Miten usein peset / pesetät autosi?

Aloittaja Quality, 09.02.10 - klo:22:05

« edellinen - seuraava »

Pesen / pesetän autoni

Vähintään kaksi kertaa viikossa
16 (2.9%)
Vähintään kerran viikossa
89 (15.9%)
Vähintään joka toinen viikko
181 (32.3%)
Vähintään kerran kuussa
155 (27.7%)
Harvemmin
112 (20%)
Pesen autoni aina itse
189 (33.8%)
Käytän vain käsinpesua
123 (22%)
Käytän myös harjatonta tai pehmoharjapesua
96 (17.1%)
Käytän myös tavallista harjapesua
62 (11.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 560

Quality

Vaikka talviaikaan pesujen väli saattaa venähtää, on aihe aina ajankohtainen. Keskimääräistä pesuväliä kannattaa arvioida vuositasolla.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

apo

Tuo, kuinka usein pesen/ pesetän auton riippuu puhtaasti siitä, kuinka usein käyn työpaikalla autolla. Mutta eiköhän noin kerran parissa viikossa osu aika lähelle.
Harjattomassa pesussa auto on käynyt kaksi kertaa, muuten on pesty käsin.

Karvis

Tuo pesuväli on vähän hankala vastata varsinkin täältä pohjoisesta päin, vastasin sitten joka toinen viikko :-\ Kesällä tulee pestyä jopa kerran tai kaksi viikkoon, syksyllä/keväällä aina kun se on järkevää mutta vähintään 1-1,5 viikon välein ettei pääse kovin pinttymään...sekä heti jos näyttää että kuivahtaa. Talvellahan täällä pärjää parhaimmillaan parikin kuukautta ilman pesua, joulun alla pesetin ja seuraava pesu oli joskus tammikuun puolivälin jälkeen. Ja sekin vain sen takia että auto kävi vahattavana, muuten olisi vieläkin pesemättä ja puhdas :D

Kesällä pesen pääasiassa itse ja talvella käytän käsin pestävänä fiksarilla, hintaero kunnon harjapesuun 2-3â,¬ ja tulee varmasti puhdas. Eikä tarvi käyttää harjoissa jyrsittävänä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Sean80

Pesetä en koskaan, mutta 1-2 kertaa kuukaudessa pesen. Pesisin enemmänkin, mikäli omasta taloudesta löytyisi hieman nykyistä isompi talli.

Ehkä joka toisella kerralla vahaan.

RTWteam

Kesäsin tuli jopa rellu lagunaa pestyä kerran viikossa. Nytten tätä golfia on tullut pestyä kerran kahteen viikkoon, näin talvi aikaan.. Sieni/painepesuri pesu taktiikkaa käytän tuolla IT-hallissa. Harjapesuja olen alkanut välttelemään parhaani mukaan enkä ole käyttänytkään tätä autoa vielä kertaakaan harjapesussa.
Olen miettinyt että käyttäisiköhän kesällä autoa "auto salongissa" ulko/sisäpesussa.. ::) taitaa olla liian arvokasta hommaa kun miettii että kyseessä ei ole uuden karhea auto.. ::)

Antinontoxic

Pesen:
- talvisin kelien mukaan n. 1 krt / 2 viikkoa
- kesäisin n. 1 krt / 1 viikko.

Pesetän:
- n. 2 krt / 1 vuosi.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Antinontoxic - 10.02.10 - klo:00:02
Pesen:
- talvisin kelien mukaan n. 1 krt / 2 viikkoa
- kesäisin n. 1 krt / 1 viikko.

Pesetän:
- n. 2 krt / 1 vuosi.

Missäs käyt pesetyttämässä? Joensuussa päin?

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 10.02.10 - klo:00:12
Missäs käyt pesetyttämässä? Joensuussa päin?

Kaveri puunailee autoja Laakkosella niin sen kautta on tullut tehtyä.

Reneto

Vastasin vähintään kerran kuussa. Kesällä pesen vähintään parin viikon välein, joskus useamminkin, mutta talvella hiukan harvemmin. Tämä talvi on ollut kyllä helppo. Vasta kaksi kertaa on pesty..

Muuten pesen aina itse tee-se-itse-hallissa, mutta joulukuussa käytin käsinpesussa ja vahuksessa. Koneisiin en vie autoa lainkaan, en harjallisiin enkä harjattomiin.

Hommasin Motonetistä testimielessä kehuttua Solmasterin AS40 -pesuainetta. Pesu oli silllä helppoa ja jätti tosi kiiltävän pinan, mutta olihan auto juuri vahattu, eikä ollut edes likainen. Vanteiden puhdistuvuuden perusteella voisin kuitenkin kehua ainetta. No, myöhemmin keväällä näkee paremmin..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Erkka

Talvisin joka toinen viikko ja kesäisin kerran viikossa. Hieman on vaihtelua riippuen minkälaisia kelejä on pidellyt. Täällä etelässä jos lämpömittari näyttää lähellekin nollakeliä, niin moottoritiet ovat takuuvarmasti lumisateiden ja liukkauden jäljiltä yltäpäältä suolattu. Melkoinen suolakerros auton pinnassa, joka ottaa todella pattiin. Pohjois-Suomessa taidetaan pärjätä ilman suolausta?
Itse tulee pestyä kesäisin useimmiten ja talvisin tulee käytettyä 20 euron käsinpespalvelua. Hyviksi todettuja Auto Glymin tuotteita tulee käytettyä itse tehdyissä pesuissa ja vahauksissa.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Peeveli

Kerran viikossa ympäri vuoden, olipa päällä likaa tai vain pölyä, ihan sama. Käsin, aina uusi kertakäyttösieni ja Mequiars´n shampoo, vahaus Mequiar's:lla kerran kahdessa kk:ssa suurinpiirtein. Kuivaus Glymin synteettisellä säämiskällä, erinomainen imuteho ja kuivaustulos.

-ruoska-

Kerran viikossa, Meguiar's:n mikrokuituhanskalla ja saman putkan NXT Gen shampoolla. Satoi tai paistoi.
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

pokkus

Vastasin kerran tai kaksi kuukaudessa. Riippuu hyvin pitkälti ilmoista kuinka usein pesen autoni. Kesäisin jos on hyvät ilmat ja auto pysyy puhtaana, niin pesua ei tarvitse tehdä niin usein. Kesällä pesen siis auton kun se on likainen. Jos on sateita luvassa niin voin lykätä pesua myöhemmäksi. Talvisin todella huonoilla loskakeleillä ei autoa viitsi edes pestä, koska tietää että se samassa kunnossa seuraavan kilometrin jälkeen. Talvella yleensä odottelenkin sopivia pakkaskelejä, jolloin auto on hyvä pestä ja silloin se pysyy pidempään puhtaanakin. Talvella kuitenkin pyrin pesemään auton vähintään kahden viikon välein. Yleensä pesen auton sienellä käsin, mutta nyt viimeaikoina se ei ole ollut mahdollista ja auto on pakko pestä koneellisesti.

Vahaus kaksi kertaa vuodessa. Ennen pahimpia talvikelejä ja sitten keväällä heti kun suolat on poissa teiltä.

MacVolsu

Olen viimeksi käyttänyt koneellista pesua n 12 vuotta sitten ja näillä näkymin en käytä tulevaisuudessakaan. Olen siitä onnellisessa asemassa että voin pestä ja vahata kotona lämpimässä tallissa joten se ei ole ongelma talvellakaan.

Pintaan Pineline ja painepesurilla kevyellä paineella suurimmat veke ja sen jälkeen pesu sienellä. Auton olen jakanut kolmeen eri kerrokseen ja jokaiselle on oma sienensä, myös vanteille omansa.

Skulaa

Oma valinta puuttuu kokonaa. Liian harvoin.

Toisaalta tämä on mulle vaan laadukas auto.

spark

Munkin vaihtoehtoni puuttuu: tarpeen mukaan.

Tureq

Onpa ollut kivan helppo talvi. Yli 2kk viime autonpesusta. Silloin hinkkasin talouden molemmat autot ja ihan kohtuukuosissa on vieläkin, Jetalla on hiukan suolaakin näköjään löydetty, mutta konepeitto, lasit ja katto on vielä puhtaat.. Perään nousee parin kuukauden ajolla kyllä moskaa molemmissa.

Normaalitahti kerran kahteen viikkoon ainakin, jos aikaa ja innostusta on niin joskus useamminkin. Aina käsin. Pakkaskaudet on poikkeus kun lämmintä tallia ei ole, joten toimivuuden riskillä autoa ei pakkaskeleillä hinkata.

Kiviharju

Kesäisin kerran viikossa tulee pestyä, talvella sitten kerran kahteen viikkoon, tai useammin riippuu keleistä.

Taxi cleaneria käytän liuottimena, ja Prestan Ultimate Shampoo Conditioneria shampoona. Mikrokuitusienellä tulee pestyä, ja tavallisella sienellä pesun jälkeen kerran kuussa levitän maalipinnan käsittelyn hoitoaineen pintaan.

Appiukko ei pessyt viimetalvena autojaan kertaakaan. Oli kuulemma syksyllä pessyt, ja seuraava kerta oli keväällä ja siihen vaha perään :o
Sanoi vaan että hyvä että joku jaksaa autoa puunata, kun itseltään on jäänyt vähän vähemmälle ;)
Audi A4 Allroad quattro -17

Jude

Pyrin pesemään aina kun auto on likainen, eli täällä pk-seudulla suola ja kura lentää nii tulee keskimäärin 4 kertaa viikossa hinkattua autoa. Ja autoa pyrin huuhtelemaan päivittäin jäät ja lumet pois. Kesäisin taas hiekkapölyt.
Vähän toi innostus on laantunut, kun joskus tuli pestyä aamulla ja vielä töiden jälkeen  :)
Ja mistä huomaa että omistaa mustan auton  :)
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Jude - 10.02.10 - klo:20:12
Pyrin pesemään aina kun auto on likainen, eli täällä pk-seudulla suola ja kura lentää nii tulee keskimäärin 4 kertaa viikossa hinkattua autoa. Ja autoa pyrin huuhtelemaan päivittäin jäät ja lumet pois. Kesäisin taas hiekkapölyt.
Vähän toi innostus on laantunut, kun joskus tuli pestyä aamulla ja vielä töiden jälkeen  :)
Ja mistä huomaa että omistaa mustan auton  :)

Samaan pyrkisin minäkin, jos vain olisi paikka missä itse voisin autoa pestä ja puunata. Suola auton pinnalla on vitsaus täällä Etelä-Suomessa.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Pekka T

Jude , täytyy varmaan herätä aamulla aikaisin että ehtii pestä auton ennen töihin lähtöä  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

MacVolsu

Vuonna 1989 ostin uuden mustan VW Golf GT:n, jumankekka kun oli rohee peli nuorelle koltiaselle. Ette arvaakaan kun sitä sitten pestiin, parhaimmillaan (lue pahimmillaan) 4 kertaa päivässä. Pesu ja baanalle, pesu ja...

Jude

Pekka T, Siinä herää hyvin kun kuudelta pesee auton  :)
Kerkee vielä vähän rauhoittua ennen töiden alkua (7:30)
Voi olla että oon vähän aamuvirkku, mutta tänään tuli huuhdeltua auto noin 6.15-6.30
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

savolaiskollega

Kerran viikossa, ja vähintään kerran kuussa ihan käsipesu. Talvi on ollut helpoin miesmuistiin (tosin ihmismuisti ei ulotu 2 talvea pidemmälle...) pesun kannalta, ainut asia mikä likaantuu on auton hanuri. Ja Superbissa kyllä myös nuo ovenvälyset, jotka on siinä huomattasti heikommin tiivistetty kuin vaikkapa 5-ovisessa octaviassa !  ???

vkjoki

En pese koskaan itse - ei huvita.

Viikon, kahden välein pehmoharjapesu ja silloin tällöin teetän käsinpesun. Syksyllä ennen teiden suolauskauden alkua ja keväällä suolauskauden jälkeen teetän lisäksi käsivahauksen.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

RK

Yleensä 2-3 viikon välein, Nesteen tai TB:n harjakoneeseen. Tänä talvena kun on ollu noita pakkasia ja hyvät kelit, niin viimeksi pesty joulukuun alussa... Ja yhä puhdas.

VodmarVortex

Itse pesen ehkä kerran, pari vuodessa. Silloinkin jossain muualla kuin kotipihassa. Rivarin piha ei mun mielestä ole kunnollinen paikka käsinpesuun, ei vedensaannin eikä viemäröinninkään takia. Pesuvedet on yleensä sen näköisiä, ettei kehtaa niitä siihen pihalle imeyttää...

Pesut hoituu harjakoneissa säännöllisen epäsäännöllisesti, loppujen lopuksi aika harvoin. Harjattomat pesut on turhanpäiväistä rahanhaaskausta. Mistään maalipinnan hiusnaarmuista tai muista vastaavista mahdollisista harjakoneen aiheuttamista vaurioista en todellakaan jaksa stressata. Auto on käyttöesine ja se tykkää siitä, että sillä ajetaan. Enemmän toi maalipinta ottaa damagea mökkitien oksista ja kiveniskemistä kuin jostain Shellin pehmoharjasta.

Kale

Katsoiko kukaan JIM D: Autopesussa ohjelmaa?
http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=200403

Olihan se vähän Amerikkaiseen tyyliin tehty mutta olihan siinä muutama opettavainen asiakin. Itse en ole aiemmin kuullutkaan biohajoavasta autoshampoosta.

troh

Candy White volkkari käy joka viikko harjapesukoneessa. Silti jo muutaman viikon jälkeen alkaa pokkauksiin ja takaluukkuun jäädä ruskeaa karheutta. Ja koska pesukone laittaa vahaa päälle, ei sen alle jäänyt lika oikein millään tahdo lähteä, paitsi käsin vahaamalla. Kokeiltu on myös ruiskutella Turtlewaxin shampoota ongelmakohtiin ennen pesukonetta, mutta eipä siitä juuri apua ole. Tämä on ensimmäinen auto, jonka pesu on näin ongelmallista. Samalla tämä on ensimmäinen perusvärinen auto minun käytössä, mutta voiko se johtua siitä? Kyseessä on työsuhdeauto, eikä siten pääse kovin usein käsipesuun. Valkoinen värinä miellyttää edelleen, mutta pitääkö seuraava auto tilata helmiäisvalkoisena, vai pitääkö taas rehellisesti ottaa harmaa?

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Kale - 24.02.10 - klo:14:22
Katsoiko kukaan JIM D: Autopesussa ohjelmaa?
http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=200403

Olihan se vähän Amerikkaiseen tyyliin tehty mutta olihan siinä muutama opettavainen asiakin. Itse en ole aiemmin kuullutkaan biohajoavasta autoshampoosta.

No kyllähän biohajoavat pesuaineet autokäytössäkin on jo ihan tuttu juttu.

Sen sijaan tuollaiset ohjelmat on vähän kummallisia, kun esim. sanottiin että säämiskää ei pitäisikään käyttää auton kuivaamisen ! Eli hyväksi havaittu, vuosikymmeniä käytetty asia onkin sitten yhden asiantuntijan mielestä aivan hanurista....ketä uskoa ?  :P

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy