Mielipiteitä myytävistä a5:sta

Aloittaja impi, 09.03.13 - klo:19:58

« edellinen - seuraava »

Poikarukka

Yleensä kuitenkin käytettyä ostetaan jollain summalla mikä on mielessä (paljonko p3rse kestää Suomeksi). Yksilön kilsat ja kunto sitten vaihtelee. 40 tuhannen diisseli on saman hintainen kuin 40tuhannen bensa esimerkiksi... Eri asia uutta ostaessa punnita varusteet ja vertailla kahta mallia samalta viivalta.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

ceebbari

Tunteet pois jätettynä, samalla rahalla saa uudempaa bensana...

Poikarukka

Jos 2.0TDIn ja 2.0TFSIn välillä valintaa tekisin ottaisin ehdottomasti 2.0tfsin. 3.0tdi ja 2.0tfsin välilillä valitsisin (valitsin) ison dieselin. 3.0tfsi voi jättää harvinaisuutena pois vertailusta, mutta se olisi reilumpi verroksi 3.0TDI:lle. Sitten taas päästääkin S-malleihin... Paljon ajavalla voisi olettaa olevan paljon siirtymää maantiellä niin silloin 2.0tfsi on taloudellisella alueella. Vähän ajavalle taas ole mitään väliä mitä se auto syö.
Audi A6 3.0BiTdi

mage55

Omaa ajoa olis 70% työajoa motarilla, eli tfsi näillänäkymin olis ehkä se parempi ratkaisu. Kulutuksesta muuten vasta huomasin että Q vie 1 litran enemmän/100km. Mikäli nuihin EU-yhd. kulutuksiin on uskominen ja mitä muualta lukenu.

johannes6666

Audin hankinta on tullut ajankohtaiseksi ja haussa on A5 kahden litran dieselillä. Kilometrimääräksi olen ajatellut >80 t km. Audeista en niin paljon tiedä, joten ajattelin kysyä täältä. Eli onko tuossa faceliftatussa A5:ssä suuriakin eroja tekniikan puolella verrattuna vanhempaan versioon (itse luulossa, että ei ole)? Alla muutama esimerkki hinnoittelusta.

Tuossa olisi vanhempaa mallia oleva:

http://www.nettiauto.com/audi/a5/6883440

Kun taas uudempaa mallia oleva on 5 t euroa kalliimpi:

http://www.nettiauto.com/audi/a5/6829145

batman14

Lainaus käyttäjältä: mage55 - 27.11.14 - klo:00:23
Omaa ajoa olis 70% työajoa motarilla, eli tfsi näillänäkymin olis ehkä se parempi ratkaisu. Kulutuksesta muuten vasta huomasin että Q vie 1 litran enemmän/100km. Mikäli nuihin EU-yhd. kulutuksiin on uskominen ja mitä muualta lukenu.

Mitä olen ymmärtänyt muilta ja omasta kokemuksesta niin S-tronic nostaa yllätävn paljon kulutusta myös. 2.0TFSI quattro manuaalina voi päästä jo suht pienellä, mutta S-tronic on janoinen. EU-lukemia ei kannata uskoa pätkääkään. A4:en KAUPUNKIkulutus on todellisuudessa maantiekulutus ...

Lainaus käyttäjältä: johannes6666 - 27.11.14 - klo:08:31
Audin hankinta on tullut ajankohtaiseksi ja haussa on A5 kahden litran dieselillä. Kilometrimääräksi olen ajatellut >80 t km. Audeista en niin paljon tiedä, joten ajattelin kysyä täältä. Eli onko tuossa faceliftatussa A5:ssä suuriakin eroja tekniikan puolella verrattuna vanhempaan versioon (itse luulossa, että ei ole)?

Ei isossa tekniikassa ole mitään mullistavia eroja tietääkseni. Sisätiloja vähän viilattu -> enemmän alumiinia yms. Mutta onhan tuo FL huomattavan paljon modernimman näköinen ulkoa. Jos PreFL ja FL laittaa vierekkäin niin auttamasti PreFL näkyy että ikä painaa. Muistan kun FL tuli niin mielestäni se oli epäonnistunut ja näytti huonommalta kun silloinen alkuperäinen... Kummasti ajatukset ovat muuttuneet  :D

mage55

Pää meinaa hajota miettiessä tuota moottorin kokoa, vaikka tuo 3.0 tdi olisi tehon ja kulutuksen kannalta varmaankin paras mutta ei vain lompakko kestä :D
2.0 tfsi alkaa tuntumaan hieman liian janoiselta, vaikka ei varmaan monesta sadasta eurosta puhuta vuodessa. Tuli mielenkiintoinen yksilö http://www.nettiauto.com/audi/a5/6803451 olis vielä facelift, rajoilla olevat kilometrit, mutta moottori ihan tuntematon 125kw 1.8 tfsi joka antaa kuitenkin vääntöä 320nm. Ja olis tietenkin kulutuksessa armollisempi. Ilman quattroa mutta on sitä ilmanki selvitty tähänkin asti, joten ei enään niin pakollinen. Vielä lisäksi miettinyt tuota 125kw tdi. Hyvät väännöt ja siedettävä kulutus. Enpä olis uskonut että menee uuden auton hankinta näin vaikeaksi, kun nykyiseen kaipaan vain isompaa moottoria ja vakionopeuden säädintä. Nälkä kasvaa syödessä  ;D mutta onneksi merkki ja malli on päätetty.

japa

Tuolla rahalla saa jo ajamattoman ja tehokkaamman octavia RS. Mutta jos ne rinkulat pitää olla keulalla niin se onkin sitten jo toinen juttu  ;)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

mage55

Sais varmaan ja monta muutaki merkkiä. omalle kohalle vain audi miellyttää vaikka keulassa olis zorron merkki  ;)

duke7

Eli onko tuossa faceliftatussa A5:ssä suuriakin eroja tekniikan puolella verrattuna vanhempaan versioon (itse luulossa, että ei ole)? Alla muutama esimerkki hinnoittelusta.
Eikös faceliftiin tullut mutteriohjaus? Tai siis riski siitä. Tältäkin palstalta löytyy paljon juttua aiheesta otsikolla "Audin ohjausongelmat" tjsp.

fossiili

Tuossa olisi vanhempaa mallia oleva:

http://www.nettiauto.com/audi/a5/6883440

Kun taas uudempaa mallia oleva on 5 t euroa kalliimpi:

http://www.nettiauto.com/audi/a5/6829145

Uudemmassa saat mukaan mutteriohjauksen ja todennäköisesti ankaran v_tutuksen.
Omalle kohdalleni kävi näin, helpotti kun vaihdoin vanhempaan...
A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic 2011

Eagle

Mulla on ollut puolitoista vuotta tuo pikkukoneellinen versio. Ei mutteroi uusimmalla päivityksellä. Moottorissa on suora ja epäsuora ruiskutus, eikä venttiilit karstoitu niinkuin kakkosen koneessa. Olen tykännyt.

Lapland

Sama täällä, mulla 2012 A5 1,8 TFSI Sportback, ohjaus päivitetty viimeisellä softalla eikä mutteroi. Ohjaus pelaa hienosti ja ennen kaikkea hyvä moottori.

zonni

Lainaus käyttäjältä: Lapland - 29.11.14 - klo:19:00
Sama täällä, mulla 2012 A5 1,8 TFSI Sportback, ohjaus päivitetty viimeisellä softalla eikä mutteroi. Ohjaus pelaa hienosti ja ennen kaikkea hyvä moottori.

Onko tietoa mikä koodi on softalla. Omaan 1.8 TFSI -12 on vaihdettu ensiksi ohjelma ja kun se ei auttanut niin vaihdettiin ohjaus akselikin(myös jotain muutakin muistaakseni) ja oli jonkin aikaa hyvä mutta nyt mutterointi on tullut takaisin. Mutterointi ilmaantuu juuri näillä keleillä (0 ja +5 asteen välillä)
Merkkihuollossa väittävät ettei tuolle omalle voi enään mitään tehdä, myöntävät kumminkin että tietyllä kelillä ohjaus tahmaa keskialueella.
Omaan on myös vaihdettu kone 30tkm kohdalla kun se alkoi kolisemaan,näitä kone rikkoutumisia jonkin verran tässä kone tyypissä kuulemma.

hurri

Kävin vaihtamassa talviliukkaita ennakoiden oman ensimmäisen autoni A3 Sedan Business Sport 1,4 TFSI COD tehokkaampaan A5 Sportback Business 3,0 TFSI 200 kw Quattro S-tronic 2012 -malliin, kun vihdoin löytyi fiksuilla lisävarusteilla otettu paketti ja marraskuun keleissä koeajolla ei löytynyt moitittavaa. Mukana sporttidiffi, Audi Drive Select, Business-varustelu, Audi Sound System, akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä molempiin suuntiin yms. Vielä toistaiseksi linkki myynti-ilmoitukseen löytyy http://www.auto1.fi/audi/a5/135018.

Nyt mietityttää APR-lastutus. Hyviä kokemuksia olen kuullut ajo-ominaisuuksiin ja kyllähän tuo reilu 300 heposta kiinnostaisi. Onko mitään käryä hinnasta ja miten suhtautuu sitten jälleenmyyntiarvoon tuollainen?
Ex: M-B GLE 63 S 2018, M-B C 63 S First Edition 2017; M-B GLE 450 2016; Audi S7 2015; Audi S7 2013; A5 Sportback 2012; A3 Sedan 2013

Eagle

Hieno auto, ja hyvät varusteet. Onnittelut:)
A5 on hieno auto.

Lapland

Lainaus käyttäjältä: zonni - 29.11.14 - klo:19:24
Onko tietoa mikä koodi on softalla. Omaan 1.8 TFSI -12 on vaihdettu ensiksi ohjelma ja kun se ei auttanut niin vaihdettiin ohjaus akselikin(myös jotain muutakin muistaakseni) ja oli jonkin aikaa hyvä mutta nyt mutterointi on tullut takaisin. Mutterointi ilmaantuu juuri näillä keleillä (0 ja +5 asteen välillä)
Merkkihuollossa väittävät ettei tuolle omalle voi enään mitään tehdä, myöntävät kumminkin että tietyllä kelillä ohjaus tahmaa keskialueella.
Omaan on myös vaihdettu kone 30tkm kohdalla kun se alkoi kolisemaan,näitä kone rikkoutumisia jonkin verran tässä kone tyypissä kuulemma.

Kävin katsoon huoltokirjata ja viimeisin sinne merkitty päivitys on 48K8, mutta viime huollossa sanoivat laittaneensa uusimman softan joka on tuon 48K8:sta "uudistettu versio." Muuta tarkempaa tietoa softasta ei ole, ei edes huoltokirjassa merkintää. Ilmeisesti joihinkin on laitettu 48L1 softaa, mutta tämä minun ei ole sellainen.
Autooni ei ole missään vaiheessa tehty rautapäivityksiä, vaan asia on hoidettu softaamalla ja nyt keskialue on jämäkkä, ei mutteroi ja ohjaus on kelillä kuin kelillä hyvä ja lämpötilariippumaton. Täällä meidän korkeuksilla kelit on vaihdellu + 5 ja -12 välillä.  Ohjaus toimii ja olen tyytyväinen.

zonni

Lainaus käyttäjältä: Lapland - 29.11.14 - klo:20:32
Kävin katsoon huoltokirjata ja viimeisin sinne merkitty päivitys on 48K8, mutta viime huollossa sanoivat laittaneensa uusimman softan joka on tuon 48K8:sta "uudistettu versio." Muuta tarkempaa tietoa softasta ei ole, ei edes huoltokirjassa merkintää. Ilmeisesti joihinkin on laitettu 48L1 softaa, mutta tämä minun ei ole sellainen.
Autooni ei ole missään vaiheessa tehty rautapäivityksiä, vaan asia on hoidettu softaamalla ja nyt keskialue on jämäkkä, ei mutteroi ja ohjaus on kelillä kuin kelillä hyvä ja lämpötilariippumaton. Täällä meidän korkeuksilla kelit on vaihdellu + 5 ja -12 välillä.  Ohjaus toimii ja olen tyytyväinen.

Omaan a5:seen tehtiin ensiksi tuo 48K8 "vanhempi" versio jo noin vuoden vanhana ja tämän vuoden alussa vaihdettiin  se ohjaus akseli. Tuohon minun ohjaukseen ei taida olla mitään päivitys softaa saatavilla, näin ainakin minulle kerrottiin.
Todella v_ttumainen tuo ohjaus kun se takertelee/mutteroi 0->5 asteen välillä. Olen myös koittanut eri kokoisia/merkkisiä renkaita ja nelipyörä suuntaustakin, mutta näillä ei ollut mitään vaikutusta tuohon mutterointiin.
Taitaa olla auton vaihto ainoa keino päästä eroon tuosta ongelmasta   :-\
Menipäs tämä aika lailla aiheen vierestä, mutta onhan tämä tiedoksi niille jotka on hankkimassa Fl aafemmaa, niin tietää tuon mutteroinnin koe ajolla kokeilla. Tietenkin vaatii tietyn kelin että tulee esiin.

Eagle

Mulla on 48L1 ja tosiaan erittäin hyvin toimii. Tätä ennen oli 48 k 8 mikä oli huonompi selvästi.

mage55

Lainaus käyttäjältä: fossiili - 28.11.14 - klo:11:59
Uudemmassa saat mukaan mutteriohjauksen ja todennäköisesti ankaran v_tutuksen.
Omalle kohdalleni kävi näin, helpotti kun vaihdoin vanhempaan...

Fossiili ja muut. Minkälaisia eroja on preFL ja FL jos nyt jättää pois tuon mutteroinnin. Tuskin ajettavuudessa mitään eroa. Ainakin keula+valot, takavalot, rekistöröity nyt viidelle. Ilmeisesti sisälle joitain fiilauksia myös tehty? Onko kortinlukija vakiona soittimessa? Ihan tuon 1.8tfsi:n takia alkanut nyt FL kiinnostamaan. Tarkemmin kun on nuita FL malleja katsellut niin tuon preFL alkanut näyttämään jotenkin vanhentuneelta. paitsi ehkä tykkään preFL keulasta enemmän...

Eagle

Ohjauspyörä on muuttunut hienommaksi IMO. Kortinlukija on vakio, samoin tutkat jos on business versio, tosiaan 5 paikkaisia ovat kaikki.

rob-s

LainaaMinkälaisia eroja on preFL ja FL jos nyt jättää pois tuon mutteroinnin

Sisäpuolella: ratti, viikset, tuuletussuuttimien säätimet, radion napit, ilmastoinnin napit, MMI:n menu
Ulkopuolella: puskurit, valot ja konepelti

Itse pidin ennen preFL paremman näköisenä ja "alkuperäisenä Da Silva" tyylinäytteenä (varsinkin coupe) mutta
kyllä nyt mieltymykseni on kallistunut FL:n puolelle.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

fossiili

En osaa eroja sanoa kun edellinen oli A4.
Ohjaus oli siinä kaikin puolin niin surkea kun vaan voi olla, koskaan ei aamulla tiennyt mitä päivä tuo tullessaan.
Nyt en kyllä heti vaihda jos pata ja laatikko kestää...
A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic 2011

Poikarukka

Nonniih, nyt se kielletty hetelmä tuli eteen ja lankesin. Dieseli vaihtui S5. Moneen kertaan vannottu etten sitä bensa lohjo kasia ota, mutta niin se vain murahteli ja pakko oli laittaa nimi paperiin. Youtube videot eivät tee oikeutta niille äänille. Pitää kokea livenä. Tunnistaako kukaan entisekseen sport car center Hki vietyä punaista yksilöä. Kilsoja oli jo reippaammin ja pientä laittoakin löytyi jo hallissa katsoessa. Kolmas yksilö tätä koria. RS5 seuraavaksi.
Audi A6 3.0BiTdi

rob-s

LainaaNonniih, nyt se kielletty hetelmä tuli eteen ja lankesin. Dieseli vaihtui S5. Moneen kertaan vannottu etten sitä bensa lohjo kasia ota, mutta niin se vain murahteli ja pakko oli laittaa nimi paperiin. Youtube videot eivät tee oikeutta niille äänille. Pitää kokea livenä. Tunnistaako kukaan entisekseen sport car center Hki vietyä punaista yksilöä. Kilsoja oli jo reippaammin ja pientä laittoakin löytyi jo hallissa katsoessa. Kolmas yksilö tätä koria. RS5 seuraavaksi.

Näin tää homma vaan menee:) Onnittelut Poikarukka! V8:n ääniä on mukava kuunnella;)

Poikarukka

Ajatuksissa oli ostaa vähän ajettu S3. Kaupat oli hierottu jo nimeä vaille ja koeajo edessä. Ihan kiva, en sano siitä muuta. Reilu tunnin koeajo ja tarkoituksella arki ajoa. Se vehje vei 10.8l/100km. Koeajon jälkeen ristiriitaiset fiilikset. Mukana ollut kaveri ehdotti, että otetaan aikalisä. Aja jotain toista ja mieti vähän. Noh, tottakai silmä jäi kiinni tuttuihin muotoihin. Punainen S5 jökötti oven suussa ja aina haluttanut se V8 kokea. Katselin auton ympäri ja sanoin että ei ikinä. Kilometrit oli kuitenkin jo harrasteauto osaston lukemissa ja pientä tuunailua tehty. Hinta oli oikealla tasolla. Läpällä sitten, että anna mä käyn tuota kokeileen. Myyjä löi auton käyntiin ja siirsi ulos. Meinasi jo siinä tulla läikkä housuun.

Ennakkoasetelma oli (minun silmiin) teinituunattu, pitkästi rullattu, ei ikinä tämmöstä S5. Ensimmäiseen risteykseen pääsin, niin totesin kaverille. Että joo o... Pikkulenkki heittämään ja matkalla katselin auton varusteita. Lähes täydellinen varustelu. Toki muutama polkaisu piti tehdä kun kerran rassi alla. Parasta oli koeajon lopuksi kulutus oli vähemmän, kuin siinä uudehkossa S3:ssa. Hinta tuli kohdilleen, historia hyvä, omat renkaat sain pitää. Runsaan varustelun syyksi paljastui, että auto oli ollut Audin maahantuojan esittelyautona ensimmäiset 4kk. Muutama pikku asia pitää hoitaa kuntoon, niin muuten vaikuttaa olevan perusasiat tekniikassa kunnossa. Toki vielä tässä ehtii kaikkea vielä löytyä, mutta vahvasti on alkanut ainakin taival.

Tänään tarkistin audin perusasiat. Sisäilmansuodattin kotelon kansi kiinni. Sitä ei huollossa ole koskaan onnistuttu saamaan oikein. Aina se samperin suhina, kun hakee huollosta. Niin tässäkin. Moottorin ilmansuodattimen hain, koska huoltomerkinnöistä vaihto puuttui. Ja oikeassa ne olivat. Hyvä luoja missä kunnossa oli filsu. Uusi sisään kulutus tippui. Hirveästi on foorumilla peloteltu näiden V8 vehkeiden kulutuksesta. Odotin jotain 15-20l /100km luokkaa olevan. ihan nätisti menee 10 pintaan (alle tosin ei, kuin ehkä vakkarilla rullaten satoja kilsoja). Manuaaliaskilla ja minulla sen verran pelko kortista ettei ihan hölmöjä enää jaksa liikenteessä. Nopeasti laskien kulutus on sama kuin dieselissä muuntaen dieselin bensaksi 8l*1,287 (energia sisällön suhteen muistaakseni) ~ 10.5l/100km. Toki kelpaa enemmänkin, jos pelleillee.
Audi A6 3.0BiTdi

rob-s

LainaaHirveästi on foorumilla peloteltu näiden V8 vehkeiden kulutuksesta. Odotin jotain 15-20l /100km luokkaa olevan. ihan nätisti menee 10 pintaan (alle tosin ei, kuin ehkä vakkarilla rullaten satoja kilsoja).

Mulla RS4:ssa kulutus on 10-13L/100km mitä pidän varsin kohtuullisena joskaan ei viherpiipertäjän ihanneautona. Onko Poikarukka S5:ssasi vaalea nahkasisusta? Mulla on vähän sellainen kutina että ostit Jukka Laaksosen entisen S5:n. Siinä on ollut huoltosopimus koko ajan ja oli muistaakseni reilut 100tkm ajettu kun se meni VW Airportille vaihtoon 3-4 vuotta sitten.

Poikarukka

Piti tilata tiedot rekisterikeskuksesta... Historitietojen perusteella on sama auto. Minulla ei nyt sytytä kuka kyseessä. Kuka Laaksonen. Näyttelijä, vai säteilyturvakeskuksen entinen johtaja vai.. ? Tunnen itsekin yhden nimikaiman työpaikalta. Mitähän muuta jännää tästä vehkeestä paljastuu. Kaikki tiedot kiinnostavat (vähemmen kivat voi laittaa privana).

Ei mikään eko auto, mutta yllätti minut vähäisellä kulutuksella.

Audi A6 3.0BiTdi

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Poikarukka - 23.12.14 - klo:10:10
Piti tilata tiedot rekisterikeskuksesta... Historitietojen perusteella on sama auto. Minulla ei nyt sytytä kuka kyseessä. Kuka Laaksonen. Näyttelijä, vai säteilyturvakeskuksen entinen johtaja vai.. ? Tunnen itsekin yhden nimikaiman työpaikalta. Mitähän muuta jännää tästä vehkeestä paljastuu. Kaikki tiedot kiinnostavat (vähemmen kivat voi laittaa privana).

Ei mikään eko auto, mutta yllätti minut vähäisellä kulutuksella.

Varmaankin se näyttelijä/imitaattori. Ainakin kyseinen herra aikoinaan punaisella S5:llä Espoossa kurvaili kunnes vaihto sen A4 allroadiin.
Onnittelut ässästä poikarukalle  8)

Poikarukka

Kiitos, kiitos. Google avasikin asiaa. Kasvot nähtyä tunnisti ja yhdisti nimeen.
Audi A6 3.0BiTdi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy