passat 3c sähköinen käsijarru ongelma

Aloittaja axe, 13.01.13 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

o.b.

Kyllä se on alkujaan vesitiivis. Jarrusatulan kauluksessa on O-rengas. Vettä pääsee moottoriin jos koppa halkeaa tai jarrusatulan tiivistepinta alkaa kupruilemaan.

Kopan halkeaminen oli varsin yleistä vanhemmissa 6-kulmaisten torx moottorien kanssa. Jossain vaiheessa 2007 moottorin tyyppi vaihtui 12-kulmaiseen xzn:ään. Siinä halkeaminen on harvinaisempa, mutta sattui kuitenkin kohdalleni.

ggrisu

Ainakin itsellä oli kopat ihan ehjät mutta moottorin puolella möhnää, eli tiivistepinta oli tullut tiensä päähän.
Viime talvena moottorit jo ilmoitti olevansa ehtoo puolella kun etelän pikkasen kovemmilla pakkasilla jäivät jumiin muutamankin kerran kunnes uskoin ettei käsijarrua parane käyttää.

anteroidi

Laitetaan tännekkin vielä miten se oma homma ratkes 20006 3c:n kanssa:
oma piipitys/valoshow loppui kun  sain uuden moottorin vaihdettua. Vanhasssa moottorissa oli 5cm ja millin leveä halkeama (tyyppivika),niin eipä ihme ettei pelittäny. Toinen T30 oli helv... tiukassa ja siitä meni kanta rikki, niin lyötiin tuo vanha moottori vasaralla palasiks niin saatiin se torx putkitongeilla irti. Tilalle peruspultti, 12mm kierre ja m6 sekä locktiteä. Uudessa moottorissa oli joku pieni ylimääräinen muoviklipsi, niin se piti myös vuolla pois, mutta sitten se kävikin kuin nenä päähän. https://www.ebay.co.uk/itm/264044924762 <-tuo osa siis. 35e oli posteineen ja tasan viikossa tuli. Pelkkä moottorin vaihto siis lakkautti piipitykset ja kässärin valon kojetaulusta, ei tarvittu vikakoodinollauksia.

Jartsamies

Paljon lukenut tätä ketjua mutta en saa vikavaloja pois.
Ongelma alkoi siis isojen pakkasten jälkeen, alkoi piippaus ja valojen vilkkuminen. Vikakoodit osoittaa että oikealla moottorin suöttöjännitteessä ja sulkuvoimassa vikaa.
Painonappi ja moottori oikealle vaihdettu. Ja ainakin nyt kun nappia painaa niin molemminpuolin käy hurinat ja käppäri toimii mielestäni kuten pitääkin. Vaan yhä vaan valot vilkkuu ja piippaus se jatkuu. Vikakoodeja ei saa kuitattua. Onko nyt ratkaisu saada vaan auto vcds:ään(vikakoodit luettu ja kuitattu siis motomaatissa)? Via voisiko ongelma piillä viallisessa liittimessä/johdossa?

M_M

Onhan nää tosi herkkiä huonoille liitoksille. Yhtä tapausta autoin tutkimaan, jossa myös syöttöjänniteherja toisella puolella. Vaihdettu moottori, ei auta. Vaihdettu käsijarrumoduuli, ei auta.

Vika oli lopulta moottoriin tuleva liitin, ei jostain syystä ollut painunut tarpeeksi syvälle...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jartsamies

Lainaus käyttäjältä: M_M - 15.02.21 - klo:19:08
Onhan nää tosi herkkiä huonoille liitoksille. Yhtä tapausta autoin tutkimaan, jossa myös syöttöjänniteherja toisella puolella. Vaihdettu moottori, ei auta. Vaihdettu käsijarrumoduuli, ei auta.

Vika oli lopulta moottoriin tuleva liitin, ei jostain syystä ollut painunut tarpeeksi syvälle...

Hieman epäilyttää kun moottori kuitenkin surisee että olisi huono kontakti. Noh, pitänee kuitenkin tarkastaa huomenissa liitin varuiksi. Tiedä enää mitä voisi itte tuolle tehdä muuta kuin viedä pajalle.

Jartsamies

Address 53: Parking Brake        Labels: 3C0-907-801-53.clb
   Part No SW: 3C0 907 801 E    HW: 3C0 907 801 E
   Component: EPB  VC8HC003   013 0003 
   Revision:   013       
   Coding: 0000012
   Shop #: WSC 131071 1023 2097151
   VCID: 24478187E7A2E3A446-8070

4 Faults Found:
02443 - Control Head
            003 - Mechanical Failure - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00110011
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 75
                    Mileage: 241032 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2021.02.15
                    Time: 17:17:03

             Freeze Frame:
                    Voltage: 14.08 V
                    Count: 49

02429 - Right Parking Brake Motor (V283) Clamping Force Not Reached
            002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00110010
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 9
                    Reset counter: 75
                    Mileage: 240472 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2021.01.24
                    Time: 12:41:55

             Freeze Frame:
                    Voltage: 7.56 V
                    Count: 205

00446 - Function Limitation due to Under-Voltage
            002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100010
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 4
                    Reset counter: 75
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                    Voltage: 7.87 V
                    Count: 202

02433 - Supply Voltage for Right Parking Brake Motor (V283)
            012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11111100
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 139
                    Reset counter: 35
                    Mileage: 240424 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2021.01.22
                    Time: 13:10:09

             Freeze Frame:
                    Voltage: 12.84 V
                    Count: 87

Tuollaisi anotuleita tarjoilee vcds. Osaako joku suomentaa?

Jartsamies

Tämä ongelma ratkesi lopulta korjaamolla. Liitin moottorille uusittiin ja ajettiin käsijarrulle perusasetukset. Näin lähti vikakoodit ja hälytysvalot.

Vaari64

Minulla jarruongelmat loppuivat kun vaihdoin merkkiä, japanilaiset näemmä tekee vielä suomen olosuhteisiin autoja.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Vaari64 - 21.03.21 - klo:19:19
Minulla jarruongelmat loppuivat kun vaihdoin merkkiä, japanilaiset näemmä tekee vielä suomen olosuhteisiin autoja.
Itse olen värkännyt volkkareiden kanssa jo reilu 50 vuotta. Aloitin polvenkorkuisena isäukon kanssa Type 3 1500S parissa ja kun koko ikänsä on volkkarilla ajanut, ei osaa parempaa vaatia ;)

Jatkokeskustelut sitten Toyota-osioon...

jarsiv

Jaaha, sai laahaavien takajarrujen remppa hienon päätöksen.

Rutiinin omaisesti VCDS:llä käsijarru auki asentoon. Jarrujen putsausta, jarruletkujen vaihdot, mäntien herkistelyä.
Kun ajoin VCDS:llä jarrut kiinni, oikean puolen käsijarru ei ajanutkaan itseään kiinni. Vasen meni ok.

Muistaakseni vikakoodeissa vilahti Right Parking Brake Motor Clamping Force Not Reached.

Sulakkeet katsoin olevan kunnossa. Purin käsijarrumoottorin, trapetsi tanko pyörii nätisti. Käsijarrun moottori pyörii ok, kun sille tarjoaa suoraan 12V.

VCDS:n basic settings ei anna tehdä nyt mitään. Jos yritän sulkea, avata, tai sopeuttaa/testata niin se ilmoittaa ERROR GROUP NOT AVAILABLE.

Testasin auto vielä käyntiin ja painella käsijarrun nappia. Vasen puoli toimii, käsijarrun vikavalot vilkkuu taulussa.

Uusi vikakoodi ilmeni tauluun:

         
LainaaAddress 53: Parking Brake       Labels: 5N0-907-801.clb
Control Module Part Number: 3C0 907 801 J    HW: 3C0 907 801 J
  Component and/or Version: J540 EPB3  VW-09393 0009
           Software Coding: 0000056
            Work Shop Code: WSC 00028 028 00001
                      VCID: 2953E61D80B77EC3B4-807C
1 Fault Found:

02433 - Supply Voltage for Right Parking Brake Motor (V283)
            012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11101100
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 193
                    Mileage: 315473 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2021.05.24
                    Time: 20:10:52

             Freeze Frame:
                    Voltage: 13.40 V
                    Count: 23
                    Speed: 0.0 km/h
                    Hex Value: 0x12E0
                    Hex Value: 0x0001
                    Hex Value: 0x0102

Voisiko johto moottorille olla poikki, aiheuttaen ongelmat? Miten testata?
Ihmetyttää, kun VCDS ei anna basic settings:llä tehdä mitään.
Vai onko EBP-boksi sökö? Saksanmaalta näytti saavan 50e ainakin tuolla 3C0907801J koodilla.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

M_M

Aika tyypillinen aiheuttaja tuolle vikakoodille on se johtoliitin siellä moottorin luona. Vaikka olisi olevinaan hyvin kiinni, niin ei välttämättä kuitenkaan ole kunnolla pohjassa. Useamman tapauksen tiedän jossa on oltu varmoja ettei vika ole siellä, vaihdettu ohjainboksia jne, mutta lopulta syy on kuitenkin siellä liitoksessa. Ohjainboksi on todella kranttu ja suuttuu heti jos kontaktissa on yhtään mitään heikkoa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jarsiv

Otin liittimet irti ja mittasin jännitettä kun käsijarrua (vasentapuolta ajettiin).
Ei mitään jännitettä liittimillä. En sitten tiedä yrittääkökään antaa tässä tilanteessa sinne mitään.

Ja vikakoodia nollailessa sai tietenkin seuraavaksi vikakoodia että avoin piiri eli vikakoodi ainakin vaihtui kun liitin on irti.

Ideoita?
Itseltä loppui..
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

M_M

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/02433

Noilla aloittaisin, toivottavasti joku muu keksii lisää ideoita.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jarsiv

Tuosta ohjeesta en oikein tajunnut mistä löydän oikean sulakkeen, että voisi toteuttaa tuon "Perform Terminal 30 Reset"

No siinä räpläsin vcds:ää vielä ja katsoin advanced arvoista moottoreiden jännitteitä ja virtoja.
Painon käsijarrun painiketta, nyt myös oikealta puolelta kuului vaikeroiden jotain ääntä. Sen jälkeen vikavalot hävisi.
No menin basic settings:iin ajamaan sopeutusta, mutta sen jälkeen sain oikealle puolelle vikakoodin:
02429 - Right Parking Brake Motor (V283) Clamping Force Not Reached

Näytti, että oikean ja vasemman statukset olivat erilaiset. Odottelun jälkeen ja moduulista poistumisen jälkeen aukaisin jälleen jarrut. Taas 30s odottelua, pois moduulista. Jälleen vikakoodi clamping forcesta. Sen jälkeen basic settings ei taas vastaa.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

M_M

Sulakkeet löytyy sulakekartasta. Tietenkin "terminal 30 reset" saadaan aikaan myös irrottamalla akkukaapeli hetkeksi, jos varman päälle haluaa pelata.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jarsiv

Pitää tuo liitin vielä katsoa läpi ja ehkä vaihtaa, mutta alkaa vaikuttamaan että sähkömoottorilla/sen vaihteistolla on tunnit täynnä.

Käsijarrupainiketta painamalla alkoi nimittäin oikea puoli heräämään, mutta hemmetin vaikeroiden äänestä päätellen. No se parin painalluksen jälkeen piristyi. Tein sitten basic setting:ssä sopeutusajon, niin molemmat puolet pyöri iloisesti, vasen saavutti arvonsa sai status arvon 8. Oikea jäi pyörimään aika kauankin, eikä äänessä tapahtunut mitään. Olisiko sitten paskaa täynnä se vaihteisto, ettei enää pyöritä akselia. Sai ikäänkuin aikakatkaisun jälkeen arvon 7. Vikavalot olivat poissa.

näytti 10500 olevan counteri molemmilla moottoreilla.

Ovatko nuo ebay +20e moottorit ihan asiansa ajavia?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

o.b.

https://www.ebay.de/itm/193481445454 tuolta olen tilannut 2009 Passatteihin pari sarjaa ja on ne toiminut. Tuo hinta on kahdelle moottorille ja reilu 40â,¬ kotiin tuotuna ei ole paha. Tarkkana vaan, että tilaat oikeanlaiset moottorit (TORX/XZN).

Kokonaan uudet kiinalaiset jarrusylinterit moottoreineenkin on yksi vaihtoehto. Mutta asentaa niitä ei kannata ennen kuin on vaihtanut korjaussarjan, jossa on kaikki uudet kumiosat. Pölysuoja on vuodessa entinen ja akselitiiviste liukenee jarrunesteeseen. Moottori täyttyy jarrunesteestä joka kulkeutuu sähköjohtoja pitkin käsijarrujen ohjausyksikköön :o

Tuossa vielä kuva vuoden vanhoista kumiosista. Oikean puoleinen O-rengas on korjaussarjasta referenssinä.



jarsiv

Tuli moottori tilattua ja iltapäivällä korjattua itse vikakin  :)

Eli vikana oli, että jarrusylinterin sisällä, se kierretangon pohjassa oleva stoppari oli muljaantunut. Eli se kärki, mikä työntää sylinteriä oli jumissa pohjastaan.

Korjauksena pyöritin palan matkaa ulospäin, ja käsijarrua käyttämällä alkoi jarrut pelittämään.

Muistaakseni tuota kierretankosettiä sai myös varaosana. Pitää ennen seuraavaa open-käskyä vaan muistaa tuo remppa.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

o.b.

Oliskohan moottori vähän jo tehoton? Sen kierteen alapäässä on pykälä, johon pyöriminen stoppaa. Se ei siis pääse hirttäytymään kiinni kun metalli törmää metalliin. Eli vaikka moottori vääntää kierrettä loppuun asti isolla momentilla, se aukeaa hyvin pienellä.



jarsiv

Tuo tappi on pyöristynyt ja täten liike ei ole pysähtynyt tuohon vaan kiilautunut tapin yläpintaan.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

o.b.

Outo juttu kun nuo metallipinnat kohtaavat vain silloin kun käsijarrut avataan kokonaan jarrupalojen vaihtoa varten ???

Noh, ehkä joku on "korjannut" noita jarruja ennenkin.

jt

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 24.05.21 - klo:20:51
Otin liittimet irti ja mittasin jännitettä kun käsijarrua (vasentapuolta ajettiin).
Ei mitään jännitettä liittimillä. En sitten tiedä yrittääkökään antaa tässä tilanteessa sinne mitään.

Ja vikakoodia nollailessa sai tietenkin seuraavaksi vikakoodia että avoin piiri eli vikakoodi ainakin vaihtui kun liitin on irti.
Vaikka jarsiv:n probleema ratkesikin, niin vika voi todellakin olla myös
a) liittimessä (huono/kehno kontakti), 
b) jarrumoottorille tuleva johto nirhautunut rikki ja
c) jarrumoottori:n "kilometrit" ovat tulleet täyteen - huom, se että moottori pyörii irrallaan, ei tarkoita että siinä olisi enää potkua riittävästi.

Omassa tapauksessa aikanaan ongelma oli sekä b) että c). Moottorin muovikuori oli rikki ja vaikka moottori vielä irrallaan pyöri, sen tehot olivat jo mennyttä joten vaihtoon. Sen lisäksi huomasin että johto oli nirhautunut takarenkaan kannattimen kohdalta rikki yhden säikeen osalta, tämä aiheutti myös pätkimistä. Johdon korjasin ja uudet moottorit ja a'vot toimii.

PS. huomio vielä "ebay" moottoreista. Tilasin tarkalleen oikealla oem-koodilla moottorin, niin kylläpä vain sieltä tuli joku Kiinan ihme, jossa sähköliitin oli ihan jotain muuta kuin sen piti, 5-tähden arvostelut suurin määrin eivät tarkoita että oikeaa osaa välttämättä tulee. Liitinprobleema ratkesi "patentoimalla" ja auton sai alle ajoon, joten tämä tarina sai ihan OK lopun
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Elmo

Liityn käsijarruongelmaisten harmaaseen joukkoon. Käsijarrun kanssa ollut ongelmia jo pidemmän aikaa, välillä toimii välillä ei. Nyt sitten katsastusta varten ei tietenkään toiminut. Vaihdettu nappi, moottorit ja ohjausyksikkö - ei auta. Ehkä niinkin yksinkertainen asia kuin nuo liittimet olisi syytä katsoa läpi - mistä olette uusia liittimiä hankkineet?

Auto on myös käynyt jo useammalla korjaamolla ilman ratkaisua - onko uudellamaalla joku paikka joka noista oikeasti ymmärtää? Tai voiko joku ryhmäläinen kenties auttaa?

Jalkamies

Minulla myös nämä maailman parhaat saksalaiset sähköjarrut temppuilleet silloin tällöin.
Nyt viimeksi ostin kuskinpuolelle Autodocista moottorin, mutta sepäs ei halunnutkaan toimia ohjelman mukaan oikein.
Samalla raplasin huolella pistoketta. Nyt kun vanhan moottorin laittoi paikoilleen, niin kaikki toimii.
Ilmeisesti on niin tarkka noista liittimistä, koska toimii virtarajoituksilla. Testasin useampaan kertaan.
Mittasin vastukset moottoreista. Vanhassa käämi 0,5 ohmia, uudessa 1,0 ohmia.
Ohjelma luuli jo tätä 1 ohmista poikkinaiseksi. Omalla piuhallani en löytänyt setup asetuksia moottoreille.
Ohjelma siis ilmoitti uudella moottorilla 011-open circuit-MIL ON.
Nyt on vanha paikoillaan ja saa olla miin kauan, kun toimii.
Kun on kyseessä tämä saksalainen vikapesäke, niin takeita toiminnoista ei ole.
Passat -07 Vielä hyrskyttää
Transporter -08 näillä näkymillä poistumassa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy