Äänieristäminen, käytännön vinkkejä ja kokemuksia

Aloittaja d74394, 03.11.13 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

osviitan

Lainaus käyttäjältä: JS-Tuning - 08.08.18 - klo:12:34
1290, näyttää sivulla hinnaksi.

http://ravolar.ee/en/your_comfort/noise_insulation/?cat_id=38

Näkyy myös mitä vaimennetaan eli katosta lähtien alaspäin kaikki. Myös pyöräkotelot ulkopuolelta.

No sitten on kyllä hinta paikallaan, kun kerran on materiaalitkin tuossa paketissa! On kyllä erittäin huokea mielestäni, toki iso rahahan se on.
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JS-Tuning - 08.08.18 - klo:12:34
1290, näyttää sivulla hinnaksi.

http://ravolar.ee/en/your_comfort/noise_insulation/?cat_id=38

Näkyy myös mitä vaimennetaan eli katosta lähtien alaspäin kaikki. Myös pyöräkotelot ulkopuolelta.

Eli suurin peltipinta-ala jäi vaimentamatta?

1000-1500 euroon saa Suomessa auton vaimennettua lattiasta kattoon. Tämän vuoksi kiinnosti.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JS-Tuning

Eli minkä tarkoitat jääneen vaimentamatta?

vasara

^^Ainakin em. Viru projektikuvissa oli vaimennettu myös katto.

Mutta.. projektikuvisssa oli osa paikoista aika tilkkutäkkiä, eli pieniä paloja liimailtu, joka ei kieli korkeasta työn laadusta. Oikea tapa (minusta) on tehdä sapluunat kuhunkin paikkaan ja leikata vaimennusmateriaalista isot palat, joka peittää yhdellä palalla kokonaan kulloisenkin kohteen.. siinä menee hiukka enemmän aikaa, mutta palaset saa taatusti kunnolla kiinni ja tulos on siisti.

Mutta2.. Kun auton paneelit irroitellaan ja sinä on kuitenkin jonkun verran hommaa, niin kannattaisi käytää parhaita vaimennusmateriaaleja, mitä kaupasta löytyy, eli käytänössä etupäässä Dynamatin tuotteita.. oma kokemuksen mukaan ne liimautuu tiukemin, kuin vaikkapa nuo Virolaisten käytämät SilentCoatit.
Vaimenusmateriaalien hintaerot ei kuitenkaan ole niin suuria, että kanattaisi pennosia säästellä.

Mutta3.. Jokaisen oma asia mihin 1. oman aikansa ja 2. omat rahansa käyttää. Omatoimisessa vaimennuksessa ei pääse tuntipalkoille, mutta silloin tietää, että homma on kunnolla tehty ja tehty niillä matskuilla, jotka parhaita. Vaimennus on helppoa.. harjoitustyönä tekee vaikkapa ovet ja saa jutun juonesta kiinni.

JS-Tuning

On noita muutamia tullut tehtyä joten on tuttua.
Voi tehdä pienemmistäkin palasista kunhan vaan tekee. Se että nättiähän se ei ole. Näin myös saa ne pienet hukkapalatkin käytettyä.

Parempaa mattoa löytyy mutta pääasia että on edes laitettu jotain noita ns hifimattoja.

Itse tekemällä ei pääse kyllä tuntipalkoille ja kun itse tekee yksin niin viikon saa varata koko ajoneuvon tekoon. Ja kroppa muistuttaa kyllä kun olet mitä ihmeellisimmissä asennoissa pyörinyt.

-karppa-

Autosoundissa testailivat pari vuotta sitten noita mattoja. Onhan dynamat edelleen yksi parhaista matoista, mutta onko hinta/laatusuhteeltaan, niin se onkin tarina erikseen, koska tänä päivänä on tullut monen muun valmistajan mattoja, jotka ovat murto-osa dynamatin hinnasta. Toki dynamatin superlite on yksi parhaista matoista, jos halutaan keveyttä ja hyvää äänenvaimennusta.

Mikä mun pointti Ravolar:sta oli, että kun katsoo heidän työnjälkeen/kuvia, niin lätkivät mattoa hieman ilman ajatusta (Bulkki meiningillä). En väitä, etteikö rahalle saisi vastinetta, mutta argumentti ettei Suomesta saa samaan hintaan tehtyä vaimennusta, niin minä väitän että saa ja jopa paremmin. Se että samalla yhdistää Viron reissuun onkin sitten tarina erikseen, mutta joka tapauksessa octavian vaimentaminen on aina kannattavaa. Sen verran äänekäs se on ollut, joka korimallissa.

JS-Tuning

Itse varmaan eristytän tuolla tulevaisuuden autonikin.
Sen verran helppo reissu yhdistettynä lomaan.

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.08.18 - klo:16:07
Autosoundissa testailivat pari vuotta sitten noita mattoja. Onhan dynamat edelleen yksi parhaista matoista, mutta onko hinta/laatusuhteeltaan, niin se onkin tarina erikseen, koska tänä päivänä on tullut monen muun valmistajan mattoja, jotka ovat murto-osa dynamatin hinnasta. Toki dynamatin superlite on yksi parhaista matoista, jos halutaan keveyttä ja hyvää äänenvaimennusta.

Mikä mun pointti Ravolar:sta oli, että kun katsoo heidän työnjälkeen/kuvia, niin lätkivät mattoa hieman ilman ajatusta (Bulkki meiningillä). En väitä, etteikö rahalle saisi vastinetta, mutta argumentti ettei Suomesta saa samaan hintaan tehtyä vaimennusta, niin minä väitän että saa ja jopa paremmin. Se että samalla yhdistää Viron reissuun onkin sitten tarina erikseen, mutta joka tapauksessa octavian vaimentaminen on aina kannattavaa. Sen verran äänekäs se on ollut, joka korimallissa.
Dynamatissa käytettävyys on ollut omaan mieleen.. liimautuu erittäin hyvin. Myönnettävä, että kokemukset muista merkeistä on jo about 3 vuoden takaa.. liekkö parantuneet. Superlite versio hieman kevyempänä hyvä vaikkapa oviin. Näiden alumiinipintaisten butyylikumi mattojen lisäksi Dynamatin muut pehmeämmät matot (Dynaliner) on kanssa olleet hyviä.. parempia kuin vaikkapa splen. Tosin se ohut 4mm splen on ihan jees. Ei nyt ole tarkoitus mainostaa, kun minulle ei siitä maksettakkaan :)
Sellaista paksumpaa pehmeämpää aaltokuvioista mattoa Dynamatilta ei löydy. Sen kohdalla ole käyttänyt muita merkkejä. Ko. mattotyyppi on joissain rakosissa aika näppärää.

Virossa matkailu ei kiinnosta (se on nähty ja mielenkiintoisempia kohteita löytyy), joten siinäkään mielessä en Ravolar:iin autoani veisi  :D

jsahlman

Tuossa ylläolevassa Octavian tapauksessa äänieristemattoa meni reilu 20 neliötä kaikkinensa. Kuutta eri mattoa käytetty.
Mattojen hinta Suomessa noin 719,.
,,änieristetarvikkeiden hinnat Virossa noin 20-35% vähemmän ku Suomessa.

Itse olen STP:n tuotteita käyttänyt kun niitä FanaticAudioilta olen näppärästi saanut tilattua. Parempia ja halvempia on kuten kalliimpia ja huonompiakin.

Tuommoisen auton täydellisessä eristämisessä menee useita päiviä. Yksin jos tekee niin viikko kannattaa varata ja silloinkin saa tehdä 8h päivää kyllä, ainakin. Ja kaveriakin joutuu kyllä apuun pyytämään. Esim kattoverhoilun irroittamisessa on kaveri mukava olla.

Tekee sen itse tai maksaa muille niin palkitsevaahan se lopputulos ainakin on. Suhinat yms muut äänet löytyy sitten ihan muista paikoista mistä niitä ei aikaisemmin ole edes havainnut.

Se että onko sille tarvetta ja onko järkevää päättäköön jokainen itse. Pienikin äänieriste on hyvä kuin ei ollenkaan. Varsinkin jos sen muistaa kiinnittää kunnolla eikä jätä irti pinnasta rämisemään.

Nifa

Kukaan huomannut faceliftissä, että jos irroittaa oven ambient led-nauhan liittimistään ja laittaa takaisin liittimet kiinni, että ei enää automaattisesti ky. nauha syttyisikään? Pitääköhän tuo kuitata jostain valo- / korimoduulista pois (mikä kuulostaa vähän oudolta) vai onkohan kuitenkin toinen liittimistä huonosti kiinni.? Väärinpäin noiden ei kai pitäisi paikoilleen mennä..
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Itse kun tekee niin tulee sellainen kun tulee.  :P

Ovi
Pahvi

Oli yllätys kuinka vähän tilaa tuolla välissä lopulta on. 2mm Silent Coat alla-päällä niin väliin ei mahtunut enää profiloitu äänieristysmatto. Tuollainen 4mm kevytmatto meni näpsäkästi. Ovipahvien avaaminen oli taas yhtä tuskaa, vaikka miten nätisti yrittää ottaa niin puolet kiinnikkeistä on entisiä. Bahcon avauskalu on ihan ok, mutta pitää saada klipsin alle jotta siitä on mitään hyötyä. Työkalu on harjattua (?) terästä, naarmuttaa huolella vaikka yritti teipata kangasteipillä. Löysin työkaluliikkeestä (Harri Virtanen Oy) tukevan muovikiilan, jolla saa ovipahvia raotettua. Tavalliset avaustyökalut (sininen Motonetin sarja) on liian heppoisia, ovipahvi vääntyy lähinnä sivulle.

Pitäisi selvittää, miten nuo ovikiinnikkeet saa avattua eli vedettyä auki. Uusia saa ebaysta/merkkiliikkeestä suht edullisesti, mutta kierrätys olisi silti kiva.

Pakko laittaa kuva Beats Audion bassoelementistä (vastaa Skodan Cantonia?), kun se on niin söpö. En laittanut oven ulkopelteihin mitään, sinne oli jo tehtaalla laitettu kaistaleet mattoa enkä halunnut tuonne vesitilaan mitään kosteutta keräävää kaksikerrosrakennetta.

Erityismaininta tuosta muovisesta tarkistusluukusta. Jostain syystä Seat on muuttanut rakennetta, nyt se vuotaa vettä muovin ja pellin välistä! Ilmeisen yleinen vika, omassakin oli jo valumajälkiä. Nuo pitänee vielä tiivistää kunnon massalla, butyylikumia tuubista esim.

Vaimennus tuli taas tarpeeseen, äänentoisto parani rutkasti (bassopää) ja ovea sulkiessa kuuluu tumps entisen rämähdyksen sijasta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

FoamCleaner

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 09.08.18 - klo:14:06
Itse kun tekee niin tulee sellainen kun tulee.  :P

Ovi
Pahvi

Vaimennus tuli taas tarpeeseen, äänentoisto parani rutkasti (bassopää) ja ovea sulkiessa kuuluu tumps entisen rämähdyksen sijasta.
Sehän näyttää suurinpiirtein samanlaiselta kuin omakin ja itse tehty.  :)  Just sellainen tuli kuin tuli.

Oli kyllä huomattava vaikutus. Vaimensin myös ovien ulkopellin niin paljon kuin pystyi ja elementtien taakse taisin 3 kerrosta laitteen. Ovipahveissakin on tuota ohuttu mattoa jäykistämässä, ohuempaa pehmomattoa ja paksua pehmomattoa sitten päällä.
Nämä siis Octaviasta ja tein sellain rauhassa 1 päivänä yksi ovi, elementit ja kaapelit + ovipahvi.
Ostin varuiksi 20 muovikiinnikettä mutta yhtään ei hajonnut purkuoperaatiossa.

Daatta

^Sulla on paremmat setit ja ilmeisesti parempi tekniikkakin. Ensimmäisen Leoniin oviin jaksoin laittaa maton saumattomasti, oven kaapelikiinnikkeet sai ehjänä irti. Edellisestä Cuprasta kun yritin niitä irroittaa, kiinnike hajosi heti. Farkun takapää oli sentään helppo laittaa, tuohon pitäisi vielä liimata 4mm pehmytmatto päälle:

https://photos.app.goo.gl/hEZs8UnnmNm5LBBKA
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

V60

Lainaus käyttäjältä: JS-Tuning - 08.08.18 - klo:16:27
Itse varmaan eristytän tuolla tulevaisuuden autonikin.
Sen verran helppo reissu yhdistettynä lomaan.

Onhan tuossa se lomailupointti. Itse jätän kyllä mieluummin rahat kotimaan yrittäjille. Sen verran kansantalous kiinnostaa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Konnaa

Onko porukalla tiedossa Tampereen seudulta yritystä joka tekisi äänieristyksiä? Pl. Finkor-tyyppiset äänieristämiset.

Hinnat on sivuilla alkaen mutta onko jollain kokemusta esim. Ylivieskan kiiltopiste.fi tai pääkaupunkiseudun Stoprust? Kiiltopisteellä on alkaen 790e ultraeristys mutta taitaapi nousta kun sanoo Octavia Combi.
Skoda Octavia III Combi FL Style 1.0TSI DSG - Black Magic
EX: 2010 Toyota Avensis 2.0TDI - Harmaa
1999 Toyota Avensis 1.6i

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Konnaa - 09.09.18 - klo:11:55
Onko porukalla tiedossa Tampereen seudulta yritystä joka tekisi äänieristyksiä? Pl. Finkor-tyyppiset äänieristämiset.

Hinnat on sivuilla alkaen mutta onko jollain kokemusta esim. Ylivieskan kiiltopiste.fi tai pääkaupunkiseudun Stoprust? Kiiltopisteellä on alkaen 790e ultraeristys mutta taitaapi nousta kun sanoo Octavia Combi.

Otappa yhteyttä Kokkolassa Audiovisioniin. Tonnilla saa jo ihan kattavan vaimennuksen, mutta edullisempiakin vaihtoehtoja on.

https://fi-fi.facebook.com/audiovisionhifi/

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/seat-leon-aanieristys

Nifa

Vähän väliraporttia omista havainnoista nyt kun skeidan takapää on omasta mielestä riittävästi äänieristety. Havainnot täysin subjektiivisia ilman mittausta ja kohteena MY18 farkku ocu.
Olen tehnyt ajoneuvon äänieristämistä osissa ja eri kohteiden eristysten välillä n 2vk-1kk. Ajetut reitit ovat kohtalaisen samoja päivistä toiseen, alla hiljaisimmat merkkirenkaat (ohiajomelu) mitä tuossa 18" kokoluokassa löysin. Massaa lisäävänä eristeenä 1,8mm STP silver butyylimatto ja tarpeen vaatiessa myös 10mm STP:n polyuretaanivaimennusmatto.

Eristettynä (pilkulla erotetut ovat aina omaa työeräänsä): Takatilan pyöränkotelo ja takatilan pohja ja takapenkin alta, molemmat takaovet, molemmat takalokasuojat.
Omasta mielestä tuon takapään äänieristämisessä suurimmat selvästi kuultavat muutokset tapahtuivat takapenkin pohjan (valtava metallipinta-ala) ja vararengaskotelon eristämisellä. Ehkä myös samalla selvästi "Best value for money"-tyyppinen tilanne. Samalla nuo ovat myös selvästi helpommat kohteet tehdä itse jos yhtään jännittää autojen kanssa puuhailu tai heikkojen muovikiinnikkeiden hajoaminen. Toki nuo muut muutokset (takaovet ja takakaaret) myös osaltaan laskevat sisämelua, mutta ei niin konkreettisesti havaittavasti verrattuna jo noihin ensiksi tekemiini eristyksiin. Jo noilla ensimmäisillä eristyksillä äänenlähde siirtyi (kuskin penkillä istuen) selvästi etuakselille ja etuovien ympäristöön.

Takapenkillä istuen vaikutti, että apukuljettajan puoleinen pyöränkotelo oli kriittisempi. Tämä johtuu melko varmasti oikealla puolella verhoilussa olevista ilmanpaineen tasausreijistä, jotka päästävät ky. kaaren puolelta varmasti rapsakasti kuminaa myös takatilaan päin.

Konnaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.09.18 - klo:12:09
Otappa yhteyttä Kokkolassa Audiovisioniin. Tonnilla saa jo ihan kattavan vaimennuksen, mutta edullisempiakin vaihtoehtoja on.

https://fi-fi.facebook.com/audiovisionhifi/

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/seat-leon-aanieristys

Kiitoksia, tuo audiovision on varmasti hyvä valinta ja sopisi omalle kohdalle sijainnin puolesta hyvin. Pitää kysellä lähempänä luovutusta tuota hintaa ja aikoja.

Nifan ja monen muun kirjoituksista olen huomannut, että kontti ja takapenkkien alta saa yhden hyvän tuloksen. Kun halutaan kuskille taas parasta mahdollista äänieristystä niin sitten tehdään myös etupenkkien, ovien, katon, konepellin ja pyöräkoteloiden äänieristys + pumpulit korviin... Halvalla en taida päästä   :o
Skoda Octavia III Combi FL Style 1.0TSI DSG - Black Magic
EX: 2010 Toyota Avensis 2.0TDI - Harmaa
1999 Toyota Avensis 1.6i

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 10.09.18 - klo:12:02
Vähän väliraporttia omista havainnoista nyt kun skeidan takapää on omasta mielestä riittävästi äänieristety. Havainnot täysin subjektiivisia ilman mittausta ja kohteena MY18 farkku ocu.
Olen tehnyt ajoneuvon äänieristämistä osissa ja eri kohteiden eristysten välillä n 2vk-1kk. Ajetut reitit ovat kohtalaisen samoja päivistä toiseen, alla hiljaisimmat merkkirenkaat (ohiajomelu) mitä tuossa 18" kokoluokassa löysin. Massaa lisäävänä eristeenä 1,8mm STP silver butyylimatto ja tarpeen vaatiessa myös 10mm STP:n polyuretaanivaimennusmatto.

Eristettynä (pilkulla erotetut ovat aina omaa työeräänsä): Takatilan pyöränkotelo ja takatilan pohja ja takapenkin alta, molemmat takaovet, molemmat takalokasuojat.
Omasta mielestä tuon takapään äänieristämisessä suurimmat selvästi kuultavat muutokset tapahtuivat takapenkin pohjan (valtava metallipinta-ala) ja vararengaskotelon eristämisellä. Ehkä myös samalla selvästi "Best value for money"-tyyppinen tilanne. Samalla nuo ovat myös selvästi helpommat kohteet tehdä itse jos yhtään jännittää autojen kanssa puuhailu tai heikkojen muovikiinnikkeiden hajoaminen. Toki nuo muut muutokset (takaovet ja takakaaret) myös osaltaan laskevat sisämelua, mutta ei niin konkreettisesti havaittavasti verrattuna jo noihin ensiksi tekemiini eristyksiin. Jo noilla ensimmäisillä eristyksillä äänenlähde siirtyi (kuskin penkillä istuen) selvästi etuakselille ja etuovien ympäristöön.

Takapenkillä istuen vaikutti, että apukuljettajan puoleinen pyöränkotelo oli kriittisempi. Tämä johtuu melko varmasti oikealla puolella verhoilussa olevista ilmanpaineen tasausreijistä, jotka päästävät ky. kaaren puolelta varmasti rapsakasti kuminaa myös takatilaan päin.

Nää on sikäli kivoja projekteja, että nälkä kasvaa syödessä samalla kun auto hiljenee....   ;) ;D
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Konnaa - 10.09.18 - klo:21:01
Kiitoksia, tuo audiovision on varmasti hyvä valinta ja sopisi omalle kohdalle sijainnin puolesta hyvin. Pitää kysellä lähempänä luovutusta tuota hintaa ja aikoja.

Kannattaa sopia hyvissä ajoin, koska tuollainen projekti vaatii kumminkin muutaman päivän aikaa, jos auto puretaan, vaimennetaan ja kasataan.

Itse olen sitä mieltä, että vaimentaminen kannattaa aina. Eilen koeajoin X6M:n ja senkin olisi voinut vaimentaa. Samaa mieltä oli auton omistaja.

Nifa

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 10.09.18 - klo:21:15
Nää on sikäli kivoja projekteja, että nälkä kasvaa syödessä samalla kun auto hiljenee....   ;) ;D

Tarkoitus olisi vielä etuovet, etulokasuojat ja todennäköisesti vähän matkaa keulan jalkatilaa äänieristää. Kattoon ei olisi jotenkin hirveästi hinkua.
Eniten tässä ihmetyttää, että kun tuo on jo nyt hiljaisempi kuin aijemmin omistuksessa ollut Bemari, että miksi ihmeessä ei tajunnu lähtee sitä Bemaria aikoinaan äänieristämään.. Toisaalta siinä oli kaikkea muuta harrastettavaa ihan tarpeeksi, tässä joutuu vähän harrastamaan ehkä eri asioita :D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 11.09.18 - klo:15:22
Tarkoitus olisi vielä etuovet, etulokasuojat ja todennäköisesti vähän matkaa keulan jalkatilaa äänieristää. Kattoon ei olisi jotenkin hirveästi hinkua.
Eniten tässä ihmetyttää, että kun tuo on jo nyt hiljaisempi kuin aijemmin omistuksessa ollut Bemari, että miksi ihmeessä ei tajunnu lähtee sitä Bemaria aikoinaan äänieristämään.. Toisaalta siinä oli kaikkea muuta harrastettavaa ihan tarpeeksi, tässä joutuu vähän harrastamaan ehkä eri asioita :D

Katto on sitten yksi suurimmista pinta-aloista autoissa, joka nimenomaan kannattaa vaimentaa ja jäykistää...

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.18 - klo:16:56
Katto on sitten yksi suurimmista pinta-aloista autoissa, joka nimenomaan kannattaa vaimentaa ja jäykistää...
Katto on ehkä yksi suurimmista pinta-aloista, mutta sen eristämiseen riittää farkuissa takapenkin päällä olevan tyhjän palkkien välin eristäminen. Sillä saa katon kaikumattomaksi. Jos autosta tekee painekattilaa, on sitten eristäminen kokonaisvaltaisempi. Siellä on tehtaalta kohtuulliset eristepalat muissa väleissä.

Koputtelemalla löytyy hyvin ”ongelmapaikkoja”, ettei tarvi summittain lätkiä. Koriinhan näissä välittyy rengasvärinät aika hyvin, jolloin auton laajat pinta-alat muodostavat itse ääntä. Eli rengasvalinta on olennainen osa äänen(korivärinä) hallintaa melkein kaikissa nykyautoissa.

Taka-akselin päällys takaluukussa kannattaa eristää, kuten takapenkin alus. Ne on suurimmat melunlähteet takana. Varapyörän kotelo ei ole ihan niin paha, jos siellä säilyttää sen styroksilaatikon, mutta vaikeahan sitä ei ole samalla eristää. Takaluukussa takaposket ja lokasuojien sisäpellit kannattaa eristää myös butyylimatolla, mutta siihen menee aikaa jonkin verran. Mielestäni nuo kaksi ensimmäistä ja ovet ovat vaikuttavimmat.

Ovethan kannattaa eristää, koska musiikki soi paremmin, ovi menee mersumaisesti kiinni ja toisten autojen ohiajomelu pienenee yllättävän paljon.

Etulokasuojat jos eristää, häipyy kaikki renkaasta irtoavan tavaran aiheuttamat äänet lähes totaalisesti. Eli vesipotit, loskapatit ja kivet eivät juuri ääntä aiheuta. Rengasmelun se ei merkittävästi vaikuta, mutta vähän kuitenkin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.09.18 - klo:17:59
Katto on ehkä yksi suurimmista pinta-aloista, mutta sen eristämiseen riittää farkuissa takapenkin päällä olevan tyhjän palkkien välin eristäminen. Sillä saa katon kaikumattomaksi. Jos autosta tekee painekattilaa, on sitten eristäminen kokonaisvaltaisempi. Siellä on tehtaalta kohtuulliset eristepalat muissa väleissä.

Koputtelemalla löytyy hyvin ”ongelmapaikkoja”, ettei tarvi summittain lätkiä. Koriinhan näissä välittyy rengasvärinät aika hyvin, jolloin auton laajat pinta-alat muodostavat itse ääntä. Eli rengasvalinta on olennainen osa äänen(korivärinä) hallintaa melkein kaikissa nykyautoissa.

Taka-akselin päällys takaluukussa kannattaa eristää, kuten takapenkin alus. Ne on suurimmat melunlähteet takana. Varapyörän kotelo ei ole ihan niin paha, jos siellä säilyttää sen styroksilaatikon, mutta vaikeahan sitä ei ole samalla eristää. Takaluukussa takaposket ja lokasuojien sisäpellit kannattaa eristää myös butyylimatolla, mutta siihen menee aikaa jonkin verran. Mielestäni nuo kaksi ensimmäistä ja ovet ovat vaikuttavimmat.

Ovethan kannattaa eristää, koska musiikki soi paremmin, ovi menee mersumaisesti kiinni ja toisten autojen ohiajomelu pienenee yllättävän paljon.

Etulokasuojat jos eristää, häipyy kaikki renkaasta irtoavan tavaran aiheuttamat äänet lähes totaalisesti. Eli vesipotit, loskapatit ja kivet eivät juuri ääntä aiheuta. Rengasmelun se ei merkittävästi vaikuta, mutta vähän kuitenkin.

Oletko montakin autoa vaimentanut, montako näistä vaimennuksista olet mitannut ennen ja jälkeen? Onko nykyinen autosi vaimennettu?

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.18 - klo:20:16
Oletko montakin autoa vaimentanut, montako näistä vaimennuksista olet mitannut ennen ja jälkeen? Onko nykyinen autosi vaimennettu?
Mitäs moitittavaa on b1mpo:n kirjoituksessa? On erittäin asiallinen, johdonmukainen ja totuudenmukainen lähestyminen otsikonmukaiseen aiheeseen.

Mr. karpan kysymykset tältä osin voitaneen jättää omaan arvoonsa?  ::)
Golfkärry Mk 7.5

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.18 - klo:20:16
Minkälaisen vastauksen haluat, että miellyttää? Tuo aikaisempi kirjoitus on parin octavia 3:n perusteella todettu asia. Desibelejä tärkeämpi asia on subjektiivisuus, ymmärrät varmaan? Toisille octavia on hiljainen auto ja toisille äänekäs johtuen subjektiivisuudesta. Nykyinen auto on vaimennettu ja siksi kommenttini osuu tähän ketjuun. Desibelimittauksissa ongelma on kalibrointi, eivätkä häiritsevät taajuudet näy desibeleissä välttämättä ollenkaan, jos siis pelkkää lukemaa tuijotetaan.

Ps. Kahden-kolmen desibelin nurkilla voisi olla vaimennus

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 11.09.18 - klo:20:41
Mitäs moitittavaa on b1mpo:n kirjoituksessa? On erittäin asiallinen, johdonmukainen ja totuudenmukainen lähestyminen otsikonmukaiseen aiheeseen.

Juu niin voisi.  ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 11.09.18 - klo:20:41

Miksi B1mpo:n piti lainata minun teksti ja ruveta siihen pätemään? Tämän vuoksi minua ainakin kiinnostaa mitä kokemuksia kyseisellä henkilöllä on näistä vaimennuksista. Minulla molemmat autot ovat vaimennettu lattiasta kattoon samoin, kuin useat edellisistä. Samoin noita eroja on mittailtu, niin omista, kuin tuttujen autoista ja siihen on ihan syykin!

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.09.18 - klo:20:44
Minkälaisen vastauksen haluat, että miellyttää? Tuo aikaisempi kirjoitus on parin octavia 3:n perusteella todettu asia. Desibelejä tärkeämpi asia on subjektiivisuus, ymmärrät varmaan? Toisille octavia on hiljainen auto ja toisille äänekäs johtuen subjektiivisuudesta. Nykyinen auto on vaimennettu ja siksi kommenttini osuu tähän ketjuun. Desibelimittauksissa ongelma on kalibrointi, eivätkä häiritsevät taajuudet näy desibeleissä välttämättä ollenkaan, jos siis pelkkää lukemaa tuijotetaan.

Ps. Kahden-kolmen desibelin nurkilla voisi olla vaimennus

Et kykene edes vastaamaan esitettyyn kysymykseen ja sen jälkeen rupeat kertomaan subjektiivisuudesta. Octaviat eivät ole olleet hiljaisia mistään korimallista ja sen huomaa samantien 100km/h nopeudesta. Ja jos väität ettet vaimennuksella saa eroja desibelimittauksella, niin epäilen myös miten olet autosi vaimentanut. Kyllä eron näkee myös eri taajuuksilla.

https://autonvaimennus.fi/esimerkkeja/pakettiauto-citroen-jumpy/

Ja väitös, että kolmoskoppaisessa ocussa on tarpeeksi tehtaalta vaimennusmateriaali on täysi vitsi. Et ole varmaan edes katsonut sinne. Petunet:n kuvista voit tarkistaa mitä oikeasti löytyy, mutta toki jos ajatusmaailma on "painekattila", niin kannattaa unohtaa. Jos lähtee vaimentamaan tekee kerralla kunnollisen varsinkin, jos siitä maksaa ulkopuoliselle eikä itse jaksa tehdä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18180.msg613523#msg613523

Rauta7

Aikamoista pätemisentarvetta = ole oikeassa, minä olen oikeammassa.   ???

Jos pysytään otsikossa, niin käytännön vinkit ja kokemukset eivät liene sellaista extremeä, että autoon ahdetaan yli tuhannella eurolla toistasataa kiloa lisämassaa, josta sitten paukutellaan henkseleitä. Tämä on järjen köyhyyttä.

Auton omamassan kasvaminen 0N rakennemuutos, joka pitäisi hyväksyttää katsastajalla, joka sitten merkkaa ajoneuvotietoihin kantavuuden vastaavasti pienemmäksi - saatetaan menettää jopa matkustajan tai kahden laillinen mukanaolo. Näinhän kävi aikanaan laillisesti tuunatun Timo Rankosen autohifiauton kanssa.

Järkevä vaimennus ei ole kaiken mahdollisen peittämistä - jopa monella kerroksella. Oikeat aineet oikeaan paikkaan ( = resonointialttiille alueille ja oleelliselle pinta-alalle - ei kaikkea peittäen ) - se on järkevä ja käytännönläheinen lähestymistapa.
Golfkärry Mk 7.5

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.18 - klo:21:58
Et kykene edes vastaamaan esitettyyn kysymykseen ja sen jälkeen rupeat kertomaan subjektiivisuudesta. Octaviat eivät ole olleet hiljaisia mistään korimallista ja sen huomaa samantien 100km/h nopeudesta. Ja jos väität ettet vaimennuksella saa eroja desibelimittauksella, niin epäilen myös miten olet autosi vaimentanut. Kyllä eron näkee myös eri taajuuksilla.

https://autonvaimennus.fi/esimerkkeja/pakettiauto-citroen-jumpy/

Ja väitös, että kolmoskoppaisessa ocussa on tarpeeksi tehtaalta vaimennusmateriaali on täysi vitsi. Et ole varmaan edes katsonut sinne. Petunet:n kuvista voit tarkistaa mitä oikeasti löytyy, mutta toki jos ajatusmaailma on "painekattila", niin kannattaa unohtaa. Jos lähtee vaimentamaan tekee kerralla kunnollisen varsinkin, jos siitä maksaa ulkopuoliselle eikä itse jaksa tehdä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18180.msg613523#msg613523
Katsos kun täällä on aivan normaalejakin auton käyttäjiä. Jos yhtään luit ja ymmärsit mitä kirjoitin, voisi kommenttisi olla erilainen. Minä en ole pätemässä, vaan kertomassa omia havaintojani ketjussa esiintyvästä automallista.  ;) Katossa olevasta materiaalista oli kyse, että siihen auttaa sen yhden välin eristäminen. Katto ei resonoi sen jälkeen, joka selviää koputtelemalla. Autoa ei ollut tarkoitus eristää pommihuoneeksi, vaan puuttua kriittisimpiin kohtiin.

Desibelimittauksella tarkoitan sitä, että mittareissa on toleranssiheittoja, eivätkä eri mittaajan desibelit ole vertailukelpoisia keskenään saman merkkisilläkään laitteilla. Toisessa autossa voi korkeammat desibelit olla mieluisampia, kuin toisen auton häiritsevät taajuudet pienemmillä desibeleillä. Tällä hetkellä autossani ei korostu mittauksen mukaan vahvana mikään taajuus, joten vaimennus on onnistunut siltä osin. Rasittavin tajuus lienee 400Hz:n nurkilla. Spektrimittaus paljasti myös subjektiivisten kokemusten todenperäisyyden. Mutta kuten aiemmin mainitsin korivärinän, on se läsnä tuossa automallissa, vaikka siinä olisi 100kg vaimennusta, kuten eräät laittoivat asiakkaalleen purkaen koko sisustan lattiasta kattoon. Ei kuulemma ollut sadan kilon väärti. Tuo korivärinä on melko yleistä monissa autoissa johtuen alustaratkaisusta ja jäykästä korirakenteesta. Pyörän ripustuksille ja renkaille täytyisi tehdä jotain, sillä niiden kautta kabiiniin välittyy värinät.

Tuossa yksi spektri, jonka nopeutta en muista. S8+:lla mitattu. Satasen vauhdissa alle 70dB äänekkäällä asfaltilla mitattuna noilla contin melko äänekkäillä 225/45/17 y-nopeusluokan renkailla.

Tässä yksi kuva ovipahvin eristeistä. Jopa ovipahveissa on osassa kohdin butyylimattoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy