Madallukset ja säädettävät alustat

Aloittaja RoccoScientist, 24.03.10 - klo:12:39

« edellinen - seuraava »

Vagaaja

Lainaus käyttäjältä: samppa82 - 20.07.12 - klo:17:27
Golffi kutoseen alustasarja harkinnassa, Eibachin B12 pro-kit kiinnostaisi kovasti mutta hinta ei niinkään vs. säädettävä.Tässä kohtaa rupeaa harkitsemaan muutaman satasen lisäpanostusta säädettävään. Tarjouksia olen kysellyt 800-950 kieppeissä huitelee.. Olisiko jotakin suosituksia,vinkkejä mistä katsoa/tilailla? Ei silti hyvää ennenkään halvalla saanut ole tai sanotaanko että harvemmin, oli se asia mikä hyvänsä  :D

Täältä sais Eibachin säädettävää aika edullisesti: www.aze-tuning.de/index.php/cPath/26055_3_9943_9991_10030/category/VW-Golf-6/XTCsid/37hhnq1vndeccj7aflihardjm4

Ja onhan siellä näköjään tuota B12 pro-kittiäkin: http://www.aze-tuning.de/index.php/cat/c24944_Golf-6.html/XTCsid/37hhnq1vndeccj7aflihardjm4

Timpe85

Lainaus käyttäjältä: samppa82 - 20.07.12 - klo:17:27
Golffi kutoseen alustasarja harkinnassa, Eibachin B12 pro-kit kiinnostaisi kovasti mutta hinta ei niinkään vs. säädettävä.Tässä kohtaa rupeaa harkitsemaan muutaman satasen lisäpanostusta säädettävään. Tarjouksia olen kysellyt 800-950 kieppeissä huitelee.. Olisiko jotakin suosituksia,vinkkejä mistä katsoa/tilailla? Ei silti hyvää ennenkään halvalla saanut ole tai sanotaanko että harvemmin, oli se asia mikä hyvänsä  :D

Oletko jo kysynyt Porin Euromasterilta ? Viime vuonna sain sieltä hyvän tarjouksen madallusjousista ja asennuksesta Audiin.
Audi A3 8Y 40TFSIe

SamKoo

LainaaTäältä sais Eibachin säädettävää aika edullisesti: www.aze-tuning.de/index.php/cPath/26055_3_9943_9991_10030/category/VW-Golf-6/XTCsid/37hhnq1vndeccj7aflihardjm4

No juu kiitos vinkeistä, varmasti hyvä vaihtoehto tuolle Eibachin kiinteälle sarjalle, ja hinta varsinkin on erittäin  houkutteleva...

LainaaOletko jo kysynyt Porin Euromasterilta ? Viime vuonna sain sieltä hyvän tarjouksen madallusjousista ja asennuksesta Audiin.

Ei ole tullut vielä käytyä, mutta käyn maanantaina kysäsees millase tarjouksen antaa.. Tais euromasterin asennus sisältää myös kulmien säädön jos oikein muistan..
Volvo XC60 R-Design -12

Timpe85

Lainaus käyttäjältä: samppa82 - 22.07.12 - klo:00:54
No juu kiitos vinkeistä, varmasti hyvä vaihtoehto tuolle Eibachin kiinteälle sarjalle, ja hinta varsinkin on erittäin  houkutteleva...

Ei ole tullut vielä käytyä, mutta käyn maanantaina kysäsees millase tarjouksen antaa.. Tais euromasterin asennus sisältää myös kulmien säädön jos oikein muistan..

Joo, asennus sisältää myös kulmien säädön. Säädöt kannattaa varmaan tehdä pari päivää asennuksen jälkeen, jotta alusta ehtii asettua kunnolla.
Audi A3 8Y 40TFSIe

SamKoo

LainaaOletko jo kysynyt Porin Euromasterilta ? Viime vuonna sain sieltä hyvän tarjouksen madallusjousista ja asennuksesta Audiin.

Jeps, hyvän tarjouksen tosiaan sainkin B-12 pro-kit asennuksineen päivineen. Täytyy tässä hetki vielä ynnäillä mitä tekee, sarjaa en ole vielä lyönyt lukkoon mikä alle lopulta tulee..
Volvo XC60 R-Design -12

Lanttu42

Joku täällä joskus kyselikin siitä, että mitä jos madalluksen jälkeen ei saada kaikkia arvoja suosituksien sisälle. Itse ihmettelin ihan samaa, kunnes hiffasin ettei polossa ollut kaikki suosituksien sisällä vakionakaan ja kysäsin asiaa Herttoniemen Volkswagenilta ja he sanoivat, ettei niitä kamppereita saa suosituksien sisälle Polossa, jos ne eivät siellä jo valmiiksi ole. Tämähän on luonnollista, kun ei niitä voi säätää. Sanoivat sitten, että katastuksessa olennaista on se, että kulmat ovat suosituksien sisällä.

Itselläni siis Polo, joka ajaa hieman kylkimyyryä. (0.03 astetta) ja jonka takakampperit eivät ole ojennuksessa.

Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 24.07.12 - klo:11:49
Joku täällä joskus kyselikin siitä, että mitä jos madalluksen jälkeen ei saada kaikkia arvoja suosituksien sisälle. Itse ihmettelin ihan samaa, kunnes hiffasin ettei polossa ollut kaikki suosituksien sisällä vakionakaan ja kysäsin asiaa Herttoniemen Volkswagenilta ja he sanoivat, ettei niitä kamppereita saa suosituksien sisälle Polossa, jos ne eivät siellä jo valmiiksi ole. Tämähän on luonnollista, kun ei niitä voi säätää. Sanoivat sitten, että katastuksessa olennaista on se, että kulmat ovat suosituksien sisällä.

Itselläni siis Polo, joka ajaa hieman kylkimyyryä. (0.03 astetta) ja jonka takakampperit eivät ole ojennuksessa.

Tosin ainakaan mulla ei katsastusmiestä kiinnostanut koko suuntaustodistus. Riitti että oli TÜV paperit mukana.
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

ntix

Uusi alusta alla. Eilen kävin testaamassa mutkaisella, mutta päällystetyllä routavauriotiellä ja tänä aamuna 90km töihin, joista 5km hiekkatietä.

En olisi uskonut sanovani, että jäykempi alusta olisi näin miellyttävä ajaa! Huomattavasti mukavampi ajossa kuin aiempi alkuperäinen sportlinen alusta, mutta kuitenkin selkeästi jäykempi. Kaarteet ja teiden heitot menee napakasti, mutta pieniä epätasaisuuksia ei tunne juuri ollenkaan.

Viikonlopun aikaan oli ajatus heittää 500km lenkki Kuopioon ja takaisin. Katsotaan miten toimii kun on täysi auto ihmisiä ja matkatavaroita.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Phantom

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 24.07.12 - klo:11:49

Jep, Ibizassa myös kiinteä taka-akseli, joten säätöjen tekeminen verrattain hankalaa. Katsastusmies kuitenkin halusi virheettömät paperit suuntauksesta ja ne hän loppuen lopuksi saikin. Olihan tuo aikamoinen show. Varmaan 95%:ssa tiellä liikkuvista autoista on heittoa arvoissa 0.03 asteen luokkaa, mutta minun kohdalla se tarkoitti, että auto ei mennyt katsastuksesta läpi.
-You never find the Phantom, he finds you.-

Lanttu42

Lainaus käyttäjältä: Phantom - 25.07.12 - klo:08:52
Jep, Ibizassa myös kiinteä taka-akseli, joten säätöjen tekeminen verrattain hankalaa. Katsastusmies kuitenkin halusi virheettömät paperit suuntauksesta ja ne hän loppuen lopuksi saikin. Olihan tuo aikamoinen show. Varmaan 95%:ssa tiellä liikkuvista autoista on heittoa arvoissa 0.03 asteen luokkaa, mutta minun kohdalla se tarkoitti, että auto ei mennyt katsastuksesta läpi.

Mulla on VV-Auton mekaanikon "sana" siinä, että saan heiltä tukea jos tulee ongelmia. Sanoivat, että kyllä sen heiton siitä pois saa, mutta parempi se on todennäköisesti noin.

... tosin.. Samalla voisi keskittää akselin. ;)
Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 24.07.12 - klo:18:50
Tosin ainakaan mulla ei katsastusmiestä kiinnostanut koko suuntaustodistus. Riitti että oli TÜV paperit mukana.
Omaa kokemusta tältä viikolta: Allekirjoituksen Scenic + Eibach -30mm sarja ja leima tuli pupu & paukku pelkillä netistä ladatuilla TÜV-papereilla :) Ainoa mutti oli että sarja oli väriltään musta => naputteli oikein otteeseenkin että madallussarja on kyseessä vaikka vakioväriset mustat vieterit ovatkin. Tämä ihan vain varmuudeksi ettei jatkossa tule ongelmia seuraavissa katsastuksissa kun jouset likaantuu ja niiden numeromerkinnoistä ei enää saa selvää 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Taskukeke

Missäs arenalaiset on asentaneet autoonsa madallusjousia? Olen nyt saanut muutaman tarjouksen 370â,¬ ja 400â,¬ väliin. Noihin siis sisältyy ohjauskulmien säätö. UGM ilmeisestii asentaa 180â,¬, harmi vain kun ovat lomilla. En nyt oikein jaksa uskoa, että pelkkien jousien vaihto maksaisi ohjauskulmien kanssa ihan 400 euroa.

Alkaa hieman kuumottelemaan kun sain jouset eilen ja ovat nyt vain vailla asennusta.  :D

Pumpeli

toissa kesänä maksoin 350e jousien vaihto+ suuntaukset

KingMo

Lainaus käyttäjältä: Taskukeke - 31.07.12 - klo:12:09
Missäs arenalaiset on asentaneet autoonsa madallusjousia? Olen nyt saanut muutaman tarjouksen 370â,¬ ja 400â,¬ väliin. Noihin siis sisältyy ohjauskulmien säätö. UGM ilmeisestii asentaa 180â,¬, harmi vain kun ovat lomilla. En nyt oikein jaksa uskoa, että pelkkien jousien vaihto maksaisi ohjauskulmien kanssa ihan 400 euroa.

Alkaa hieman kuumottelemaan kun sain jouset eilen ja ovat nyt vain vailla asennusta.  :D

S.Räsäsen Autohuolto, Kerava
- alustasarjan asennus
- pyöräsuuntaukset
- jarrupalojen asennus ja jarrunesteiden vaihto

Muistaakseni oli jotain alta 300â,¬ - hyvin tehty työ. Sama operaatio toistettiin seuraavana vuonna vielä päinvastaisessa järjestyksessä (pl. jarrunesteet) jolloin hinta oli vielä pikkaisen halvempi.

EDIT: Kysyin suosituksia Slamitiltä jolloin ohjasivat tuonne.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

ntix

Näitä hintoja kun katsoo, niin olen aika iloinen siitä, että omasta alustan vaihdosta selvisin kahvinkeitolla ja pyöränkulmien suuntaus oli reilusti alle 50â,¬.  ;D

KingMo

Lainaus käyttäjältä: ntix - 01.08.12 - klo:09:50
Näitä hintoja kun katsoo, niin olen aika iloinen siitä, että omasta alustan vaihdosta selvisin kahvinkeitolla ja pyöränkulmien suuntaus oli reilusti alle 50â,¬.  ;D

Ei muuta kuin yhteystiedot tänne kaikkien nähtäville ja business alkaa kukoistamaan :)
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

ntix

Voi tulla autokatoksessa äkkiä ruuhkaa jos sen teen  ;D

En halua tukea harmaata taloutta, niin raha ei voi vaihtaa omistajaa. Enkä halua tekijälle vatsahaavaa jokaisesta tarjotusta kahvikupillisesta.

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 10.07.12 - klo:22:49
Hmm... Mikähän siellä voisi narista sitten? Puslat? Jousista en usko sen tulevan.
Tänään autoa tunkkaillessa osui silmään takapäässä tämä

Kuuluuko tuossa nivelessä olla kunnon puslakin, vaiko onko se aina noin väljän näköinen? Alkoi epäilyttää että onko tuosta rapissut puslat pois.

Octavist

Lainaus käyttäjältä: Octavist - 14.07.12 - klo:00:08
Autona on Octavia -11 malli sport alustalla eli siis jotain 20 mm madallusta(?). Muuten ei tuo korkeus niin haittaisi mutta auto hieman "keulii" eli etupää on 10 mm korkeammalla kuin takapää.
Melkeinhän tuosta olisi pitänyt jupista heti takuuseen mutta olen siinä uskossa, että tuo on näitä Skodan hienoja ominaisuuksia joka on jokaisessa yksilössä. Tuntuu, että joka osan saisi vaihtaa, että saa oikeasti toimivan tuosta autosta, kun oikein alkaa siihen paneutua.

Kysymys siis on, onko kukaan vaihtanut etupäähän lyhyempää jousitusta, ja näin saanut autoa balanssiin/keulaa hieman takapäätä alemmas? Onko tämä edes järkevää? Perää en kyllä edes halua matalammalle sillä se on jo ihan rajoilla, kun auton lastaa mökille ja takapenkilläkin porukkaa (renkaat 225/40/18 ET 45 joten rengas aika lailla kaaren kohdalla).

edit: Ã,,kkiä lueskelin muualta niin jotkut ovat saaneet auton balanssiin H&R -30mm jousilla tai sitten Eibach pro kit -30mm. Kumpi olisi parempi ja onko täällä samaa kokemusta, että Ocusta saa noilla keulimisen pois? Ja mitenkä on, joutuuko noiden kanssa sitten vaihtamaan jo iskareita vai vastaako tuo H&R -30 suunnilleen tuota tehtaan sport alustaa? Voisiko joku laittaa kuvaa, jolle on laitettu nuo H&R -30mm jouset niin näkisi hieman miten alas putoaa.

No niin nyt on ollut parisen viikkoa alla H&R -35mm sekä Bilstein B6 iskarit. Ja kyllähän tuo toi ajettavuuteen tarkkuutta ja napakkuutta melko lailla. Tuntee kaarteissa milloin ollaan äärirajoilla eikä kallistu läheskään samalla lailla kuin alkuperäisellä sport alustalla. Mitenkään kovalta alusta ei tunnu yllätyksekseni vaan se on itseasiassa pehmeämpi pinnasta kuin alkuperäinen ja kuitenkin nopea ja napakka joustossa. Ei sitten tiedä miten hyvin nuo alkuperäiset sport iskarit olisivat toimineet, kun tuli samalla vaihduttua Bilsteinit alle. Todennäköisesti korkeutensa puolesta ihan ok sillä auto ei juuri madaltunut lisää. Takapäästä n. 5mm ja keula 15mm noin karkeasti. Eli aiemmin auto oli suorassa niinkuin täällä mainittiin mutta nyt näyttää paremmalta, kun keula hieman alempana.

Keula ennen

ja jälkeen

ntix

Pitäisi varmaan viedä tuo alusta muutoskatsastettavaksi. Mittaileeko ne miten tarkkaan maavaroja? Ja mistä kohtaa yleisimmin ottavat?

Ensimmäinen "vaihto-alusta" alla niin ei ole kokemusta niiden muutoskatsastuksista.

Onko jotain muuta mitä kannattaisi huomioida?

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: ntix - 18.08.12 - klo:11:40
Pitäisi varmaan viedä tuo alusta muutoskatsastettavaksi. Mittaileeko ne miten tarkkaan maavaroja? Ja mistä kohtaa yleisimmin ottavat?

Ensimmäinen "vaihto-alusta" alla niin ei ole kokemusta niiden muutoskatsastuksista.

Onko jotain muuta mitä kannattaisi huomioida?

En tiedä maavarasta, mutta pyörän navasta kaareen mitattuun etäisyyteen jätettiin ainakin minulla vähän pelivaraa. TÜV-paperit ja kuitti asennuksesta (jos sellainen on, eivät kyllä välttämättä edes halua nähdä koko lappua) mukaan, muuta ei mielestäni tarvinnut muistaa. Paitsi tietysti rekisteröintitodistuksen tekninen osa, mutta senhän pitäisi olla autossa jo valmiiksi.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

HiTecci

Juurikin näin :) Asentajan kuitista eivät olleet kiinnostuneita, eikä sellaista oli ollut antaakaan kun itse nuo vieterit Scenen alle nakkasin ;D Ja TÜV-papereiksi riitti vieterivalmistajan kotisivulta printattu PDF-dokkari. Tuo jäi asemalle ja menee kuulemma skannaukseen = liitetään ajoneuvon tietoihin noissa tietojärjestelmissä. Kumma juttu kun ei muka itse TraFi:lla voisi tuota myös donata, katsuri kun ei papruun tehnyt mitään merkintöjä, ja näin säästettäisiin skannauksen vaiva ::)
BMW R 1200 ST -05

ntix

Kiitoksia näistä. Mulla oli jotenkin omituisesti niissä TÜV-papereissa, että mitta pitäisi ottaa itse iskarista?!?! Joissain kuulemma mitta otetaan juurikin kaaresta keskiöön, joissain jopa kaaresta vanteen yläreunaan. Kavereilta kuultuna, joillekin ei laiteta mitään mittaa, pelkästään maininta "säädettävä alusta".

Kaippa se menee niin, että mennessä näkee ja tullessa tietää paremmin. Olen ymmärtänyt, että maavaran pitäisi olla 8cm maasta auton matalimpaan kohtaan mitattuna. Sillä kyselin sitä maavaraa, että onkohan olemassa joku tietty kohta mistä ne sen mittaa vai randomina joku matalimmalta näyttävä paikka? Mulla on moottorin alussuoja matalin kohta, mutta sehän on muovia mikä antaa periksi ja "väsyy" ajan kuluessa. Tarkemmin ei olla mittailtu, mutta ei siitä yli ajamalla ainakaan röökiaski (n. 9cm) pystyssä pysy.

Tuo muovinen moottorinsuoja menee kyllä talvea ajatellen vaihtoon. Jostain kun löytäisi sen parhaimman vaihtoehdon sen korvaajaksi.

HiTecci

Itsellä mitta otettiin kaaresta keskiöön, joka nurkasta erikseen => papruihin merkinnät mitasta etu- ja takapäästä erikseen ynnä kommentti virivietereiden (poikkeuksellisesta?) mustasta väristä. Mulla vieläpä uusien kääntölaakerien muovikuoret naksahtelee rengasta ylösnostettuna käänneltäessä, mutta katsuri itsekin totesi että ajossa tuosta ei kuulu mitään => ei merkintöjä. Saas nyt sitten nähdä mitä seuraavat (vuosi)katsurit noista sitten aikanaan sanoo 8)
BMW R 1200 ST -05

ntix

Välillä kyllä tuntuu sille, että nuo katsastukseen liittyvät asiat on enemmän tai vähemmän henkimaailman asioita. Riippuu täysin siitä millainen päivä katsurille sattuu. Vaikka tietenkin heilläkin on tietyt normit joiden sisällä toimia. Tuttava kävi juuri muutoskatsastamassa caddyään; sai hylkäyksen, meni seuraavalle asemalle ja sai läpi muuttamatta yhtään mitään. Itse en kyllä ole useampaan vuoteen katsastanut autoa. Aina olen ehtinyt vaihtaa ennen kuin vuosikatsastus on tullut ajankohtaiseksi ja vaihtanut tilalle juuri katsastetun auton.

Eihän golfiakaan tarvitsisi katsastaa varsinaisesti vasta kuin ensi vuonna, mutta mulla on niin huonoa tuuria tuon virkavallan kanssa, että en taida uskaltaa odottaa sinne asti.

tepi

Loksun kaaresta pyörän keskiöön on mitta joka on merkitty rekisteriotteeseen. Näin ainakin kolmen edellisen autoni kohdalla. Tätä nykyistä en ole muutoskatsastanut (vielä), vuosikatsastus olisi suoritettava 8\14 mennessä. Ex-Passatin muutoskatsastin ja tämä maksoi silloin lähes sata euroa, turhan suolaista muutaman numeron lisäämisestä rek.otteeseen  :-\
-Huumorimielellä ja työkaverit lähetti-

Jonde

Madallukseen liittyy seuraavat pykälät. Nyt puhe uudemmista autoista joita koskee ece hyväksynnät ja muut koukerot.
0) Jokaisen alustan pitää olla tüv hyväksytty kyseiseen autoon, on valmistajaia joilla ei ole kun merkkikohtaisia lappuja (usein aasian valmistajat)
1) Maavaraa on oltava vähintään 8cm, mitattuna alimmasta auton kiinteästä osasta, eli kuraläppä tai muu joustava muoviosa ei ole tälläinen, eli yleensä se on etuakselisto, öljypohja tai helma kun on alin paikka. Konttorit käyttää usein sääntönä että, heidän 8cm korkea nosturilla oleva kevennin on mentävä koko auton ali.
2) Jouset eivät saa päästä löysäksi kun autoa nostetaan ylös.
3) Auton kori ei saa ottaa madallettuna maahan jos rengas tyhjenee.
4) Autoa ei saa madaltaa yli 51mm, tämä mittahan on jokaisessa tüv todistuksessa mainittu, siksi kaikki uudempien autojen sarjat on max 50mm että saadaan lappuihin ilmoitettua hyväksytty madallus, jolloin ei tarvitse erikseen teettää uudelleen autolle törmäyskokeita. Toki on alustoja jota menee matalammaksi, mutta hyväksytty korkeus on tüv testissä ollut tuo 50-51mm.
5)Konttorilla otetaan mitta lokarin kaaresta pyöränkeskiöön ja se merkataan otteeseen edessä ja takana, tuo lukema on sitten se mikä pitää joka leimalla löytyä. Jos nostat autoa se on hyväksyttyä(säädettävällä alustalla jos nosto jää pienemmäksi kuin auton alkuperäinen korkeus) kuten myös alkuperäisen alustan palauttaminen.
6)Auton ajovalot eivät saa tippua ece normissa säädettyjen mittojen alle, eli vaikka autossa voisi olla varaa tiputtaa 51mm, mutta välttämättä joka autossa ei valojen korkeus mahdollista tätä.
7) Renkaat eivät saa ottaa koriin kiinni kuormattuna tai kuormaamattomana ja niiden on mahduttuva kääntymään edessä ilman että ottavat kiinni mihinkään.
8)Pyörien suuntaus, tämä on vähän konttori kohtainen asia, jotku vaatii laput, jotku ei tarvi lappuja.
yleensä jos nähdään että pyörät on linjassa ei lappujen perään huudella, mutta jos näyttää että on vain laitettu alusta alle on vinksallaan olevat renkaat syy lähettää auto hylätty merkinnän kanssa korjaamolle. Normaalisti toki jokainen säädättää kulmat alustan kanssa, joten laputkin löytyy.

Jos tüv lappu käskee mittaamaan jousesta matkaa, on se johonkin asennukseen liittyvään asiaan, sillä jousi mitalla ei konttorilla tee mitään.

ntix

Kiitokset kattavasta vastauksesta!

Tuon madalluksen suhteen täytyy koettaa onnea. Ilmeisesti vertailukohtana on vakioalustalla oleva golf ja tuossa oli alunperin 15mm matalampi alkuperäinen alusta. Entinen alusta oli melkolailla väsähtänyt, joten se ei anna todellista vertailukohtaa. Ja noinkohan vertaisivat muutenkaan kaari-keskiö-mittaa sportline-alustan antamaan alkuperäiseen mittaan...

Asennus kuitteja ei löytyisikään, kun on kotikutoisesti asennettu. Suuntauksista kyllä löytyy. Minäpä ilmineeraan mitä katsastus-setä sanoo, kunhan parin viikon päästä ehdin sen asemalle viemään.

ntix

Lainaus käyttäjältä: tepi - 19.08.12 - klo:12:29
Loksun kaaresta pyörän keskiöön on mitta joka on merkitty rekisteriotteeseen. Näin ainakin kolmen edellisen autoni kohdalla. Tätä nykyistä en ole muutoskatsastanut (vielä), vuosikatsastus olisi suoritettava 8\14 mennessä. Ex-Passatin muutoskatsastin ja tämä maksoi silloin lähes sata euroa, turhan suolaista muutaman numeron lisäämisestä rek.otteeseen  :-\

Joensuussa vuosikatsastus maksaa noin 29e + pakokaasumittaus, joten en usko että muutoskatsastukseen saa satasta menemään. Parhaimmillaan taisi maksaa 19e + pakokaasu.

isopahasusi

Jostain syystä jotkut asemat ottaa tuosta lähemmäs satkun ja toiset viitisen kymppiä ainakin täällä etelä-suomessa. nopea soittokierros eri asemille niin tietää minne kannattaa viedä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy