1.6 FSI jakoketju

Aloittaja krpk67, 17.08.13 - klo:15:08

« edellinen - seuraava »

krpk67

Terve!

Tästä aiheesta olikin ketju TSI-moottoreista, jossa oli myös keskustelua tästä moottorista, mutta päätin kuitenkin avata oman säikeen.

Itselläni on 100 tkm ajettu, mutta ei ongelmia tässä suhteessa vielä..., mutta huoltokirjassa oli maininta ketjun tarkistuksesta 40 tkm. kohdalla - ostin auton juuri tässä kohtaa ja minulle on annettu kahta tietoa vuoden sisällä. Korjaamo, jossa olen huollattanut aina autoni vuosittain kertoi, että kaikissa ketjullisissa FSI+TSi koneissa on tuo venymisongelma. Tästä riemastuneena kyselin mailitse merkkikorjaamon mielipidettä, josta sanottiin, että vain TSI-moottoreissa on tämä ongelma, mutta ei FSI:ssä. Mutta kuten luettua ja kuultua, näissäkin on tätä ongelmaa ollut. Tässä ketjun venymistä odotellen muutama kysymys.

Mistä tuo ketjun venyminen johtuu? Yksi syy on tietenkin se, että se on heppoisesti suunniteltu, mutta jostain olen lukenut, että syy on ollut materiaalissa. Toisaalla taas sanotaan, että LongLife öljyt ovat syynä, kun niillä ajetaan pitkään.

Itse vaihdatan öljyt vuosittain n. 10 tkm. välein, koska kilometrejä ei tule enempää/vuosi. Ajo on pääasiassa rauhallista työmatka-ajoa ja silloin tällöin pitkää matka-ajoa, eli onko tässä hyvä syy, kun omassa ei ole ollut ketjun kanssa mitään ongelmia? Mitä mahtaa maksaa, jos tarkistuttaa tuon ketjun? Auto on 2005 vm. ja jos tuossa tarkistuksessa huomataan venymistä, niin artisti maksaa, kun se on venynyt niin paljon, että kolisee ja vikavalo asentotunnistumesta vilkkuu? Mikä on koko jakopäärempan hinta nykyään?

Kiitokset vastauksista.

krpk67

Joo, paljon lukijoita, mutta ei empiirisiä kokemuksia, eli ilmeisesti huolettomia kilometrejä eessäpäin  ;D

tarzi

Kaikki vw:n ketjukoneet on ollut ongelmaisia, varsinkin 1.2 1.4 ja 1.6 FSI/TSI koneet. Mutta vähemmän fsi:n ketjut venyy suhteessa muihin.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

sonic

Eikös ton voinut todeta vcds llä ,tää on arvaus,näyttäneekö kampiaks. ....Nokka akselin asentotunnistin eroa?

tarzi

Joo ei sitä kejua kannata tarkistaa, jos käynnistyksessä rohisee tai valo palaa niin sit vaan uusitaan ja taas ajoa.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Visa

Paljon kestävämmältä 1.6 fsi ketju vaikuttaa kuin uudempien tsi moottorien. Täällä 270 tkm ajettu (vm 2006 golf plus 1.6 fsi aut). Viime talvena pari kertaa pakkasella käynnistäessä on rohissut, kesällä ollut äänetön.

Huollosta tuli äsken, suosittelivat että äänen vuoksi lähiaikoina voisi ajoituksen tarkistaa. Kuulemma parin tunnnin homma, vähän purkamista ja jotkin palikat laittavat nokka- akselin päähän ja pyörittelevät.

Ja 30 tkm huoltovälillä menty uudesta asti.

edit: ja kyllähän tuo 1.6 fsi on ainakin tähän asti aika pomminvarmalta laitokselta tuntunut. Egr meni 240tkm kohdalla vaihtoon. Muuta erityistä vikaa ei. Ensi vuonna alkaa ehkä olla sisäänajettu (300tkm) :D

Juspe

Tuossa 1.6FSI:ssä toimii käsittääkseni öljynpaineella ketjunkiristin. Ex octaviassa tiesi aina siitä lisätä tilkka öljyä kun käynnistäessä rohisi  ;D Sitten oli taas hetkenaikaa hiljaa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Juspe - 22.08.13 - klo:12:08
Ex octaviassa tiesi aina siitä lisätä tilkka öljyä kun käynnistäessä rohisi  ;D Sitten oli taas hetkenaikaa hiljaa.

Ja siihenkin oli ketju ja Ö-pumppu vaihdettu...ei tullut koskaan kuntoon.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Juspe

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.08.13 - klo:12:11
Ja siihenkin oli ketju ja Ö-pumppu vaihdettu...ei tullut koskaan kuntoon.

Juu ei  ;D Eipä ole minun murheeni enää  :D

esabbi

mulla oli 90tkm octavia 1.6 fsi:lla. Se kans kämisi käynnistäessä hiljeni kun vaihto öljyt. Siinä oli kanssa nykimis ongelmaa pienillä kierroksilla. puhdistin kaasuläppäkotelon (oli v:n paskanen) ei jeesii . Tuomio oli uus ketju ,kiristin ja öljypumppu . Toi rämähdys tuli kesäkelillä heti kun ilmat lämpeni. Keväällä ja talvella ei pitänyt muistaakseen mitään metelii . Kysyin maahantuojalta, et onko kamppanja niinkuin tsi eipä ole ...eli tää paska lähtee vittuun ja nopee... kun korjaus kustannus oli 2500â,¬ paikkeilla. ilmeisesti se sukupolvi on kuollu mikä aikoinaan suunnitteli ketjut koneisiin . Tsi ketjukaan ei ole paljoon fillarin ketjuu kummoisempi mut kaks rinnakkain ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy