VAG visiot ja strategiat

Aloittaja pantero, 25.03.13 - klo:10:01

« edellinen - seuraava »

pantero

Tarkoitus olisi aloittaa tämmöinen autonvalmistajien visioita/strategioita käsittelevä ketjusarja niin, että jokaisella valmistajalla olisi oma ketjunsa. Ketjussa voisi vuosienkin mittaan seurata visioiden ja strategioiden kehittymistä ja toteutumista.

Mukaan voisivat tulla pikkuhiljaa kaikki ne autonvalmistajat, jotka täällä koetaan kiinnostaviksi. Arenalaiset voisivat niitä aloittaa haluamastaan automerkistä liittämällä mukaan (lyhyen) strategia/visio-linjauksen ja mahdollisesti omaa analyysiä ja ajatuksia, joita se on herättänyt. Itseä on kiinnostanut VAG, Toyota ja Mazda, eli niistä tuolla jäljempänä.

Näitä kun vähän lukee, huomaa varsin suuria eroja ajattelussa eri valmistajien kesken. Visiot ja strategiat kun kertovat nykymaailmassa varsin mielenkiintoisia asioita yhtiöstä ja yhtiön johdon mietteistä. Esimerkiksi onko yhtiön painopiste

-tuotannossa, talousluvuissa, kovissa arvoissa

-asiakkaissa, henkilöstössa

-ympäristössä, päästöissä

-uudessa tekniikassa, uusissa innovaatioissa

-asiakkaan autokokemuksessa

-ym.

Lisäksi se miten viestitään tulevaisuudesta, mahdollisista uusista teknologioista, automalleista, ym kertoo autonvalmistajan rohkeudesta ja halusta julkistaa etukäteen tuotekehityksensä suuntaviivoja. Asiakkaalle tällä on merkitystä ainakin silloin, jos mietti itsekkin pidemmälle eteenpäin omia autonpito- ja vaihtostrategioitaan.

________________________

Itsestäänoikeutettuna aloittajana on VAG.

Jos löytyy erilaisia tai uudempia visio/strategialinjauksia VAGista, niin ne mielellään linkiksi tänne. Voidaan ottaa keskusteluun mukaan.

pantero

#1
                VOLKSWAGEN
                   AKTIENGESELLSCHAFT




Group Strategy 2018

Our Strategy 2018 focuses on positioning the Volkswagen Group as a global economic and environmental leader among automobile manufacturers. We have defined four goals that are intended to make Volkswagen the most successful and fascinating automaker in the world by 2018:

-Volkswagen intends to deploy intelligent innovations and technologies to become a world leader in customer satisfaction and quality.
-The goal is to increase unit sales to more than 10 million vehicles a year; in particular, Volkswagen intends to capture an above-average share of the development of the major growth markets.
-Volkswagen intends to increase its return on sales before tax to at least 8% so as to ensure that the Group’s solid financial position and ability to act are guaranteed even in difficult market periods.
-Volkswagen aims to become the top employer across all brands, companies and regions; this is necessary in order to build a first-class team.

We are focusing in particular on the environmentally friendly orientation and profitability of our vehicle projects so that the Volkswagen Group has the right products for success even in more challenging economic conditions. At the same time, this will mean that capital expenditure remains at manageable levels. Our attractive and environmentally friendly range of vehicles, which we are steadily and judiciously expanding, and the excellent position enjoyed by our individual brands in the markets worldwide, are key factors allowing us to leverage the Group’s strengths and to systematically increase our competitive advantages. Our activities are primarily oriented on setting new ecological standards in the areas of vehicles, powertrains and lightweight construction. Our modular toolkit system, which we are enhancing on an ongoing basis, allows us to constantly improve production efficiency and flexibility, thus increasing the Group’s profitability.

In addition, we want to expand the Volkswagen Group’s customer base by acquiring new, satisfied customers around the world. In addition, we aim to increase satisfaction among our existing customers. We shall continue the measures we are currently taking to improve our productivity and quality regardless of the economic situation and without any time limit. Key elements include standardizing processes in both the direct and indirect areas of the Group and reducing throughput times in production. Together with disciplined cost and investment management, these efforts play a major role in ensuring that we reach our long-term profitability targets and safeguard solid long-term liquidity.


Source: Annual Report 2011

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/content/en/the_group/strategy.html

VAGilla menee hyvin. Se valmisti 9,3 miljoonaa autoa vuonna 2012. Liikevaihtoa kertyi 193 Mrdâ,¬ ja voittoa 22 Mrdâ,¬.  En ole tutkinut, onko tuloksessa jotain positiivisia kertaeriä, mutta tämä on joka tapauksessa erittäin hyvä tulos autonvalmistajalle.

VAG on nimennyt strategiapaperinsa tavoitteellisesti; Konsernistrategia 2018. Tiivistelmä on vuosiraportista 2011. VAG luottaa sanan voimaan, kun visuaalista kuvaa tai kaaviota ei strategiaan liittyen löytynyt. Strategia itsessään on hyvin perinteinen, isoissa konserneissa tyypillisesti laadittu paperi, jossa VAG:illa on neljä tavoitealuetta:

-kehittyä maailman parhaaksi asiakastyytyväisyydessä ja laadussa
-valmistaa yli 10 miljoonaa autoa vuodessa
-voitoksi ennen veroja  vähintään 8 prosenttia
-tulla alan parhaaksi työnantajaksi

Lyhyet kommentit tämän strategian herättämistä ajatuksista :

-Asiakastyytyväisyys on tietysti välttämätön tällaisessa paperissa, mutta laatu voisi olla vielä selvemmin esillä, koska tavoite: maailman paras autojen laadussa on kova ja siinä VAGilla on vielä töitä tehtävänä!
-Valmistusmäärätavoite 10 M autoa vuodessa on luonteeltaan hyvin tuotantotekninen. Se oli Toyotallakin julkisena tavoiteena viitisen vuotta sitten, mutta ei ole enää(lisää tuolla Toyota osiossa). Oikeastaan ei ole asiakkaalle kovinkaan tärkeä, vaan enemmänkin yhtiön johdolle.
-Pörssiyhtiöllä tämmöinen voittotavoite kait pitää olla, mutta samalla asiakas voi ryhtyä miettimään, käykö firma liian syvällä sen omassa taskussa
-Alan paras työnantaja on myös must ja hiukan jargoni(klisee)tyyppinen. Siinä toisaalta toivoo VAGin myös onnistuvan, vaikkakin vain yksi voi olla kerrallaan alan paras.

Strategian selitysosiossa keskitytään tuotantoon ja tekemiseen. Asiakaskin mainitaan. VAG:han on saanut valmiiksi modifioitavalla pohjalevyillä toimivat tuotantolinjat, joilla se hakee lisää kannattavuutta. Kaikenkaikkiaan tuntuu siltä, että strategiateksti on suunnattu enemmänkin sijoittajille, kuin omalle henkilökunnalle ja asiakkaille. Sellainenkin kysymys herää näitä lukiessa, miten varmistetaan koko henkilökunnan mukaansaanti?

Kun katsoo Johtoryhmää, se on vain miehistä koostuva, tohtoreita, professoreita ja muita teknisiä nimikkeitä vilisevä joukko. Kun auton asiakkaina todennäköisesti on suuri määrä naisiakin, voi kysyä, miten heidän ajatusmaailmansa tulee otettua konsernissa huomioon. Tuntuukin siltä, että yhdelle naisjohtajalle voisi olla paikka ihan johtoryhmässäkin(tosin eipä taida naisia paljon olla muidenkaan autofirmojen johtotiimeissä).

Kaikenkaikkiaan ihan OK paperi, eikä varmastikkaan ole este auton hankkimiselle, mutta ei sykähdyttänyt. Asiakkaalle ei viestitä  mitään mullistavaa uutta, eikä kerrota paljoa tulevaisuudestakaan. Toisaalta asialinja ja tekemiseen sekä tavoitteisiin keskittyminen lienee luonteenomaista saksalaiselle liikkeenjohtamiselle.

pantero

Volkswagen Group on lisännyt pökköä pesään autojen päästökilpailussa ja on nyt asettanut itselleen tavoitteeksi saavuttaa EU:n puuhaaman uusien autojen CO2 rajan 95 g/km vuoteen 2020 mennessä Euroopassa myytävissä autoissaan:

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2013/03/CO2.html

The Volkswagen Group is now setting itself even more ambitious targets: "Volkswagen is committing to reducing the CO2 output of the European new car fleet to 95 grams per kilometer by 2020." This makes the Volkswagen Group the very first automaker to commit to this ambitious target.
"Our one-liter car, the XL1, is a technological spearhead. With fuel consumption of 0.83 liters and 21 grams CO2 per kilometer, the XL1 sets new long-term standards in the automotive industry. The technologies used in the XL1 find their way into our series vehicles. That applies in particular to plug-in hybrid technology, which we are systematically pursuing."

Myöhemmin VAG on täsmentänyt näitä tavoitteita yhteisessä tapaamisessa Greenpeacen kanssa:

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2013/03/Volkswagen_and_Greenpeace_underline_strict_CO2_limits_for_new_cars.html

The meeting focused on a discussion of the Volkswagen Group's climate protection efforts. Winterkorn(VAG:in Pääjohtaja) underlined that the Volkswagen Group would reach the emission target set by EU legislation of an average of 95 grams of carbon dioxide (CO2) per kilometer by 2020. "I guarantee that we will do everything in our power to reach carbon dioxide emissions of 95 grams without any reservations. However, this will only be possible if customers accept our advanced alternative powertrains. This is of course our objective."
For two years, Volkswagen and Greenpeace have been engaging in a constructive and in some cases also confrontational dialog concerning the reduction of the CO2 emissions of the entire Volkswagen fleet to an average of 95 grams by 2020. In connection with this calculation, criticisms have been raised, especially as regards "supercredits", which allow manufacturers to count electric vehicles and hybrid vehicles as low-emission vehicles several times over.

Kun vuosi 2020 on jo seitsemän vuoden päässä ja VAG:in mallistoon kuuluu isoja, tehokkaita autoja, mm. Porschea(min 167-max 270), Bentleytä(min 246-max 393) ja Lamborghinia(kaikki yli 300 g/km), on tavoite erittäin kova.

Onkin selvää, että tavoite 95 g/km on jonkinlaisen laskelman tulos, joka VAG:in täsmennyksessä on todettu olevan malliston keskiarvo. Tuon keskiarvon määrityksessä on erittäin oleellista, miten eri mallien päästöjä painotetaan keskenään. Tässä laskentatavassa on näköjään jonkinlaisia erimielisyyksiä Greenpeacen kanssa.

VW on ilmoittanut aloittavansa uuden 'one-liter car' XL1:n valmistuksen loppuvuonna. XL1 on ladattava dieselhybridi, jonka ensimmäiseksi tuotantoeräksi kerrotaan 250 kappaletta. XL1:llä on tietysti tärkeä rooli tuollaisessa laskelmassa.

Joka tapauksessa tämä julkistettu tavoite on ison hatunnoston arvoinen VAG:ille. Se tulee edesauttamaan EU:n lakialoitteen etenemistä ja asettaa nyt myös kilpailijat kovan haasteen eteen.

=======================

Pääsiäisen kunniaksi vähän kevyempää analyysiä tilanteesta:

Kannattaisiko ostaa VAG:in osakkeita? Sitä en osaa sanoa, mutta akkutehtaiden osakkeita voisi ehkä jo ryhtyä harkitsemaan. Saapa nähdä, siirtyvätkö kaikki akkuvalmistajat pikkuhiljaa eri autotehtaiden omistukseen.

Autotekniikan kehitys näyttää suuntautuvan siis entistä vankemmin hybriditeknologian suuntaan. Kaikilla autonvalmistajilla onkin jo kiire kehittää omaa hybridikonseptiaan. Se ei kuitenkaan tule olemaan ainoa kehityssuunta, niin uskon.

Kaikenlaiset start-stopit, jarrutusenergian tallennukset, sylinterien leputukset, pitkät välitykset ja moottoreiden käyttökierrosluvun alentamiset, ym. tulevat lisääntymään. Lisäksi tulevat  kaikki ne uudet systeemit ja härpäkkeet, jotka ovat vielä labrojen koepenkeissä.

Kannattaa nyt siis vielä nauttia nykytekniikan autoista niin kauan kun se on mahdollista, ennen kuin nuo uudet ihmeellisyydet otetaan käyttöön kaikkine mahdollisine ongelmineen.

Mutta lähitulevaisuus on hybridien, se on selvää, niin paljon kaikki autonvalmistajat puuhaavat sen ympärillä nykyisin.

Golf  VIII taitaakin olla jo hybridi!


gloter

Allekirjoitan tuon kaiken. Tosin akkutekniikassa täytyy tapahtua jotain vallankumouksellista sillä uusia metallilajeja ei ole löytynyt ja siten uusien kombinaatioiden kehittely on tiensä päässä. Niistäkin suurin osa kaivetaan  Kiinassa (näin muistaisin) mikä ei ole meille hyvä juttu. Hybrideihin homma menee ja  niitten kanssa esiintyvät ongelmat ne vasta rassaavatkin kuten pantero ennusti. Silloin jakoketjuongelmat ainakin VAG:n kohdalla vain naurattavat, jos meno jatkuu samanlaisena asiakkaitten pompottamisessa. Ei muuta kuin palkataan isolla rahalla joku konsultoimaan Toyotalta, miten hommat pitää hoitaa.

Vety ois kova sana mutta kun se pirulainen on kova karkaamaan vaikka halpaa olisikin. Kaipa tulevaisuudessa saa olla tyytyväinen että pystyy ajamaan 30 km lataamatta akkua 50 km/h vauhdilla jopa talvella jos mitään erityistä ei tapahdu kehityksessä. Öljyn hinta joka tapauksessa nousee huimasti jossain vaiheessa ja päästöjen takia sen käyttö energian lähteenä loppuu. No kohtahan meret kuolevat ja Helsinkikin on puoliksi veden alla joten mitäpä näitä pohtimaan, vihreä pipo vaan tiukemmalle päähän :D
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

pantero

Tuo gloterin mainitsema vety ja sen käyttö autoissa olisi oiva ratkaisu CO2 päästöihin. Päästönä vetyautoissa kun on ainoastaan vettä tai vesihöyryä. Niiden sarjavalmistuskin on pikkuhiljaa käynnistymässsä.

Vetyautojen yleistymistä hidastaa tosin ainakin aluksi vedyn jakeluinfrastrukstuurin puute.

Lisäksi tuo vedyn vuotaminen esimerkiksi onnettomuustilanteessa lienee vieläkin haastava turvallisuusongelma. Vety kun reagoi tunnetusti ärhäkkäästi ilmassaolevan hapen kanssa. Voiko syntyä jotain J Bondin filmeissä nähtyjen kaltaisia tilanteita...

Häkä

Voisivat jättää sen mielikuvilla ja kirjainyhdistelmillä leikkimisen sikseen ja pistää tekniikan ensin kuntoon.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy