Octavia III kulutuslukemia

Aloittaja Guido, 28.10.13 - klo:22:40

« edellinen - seuraava »

Skoc

1.4 TSI DSG:

5.0 l/100km pääsee helposti maantiellä vaikka on talvi, nastarenkaat ja boxi katolla. Keskinopeus yli 80.
Näyttää siltä että 98-bensalla kulutus laskee 0,2-0,5 l/100km. Muilla samoja kokemuksia bensasta?
Octavia Elegance -15

Sokota09

Joo, kyllähän tuo 98-oktaaninen on ollut omassakin kärryssä parempi menovesi. Vaikuttaa hiukan kulutuksessa alaspäin ja ehkä vähän myös moottorin käyttäytymiseen... Tämän hetkisillä polttoaineen hinnoilla 98:a tankkaa oikeen mieluusti.

Atro

Lainaus käyttäjältä: samppa82 - 22.01.15 - klo:19:59
Kyllä bensamoottorit on ottanut viimevuosina isoja askelia eteenpäin ja diesel pikemminkin päinvastoin (alavääntö) mutta noita 5l kulutuksia en vain valitettavasti usko sitten millään.

Maantieajossa itse päässyt talvinopeuksilla parhaimmillaan 5,2 litran ajotietokoneen näyttämään. Sama reissu tiedossa kohta 30 mm matalammalla alustalla. Jännä nähdä mitä vaikuttaa, päästäänkö jo nelosella alkavaan lukuun ::)

Väittäsin kuitenkin ihan sillä perusteella mitä täällä on ihmiset raportoineet että sama auto 1,6 tdi:nä menisi litran pienemmällä. jos ajaisin 30 tkm tai enemmän vuodessa voisin kallistua disukkaan vaikka suorituskyky siinä kärsisikin.

Arttu

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 05.02.15 - klo:14:06
Joo, kyllähän tuo 98-oktaaninen on ollut omassakin kärryssä parempi menovesi. Vaikuttaa hiukan kulutuksessa alaspäin ja ehkä vähän myös moottorin käyttäytymiseen... Tämän hetkisillä polttoaineen hinnoilla 98:a tankkaa oikeen mieluusti.
Minä olen tankannut koko ajan E10 / 95-oktaanista.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

ophaa

Tällä hetkellä reilusti yli 30tkm/v ajosuoritteelle tuli tuo 1.4TSI tilattua, mielenkiinnolla odotan mihin kulutus asettuu. Työmatkalla nopeusrajoitus 80 km/h kesät talvet, joten ainakin sillä pätkällä kulutus tuskin nousee älyttömästi vrt. 1.9 tdi. Kaupunkipyöritys ja kesänopeudet toki asia erikseen, mutta katsotaan mitä spritmonitor sanoo kunhan vauhtiin pääsee.

eviltwin

Viikonloppureissu Leville, eli maantieajoa matkustajat ja kamppeet kyydissä (menomatka). Tankkauksen yhteydessä itse laskettuna 6,6l/100km

jaiksi

800 km reissu meni ajotietokoneen mukaan keskikulutuksella 5,0 l/100 km. Tankissa 95E10. Oli pitkään nelosella alkava lukema, mutta loppupään pienempi mutkainen tie nosti kulutusta.
Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG vm. -17
Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI man. vm. -15

Sokota09

Kuinkas paljon ajotietokone näytti kilometrejä seuraavalle tankille? Oma kottero meni edellisellä tankillisella 6,6l/100km. Suurin osa ajosta kehäteillä ja taajamissa.

eviltwin

Lainaus käyttäjältä: eviltwin - 02.03.15 - klo:21:42
Tankkauksen yhteydessä itse laskettuna 6,6l/100km

Jäi tietenkin mainitsematta oleellinen tieto, eli octavia rs combi 2.0 tsi man

japa

Kyllä minun uus bensa räsä on kunnon juoppo. Pitkäaikainen kulutus pyörii 8 litran tietämillä, vaikka kuinka pintakaasulla ajelee. Saatika jos antaa koneelle happea, niin tuskin kymppi riittää. Entinen 1,4 103 kw oli 2 litraa pihimpi tai jopa enempi. Räsässä vois olla kutosvaihde pikkasen pitempi koska vääntöä piisaa hyvin. 8) Eihän tämä mikään säästöpossu olekaan, mut on kyllä eu normikulutukset laskettu päin persettä  :o
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

jli

Lainaus käyttäjältä: japa - 03.03.15 - klo:11:23
Kyllä minun uus bensa räsä on kunnon juoppo. Pitkäaikainen kulutus pyörii 8 litran tietämillä, vaikka kuinka pintakaasulla ajelee. Saatika jos antaa koneelle happea, niin tuskin kymppi riittää. Entinen 1,4 103 kw oli 2 litraa pihimpi tai jopa enempi. Räsässä vois olla kutosvaihde pikkasen pitempi koska vääntöä piisaa hyvin. 8) Eihän tämä mikään säästöpossu olekaan, mut on kyllä eu normikulutukset laskettu päin persettä  :o
Et kai ole kaappikaahari tai aja paljon lyhyttä matkaa? Tai moottoritietä?
Omassa räsässä on kulutus pysytellyt talvellakin alle 7 litran. Johtunee siitä, että ajelen enimmäkseen kolmenumeroisia teitä, joilla olosuhteet pakottavat aika alhaisiin nopeuksiin. Voi olla, että kesällä alkaa menovesi maistua kun satasen teille pääsee ja kun rengas alkaa löytää pitoa pienemmilläkin teillä.
Octavia vRS tsi 2015 manuaali LB

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: eviltwin - 03.03.15 - klo:11:08

Totta, tuo on oleellinen tieto. Aika sopivilla lukemilla kieltämättä sen bensaräsän saa menemään maantiellä.
Octavia III RS TDI

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: jaiksi - 02.03.15 - klo:22:10
800 km reissu meni ajotietokoneen mukaan keskikulutuksella 5,0 l/100 km. Tankissa 95E10. Oli pitkään nelosella alkava lukema, mutta loppupään pienempi mutkainen tie nosti kulutusta.

Ootko seurannut, että onko ajotietokoneen lukemilla mitään yhteyttä todelliseen kulutukseen?
Ilmeisesti olet oikein yrittänyt ajaa taloudellisesti, mutta ei se muuta sitä tosiseikkaa että aika pienellä tuo 1.4 menee.
Tämä 135kw diesel mennee vain noin 0,5litraa pienemmällä vastaavassa ajossa, siis tuollaisella rauhallisella maantiellä.
Moottoritiellä @130kmh voi eroa olla 1 litra dieselin hyväksi.
Octavia III RS TDI

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: eviltwin - 03.03.15 - klo:11:08

Aika pienellä menee, varsinkin jos auto on täynnä kamaa. Minun Leon 1.2TSI (edellisen sukupolven) vie aikalailla samoja lukuja. Oliko ajo pääasiassa satasen vai kahdeksankympin aluetta?

japa

Lainaus käyttäjältä: jli - 03.03.15 - klo:11:53
Et kai ole kaappikaahari tai aja paljon lyhyttä matkaa? Tai moottoritietä?
Omassa räsässä on kulutus pysytellyt talvellakin alle 7 litran. Johtunee siitä, että ajelen enimmäkseen kolmenumeroisia teitä, joilla olosuhteet pakottavat aika alhaisiin nopeuksiin. Voi olla, että kesällä alkaa menovesi maistua kun satasen teille pääsee ja kun rengas alkaa löytää pitoa pienemmilläkin teillä.
kaappikaahari ? Mikä se on. No kuitenkin ajo normaali talviajoa ja vebastokin on. Sen käyttö ei pitäs näkyä keskikutuksessa ajotietokoneella
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

eviltwin

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 03.03.15 - klo:13:04
Aika pienellä menee, varsinkin jos auto on täynnä kamaa. Minun Leon 1.2TSI (edellisen sukupolven) vie aikalailla samoja lukuja. Oliko ajo pääasiassa satasen vai kahdeksankympin aluetta?

Pääasiassa 80km/h-aluetta, mistä tuo kuvan keskinopeus kertonee.

Normaalissa työmatka/kauppa-ajossa saa lukemaan heittää heti litran-pari lisää...

HAL9000

Ihme kulutuksiin porukka täällä pääsee. Mulla oli edelliselläni, 118kW VI Golfilla koko autona ajan keskikulutus auton mukaan 8.2l/100km. Nykyisellä 1.4 Skodalla on niin vähän ajettu ettei vielä voi mitään tarkempaa sanoa. Sen olen huomannut että se tulee n. 10% halvemmaksi tankata.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

splitxyz

Kulutus on yksilöllistä kun siihen vaikuttaa niin monet seikat, ajotapa, ajo-olosuhteet, km määrä per ajokerta, renkaiden paineet, kuormaus jne. Itse huomannut että min kulutukseen n 5.8-6.0 l/100 km pääsee jos pystyy ajamaan n 60-70 km/h maantieajoa tarvitsematta ohittaa tai jarruttaa /kiihdyttää paljon, siis aika harvoin. Jos ajelee poikkeaviin aikoihin kuten itse usein klo 02-03 aikaan arkiöisin, silloin voi aika hyvin noudattaa maltillista ajotapaa, jolloin kulutus pysyy alhaisena. Valmistajan antamiin arvoihin vaikea yltää. Sen kyllä olen huomannut että nyt 1 v ja 4 kk on keskikulutus laskenut jonkin verran. Skenaario kylmä moottori ja ruuhka-ajo syö paljon polttoainetta. Oli sijaisautona Golf VII 1.2 TSI moottorilla ja en päässyt lähellekään valmistajan arvoja vaikka ajelin "hissutellen" 60 - 70 km/h (ajotietokoneen mukaan siis). Kyseessä siis 2.0 TSI kone manuaalilla. 
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

bustedi

Ajotietokoneen mukaisia kulutuksia allekirjoituksen autolla.

Talvirenkailla:
0-6000km (ei tilastoa)

Kesärenkailla 225/40 18":
6000-11200km 5,9l
11200-16800km 5,5l
16800-22300km 5,6l
22300-25200km 6,1l

Talvirenkailla 205/50 17":
25200-30400km 6,1l
30400-35100km 6,5l

Yksittäinen pienin kulutus matkalla oli välillä Kuopio-Heinävesi 4,6l ajotieturin mukaan. Kesärenkailla.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

jaiksi

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 03.03.15 - klo:12:10
Ootko seurannut, että onko ajotietokoneen lukemilla mitään yhteyttä todelliseen kulutukseen?
Ilmeisesti olet oikein yrittänyt ajaa taloudellisesti, mutta ei se muuta sitä tosiseikkaa että aika pienellä tuo 1.4 menee.
Tämä 135kw diesel mennee vain noin 0,5litraa pienemmällä vastaavassa ajossa, siis tuollaisella rauhallisella maantiellä.
Moottoritiellä @130kmh voi eroa olla 1 litra dieselin hyväksi.
En ole vielä seurannut kulutusta muulla kuin ajotietokoneella. Autokin on vasta kuukauden vanha ja eka pitkä matka takana.
Keskinopeus oli melkein 80 km/h eli ihan kohtuullinen talvinopeusrajoituksilla. Ohituksia muistaakseni yksi.

Tässäpä kuva ajotietokoneesta. Jäljellä olevaa ajomatkaa ei kannata tuijottaa, koska lähdin vajaalla tankille liikkeelle ja tankkasin kesken matkan.

Skoc

13 km työmatka, matkasta 50% 80km/h rajoitus ja 50% 40 km/h ja muutamat liikennevalot, ajo liikennevirran mukana, nollakeli, nastarenkaat, esilämmitetty moottori, eco-mode päällä, 98-bensa. Keskikulutus 4.9-5.0 auton mittarin mukaan pihasta pihaan. Eikä mikään ennätyskokeilu vaan tuohon pääsee aina.
Octavia Elegance -15

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Skoc - 05.03.15 - klo:15:13
13 km työmatka, matkasta 50% 80km/h rajoitus ja 50% 40 km/h ja muutamat liikennevalot, ajo liikennevirran mukana, nollakeli, nastarenkaat, esilämmitetty moottori, eco-mode päällä, 98-bensa. Keskikulutus 4.9-5.0 auton mittarin mukaan pihasta pihaan. Eikä mikään ennätyskokeilu vaan tuohon pääsee aina.
Tieto voimalinjasta olisi ihan mukava näissä kulutuslukemia sisältävissä viesteissä. Kannattaa lisätä se tieto tuonne allekirjoitukseen, niin ei aina erikseen tarvitse sitä muistaa lisäillä.  :)
Konsernipelejä vuodesta 1993

Skoc

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 05.03.15 - klo:15:22
Tieto voimalinjasta olisi ihan mukava näissä kulutuslukemia sisältävissä viesteissä. Kannattaa lisätä se tieto tuonne allekirjoitukseen, niin ei aina erikseen tarvitse sitä muistaa lisäillä.  :)

Tosiaan, unohtui: 1.4 DSG
Octavia Elegance -15

Sokota09

Aikamoista, sinulla ei taida kovin montaa kiihdytystä tulla matkalla? Itselläni vastaava matka menee näillä keleillä minimissään 6,3 litraan. Pääsen tuollaisiin lukemiin, kun ajan 80 km/h tietä yhtäsoittoa 30 kilometriä. Tehtaan ilmoittamaan maantiekulutukseen ei ole mitään toivoa edes kesällä, vaikka kuinka ajaisi liikennevirran mukana.

Skoc

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 05.03.15 - klo:17:22
Aikamoista, sinulla ei taida kovin montaa kiihdytystä tulla matkalla?

Eco-mode vähentää kulutusta ihmeen paljon, jos vain malttaa nostaa jalan kaasulta ajoissa. Kiihdytys rajoitusnopeuteen kohtalaisen ripeästi ja sitten rullaillen. Start-Stop päälle vain jos edessä pidempi seisokki.
Octavia Elegance -15

jaiksi

Piti ihan käydä autokatoksessa kurkkaamassa oliko Skodassani tuota ajotavan valitsinta. Ei ollut. En tiedä sitten mikä ajotapa siinä normaalisti on. Mainittakoon vielä, että auton alla on Nokian R2 -kitkarenkaat. Niissähän pitäisi olla pieni vierintävastus, joka varmasti jonku desin voi vaikuttaa kulutukseen.

Guido

Lainaus käyttäjältä: jaiksi - 05.03.15 - klo:20:30
Piti ihan käydä autokatoksessa kurkkaamassa oliko Skodassani tuota ajotavan valitsinta. Ei ollut. En tiedä sitten mikä ajotapa siinä normaalisti on.

Normal

Skoc

Lainaus käyttäjältä: jaiksi - 05.03.15 - klo:20:30
Piti ihan käydä autokatoksessa kurkkaamassa oliko Skodassani tuota ajotavan valitsinta. Ei ollut. En tiedä sitten mikä ajotapa siinä normaalisti on. Mainittakoon vielä, että auton alla on Nokian R2 -kitkarenkaat. Niissähän pitäisi olla pieni vierintävastus, joka varmasti jonku desin voi vaikuttaa kulutukseen.

Manuaalissa tuo Eco-moden "vapaakytkin" hoidetaan manuaalisesti  :)
Eli kytkin pohjaan.
Octavia Elegance -15

-TS-

1.4 DSG-vaihteistolla;
ajettu 1613 km, keskikulutus tuolle matkalle 6,7 l/100 km.
Pienin kulutus saatu lomamatkalla, yli 700 km pelkkää maantietä ja 36 km tosi lyhyttä ajoa siten että moottori ei todellakaan ehdi lämmetä kunnolla-> 6,0 l/100 km. Tämäkin matka ajettu noin 99% vakionopeuden säätimen avustuksella (adaptiivinen) Ajotietokone ilmoitti lukemiksi 5,4 l/100 km
PK-seudun työmatka/kauppa-ajelussa  kulutus 7,3 - 7,9 l/100 km.
auto "Eco-modessa", ja Webasto on ollut lähes joka arkiaamu päällä noin 0,5h/päivä. Työmatkat ajan yleensä vakkari päällä, etenkin nyt kun auto jarruttelee ja kaasuttelee ihan itsekseen liikenteen tahdissa. Ajotietokoneen mukaan kulutus on ollut tankkausten välillä 6,1 l/100 km
Otanta on tosin aika pieni, kun olen tankannut auton vasta 4 kertaa, mukaan lukien alkutankkaus liikkeestä poistuttuani.

VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Arttu

Kokemusperäistä tietoa minulla ei ole, mutta kuvittelisin tuon mukautuvan vakionopeussäätimen hieman lisäävän kulutusta. Säädin pumppaa nopeutta edestakaisin. Omassa autossa on vielä perinteinen malli. Tuolla säätyvällä olen ajanut noin viikon verran, mutta ei tullut kulutusta silloin seurattua.

Perinteisellä mallilla pystyy pitämään tasaisempaa nopeutta, koska väli edelläajavaan voi hieman elää tilanteen mukaan. Vauhdin lisääntyessä pystyy itse ottamaan huomioon myös maaston, mitä automaatti ei tee.

Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy