Vaihdatko renkaat itse? gallup

Aloittaja Tuksuu, 03.04.10 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

Vaihdatko Renkaat itse?

Kyllä
365 (77.5%)
En
106 (22.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 450

Arska F

Itse vaihdellaan, pari omaa, pari -kolme "vierasta" ja peräkärri... ;D

Isäukko keksi jo viisi-kuusi vuotta takaperin, että miten vaihdetaan renkaat itse käsin koskematta, se toi auton ja renkaat pihaan heitti avaimilla ja totesi "siinä renkaat ja auto, vaihda". Nyt tulee pelkkä auto, kun renkaatkin on jo valmiiksi säilössä tuolla tallin seinällä. (eli äijä keksi sen, että miten renkaat vaihdetaan, ja alla olleet pestään itse käsin koskematta).
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

paapero

Transporter T6 '16

Ex. vagit: Golf III VR6 '93, Golf V TDI GT-sport '08, Octavia RS tfsi '06, Golf VI 2.0TDI Highline ´09 ,  A3 2.0TDI Quattro '09 , Passat B7 1.8TSI Highline '11, Octavia 2.0TDI 4x4 Dsg '15, Polo 1.2tsi '15 Comfort, Octavia Combi 1.4tsi Style '18

Quality

Tuli taas vaihteeksi kokeiltua, miltä se itse turaaminen tuntuu. No tuntuihan se, eikä pelkästään miellyttävältä. Selkään otti eivätkä polvetkaan oikein tykänneet. Kuparitahnaa en kyllä säästellyt, sillä voitelin paitsi pultit myös jo ruosteeseen vetäneet pyöränkeskiöiden kiinnityspinnat.

Otsalamppu oli se tärkein lisävaruste marraskuisella synkällä kotipihalla. Ja sillä heppoisella auton mukana tulleella tunkilla nostelin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Quality - 06.11.12 - klo:22:04
Ja sillä heppoisella auton mukana tulleella tunkilla nostelin.

Eikö Vollessa olekaan kaikki järeätä ;)

Kale

Eilisessä puoli seitsemän ohjelmassa oli yhtenä teemana renkaiden vaihto ja Tuomas Rajala vaihtoi itse Toyotaan kumit ja sanoi renkaiden vaihdoin ja säilytyksen maksavan 110 euroa puolelta vuodelta. Tarvii vissiin tehdä iso pihavarasto ja ruveta tekemään bisnestä. Käydä vaikka ihan ihmisten pihassa vaihtamassa ja kiikuttaa kumit omaan varastoon ;)

Janneh

Ajankohta on hyvä palautella tätä henkiin.

Vianorilla renkaiden vaihto + kausisäilytys + 2 kuppia automaattikahvia 85â,¬. Mielestäni ei ollut ollenkaan paha hinta.

Sande

Taloudessa 3 autoa ja renkaiden säilytystä varten autotalli ja varasto. Vaihtamista varten taas 18 vuotias aikamiespoika. Automaattikahvia saa töissä litkiä ihan riittävästi, mutta 255 eurolle keksin kyllä muuta käyttöä... 8)
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Bax

Tuli lauantaina vaihdettua renkaat itse, kun ei ollut vaihtoliikkeet auki. Näin muuten Bauhausissa sähkökäyttöisen pulttikoneen, jonka kiristysmomentti oli muistaakseni 100Nm. Saatan muistaa momentin väärinkin.
Kävi kyllä mielessä, että olisikohan tuosta mihinkään. Hinta tuntui kyllä aika sopivalta.

Oikeastaan ainakin minusta tuntuu, ettei renkaanvaidossa se pulttien pyörittely ole pahin, vaan se renkaiden nostelu, maassa polvistelu ja könyäminen ja tunkin paikan etsiminen, sekä homman yksitoikkoisuus.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

Pertsa

Itse taas eilen kahteen auton vaihdoin. Eihän se hommana ole mikään mutta se sen jälkeinen vanteiden pesu ja putsaus, johon menee vähintään tuplasti se aika mitä vaihtoon jos ja kun ne kunnolla puhtaaksi talven jäljiltä haluaa  :-\
Sen jälkeen tietenkin vielä se ajokauden aikana mahdollisten kolhujen ja naarmujen korjailu ja vanteiden vahaus niin ovat taas valmiina seuraavana vaihtoajankohtana.

P.Alikka

Eilen pojan kanssa isä-poika aikaa, eli ensin käytiin pesemässä auto, sitten renkaiden vaihto ja päiväunien jälkeen vielä talvirenkaiden pesu. Hyvin jaksoi 2,5 vuotias miehenalku olla hommassa mukana  ;D. Kahden renkaan jälkeen osasi jo muistuttaa jos isiltä meinasi unohtua teräsharjalla pulttien puhdistus....  ;)

Vielä vanteiden vahaus ja eikun kesäsäilöön. Mukavaa puuhaa ulkosalla ja tosiaan, säästäähän tuossa muutaman kympin.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

JLa

Aivan samoin, kuten Pertsa kirjoitti, toimitaan täällä. Aikaa menee, mutta onhan se vaivan arvoista.

dosetti

Niinhän nuo tuli taas vaihdettua. Samalla tarkistettua jarruletkut, puslat, jarrupalat ja levyt sun muut. Vielä pitäis maksaa toiselle siitä, että nuo jää tarkistamatta.. Ei kiitos. Ja momenttiin meni, helposti auki ja kiinni.

mremonen

Olen ostanut nämä toimet palveluna jo vuosia. Homma jäi päälle kun vuosia oli talon auto, jossa vaihdot kuuluivat hintaan. Sitten kun tuli taas oma auto, ei renkaille ollut säilytyspaikkaa. Eikä se hinta nyt päätä huimannut, olisiko ollut jotain 50-60 EUR/kausi. Nykyään toisen auton renkaat on tutun rengasfirmassa ja toisen auton VV-autolla Hertsikassa. En näe mitään syytä vaihdella noita itse, mutta kukin omien kiinnostustensa ja mahdollisuuksiensa mukaan.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 15.04.13 - klo:14:33
Niinhän nuo tuli taas vaihdettua. Samalla tarkistettua jarruletkut, puslat, jarrupalat ja levyt sun muut. Vielä pitäis maksaa toiselle siitä, että nuo jää tarkistamatta.. Ei kiitos. Ja momenttiin meni, helposti auki ja kiinni.

Näin myös meillä. Lisätään vielä, että renkaat tarkistetaan ja laitetaan (kierrätetään ohjeen mukaan joko ristiin, tai ees-taas) oikeille paikoilleen.
Mutta ei siinä mitään, ymmärrän jos tuon jättää toisille. Ei se nyt mitään herkuttelua ole. Kukin tyylillään.
"All 4 The Driver"

Karvis

Liikkeessä vaihdatan edelleen, vaihto maksaa 30â,¬/laaki, johtuu ihan mukavuuden halusta kun tuo renkaanvaihto on aina ollut melkoista tervanjuontia ::). Säilömisestä ja jälkihoidosta pesuineen+vahauksineen huolehdin itse, rengashotellin paskoineen päivineen merikontissa pihan perällä säilömisestä jäi sen verran huono maku että sitä palvelua en enään osta.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

765turbo

Kyllä omiin autohin vaihdan kotona, pihassa varasto ja varastossa kahden auton renkaat ja kompura ja seinässä vesiletku pesuhommiin.

wolf6

Normaalisti vaihdan itse,mutta tänäkeväänä Rengasliike vaihtoi kun oli paketti valmiina siellä.

Onhan sitä kuitenkin saanut vaihtaa naapurin autoihin renkaita. Viimeksi tänään.
A3 Premium

amarok

Ei nouse Amarok pihassa kotikonstein tarpeeksi ylös, jotta saisi renkaat vaihdettua.
30,00 â,¬ ei ole mielestäni paljon renkaiden vaihdosta ja vanhojen renkaiden pesusta.

skriko

Itse oon aina vaihtanut, nyt onneks enää kahteen autoon.

Henri S

Itse vaihdan renkaat, muutaman kerran vaihdattanu rengasliikkeessä.
Hohhoijaa!

Markku J

Vianorilla olen pitänyt rengashotellissa. Siellä tosin on pesu melko luokatonta. Mutta paketin hintakin on ollut edullinen. Tänä keväänä meni sopivasti molemmat autot vaihtoon, niin ei tarvinnut tehdä renkaanvaihtoja.

close

Itsehän nuo tulee vaihdettua ellei ole uusien renkaiden osto kyseessä. Tänä keväänä joutuu toiseen autoon ostamaan uudet renkaat joten siinähän ne samalla vaihtuu liikkeessä.

Koen helpommaksi ja nopeimmaksi vaihtaa ne itse kuin että alkaisin varailemaan aikoja ja järjestelemään päiväohjelmaa renkaanvaihdon mukaan.

Tallista löytyy 2 kpl pienia hallitunkkeja joten ei siinä kauaa mene.

T

Aina olen omista autoista itse vaihtanut. Liisareista vaihtuu ajanvarauksella liikkeessä. Puoleen tuntiin tuon vaihdon tekee kun on välineet pelipaikalla ja rivakat otteet. Pesuun meneekin sitten toista tuntia liuottimien kanssa.

Teräsharjalla pinnat puhtaiksi ennen asennusta. Rasvoja en ole käyttänyt kun ei ole koskaan niin jumiin jäänyt.
Jos on aikaa niin jarrusatulatkin saavat siinä samalla maalia pintaan.

X5 on ollut kyllä vaikein vaihdettava. 2tonnin tunkki toimii äärirajoillaan ja vaatii min. 5cm korokkeen alleen. Lisäksi jos auto ei ole nukkunut vähintään puoltatuntia, alkaa ilmajousitus korjaamaan tilannetta nostettaessa :o

Käytin puntarissa 10 tuumaista 19" vannetta, jonka päällä kulunut 285/45 Runflat Continental.  =34KG!
Tulee kuntosalitreeni samalla.
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

joukolainen

Ehdottomasti itse vaihdan ja tuli eilen hoidettua kahteen autoon vaihto. Pääsen vielä meidän jenkki kimppatallissa nelipistenosturilla nostamaan auton sopivalle korkeudelle, ei selkä väsy. Samalla hyvä kurkata ainakin vanhemman auton jarrut, pyöräntuenta ja iskarit talvenjäljiltä, voi hyvin mielin viedä katsastukseen. Uudemmassa hoitaa merkkihuolto tuon työn. Vanteiden kunnollinen pesu ja vahaus myös erittäin tärkeitä työvaiheita, on sitten mukava pistää syksyllä puhtaat renkaat alle.
Tuntui myös aika painavilta nuo audin renkaat ja vanteet 245/40/18, en kyllä punninnut, hyvää bodia eipä tarvinnut salille lähteä.
Audi A4 avant 3.0 tdi quattro tiptr. S line -10

Korvaton

Sen jälkeen kun pikku broidi meni rengasliikkeeseen hommiin niin eipä ole tarvinnu vaihtaa kun akan autoon renkaat ite.

Qwea

Vaihdan lähipiirille ja samalla parille vanhemmalle henkilölle naapurista. Tuleekohan siinä 6-7 autoa  ;D
Eipä siinä kauaa mene kunnon tunkilla ja pulttipyssyllä. Vaihdan kuin omaani, niin on mukavampi seuraavalla kerralla vaihtaa ne. Ja kuski saa renkaat irti tien päällä toisin kuin ns. ammattilaisten jäljiltä. Renkaat saavat pestä itse jos haluavat. Mukavaa lisätienestiä, eikä kaikki vaihdot sentään yhtenä päivänä tule.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Qwea - 16.04.13 - klo:14:31
Ja kuski saa renkaat irti tien päällä toisin kuin ns. ammattilaisten jäljiltä.

Onneksi on myös rengasliikkeitä joissa on töissä ammattilaisia niin ei tule ongelmia. Mutta eipä tuota ole edes minkäälaisia renkaanvaihtovälineitä autossa saatika vararengasta, joten rengas jää jokatapauksessa vaihtamatta tienpäällä :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Qwea

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 16.04.13 - klo:14:57
Onneksi on myös rengasliikkeitä joissa on töissä ammattilaisia niin ei tule ongelmia. Mutta eipä tuota ole edes minkäälaisia renkaanvaihtovälineitä autossa saatika vararengasta, joten rengas jää jokatapauksessa vaihtamatta tienpäällä :P

No joo, olihan tuo vähän kärjistetysti kirjoitettu. Toisaalta ymmärrän sen, että kun pihalla on jonossa 50 autoa, niin tekee mieli vähän jouduttaa hommaa. Varsinkin jos omistaja ei kyttää selän takana toimintaa. Isolla todennäköisyydellä rengas irroitetaan uudelleen vasta seuraavassa renkaanvaihdossa niin asialla ei ole väliä.

pantero

Jep, itse vaihdetaan. Näin on poikkeuksetta lähes aina tehtykin. Samalla kun vaihtaa renkaat voi tutkiskella jarrulevyjen ja -palojen kuntoa, ym. Merkitty jo kalenteriin huomiseksi, jos sää sallii ja pihalta löytyy riittävän kuiva alue.

Kesärenkailla sitten onkin mielenkiintoista verrata rengasmelua ja kulutusta. Nykyajan nastarenkaat kun ovat keväällä hiljaisemmat kuin talvella. Ainakin näissä Michelineissä lämpötilan noustessa nasta tuntuu painuvan syvemmälle renkaan sisään, eikä se ropise enää asfalttia vasten. Jo Yetissä tuntemus oli se, että vaihto kesärenkaisiin ei juurikaan hiljentänyt rengasääniä. Saa nähdä, miten käy Mazdassa.

Kulutus on pudonnut mukavasti ilmojen lämmetessä. Tänään kaupunkipyörityksen jälkeen ajocompuutteri tarjosi jo 6,0 lukemaa, joka on Yetin tasoa. Kesärenkailla odotuksena onkin jo vitosella alkavat lukemat.

Dark_Snake

Itse vaihdan, mukavaa hommaa ja vähän vaihtelua päivän rutiineihin... Yleensä ostankin renkaat "edullisesti jäännöseristä", niin ei tarvi silloinkaan rengasliikkeen tehdä muuta kun laittaa kumi vanteelle. Talvirenkaat keväällä ja kesärenkaat syksyllä. Sitten ne ovat vanteella jo odottamassa kun tarvitaan...  :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy