3C Passat 1.4 tsi ujeltaa

Aloittaja Ganes, 21.01.13 - klo:00:16

« edellinen - seuraava »

Ganes

Yritin etsiä ratkaisua muista ujellustopikeista, mutten löytänyt, joten:
Ujellus on samankuuloinen kuin se ääni kun avaat lukituksen jälkeen kuskin oven.
Sellainen vaimea uikutus jostakin auton takaosasta 1-2 sekunnin ajan.
Mikähän ääni muuten sekin on, oon aina ihmetellyt? Tietääkö joku?

Mutta tämä otsikon ujellus alkaa kuulua selkeimmin noin 90-110km/h, jonka
jälkeen auton muu äänimaailma peittää sen. Ã,,äni kuuluu sevästi tuossa vauhdissa kaasua painettaessa
ja loppuu melkein kokonaan kun kaasun nostaa ja jää rullaamaan moottorijarrutukselle.
Se loppuu kokonaan kun painaa kytkimen pohjaan tai vaihtaa vaihteen vapaalle rullaamaan.
Ujellus kuuluu vaimeampana moottorijarrutuksessa tullessani esim risteykseen.
Vaihteella ei ole väliä 4,5 tai 6 vaihteella 90-110 km/h ajaessa ääni on täysin samanlainen.
Ujellus on kuulunut noin 1-2 viikkoa ja kuuluu auton etuosasta.
Itse en ymmärrä kovinkaan paljoa autotekniikasta, mutta omat veikkaukseni ovat
joko vaihteisto, turbo tai polttoainepumppu. Mitäs mieltä olette?
Pitää tässä joku päivä soitella tuonne Turun vw-autoon ja kysellä heidän ajatuksiaan.

Vankka

Oisko bensatankissa oleva pumppu mikä ujeltaa. Dieseleissä se taitaa pumpata kun avaa kuskin oven.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Ganes

Sama pumppu se varmaan tässäkin sitten ääntää ovea avattaessa. On vaan ajon aikanakin (90-110km/h) nopeudessa niin samankaltainen se ääni. Voiskohan tollanen pumppu alkaa olemaan finaalissa ja ääntelemään voimakkaammin jo näillä kilometreilla? Ajettu vasta 61000km. No täytyypä vielä testailla ja kuulostella hieman enemmän. 

tsiih

En usko että olisi sama ääni, sen täytyy olla todella kova että ajomelun voittaa. Helppohan se on todeta, penkkiä ylös vaan.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Ganes

Tuli hieman kuunneltua lisää tuota autoa hiihtolenkin jälkeen. Eli tyhjäkäynnillä konepelti auki ja korva moottoritilaan ja kyllähän sieltä samanoloinen uikutus kuuluu koko ajan mutta todella vaimeana ja vaikea on tarkasti paikallistaa, mutta ehkäpä se kuului selvemmin apukuskin puolelta moottoritilan jostakin syövereistä??

Toinen huomio eli tyhjäkäynnillä kun painaa kaasua ja kun kierrokset laskee niin juuri ennen kierrosten tasaantumista tyhjäkäynnille kuuluu ihan kuin pöllön huuhkaisu noin 1-2 sek ja joka kerta kaasua painettaessa ja kierrosten laskiessa sama ääni. En tiedä liittyykö tuo tuohon kun ääni on hieman erilainen, siis tuollainen "pöllömäinen". Tuota nyt on vaikeaa paikallistaa moottoritilaan tarkemmin kun täytyy kabiinissa olla sitä kaasua painamassa samaan aikaan??

Sitten vielä siitä polttoainepumpusta, eli kyllä sekin ääni on aika selvästi kuultavissa auton käydessä tyhjäkäyntiä varsinkin apukuskin puolella ja takarenkaan kohdalla. Voihan se olla, että se pitää muissakin samanlaisissa autoissa samanlaista ääntä??

No sen verran jo alkaa nuo äänet häirittemään, että taidan jo huomenissa soitta jos sais jonnekkin pikahuoltoon autoa kuultavaksi. 

Rauska

Haeppa vastaava uusi koeajoon ja kuuntele sitä??
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

tsiih

Pöllö-ääni saattaisi olla sama kuin mulla on ollut golfissa uudesta asti, aina vaimeni kun ketju vaihdettiin palatakseen jälleen muutaman tuhannen kilometrin päästä. Kuuluu parhaiten kuumalla koneella.

Ulinakin oli, se tuli vaihdelaatikosta  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Ganes

Tuossa vastaavan uuden koeajossa on vaan sellanen riski, että tällä hetkellä poissaoleva autokuume alkaa vallata mieltä ja ruumista. Kun on tuo korimallikin päässy päivittymään.  En taida uskaltaa tuohon hommaan lähteä.... tai eihän sitä tiiä vaikka.. :)

Onkos sulla Tsiih useastikkin ketju vaihdettu? Ja olikos sunkin vaihteisto manuaali ja saitko sen korjattua niin, että äänet poistui?

Todennäkösesti ton vaihteiston saa kylläkin sitten tämän tapauksen kohdalla jättää pois laskuista, kun ääni kuuluu siis ihan tyhjäkäynnilläkin. Tosin melko vaimeana.

tsiih

Kaksi kertaa vaihdettu eli kolmas ketju menossa...
Koko toosa vaihdettiin, sillä hiljeni siis puolet ulinoista  :)

Ganes

Ganes

Tuli sitte eilen käytyä Turun vw-autossa näyttämässä tota vehjettä. Eipä ne siellä mitään näin äkkiseltään osannu äänien syyksi sanoa. Pikahuollossa oli ruuhkaa, mutta kerkes sen verran kattoa, että kävi pihalla kuuntelemassa konepellin alle, eikä hän huomannut siinä mitään erikoista. Sen jälkeen jonkun huoltotyönjohtajan kanssa käytiin koeajolla ja hänen kommenttinsa olivat olivat vain vähätteleviä ja yritti hokea äänien tulevan vain renkaista. Loppulenkistä kyllä arpoi, että voihan tuo vaihteistosta tai perästäkin kuulua. Pitäisi vaan kuulemma varata aika, että pääsevät paremmin perehtymään oireisiin. Ei kuulemma itse olisi huolestunut. No empä jaksa! Uliskoon perkele! Ei tuo nyt niin kova ääni ole, kun vielä vähän poppia huudattaa sen peittääkseen. Eli täytyy kuulostella ja jos pahemmaksi muuttuu niin sitten alkaa sitä aikaa varaamaan. Jos hajoaa niin sittempähän ainakin selviää mikä hajos ja rahallahan siitä taas selviää, eihän se sen kummallisempaa matematiikkaa ole :)

Jännä muuten ku menin kysymään voisko joku tulla koeajamaan ja kuulostelemaan autoani, niin eka vastaus oli tylysti, että ei missään nimessä tässä kukaan kerkeä. Sitte kuiteski melkein samassa lauseessa sitä aikaa löytykin, eikä ollu mitään kiirusta koko ajolenkillä. Aika metkaa :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy