Mitä vaadit taksilta? Kokemuksia, kannanottoja.

Aloittaja Quality, 31.03.10 - klo:16:27

« edellinen - seuraava »

automaattori

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 27.09.13 - klo:16:21
No jos se ei ole mummon syy niin kenen syy se sitten on ? Mummosta se siihen tuli....olipa tahallaan tai ei.

Entäs vaikka tämä ?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288339457709.html

Oilko hyvä asiakas, häh ?

Ja tässä ei nyt ole kyse siitä että tuleeko helppoa rahaa vaiko ei. Mutta se että kaikki asiakkaat ovat hyviä, v*tut ovat.....ei tuollaista kukkahattutätien höpinää, kiitos.

Tässäkö on sitten asiakas ollut väärässä? http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288337276119.html

Näitä yksittäistapauksia kyllä löytyy, jos mummoa puolustaa niin se on sinun mielestä kukkahattumaista käytöstä. Haista ite, vaikka se k*si penkeilläsi!!!
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

savolaiskollega

Ei pidä aloittaa höpinää kaikista asiakkaista hyvinä, koska se ei vaan ole niin. Ei taksissa, ei yhtikäs missään. Jos on kerran poikkeuksia, niin silloin moisia horinoita ei pidä edes esittää. Suurin osa asiakkaista on mukavia ja asiallisia, pienempi osa sitten taas ei. En todellakaan pelkää sanoa sitä ääneen. Lisää voit lukea vaikka aasiakas.fi-saitilta.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 27.09.13 - klo:16:46
Ei pidä aloittaa höpinää kaikista asiakkaista hyvinä, koska se ei vaan ole niin. Ei taksissa, ei yhtikäs missään. Jos on kerran poikkeuksia, niin silloin moisia horinoita ei pidä edes esittää. Suurin osa asiakkaista on mukavia ja asiallisia, pienempi osa sitten taas ei. En todellakaan pelkää sanoa sitä ääneen. Lisää voit lukea vaikka aasiakas.fi-saitilta.

Minä olen pettynyt taksien nykytilaan. Jos kolmekymmentä vuotta olen maksanut mielestäni varsin kalliita taksimaksuja, niin minulla on myös oikeus arvostella puutteita. Käyn lukemassa mainitsemasi  aasi-saitin. Kerron nyt tässä, vaikka päätin etten asiasta puhu, niin harkitsen parhaillaan oikeusjuttua erästä taksiyrittäjää kohtaan. Tulen myöhemmin kertomaan tänne koko tarinan, mikä ei mairittele sinun näkökantoja. Tiedän toki että suurin osa omistakin taksimatkoista on ollut positiivisia, mutta kuten kaikkiin ammattiryhmiin, niin myös teihin kuluu niitä k***päitä. Toivottavasti et oikeasti kuulu siihen joukkoon.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Quality

Ymmärrän kyllä molempia näkökantoja.

Ensinnäkin, taksiyrittäjä ja -kuljettaja tietää erittäin hyvin hommaan ryhtyessään, millaista on kuskata juoppoja, sairaita, vanhuksia jne., sietää heitä, heidän juttujaan ja eritteitään, pahimmassa tapauksessa jopa uhkailuitaan. Mutta se ei tee asiakkaista "hyviä" tai oikeassa olevia. Sitä vaan on pakko sietää, jos haluaa, että raha virtaa. Oma oletukseni on, että "hankalat" ja "hyvät" asiakkaat jakautuvat ~ 50 / 50, mutta tuo voi olla hivenen pessimistinen arvio.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 27.09.13 - klo:16:21
No jos se ei ole mummon syy niin kenen syy se sitten on ? Mummosta se siihen tuli....olipa tahallaan tai ei.

Entäs vaikka tämä ?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288339457709.html

Oilko hyvä asiakas, häh ?

Ja tässä ei nyt ole kyse siitä että tuleeko helppoa rahaa vaiko ei. Mutta se että kaikki asiakkaat ovat hyviä, v*tut ovat.....ei tuollaista kukkahattutätien höpinää, kiitos.

Uskomaton asenne. Vertaat ihan tosissaan vanhuksen inkontinenssiongelmaa ja henkirikosta keskenään?  ;D

makkis

LainaaMakkis vaikuttaa oikein unelma-asiakkaalta

Kiitos.

Mutta pitää kehua myös tilauskeskuksia. Olin taannoin tuttavan mökillä ja tuli väsy. Heräsin siinä sitten aamuyöllä ja soittamaan taksia jotta pääsis kotio. Enpä tiennyt ketä tuttuja olisi ajovuorossa joten soitin ihan keskukseen. Pyysin taksia kaverin mökille johon tyttö sanoi että mikäpä on tuttavasi mökin osoite... no mistä minä moisen pikkujutun tietäisin enkä hennonnut herättää isäntäväkeä, sanoin että no tämä Koposen mökki (nimi muutettu) ja jossain Joensuun ja Varkauden välillä... tyttö sanoi että ahaa, no sen osoite on Katutie 12345 ja laitan kaverisi Simon (nimi muutettu) hakemaan koska Simo on siellä käynyt ja onpahan pidemmälläe siirtymälle mukavaa juttuseuraa :) Huono puoli casessa oli että Simolla on Tojota mutta toisaalta Simo lainasi matkan ajaksi aurinkolasejaan joten hyvin selvisin ilman migreenikohtausta.

Olen joskus saanut huonoakin palvelua. Aikoinaan olin yksi lauantai ottamassa pienet päivähönöt baarissa ja lähdin iltapäivästä kotia koisimaan. Taksikoppi oli ihan baarin nurkan takana joten en soittanut vaan kävelin kopille. Edessä oli William Wehviläisen Ceemeli. Koputin lukitun kopin oveen, ei vastausta. Koputin kovempaa jolloin William tuli avaamaan oven.  Ootko kyytiä vailla, kysyi mies. Jep jep, johon William tuumasi että on jotkut mäkihypyn mm-kisan toinen kierros menossa että menepä takaisin baariin kolmeksi vartiksi juomaan kepua niin haen siut siitä. No hakihan se, mutta päivähönö meinasi karata turhan suureksi.

Itsehän siis asun Leppävirralla ja Varakudesta tänne päästääkseen pitää ajaa maantietä. Lähdinpä kerran yökerhosta Warkaudesta taksilla kaverini luo Warkauteen erääseen lähiöön. Taas sattui William Wehviläinen ja Ceemeli. Ajettiin kaverin luo mutta sammua pasahtanut tuo oli eikä ovikelloon herännyt, joten sanoin Williamille että nyt jäi jatkot väliin ja ajetaan kotiin. William toki tiesi missä asuin ja lähti ajamaan, mutta ihmettelin kun pysäytti makkisrampille ja soitti toisen auton. Ei kuulemma lähde omaansa paskaamaan ja ruostuttamaan suolatuille teille.

Sama sattui toisenkin kerran, mulla oli firmalla vieraita keiden piti päästä lentokentälle. Soittivat itse taksin ja arvasin kun pihaan kaartoi William, että nyt meni tilaus uusiksi. Kuultuaan kohteen William hommasi toisen auton, tuolla Ceemelillä ei suolatielle menty.

Sitten oli yksi aivan legenda taksikuksi Tanu. Tanulla oli Datasun Praimera. Tanu painoi 200+ kiloa ja sanoi aina vaan öh öh. Hemmetin mukava ja lupsakka sawolaismies mutta joka ei Tanua tuntenut, saattoi pitää huonona asiakaspalvelijana. Tuolla ruholla kun on ajovuoron alussa Praimeraan menty, ei sieltä kannata nousta ennen kuin ajovuoron päätteeksi ja toki silloin tällöin grillille syömään kolme lenkkisämpylää ja neljä lihapiirakkaa kolmella nakilla, pivillä ja munalla. Tanu oli aivan hemmetin mukava kossi, kun menit autoon, kuului Öh Öh ja kun tultiin perille, kuului Öh Öh. Ei tarvinnut jorista joutavia säistä tai autoista.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 27.09.13 - klo:17:00
Minä olen pettynyt taksien nykytilaan. Jos kolmekymmentä vuotta olen maksanut mielestäni varsin kalliita taksimaksuja, niin minulla on myös oikeus arvostella puutteita. Käyn lukemassa mainitsemasi  aasi-saitin. Kerron nyt tässä, vaikka päätin etten asiasta puhu, niin harkitsen parhaillaan oikeusjuttua erästä taksiyrittäjää kohtaan. Tulen myöhemmin kertomaan tänne koko tarinan, mikä ei mairittele sinun näkökantoja. Tiedän toki että suurin osa omistakin taksimatkoista on ollut positiivisia, mutta kuten kaikkiin ammattiryhmiin, niin myös teihin kuluu niitä k***päitä. Toivottavasti et oikeasti kuulu siihen joukkoon.

Olenko jossain sanonut että minä olen aina oikeassa, tai että kaikki taksit ovat kivoja ja hyviä ? Siihen joukkoon sopii kusipäitä aivan samalla tavalla kuin mihin tahansa muuhunkin ammattiryhmään. Tai asiakasryhmään.....mielestäni ei vaan ole mitään syytä etteikö asioita voi sanoa ääneen, eikä vain toistella niitä maailmaa syleileviä höpinöitä mitä on valmiiksi opetettu. Jos se tekee minusta mulkun, otan mielihyvin sen tittelin vastaan.  8)

kuvaustakin

Itse asiassa huomasin täällä napapiirillä nyt sattumalta ensimmäistä kertaa katumaasturitaksin. Näkyi olevan Utsjoelta saakka.
Ai piru kun olisi täälläkin takseilla moisia pelejä.

makkis

Kyllä täällä näkuu cittareita taksina, ainakin mieleen tulee XC60, CRW ja Mitsupismi AX vai mikä se karmeasti rakuttava kottero nyt onkaan.

Yksi tuttu oli aika vannoutunut Transportteri mies. Kahden Transportterin jälkeen vaihtoi Vitoon, oli tulleet DSG ongelmien takia liian kalliiksi nuo portterit.

savolaiskollega

Katumaasturi on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta mummot, joilla ei jalka yhtään nouse, pelkää, ja toisaalta matalaan sedaniin pääsee hyvin kyytiin mutta huonosti sieltä pois. Cittareissa usein pienempi tavaratila kuten tuli jo esille, muuten tilat hyvin riittää. Harkitsin itsekin muttei vielä ainakaan sitä ratkaisua tehty.

Marko

Itse käyttänyt taksia viimeksi 30 vuotta sitten,kun ala-asteelle kuljettiin taksilla.
Silloin autona oli yleensä 123 sarjan MB.Se tuntui silloin kyllä ihan taivaalliselta,kun sai uusien mersujen kyydissä matkustaa :D
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Henkku

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 27.09.13 - klo:13:59
On tasan yhtä surkea sanonta kuin sekin, että asiakas on aina oikeassa. Ei ole, todellakaan.

Ja jos esim. ajat mummon pari kilsaa kotiinsa, ja huomaat että kas perkele, penkissä on märkä läntti ja mummo jo tiessään, niin sekinkö on hyvä asiakas kun lähdet sen kympin kyydin jälkeen siivoamaan autoa ja pakolliselle tauolle....

Jotain rajaa sentään näihin sanontoihin.... >:(

Härregyyd nyt täällä! Otas nyt se keilapallo pois sieltä syvältä minne sen hotkaisit. En tiennyt että tämä on näin vakavaa.
Kaikkea ei tarvitse ottaa ihan pilkuntarkasti. Kyse olikin enemmän asenteesta, kohtauskulmasta alaan, mutta hölmöyksissäni en tajunnut sitä tuoda esille.

Totuus on että 99% asiakkaista on hyviä. Jos ei pidä esimerkiksi humalaisista asiakkaista, tai ei jaksa kuunnella kommentteja autosta ja sen mittarivaloista, on ehkä kuljettajan pohdittava onko tämä ala sittenkään mun juttu. Ne on nimittäin peruskauraa ja jutut menee aikalailla toisesta korvasta ulos nopeasti. Hyviä kyytejä nekin ovat kunhan maksavat  ;D. Toki alalla on niitä upporasvassa paistettuja kuskeja joilla on aina huonoja asiakkaita ja kaikki muutenkin vituttaa joka päivä. Positiivista ei helpolla keksitä, mutta silti vaan ajetaan, vuodesta toiseen. Näitähän jannuja ja mimmejä on joka työpaikalla.

Oksentelevat kyytiläisetkin ovat pitkälti yleistys. Tässäkin on kyllä pelisilmästä kyse, että osaa lukea asiakasta ja hänen kehonkieltään, ennen matkaa ja matkan aikana. Esimerkkinä tuttu joka on ajanut taksia vuodesta 1984 ja vaikka on jo toisella allalla, hän haluaa lähteä harrastamaan säännöllisesti taksissa -ja nimenomaan yövuoroja. Ikinä kun ei kuulemma tiedä millaisia ihmisiä saa taas tavata. Korostan sanaa saa. Herralla on tullut uran aikana autoon neljät georget ja kaksi kertaa on joutunut painimaan. Hän onkin sanonut että jos kyyti lähtee menemään pieleen se alkaa jo ensimmäisen minuutin aikana. Yksi perusjuttu on että ei ikinä yritetä mennä asiakkaan yläpuolelle, oli jutut mitka tahansa. Ei provosoiduta. Kyyti on pian ohi, rahat kassassa ja seuraavaa keikkaa odottamaan. Eli huonoja kyytejä nuo eivät ole - joskaan ei niitä parhaitakaan - vaikka joskus samat jutut ehkä alkavat puuduttamaan. Mutta niinhän se on melkein alalla kuin alalla.

Tuskin kukaan on iloissaan taksiin lirauttavista mummosta mutta enpä ole ennen tätä vastaavaan törmännyt. Meilläkin on firmassa alla aika monta autoa kupu katolla ja kyytejä on veivattu kohta 60 vuotta. Varmaan niitäkin on sattunut joskus mutta ei siis ilmeisesti ole mikään varsinainen vaiva tässä maailmassa.
Mutta joo, saa siitä sitten sen ilon että voi sanoa ettei kaikki kyydit ole hyviä. Jos sitä nyt halutaan kaivaa esille.

Saatiinko nyt rauha maahan?

Henkku

Lainaus käyttäjältä: makkis - 27.09.13 - klo:17:29
Kiitos.

Mutta pitää kehua myös tilauskeskuksia. Olin taannoin tuttavan mökillä ja tuli väsy. Heräsin siinä sitten aamuyöllä ja soittamaan taksia jotta pääsis kotio. Enpä tiennyt ketä tuttuja olisi ajovuorossa joten soitin ihan keskukseen. Pyysin taksia kaverin mökille johon tyttö sanoi että mikäpä on tuttavasi mökin osoite... no mistä minä moisen pikkujutun tietäisin enkä hennonnut herättää isäntäväkeä, sanoin että no tämä Koposen mökki (nimi muutettu) ja jossain Joensuun ja Varkauden välillä... tyttö sanoi että ahaa, no sen osoite on Katutie 12345 ja laitan kaverisi Simon (nimi muutettu) hakemaan koska Simo on siellä käynyt ja onpahan pidemmälläe siirtymälle mukavaa juttuseuraa :) Huono puoli casessa oli että Simolla on Tojota mutta toisaalta Simo lainasi matkan ajaksi aurinkolasejaan joten hyvin selvisin ilman migreenikohtausta.

Olen joskus saanut huonoakin palvelua. Aikoinaan olin yksi lauantai ottamassa pienet päivähönöt baarissa ja lähdin iltapäivästä kotia koisimaan. Taksikoppi oli ihan baarin nurkan takana joten en soittanut vaan kävelin kopille. Edessä oli William Wehviläisen Ceemeli. Koputin lukitun kopin oveen, ei vastausta. Koputin kovempaa jolloin William tuli avaamaan oven.  Ootko kyytiä vailla, kysyi mies. Jep jep, johon William tuumasi että on jotkut mäkihypyn mm-kisan toinen kierros menossa että menepä takaisin baariin kolmeksi vartiksi juomaan kepua niin haen siut siitä. No hakihan se, mutta päivähönö meinasi karata turhan suureksi.

Itsehän siis asun Leppävirralla ja Varakudesta tänne päästääkseen pitää ajaa maantietä. Lähdinpä kerran yökerhosta Warkaudesta taksilla kaverini luo Warkauteen erääseen lähiöön. Taas sattui William Wehviläinen ja Ceemeli. Ajettiin kaverin luo mutta sammua pasahtanut tuo oli eikä ovikelloon herännyt, joten sanoin Williamille että nyt jäi jatkot väliin ja ajetaan kotiin. William toki tiesi missä asuin ja lähti ajamaan, mutta ihmettelin kun pysäytti makkisrampille ja soitti toisen auton. Ei kuulemma lähde omaansa paskaamaan ja ruostuttamaan suolatuille teille.

Sama sattui toisenkin kerran, mulla oli firmalla vieraita keiden piti päästä lentokentälle. Soittivat itse taksin ja arvasin kun pihaan kaartoi William, että nyt meni tilaus uusiksi. Kuultuaan kohteen William hommasi toisen auton, tuolla Ceemelillä ei suolatielle menty.

Sitten oli yksi aivan legenda taksikuksi Tanu. Tanulla oli Datasun Praimera. Tanu painoi 200+ kiloa ja sanoi aina vaan öh öh. Hemmetin mukava ja lupsakka sawolaismies mutta joka ei Tanua tuntenut, saattoi pitää huonona asiakaspalvelijana. Tuolla ruholla kun on ajovuoron alussa Praimeraan menty, ei sieltä kannata nousta ennen kuin ajovuoron päätteeksi ja toki silloin tällöin grillille syömään kolme lenkkisämpylää ja neljä lihapiirakkaa kolmella nakilla, pivillä ja munalla. Tanu oli aivan hemmetin mukava kossi, kun menit autoon, kuului Öh Öh ja kun tultiin perille, kuului Öh Öh. Ei tarvinnut jorista joutavia säistä tai autoista.

Minä jouduin nyt korjaamaan käsitystäni sinusta. Lisää muistoja takapenkiltä jakoon  ;D

JakeS

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 26.09.13 - klo:19:09
Pääasia että kuski on rehellinen. Kohtalaisen paljon taksia käyttävänä liian usein törmää siihen että kuski kiertää mahdollisimman pitkää reittiä, varsinkin silloin kun lähtö on päärautatieasemalta. Kuski olettaa että kyyditettävä ei tunne Helsinkiä.

Asiakkaana nautin siitä että saa kokea uusien premium-mallien kyytiä. Valitettavasti sekin yleensä päätyy pettymykseen. Suomessa ei ole tajuttu sitä minkä britit ovat tajunneet jo ajat sitten. Taksin pitää olla tilava matkustajalle ja helposti autoon tulla ja poistua. Suomen Audi A6:set ym... ei täytä taksille vaadittavaa normia. Ne on takapenkeiltä liian pehmeitä sohvia, joissa on hankala kuitata taksaa ja vielä hankalampaa  poistua taksista. Ja sen päälle kyytikin on keskiverto auton tasoa.
Erikoista tekstiä suoraan sanoen. Rivien välistä helppo lukea että taksinkäyttäjänä olet sangen kokematon. On nimittäin kumma juttu etten itse ole "kiertelyyn" törmännyt lainkaan sen enempää rautatieasemalta lähtiessä kuin muualtakaan. Joskus kylläkin kuljettajan kysyessä mahdollista reittiä, ja ilmoittaessani että sopii mikä vaan, on kuljettaja valinnut ehkä ei niin hyvän reitin mutta silloin on tullut esiin kuljettajan kokemattomuus eikä niinkään epärehellisyys. Vaatimukset tämän päivän kuljettajakoulutuksessa ei aja niitä tarpeita mitä pk-seudulla on. Tätä en sano millään mutu-tuntumalta vaan erittäin vankalla vuosien kokemuksella ja alaa läheltä seuranneena.

Autoina kaipaat premiumia mutta kuitenkin mainitset esimerkkinä britit joiden taksieihin on kyllä helppo nousta ja matkatavaratkin saa viihdyttävästi pyörimään omien jalkojen sekaan. Jakkaroistakaan ei rehellisesti voi kovin kummoisia arvosanoja antaa. Premiumia kerrakseen. Hoitaa kyllä hyvin tehtävänsä. Entäs nykin tulevat nv200 nissanit?  Siinäkin saattaa premiumin metsästäjät olla kummissaan.
Jos vielä puhutaan näistä meidän premiumeista mb, bmw jne niin ei niiden takapenkeistä mitään sohvaa saa tekemälläkään ellei nyt persaus kaipaa jotakin lautapenkkiä mutta ei ne tämän päivän autoihin enää kuulu. Matalalla niissä kyllä saa istua mutta kertokoon joku sitten premiumin missä istutaan kuin pakettiautossa ja mikä muilta ominaisuuksiltaan on sopiva taksikäyttöön sekä on hankintahinnaltaan järkevällä tasolla.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Quality

Suomessa en ole kiertelijöihin törmännyt, mutta jo Tukholmassa kyllä. Kuski selitti ihan tosissaan, miten siellä suoralla reitillä oli muka tietöitä, jotka hidastivat menoa, mutta todellinen syy kiertoreittiin taisi olla se, kun kerroin, mihin aikaan kone lähtee, ja aikaa oli reilusti  ::).

Jokseenkin masentava taksikyyti oli Slovenian Mariborissa, jossa autot olivat hajoamispisteessä ja tiet tuskin liikennöitävässä kunnossa. Meillä sentään on asiat vielä hyvin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Henkku

Tukholmassa vapautettiin taksien säännöstely ja hinnoittelu. Sitä täälläkin joskus kaivataan. Ainakin niiden suusta jotka käyttävät taksia vain pikkujouluaikaan, uutena vuotena ja vappuna...

Mutta laskivatko hinnat ja paraniko tilanne?

https://www.youtube.com/watch?v=rF70NHIl5ek

JakeS

Ensi kerralla sanot sille ei niin ruotsalaistaiselle kuljettajalle "vill du ha turpaan". Taatusti ymmärtää,  omasta kokemuksesta tiedän  ;D
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Henkku - 27.09.13 - klo:22:15

Saatiinko nyt rauha maahan?

Ei. 8)  Aion edelleen sanoa asiat niinkuin ne tuntee, en siten kuin markkinointigurut ja kukkahattutädit on opettaneet.

makkis

LainaaLisää muistoja takapenkiltä jakoon

Tulee, kun saan siunaaman rauhallisen hetken kirjoitella. Minulla on takseista paljon hyviä muistoja, johtunee osittain siitä että teen töitä taksiyrittäjien kanssa liittyen noihin järjestelmiin, siitä että olen autofriikki ja ennen kaikkea siitä, että moni tuttu työskentelee alalla, yrittäjänä tai renkinä.

Pertsa

Itselläni on lähes poikkeuksetta hyvät kokemukset suomalaisesta taksista yhtä tapausta lukuunottamatta ja siitä tuli tehtyä valitus taksitarkastajalle.
Vajaa pari vuotta sitten uutenavuotena oltiin rouvan kanssa Helsingissä ravintolassa katsomassa erästä keikkaa. Puolen yön paikkeilla sitten lähdettiin kotia kohti ja Museokadun tolppa oli siinä lähellä ja siinä sitten olikin yks Passatti ja kuski seisoskeli siinä vieressä tupakalla vähän hermostuneen näköisenä. Kysäisin että oletko vapaa ja olihan se. No ei kun takapenkille rouvan kanssa ja osoitetta antamaan kuskille. Sanoin että Espooseen Kotikatu 1 (osoite muutettu). Kuski kysyi että "Missäpäin Espoota se on?" Sanoin että se on kaupunginosassa xxx. Kuski siihen vähän ärtyneenä että "Niin, mutta missä päin Espoota se on". Sanoin että "Siis kaupunginosassa xxx jonka vieressä on mm. kaupunginosat yyy, zzz ja ööö. Kuski intti edelleen "Niinniin, mutta missäpäin Espoota se on?"  Tässä vaiheessa olin jo ihan että WTF? Tarkat kordinaatitko se haluaa? Sitten kysyin että "No mitä paikkoja sä tiedät Espoossa?" Ei ollut tarkoitus vittuilla vaan ainoastaan helpottaa jos kuski olisi jonkun paikan tiennyt joka on siellä suunnalla, niin olisi voinut vähän jelppiä että lähe ajamaan vaikka siihen suuntaan aluksi.
No mitä tähän kuski? Pysäytti auton kun noin 150m varmaan oli ajettu ja sanoi: "Kyyti loppu tähän, talo tarjoaa, ulos autosta". Katsottin rouvan kanssa toisiamme hölmistyneinä, että mitä se just sanoi. No ei siinä auttanut kun poistua autosta. Muistin kuitenkin vielä kuskille kuitata että mistä olet taksilupas saanu, bingostako?
Joo voihan se olla että Helsingin taksit ei ihan kaikki Espoon katuja tunne mutta joku raja sentään. Vieläkään en tiedä mitä tietoa se olis kaivannu että olis osannu lähteä ajamaan oikeaan suuntaan. Varmaan sitä vitutti kun jäi tupakkatauko kesken...

Ranssi

Kyllä taksin meilkein pitää olla jokin seuraavista eli E, 5-sarja, A6 tai S80, jotta taksalle saa vastinetta miellyttävän kyydin muodossa.

Muutama kommentti tavallisista taksiautoista, jotka tuottavat jonkinasteisen pettymyksen kohdalle osuessaan:

Superb: + loistavat takajalkatilat, + suuri ruuma, - kapea kolmelle, - meluisuus, - ei ylellistä fiilistä toisin kuin yllä listatuissa, - kovahko kyyti
V70: + pehmeä alusta eli mukava kyyti, + hiljainen, + suuri rontti, - hieman ahtaat takajalkatilat
Octavia: + suuri tavaratila, -kova kyyti, - kapea kolmelle, - selkeä halpa-auto -fiilis
Avensis: + hiljainen, - halpa-auto -fiilis

Paljon on kiinni myös kuskin ajon jouhevuudesta, mutta tämä aihe keskittynee uskoakseni enemmän kalustoon.

savolaiskollega

Pertsa : silloin jos on valittamista, niin pitääkin valittaa. Liian usein vaan se valitus virallista tietä jää tekemättä ja sitten ihmiset mussuttaa aivan väärillä foorumeilla, siitä ei ole yhtään mitään hyötyä. Ja toisaalta, mitäänhän ei voi oppia jos negatiivista palautetta ei koskaan tule.  :)

dosetti

Vaadin taksilta (tilauskeskukselta) aika-arvion, moneltako tulee hakemaan, kellonaika. Voi olla, että olen tämän jo kertonut aiemmin tässä ketjussa. Riittäisi suurinpiirtein aika, ja ei haittaa, vaikka siinä menisi 5 tuntia - kunhan vain saisi sen tiedon.

makkis

Joskus nuorempana kun alkomahoolia kykeni ottamaan vielä reippaasti, jäi muisto kun lähiäpubissa annos oli niin sanotusti täynnä ja tuli nukkumatti. Aamulla heräsin omasta kotoa lämpimästä vuoteesta peiton alta aivan kuten normaalinakin aamuna. Koko prosessin välillä pubi-aamu oli hoitanut taksikuski. Laskukin tuli postissa eikä summa ollut kuin kyydin verran. Eli, hän oli hoitanut minut pubista autoon, kyydinnyt kotiin, avannut ovet, riisunut vaatteet, peitelllyt sänkyyn ja varmaan toivottanut hyvät yöt.

Itselleni koko prosessi on hämärä mutta parilla kympillä siitä selvittiin. Tämä on jo kokonaispalvelua. Sattui olemaan renki ajossa, soitin näet laskussa olleeseen autoilijan numeroon ja kiittelin kovasti saamastani palvelusta ja maksoin laskun ilomielin.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 28.09.13 - klo:12:38
Vaadin taksilta (tilauskeskukselta) aika-arvion, moneltako tulee hakemaan, kellonaika. Voi olla, että olen tämän jo kertonut aiemmin tässä ketjussa. Riittäisi suurinpiirtein aika, ja ei haittaa, vaikka siinä menisi 5 tuntia - kunhan vain saisi sen tiedon.

Tee ennakkotilaus niin ei tartte arviota, tosin se maksaa sen 7 euroa... 8) 

dosetti

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 28.09.13 - klo:16:23
Tee ennakkotilaus niin ei tartte arviota, tosin se maksaa sen 7 euroa... 8)
en muista olenko jo tästä sanonut täällä, siis töissä joutuu tilaamaan taksin asiakkaalle eikä voi ennakkoon tilata.

Henkku

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 28.09.13 - klo:09:57
Ei. 8)  Aion edelleen sanoa asiat niinkuin ne tuntee, en siten kuin markkinointigurut ja kukkahattutädit on opettaneet.
Se on tullut kyllä selväksi. Lähestymistapoja on toki monia, ilman kukkahattujakin :)

Ocu_P

Vantaalla bongattu MB Citan (kangoo...)  pitkämalli taksissa.  :o Oli ihan riittävän ruma.  :o

P.Alikka

Tänään aamulla tuli bongattua nolo episodi Suomalaisen taksikuskin elämästä. Hotellin edessä oli taksi odottelemassa asiakkaita. Asiakkaat, ryhmä aasialaisia miehiä, saapuivat ja hetken ihmettelivät auton ulkopuolella, yrittivät aukaista takakonttia (VW Caddystä) jossa eivät onnistuneet ja sitten siirtyivät sivulla olevan liukuoven kimppuun jonka saivatkin auki. Kipusivat sitten matkatavaroineen sinne sisällle. "Palveluhenkinen" taksikuski istui koko ajan perse penkissä kuskinpaikalla.... Voi voi...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

clientti

Jaa mitä vaadin?

Auton pitäisi olla Mersu, Audi tai BMW ja auton kyljessä ei saa olla mainoksia. Jos on mainoksia niin kyyti pitää saada halvemmalla....

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy