärjätä.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 01.10.18 - klo:11:40
IMO lukemat ovat Ocuksi alhaisia, olihan tässä dB(A) painotus joka leikkaa alimpia taajuuksia ?  ;)
Tuosta näkee jotakin mitä mittaa. Nämä on otettu työkoneen sisällä, ei autosta. Eli eivät ole vertailukselpoisia autoon. Täryjyrä kun oli päällä tuossa vieressä, nousi 25Hz palkki silloin.

H3ikki

Jos tuota softaa ole kalibroitu niin luvut ei valitettavasti ole vertailukelpoisia muiden mittausten kanssa (minulla sama softa ja senhän voisi kalibroida jos referenssi mittari saatavilla). Esimerkkinä Minun S7 edge ja työkaverin iPuhelin ja yli 10 dB erotus samassa autossa vierekkäin (iPuhelin näytti 10 dB enemmän) ajokkina MY18 A3 ja siinä minun luuri valehteli 70 dB lukemia. Omassa superbissa pyöritään myös noin 70 dBn lukemissa 100 km/h vauhdissa ja siksi veikkaan (toivon) että b1mbolla on hieman turhan matalat lukemat.
Skoda Superb MY17 190 hp
OBDEleven koodauksia Kajaanissa, jos tarvitset apua laita YV

b1mpo

Pitäisi samalla laitteella ja kalibroinnilla mitata autoja. Itse olen kalibroinut tuon kotona yöllä sähkölaitteettomassa tilassa 20dB:iin muistaakseni.

Ps. Eipäs tuossa sovelluksessa taida olla itse muutettavissa tuo kalibrointi, vai kuinka se nyt oli. Nyt on niin meteliä, ettei pysty kalibrointia tekemään. Taisi olla niin että vertailuäänellä tai hiljaisessa tilassa tuo tehtiin. Koneellista ilmanvaihtoakaan siinä huoneessa.

Pietro

Kun kävin perjantaina automessuilla niin alkoi tuo uusi Polo GTI kiinnostaa. Koeajoin sen ja uuden Audi A1:n. Yksi ero jonka huomasin oli että Audi oli hiljaisempi (muutenkin kuin koneen pörinä joka on osin keinotekoista). Renkaat oli Polossa 45:t ja Audissa 55:t. Jos tuohon Poloon nyt sitten mahdollisesti päätyy niin tuli tätä ketjua luettaessa mieleen että jos pyytäisi myyjää (Espoo VW Center) teettämään myös ovien eristyksen. Autostudion mies messuilla sanoi että sillä saa yleensä 80 % melusta pois. Mitä mieltä olette ja onko kokemusta Polosta? Kun asun kaakkoissuomessa niin voisi olla vähän helpompaa hoitaa tuollainen oston yhteydessä.

Edit: sori tais mennä ehkä väärään ketjuun, mutta hyvä jos tietoa löytyy.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Pietro - 11.11.18 - klo:13:40..että jos pyytäisi myyjää (Espoo VW Center) teettämään myös ovien eristyksen. Autostudion mies messuilla sanoi että sillä saa yleensä 80 % melusta pois.

80 prosenttia = 1-2 desibeliä. Vaikuttaahan tuokin toki jo jotain, mutta tuollainen "80% melusta pois" saa sellaisen mielikuvan että auton sisusta muuttuisi tuon myötä kirjaston lukusaliksi..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pietro - 11.11.18 - klo:13:40
Kun kävin perjantaina automessuilla niin alkoi tuo uusi Polo GTI kiinnostaa. Koeajoin sen ja uuden Audi A1:n. Yksi ero jonka huomasin oli että Audi oli hiljaisempi (muutenkin kuin koneen pörinä joka on osin keinotekoista). Renkaat oli Polossa 45:t ja Audissa 55:t. Jos tuohon Poloon nyt sitten mahdollisesti päätyy niin tuli tätä ketjua luettaessa mieleen että jos pyytäisi myyjää (Espoo VW Center) teettämään myös ovien eristyksen. Autostudion mies messuilla sanoi että sillä saa yleensä 80 % melusta pois. Mitä mieltä olette ja onko kokemusta Polosta? Kun asun kaakkoissuomessa niin voisi olla vähän helpompaa hoitaa tuollainen oston yhteydessä.

Edit: sori tais mennä ehkä väärään ketjuun, mutta hyvä jos tietoa löytyy.
Itte olen tehnyt ainakin 5:een edelliseen ja nykyiseenkin autoon mm. ovien eristyksen. Motivaatio hommaan on ollut se, että stereot saa soimaan paremmin. Ajomelun vähentämiseen pelkällä ovien vaimentamisella on hyvin pieni vaikutus. Tuollainen "80 % melusta pois" kuulostaa kyllä tv-shop tason lupaukselta :)
Onkohan 'Autostudion mies' tarkoittanut ovissa olevia stereo elementtejä & niiden resonointia tms.. kuuluu enempi heidän alaansa.

Lisäksi 'oston yhteydessä' vaimennus ei onnistune.. autokaupat ei noita pääsääntöisesti tee.. ja jos teettävät jossain ennen luovutusta, niin joudut maksamaan mokomasta kohtuuttomasti.

Omatoimi vaimennus, varsinkin juuri ovet, on helppoa.. siitä ei kannata maksaa mirhamia kenellekkään ulkopuoliselle.. ja vaimentamisessa on pysyttävä mielessä se, että ihmeitä sillä ei ajomelun kannalta voi tehdä.. ne 'ihmeet' pitää tehdä jo auton suunnitteluvaiheessa. Tottakait auton täysvaimennuksella melutilanne paranee, mutta esim. rengasmelun vaimennus jälkikäteen on käytännössä tekemätön paikka.

webziz

Nostetaanpa vanhaa ja hyvää ketjua, jonka olen kahlannut kutakuinkin kaikkien muidenkin foorumin Skoda -äänieristyskeskustelujen pohjalta.

Eksyin ostamaan skodasarjani jatkoksi '17 1L TSI Combi (Style). Aikaisemmin alla oli '13 Superb Combi ja tätä ennen '11 Octavia Combi, putki on siis päällä ja luopumiselle ei näy syitä.

'11 Octaviassa melutaso oli melkoinen ja siirryttäessä Superbiin oli tuntuma hyvin erilainen. Superbista uudempaan Octaviaan siirtymä taas ei tuntunut juuri miltään, ollaan kutakuinkin samalla tasolla.

Itseäni kiehtoo kuitenkin ajatus että kohtalaisen pienellä vaivalla ja investoinnilla voisi mahdollisesi Octavian äänimaisemaa vielä parantaa. Itse en ole suoranainen hifikorva, mutta arvostaisin jos auton taustamelu vaimenisi, jolloin poppeja ei tarvitse soittaa niin lujaa ja autossa pystyy keskustelemaan paremmin.

Olen keskusteluista ymmärtänyt (korjatkaa jos olen väärässä) että ns. low hanging fruitsit äänieristyksen suhteen löytyvät nimenomaan Ocun takaa, takaboksista sekä takaistuinten alta.

Referenssitoteutuksia:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17915.0 <-lienee hyvä esimerkki siitä miltä boksin pitäisi näyttää "Jälkeen" kuvissa
https://cjnet.info/gd/octaviamk3-towbar/ <- opaste MK3 takapään verhoilujen purkamiseen

Ostoslista:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605880/Sinol-polttoneste-1l <- puhdistukseen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765137/MTX-Automotive-talttasarja-lasikuitu-4-osaa <- uskon että kohtalaisen tarpeellinen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472805/STP-Black-Gold-Bulksolution-vaimennusmatto-45m <- päävaimennusmateriaali. Yksi paketti riittänee?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472835/STP-Splen-04-aanieristematto-019m2-4x375x500mm <- pehmytvaimennusmateriaali, sinne minne mahtuu. Riittäisikö viisi arkkia tätä?
https://autonvaimennus.fi/vaimennusaineet/tyokalut-ja-tarvikkeet/ <- täällä vannottiin rollerin nimeen,  mutta ainakaan motonetistä en moista löytänyt. Onko tarpeellinen, vinkkejä mistä kannattaa hommata?

Ollaanko suunnitelmalla oikeilla raiteilla ja pääseekö esitellyillä matskuilla alkuun?

Takaluukun vaimennus kiinnostaa myös, mutta onko riski että edellämainittuja materiaaleja käyttäen luukusta tulee liian painava, jolloin avausmekanismi ei toimi enää ok?

Sivuhuomiona: kys. mallissa konepellin sisäpuolen äänieristysmatto oli jo valmiiksi asennettuna (hurraa)

Daatta

^Ihan oikeilla linjoilla, muutamia ehdotuksia:

Pintojen puhdistukseen rasvanpoistoaine automaalikaupasta tms. tai Motonetin rasvanpoistaja:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/607071/AT-Sitrus-Active-Rasvanpoistaja-500-ml

Parempi työkalusarja on tämä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765134/MTX-Automotive-Verhoilun-ja-listakiinnikkeiden-irrotustyokalusarja-5-osaa
Ehkä noille taltoillekin löytyy käyttöä...

Materiaalit on varmaan ok, mutta pehmytmatto pitäisi asentaa saumattomasti jotta siitä saadaan paras hyöty -> materiaalia menee ihan pirusti. Käytännössä olen laittanut pehmytmattoa ainoastaa ovipaneelien sisäpuolelle. Itse olen ostanut tarvikkeet erikoisliikkeestä (Hifitalo), sieltä saa neuvot kaupan päälle. Roller on hyvä olla.

Itsellä takaluukun vaimennus ei ole aiheuttanut ongelmia. Tosin samalla olen poistanut takalasin pyyhkimen ja sen mekanismin -> luukku ainoastaan kevenee.

Konepellin äänieristysmatto on ohut huopa, mutta kaipa se on tyhjää parempi. Edellisen Cupran konepellin eristin Silent Coatilla, tuloksena oli lähinnä pirun painava pelti. Nykyistä en meinannut eristää, tehtaan äänieriste saa riittää.

Erwinistä (tai ehkä netistäkin) saa ladattua Skodan työohjeet mm. sisustan purkuun. Kokemattomalle on helpompi, kun tietää missä klipsut ovat ja missä järjestyksessä muovit lähtevät irti. Skoda Erwin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy