1.9TDI ASV limp-tilaan moottoritiekiihdytyksessä

Aloittaja qcjulle, 17.04.13 - klo:09:37

« edellinen - seuraava »

qcjulle

Skoda Octavia 1.9 TDI ASV 110hv vm. 2003 on nyt kahdesti tehnyt sellaista, että rivakassa ylämäkikiihdytyksessä moottoritiellä turbo ilmeisesti putoaa pois ja moottori menee limp home -tilaan. Toipuu tästä sitten seuraavassa käynnistyksessä. Tasaisella tiellä kiihdytyksessä ongelmaa ei ole, eli tuntuu vaativan kuormaa runsaasti. Moottorilla on nyt ajettu 199tkm, joista itse viimeiset 20tkm.

Minulla on halpa ELM327-lukija kiinni Android Torquessa, mutta ainakaan toistaiseksi en ole saanut sillä mitään vikakoodeja ulos ECUlta, en kyllä edes tiedä tukeeko se moisia VAG-laitteilla. Näissä moottoreissa on ilmeisesti tyypillisinä vikoina MAF, N75, VNT sun muita, mutta näkeekö noista liitteeksi laittamistani Torquen graafeista jotain? Valitettavasti tämän otoksen aikana vikaa en saanut esiin kun liikennettä oli liikaa kiihdyttää loppuun saakka, pitää yrittää vielä uudelleen siten että se tallentuisi graafiinkin, mutta vaikuttavatko ahtopaineet (hieman yli 1,5 bar) ja MAF-lukemat (max 121 g/s) normaaleilta? Olen tehnyt testiä siis siten, että kolmosvaihteella ylämäkeen lyön kaasun pohjaan ja annan laitteen kiihtyä noin 1200 rpm -> 4000 rpm. Turbo herää noin 1500 rpm kohdilla ja  tuossa 3500 rpm kohdalla ainakin kerran on mennyt limpiin kun se putoaa pois.

Vankka

Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

qcjulle

Noita VNT-juttuja on tosiaan tullut jo hieman lueskeltua, ovatko siis nuo yli 1,5 barin ahtopaineet jo yli moottorin normaalien rajojen täydessä rasituksessa?

Micco

Jos autossa ei ole virisoftaa, niin vakion ahtopyynti on 1bar nurkilla, ei ainakaan yli. Ja ylihän se ahtaa reilusti jokatapauksessa, kun menee vikatilaan.
Torsen + haldex + visco

Mtyy

Onko alipainejärjestelmä kunnossa, vuotoja tms jolloin tuo n75 voisi juonitella.
Mitä moottorinlämpöjä testeri näyttää vedätyksessä? Joskus on ollut lämpöantureiden kanssa myös ongelmia, ja auto luulee käyvänsä liian kuumana ja vetää limppiin
Itse lääkitty CR-V 140hp/340Nm -> 180hp/400Nm+DPF OFF / OULU
Vikakoodien luku ja tehonlisäykset
Yhteydenotot: pm / @ / www / puh

qcjulle

Tänään aamulla teki sen taas, tällä kertaa oli Torque loggaamassa. En kuitenkaan omalla ELM327+Torque -yhdistelmälläni saa mitään vikakoodeja luettua ECUlta, joten taitaa tarvita VAG-Comia. Myöskään öljynlämpöjä ei tuloksissa näy, jäähdytysneste ainoastaan, mutta auto oli kylmäkäynnistetty alle 10 min ennemmin ja varmasti oli vielä melko viileä. Täyskaasukiihdytyksessä ylämäkeen kolmosella siis noin 4000 rpm kohdalla turbo putoaa pois. Pystyviiva siis merkkaa kohdan.

Letkut pitää kuunnella jahka saa hieman apuvoimia mukaan. Hyttiin asti ei mitään ihmeellistä suhinaa kantaudu, paitsi turbon mielestäni varsin hiljaista vinkunaa hetkittäin.

Ilmeisesti ainakin MAF on jo eliminoitu pois, onko nyt syytä suoraan epäillä että turbon siivet jumittavat?

Micco

Siivet tai ahtimen ohjaus. Todennäköisesti siivet. Vag-comilla pystyisi tekemään ns. siipijumppaa alipainekellon testillä moottorin käydessä. Siipien säätö voi lähteä toimimaan jo tällä, jos siivikko ei ole vielä liian karstainen.

Tyyliin: 10 minuuttia tätä "siipijumppaa" tyhjäkäynnillä, sen jälkeen logittamaan oliko vaikutusta ahtojen käyttäytymiseen.
Torsen + haldex + visco

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy