Kokemuksia A6 C6

Aloittaja Ironic32, 10.03.10 - klo:20:20

« edellinen - seuraava »

clima

Lainaus käyttäjältä: skula - 31.08.12 - klo:15:26
Miten sen ottaa ja mistä kattoo  ;D

Meinasin muuten laittaa saman kommentin omaan tekstiini.  :)

Lainaus käyttäjältä: skula - 31.08.12 - klo:15:26
Ja niin, climalle tiedoksi että tosiaan väliaikaista kaikki on vain.. Eli sijaisauto..

Hämäsi täydellisesti kun olet tuolla jo pari tuhatta suhaillut.  :)

Skula

#31
Nyt kun luovutuksen hetki tästä lähestyy niin täytyy lopuksi todeta että - ihana auto kokonaisuutena!

Pl. nuo muutamat ominaisuudet ja ongelmat joita aiemmin tullut mainittua..

Tämän lisäksi ihmettelen mihin on piilotettu Kakkos-Trippimittari? Tai siis ajotieturista puuttuu ko. feature kokonaan.. Miksi???

Lisäplussina rattinappien toimiminen vaikka autosta on "virrat" poissa...

edit: kun olin tämän lähettänyt ja lähtenyt niin puhelin soi ja kertoivat ettei tarvitsekaan vaihtaa autoa, vaan voin ajaa tällä kutosella nyt niin kauan kunnes oma valmistuu.. outoa, mutta ihan ok...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Skula

Täytyypä nyt sanoa, nyt kun on tuoreessa muistissa, ett kun tuli eilen ja tänään ajeltua 400km maantietä, sorateitä ja runsaasti 'taximaista' ajelua kylillä paikasta toiseen, että tämä A6 on kyllä paras matka ja ajokumppanini koskaan.. Siis mukavuustasolla.. Tämän mahdollistaa auton yllättävä ketteryys ahtaissa paikoissa, helppo arvioitavuus(farkku), ohjauksen keveys pienessä pyörityksessä, kohtuullinen melutaso, alustan (Markku J:n lanseeraama) kumipuslamaisuus sorateillä ja moottoritiellä sopiva jämäkkyys, ja tottakai, tuo maailman mukavin vaihteisto, Multitronic..

Ei ole yhtään ikävä Stroniccia, manuaalia tai DSG lootaa, joilla on taivalta taivallettu yhteensä satoja tuhansia kilometrejä..  (ja kyllä, tämä hehkutettu Tiguanin (DQ500) on myös kokeiltu, ja kaksoiskytkinlaatikoksi todettu, kaikkine huonoine puolineen)

Yksi ärsytys on vain ylitse muiden, tuo järjetön hiiriulaispesien määrä, niitä on niin monta että ei niitä ehdi laskemaan kun niitä alkaa tulemaan nimismiehen kiharoissa.. Jo paikallaan ollessa pelkästään radion vähänkin voimakkaampi kuutelu pistää etuovet ja takaovet nitisemään - frustrating!

Voimaa tuo vanha ikävä-ääninen 2.0TFSI antaa ihan riittävästi, ja soppa maistuu näemmän keskimäärin vain n.8l/100km omassa sekalaisessa ajossa...

Mitähän tässä tekis.. Pintapuoliset muistoni uuden korimallin kutosesta eivät ole näin ruusuiset..

Pitääkö tässä nyt kipata kuppi nurin, ja hylätä Audi quattro, ja ottaa tilalle mukavin vaihteisto - 4ever, ja alkaa miettiä uutta kutosta, ainakin siinä määrin että uudelle koeajolle - mars..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Skeida

#33
Tämä on muutenkin niin hiljainen topikki että kysynpä tätä kautta. Nykyinen ajopeli siis A6 4F Avant Business S-line 2.0TDI 125kw 2009. Tuli ostettua kesäksi RS6 replicavanteet 8x18 tuuman koossa. Kysymys kuulukin, notta onko nykyisillä tai entisillä C6 omistajilla kokemuksia tai varmaa tietoa sopiiko ko. autoon ko. vanteelle muun profiilin renkaita kuin 245/40 18 tuumaisena jota kaikki rengastusapurikoneet netissä tarjoaa? 225/45 tuskin mahtuu ko. vanteelle vai mahtuuko? Itseä kiinnostaisi 235/40.
Ajossa: Skoda Octavia III Combi RS 2.0 TSI MAN Candywhite

clima

Lainaus käyttäjältä: Skeida - 24.01.13 - klo:11:28
Tämä on muutenkin niin hiljainen topikki että kysynpä tätä kautta. Nykyinen ajopeli siis A6 4F Avant Business S-line 2.0TDI 125kw 2009. Tuli ostettua kesäksi RS6 replicavanteet 8x18 tuuman koossa. Kysymys kuulukin, notta onko nykyisillä tai entisillä C6 omistajilla kokemuksia tai varmaa tietoa sopiiko ko. autoon ko. vanteelle muun profiilin renkaita kuin 245/40 18 tuumaisena jota kaikki rengastusapurikoneet netissä tarjoaa? 225/45 tuskin mahtuu ko. vanteelle vai mahtuuko? Itseä kiinnostaisi 235/40.

Omassa edellisessä C6:ssa oli kesällä juuri 8x18 vanne, siinä 225/45 rengastus. Nyt samanlainen setti A5:n alla talvivanteissa. Istuu ja toimii erittäin hyvin.

Pari kuvaa löytyy C6:n alla löytyy:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2878.0

Muistelen että kuvissa näkyvissä vanteissa olisi ET ollut 35.

Skeida

Lainaus käyttäjältä: clima - 24.01.13 - klo:13:35
Omassa edellisessä C6:ssa oli kesällä juuri 8x18 vanne, siinä 225/45 rengastus. Nyt samanlainen setti A5:n alla talvivanteissa. Istuu ja toimii erittäin hyvin.

Muistelen että kuvissa näkyvissä vanteissa olisi ET ollut 35.

Ok, sepä hyvä jos sopii tuokin koko, varmasti mukavampi alla kuin 245/40.
Sama ET myös täällä. Hyvältä näytti kuvissa.
Ajossa: Skoda Octavia III Combi RS 2.0 TSI MAN Candywhite

Stig

Tuli hankittua A6 sedan S-line sisä- ja ulkopaketeilla yms. hilppeillä. Olen autoon erittäin tyytyväinen. Ainut ärsyttävän pieni miinus on se, että autossa on melkein navi. Autosta siis löytyy Audi MMI Plus -järjestelmä (väri-FIS, navi nappula ja hanskalokerossa cd/dvd(?)-asema ja sd-korttipaikat. Autossa on jopa GPS-antenni katossa. Niin ja jonkun sortin boksi siellä takaluukussa vasemmassa kulmassa verhoilun takana. Kun navi-nappia painaa, navi ikäänkuin aukeaa (MMI vaihtuu siniseksi) ja ruutuun tulee ilmoitus: Navigation is not available.

Kysymys kuuluukin, mitä hilppeitä tee-se-itse ebay-mies tarvitsee että navi lähtee pelittämään? Ei taida pelkkä navi-DVD riittää? Löysin jotain  vastauksia täältä ja muualta netistä, mutta ne tuntuu liittyvän perus-MMI autoihin tai pre-facelifteihin. Auttakaa laiskaa...

mremonen

^Takaluukun boksi taitaa olla sterkkojen vahvari ja hainevä katolla GSM-antenni...

Kufatecilta saa jälkiasennus-naveja.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

-JJH-

Lainaus käyttäjältä: Skula - 29.08.12 - klo:18:59
Pari tonnia nyt -07 A6 2.0TFSI Multi farkulla ajaneena..(78tkm)....snip....

Itsellä alla -07/-08 A6 Avant 2.8FSI S-line, manuaaliaskilla. Omistuksessa kohta puolitoista vuotta ja 40tkm takana. Samoja havaintoja kuin Skula:lla, eli nitinöitä ja natinoita siellä täällä ja perus MMI:n punarasterinäyttö on hieman pateettinen (olisi ollut edes vihreä-musta, niin olisi tullut edes mieleen kultaisen 80-luvun elokuvien tietokoneruudut  :D). Rengasmeluakin on, mutta minulla on tuossa S-line paketti madalletulla alustalla ja 245/40ZR18 gummeilla, joten ei se yllätäkään.

Plussapuolena samainen alusta, joka tarjoaa todella maukkaan ajokokemuksen, myös näin painavalle laitokselle. 2.8FSI -kone on todella miellyttävä tuttavuus, kunhan muistaa antaa kierroksia (siirryin tähän dieselistä, joten tuppaan vaihtamaan edelleen liian matalilta kierroksilta :-[  Mainitaan plussana myös kulutus, joka auton koko ja paino huomioiden on minusta hyvinkin kelvollinen, omistusaikani keskikulutus on 8,5 l/100km, sisältäen sekä maantietä, motaria, että kaupunki-ajoa. Puhtaasti maantiellä olen ajellut pitkää matkaa parhaimmillaan alta seitsemän litran (tietokoneen optimismin huomioiden, tankkausten perusteella laskettu ja siten korjattu lukema karvan päältä seitsemän) - mainittakoon myös, että koneen valvelift -järjestelmä ei ihan höpöhöpöä ole, sillä eritoten moottoritiellä ajellessa tuntee kiihdytyksen jälkeen pienen "nykäyksen" ja samantien kulutuslukemista katoaa reipas määrä. Ei ole mitenkään harvinaista paahtaa menemään 110-120kmh kun tietokoneessa paistaa 6,5-7,5 l/100km lukemia.

Kaikenkaikkiaan pahuksen hyvä laite ajaa ja 2.8 antaa kohtuullisesti potkua, vaikka kevyt auto ei olekaan. Mutta mutta, ainahan sitä alkaa lisää kaipaamaan tehoa ... eli välillä tulee mieleen, että jos sittenkin myisi pois ja kattelisi tehokkaampaa tilalle :D :D

-JJ-

Stig

Laitetaan nyt omiakin kokemuksia faceliftatusta C6 sedanista kolmen ajokuukauden jälkeen. Saadaan vähän piristettyä aneemista viestiketjua.

Oma yksilöni on siis reilut 100 tkm ajettu faceliftattu sedan, vuosimallia 2011, käyttöönotto 2010 loppuvuodesta. Kyseessä ensimmäinen Audini, aiemmin ajelin Skodalla. Mikään yllätys ei varmaan ole, että ero on sen kuuluisan laatuvaikutelman osalta kuin yöllä ja päivällä. Edellinen, reilut 70 tkm ajettu RS Octavia oli jo oman (varsin siistin) käytön jäljiltä kerännyt kaikenlaista jälkeä ja naarmua. Lisäksi nitinät ja natinat höystettynä kovalla rengasmelulla olivat läsnä ympäri vuoden.

Siirtyessäni kutosen puikkoihin, oli ero valtava. Sisustan materiaalit olivat kestäneet kilometrit uuden veroisina eikä nitinöitäkään ollut vielä havaittavissa. Auto siis reilut puoli vuotta Skodaa uudempi mutta 1,5 kertaisesti enemmän ajettu.

100 kW 2.0 TDI arvelutti alkuun, mutta moottori on osoittanut toimivuutensa käytännössä. Tasanopeuksilla erittäin taloudellinen, kaupunkiajossa nafta maistuu. Kesärenkailla vakiintunut 6,2 keskikulutus on kuitenkin varsin siedettävä noinkin painavalle malmikasalle. Moottori myös toimii yhteen hyvin Multitronicin kanssa eikä kertaakaan ole tullut tunnetta että nyt pitäisi päästä kovempaa.

Multitronic oli myös komponentti, jota alkuun vierastin. Itse asiassa ostin auton ilman että olin koskaan edes Multitronicilla ajanut. Käytännön kokemusten pohjalta ei variaattorilaatikosta ole pahaa sanottavaa. Ehkä DSG:n tiuhaan vaihtamiseen tottuneelle flegmaattinen 2000 rpm kiihdytys tuntui alkuun oudolta, mutta nyt siihenkin on tottunut. Heikkotehoisesta dieselistä kun tällöin on paras alue koko ajan käytössä. Pienet miettimiset vekslaustilanteissa nyppii, kuten myös nykäykset ryöminnältä uudestaan kiihdytettäessä. Mainettaan parempi laatikko kuitenkin, sanoisin.

Ajettavuus sitten onkin vähän mutkikkaampi arvoioitava eittämättä hyvien Skodien jälkeen. Aloitin ajamisen talvirenkailla (18" HKPL7) jolloin ei suurempaa moitittavaa löytynyt kuin ohjauksen palutus. Ratin sai ihan itse palauttaa risteyksistä ym. Muuten jatkettiin kehän suuntaan kiltisti. Liekö sitten Audin insinöörit ajatelleet, että tämä auto ei tee mitään ilman kuljettajan lupaa, kuten paluta keskelle. Aiemmin ajamistani esim. Mersut ovat tehneet samaa. Kesärenkaiden (Conti Sport Contact 2 18") vaihdon myötä ohjaus sitten muuttui varsin hulluksi. Auto ei halunnut hetkeäkään mennä suoraan, vaan pienetkin urat tiessä veivät autoa miten sattuu. Ratista sai ihan kunnolla pitää kiinni ja ohjata jos halusi kulkea suoraan. Välillä vedettiin oikealle, välillä vasemmalle. Enimmäkseen oikealle tien kallistuksen mukaan. Tilanne korjaantui hieman kun säädin rengaspaineet valmistajan ohjeistuksen mukaiseksi kyseiselle rengaskoolle ja nopeusluokalle. Silti auto vetelee ärsyttävästi. Edelleen saan ajaa Octavia II:sta töissä ja tämä uraherkkyys sen kun korostuu aina kun astun oman Audini rattiin. Erittäin ei-toivottu ominaisuus. Ja tämä siis tuli kesärenkaiden vaihdon myötä. Onko kenelläkään suositella muita renkaita noiden Contien tilalle?

Yksi itse aiheutettu "vika" on vielä MMI-näytön anti-glare -pinnoitteen irtoaminen näytöstä innokkaan hankaamisen seurauksena. Nyt näytössä on kirkas alue alhaalla ja muuten matta. Näyttää muuten siistissä autossa huonolta. Ei kai tähän ole muuta vaihtoehtoa kuin pinnoitteen poisto kauttaaltaan ja tarvittaessa joku iPadin mattakalvo siihen päälle jos kiiltelee liikaa? Tätä ainakin ajattelin kokeilla.

Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin erittäin tyytyväinen autoon. On ollut kiva huomata käytännössä ero premium-merkin ja budjettiversion välillä. Sitä oikeasti on jos sellaista ylipäätään viitsii arvostaa. Minä viitsin ja siksi tunnen että nyt on oikea peli alla.

Jos muilla on vinkkejä etenkin tuon ajettavuuden parantamiseksi, niin saa laittaa vinkkiä. Autossa on siis S-Line sisä- ja ulkopaketit sporttialustoineen ja originaalivanteet 245/40-18 kumeilla.

SKU

Lainaus käyttäjältä: Stig - 31.05.13 - klo:19:10
Ajettavuus sitten onkin vähän mutkikkaampi arvoioitava eittämättä hyvien Skodien jälkeen. Aloitin ajamisen talvirenkailla (18" HKPL7) jolloin ei suurempaa moitittavaa löytynyt kuin ohjauksen palutus. Ratin sai ihan itse palauttaa risteyksistä ym. Muuten jatkettiin kehän suuntaan kiltisti. Liekö sitten Audin insinöörit ajatelleet, että tämä auto ei tee mitään ilman kuljettajan lupaa, kuten paluta keskelle. Aiemmin ajamistani esim. Mersut ovat tehneet samaa. Kesärenkaiden (Conti Sport Contact 2 18") vaihdon myötä ohjaus sitten muuttui varsin hulluksi. Auto ei halunnut hetkeäkään mennä suoraan, vaan pienetkin urat tiessä veivät autoa miten sattuu. Ratista sai ihan kunnolla pitää kiinni ja ohjata jos halusi kulkea suoraan. Välillä vedettiin oikealle, välillä vasemmalle. Enimmäkseen oikealle tien kallistuksen mukaan. Tilanne korjaantui hieman kun säädin rengaspaineet valmistajan ohjeistuksen mukaiseksi kyseiselle rengaskoolle ja nopeusluokalle. Silti auto vetelee ärsyttävästi. Edelleen saan ajaa Octavia II:sta töissä ja tämä uraherkkyys sen kun korostuu aina kun astun oman Audini rattiin. Erittäin ei-toivottu ominaisuus. Ja tämä siis tuli kesärenkaiden vaihdon myötä. Onko kenelläkään suositella muita renkaita noiden Contien tilalle?

Et ole kulmia tarkistuttanut? Minusta tuo vaikuttaa siltä, että voisi olla aihetta. Nämä on aika tarkkoja sille että säädöt on just eikä melkein. Kesärenkaiden suuntavakaus on parempi kuin talvikumien ja vienee sinne minne suuntä näyttää.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Stig

#41
Lainaus käyttäjältä: SKU - 31.05.13 - klo:19:23
Et ole kulmia tarkistuttanut? Minusta tuo vaikuttaa siltä, että voisi olla aihetta. Nämä on aika tarkkoja sille että säädöt on just eikä melkein. Kesärenkaiden suuntavakaus on parempi kuin talvikumien ja vienee sinne minne suuntä näyttää.

En ole. Siis sillä tämän ongelman mainitsinkin, että talvikumeilla ei ongelmaa ollut, eli vasta kesärenkaiden myötä alkoi vänkäämään. Noissa Conteissahan on renkaan "hartialinja" paljon pyöreämpi kuin hakkapeliitoissa. Renkaat ovat kuluneet tasaisesti ja rengaskoko siis sama kuin tehtaalta tullessa.

Ja ehkä käytin tuossa edellä vähän turhan voimakkaita ilmaisuja, mutta Audin kanssa ohjastaminen on mielessä joka päivä kun autolla liikun. Skodalla sitä ei tarvinut miettiä, liikenteen seuraamiselta liikenevän huomion sai kiinnittää rengas- ym. meluun... :)

kai75

Itselläni ex-C6-kopassa oli kesäisin 245/40-18 -renkaat ja Hankook Ventus Evo V12 -sarjoja ajoin ainakin 2 tai 3 sarjaa ja hyvin oli suuntavakaa vaikka mittarissa oli n. 200-300 tkm ja vain kerran kulmat säädettiin n. 8 vuoden aikana.

Good Year F1:ä ajoin yhden sarjan mutta jotenkin ei "premium -renkaat" vakuuttaneet ja niiden jälkeen päädyin nankangiin (oli mielestäni mainettaan paremmat renkaat) ja sit niiden jälkeen hankookeihin.
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

DocWeird

Heitetään nyt yksi lisäkokemus; oma A6:nen oli melko levoton maantiellä yli 80km/h nopeuksissa.

Autoliike oli laittanut siihen tuliterät Barumit, Bravurikset vakiokoossa 225/50/17". Nostin hieman paineita - ei apua. Pudotin sitten paineet 2.4 / 2.5 ja auto alkoi käyttäytymään nätisti.

Ilmeisesti ei vain "tykkää" joistain renkaista? Aikoinaan 3B passatissa (neliveto sekin) ainoa rengas joka "muljuili" oli Bridgestonen Potenza S3; joka kerta kun ajoi tiekarhun tekemiin uriin, tuntui siltä kuin perä olisi alkanut tanssimaan. Paineiden pudotus sinne 2.4 tai alle (vakio 2.8, ellen väärin muista) niin loppui kuin seinään.

Eli ilmeisesti renkaan muoto, kuviointi, jne saavat tuollaista aikaan tietyissä alustatyypeissä...
Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro

Chasee

Tuosta renkaiden muljuilusta pakko todeta, että continental conti winter viking 2 koossa 205/50R17 saa kovahermoisimmankin otsalle hikeä ohituksen aikana. 140 lasissa pelottaa niin mahettomasti, muljuaa ihan huolella. Muuten hyvät renkaat, eivät vaan toimi kovemmissa nopeuksissa.
A6 C6 on hyviä yksilöitä ja huonoja. Omaani vaihdettu 166tkm sisällä: (huollettu marmorilla, täydellinen huoltokirja ja tuontiauto)
- Jakoketjupää 96tkm n.6000 e kuittien mukaan
- multitronic vaihteensiirrin 143 tkm
- öljynlauhdutin 160tkm
- huohottimen kello 160tkm
- venakopan tiivisteet 160 tkm
- jarrupalat maistuu
- öljynkulutus tällähetkellä noin 1,5l/1000 km

Auto siis vuoden 2005 2.4 V6 multitronic

palezu

Vanha aihe mutta miksipä tehdä uutta.

Hankin tuossa kuukausi sitten C6 facelift sedanin vuosimallia 2009, 2.0 tdi CAHA koneella ja multitronicilla. Kilometrejä löytyy 330000. On kyllä kilometreistä huolimatta erittäin hyväntuntuinen auto. Joka paikasta jämäkän oloinen, kaikki sisätilojen laitteet toimivat moitteettomasti, kone käy kuin kello ja matka taittuu tasaisesti ja tyylikkäästi. On tuota tosin huolletukin kuiteista päätellen. Multitronic toimii hienosti, öljyt siihen olikin vaihdettu ajallaan mutta viimeisin oli venynyt 90 tonniin ja vaihdoinkin ne itse motonetin litraisella imupumpulla. Oli melko tummaa ja sakkaista se öljy ja olin huomaavinani käytöksen pehmenemisen vaihdon jälkeen.

Ainoa tähänastinen vika on ollut takavalojen reistailu. Heitti satunnaisesti herjoja jarruvalosta ja vilkuista molemmilla puolilla. Vaikuttaa olevan jonkinasteinen tyyppivika, ilmeisesti vika on umpioiden liittimien kontaktissa. Sain viat poistumaan joksikin aikaa kontaktispraylla mutta kuukauden päästä alkoi ilmetä uudestaan. Nyt otin ja hioin ne kontaktit hiekkapaperilla ja lisää kontaktisprayta, vika poistui jälleen mutta saa nähdä tuleeko uudestaan. Ulkomaisilla foorumeilla väittävät että ainoa pysyvä korjaus on uusi umpio, hieman outoa koska vika on selvästi liittimien kontakteissa.

Polttoaineen kulutus on yllättävän suuri, 7.9 litraa sadalla ajotietokoneen näyttäessä 7.2 litraa. Ajo on noin 80% maantiellä, ajan tosin lähinnä vain 10 tai 20km pätkiä kerrallaan. Millaisia kulutuslukemia muilla on A6:lla 2.0 tdi koneella? Itse pidän tätä jokseekin suurena lukemana vaikka kyseessä onkin normaalia isompi auto. Mulla on kyllä myös 245 leveät 19" renkaat, epäilen niidenkin lisäävän kulutusta osaltaan. Kuinkahan tiheään noita DPF polttoja pitäisi tulla normaalisti? Vaikuttaa että 1000 kilometrillä tekee hiukkaspolton ainakin kahdesti. Ilmeisesti ominaisuus myöskin että hiukkaspolton aikana rupeaa pitämään kummallisia ääniä. Polton aikana kiihdytyksestä kaasun päästäessä saattaa kuulua turbosta huolestuttava "ulahdus" tai epämääräisiä korinoita. Katoin DPF arvot obdelevenillä ja sen mukaan DPF on hyvässä kunnossa, ei yhtään nokikertymää mikä kyllä hieman epäilyttää.

170 heppasella CAHA koneellakin A6:n kiihtyvyys viivalta on hieman surkea. Koneessa on turboviivettä ja vaihteistokin tuntuu miettivän monta sekuntia ennen kuin menee täysi höyry päälle. Pienissä nopeuksissa kiihtyvyys on jo ihan mukava mutta yli satasen vauhdeissa meno rupeaa hyytymään. Isosta koostaan huolimatta auto on ahtaissa paikoissa yllättävän ketterä. Renkaat saa käännettyä niin linkkuun että auto kääntyy yllättävän pienellä sätellä ja ohjaus on uskomattoman kevyt.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy