Käsijarru jumissa, valot vilkkuu ja piippaa

Aloittaja termos88, 01.12.12 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

termos88

Morjes

Ostin ensimmäisen volkkarini ja ei se kauaa luotettavana ratsuna pysynytkään.
Eli olin lähdössä pihasta noin -11 asteen pakkasella ja sähköinen käsijarru ei suostunut vapautumaan. Alkoi jarruvalot kojetaulussa vilkkumaan ja ajotietokoneeseen tuli teksti "parking brake failure, see owners manual". Kaverini kävi lukemassa vikakoodit ja se herjasi jotenkin että "parking brake left motor" tai jotain vastaavaa.

voiko jäätynyt jarru aiheuttaa vastaavanlaisen vian. Auto ei siis hievahdakaan.
Ei tekisi mieli hinauttaa laakkoselle kun siitä tulee niin kallista lystiä.


Leroy

Tästä ketjusta löytyy viljalti infoa käsijarrun mahdollisesta problematiikasta.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8110.0
Outback

Vankka

Talvi tulloo ovet ei mee kiinni tai eivät aukee ja käsijarru prakaa webastosta puhumuttakaan Passat <3  :-*
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

termos88

Kai se on huomenna kokeiltava jarrujen sulatusta, sitten maanantaina ostamaan uus nappi.
Itse asiassa kaveri toi minulle jo valmiiksi kuumailma puhaltimen ja olin sitä sitten laittamassa yön ajaksi auton perään.
Takaluukku ei mennyt kiinni sitten millään. Eli lukko joko jäässä tai paskana tai molempia.
Alkaa huumori loppumaan tän paskavehkeen kanssa. Nyt on mentävä keksimään joku patentti jolla sais luukun pysyyn kiinni ettei tuuli avaa sitä yön aikana (onneks takaluukun kaasujouset on niin saatanan laiskat)

Vankka

Lainaus käyttäjältä: termos88 - 01.12.12 - klo:20:09
Kai se on huomenna kokeiltava jarrujen sulatusta, sitten maanantaina ostamaan uus nappi.
Itse asiassa kaveri toi minulle jo valmiiksi kuumailma puhaltimen ja olin sitä sitten laittamassa yön ajaksi auton perään.
Takaluukku ei mennyt kiinni sitten millään. Eli lukko joko jäässä tai paskana tai molempia.
Alkaa huumori loppumaan tän paskavehkeen kanssa. Nyt on mentävä keksimään joku patentti jolla sais luukun pysyyn kiinni ettei tuuli avaa sitä yön aikana (onneks takaluukun kaasujouset on niin saatanan laiskat)

Mulla samaa vikaa tuon lukon kans :D Viimeksi sain lukkoon kun ruiskin bräkleeniä sinne.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Miiikka

Jokunen vuosi sitten oli sama vikakoodi/herja pasuunassa. Kuumailmapuhallinta jokunen hetki niin taas päästiin liikkeelle.
Kannattaa kokeilla.

kossi76

Ã,,lkää nyt mitään uusia nappeja ostelko. Lyhyesti, lämpimään jarrulevyyn pääsee sopivissa olosuhteissa lunta, joka sulaa ja jäätyy jarruun. Liikkeelle lähtiessä ei kitka enää riitä avaamaan jarruja jolloin se jää laahamaan. Siis suomeksi sanottuna on jäässä.

Sopivalla työkalulla (metrinen patikka) kun lyö vanteeseen, niin yleensä aukeaa ilman sulattamista. Kojelaudan joulukuusikin sammuu hetken päästä, kun lähtee liikkeelle.

Ei näitä ole kuin keskimäärin kerran talvessa. Eilen oli taas "sopivat" olosuhteet...
VW Touran 1.4TSI DSG vm. 2017
Seat Leon 1.0TSI Ecomotive vm. 2016

Vankka

Lainaus käyttäjältä: kossi76 - 01.12.12 - klo:22:09
Ã,,lkää nyt mitään uusia nappeja ostelko. Lyhyesti, lämpimään jarrulevyyn pääsee sopivissa olosuhteissa lunta, joka sulaa ja jäätyy jarruun. Liikkeelle lähtiessä ei kitka enää riitä avaamaan jarruja jolloin se jää laahamaan. Siis suomeksi sanottuna on jäässä.

Sopivalla työkalulla (metrinen patikka) kun lyö vanteeseen, niin yleensä aukeaa ilman sulattamista. Kojelaudan joulukuusikin sammuu hetken päästä, kun lähtee liikkeelle.

Ei näitä ole kuin keskimäärin kerran talvessa. Eilen oli taas "sopivat" olosuhteet...

Itse en kyllä menis vannetta hakkailemaan. Peltivanteet ei ehkä niin justiinsa ole, mutta jos alupallot alla.

Tuo nappi on todella yleinen vika ja turha napin osto kuitenkaan konkurssiin vie.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: termos88 - 01.12.12 - klo:19:08
Morjes

Ostin ensimmäisen volkkarini ja ei se kauaa luotettavana ratsuna pysynytkään.
Eli olin lähdössä pihasta noin -11 asteen pakkasella ja sähköinen käsijarru ei suostunut vapautumaan. Alkoi jarruvalot kojetaulussa vilkkumaan ja ajotietokoneeseen tuli teksti "parking brake failure, see owners manual". Kaverini kävi lukemassa vikakoodit ja se herjasi jotenkin että "parking brake left motor" tai jotain vastaavaa.

voiko jäätynyt jarru aiheuttaa vastaavanlaisen vian. Auto ei siis hievahdakaan.
Ei tekisi mieli hinauttaa laakkoselle kun siitä tulee niin kallista lystiä.



Tässä vähän lisätietoa. Kyseessä on 3C-mallin tyyppivika. Käsijarrun moottorin runko on muovia ja ajan kuluessa se halkeaa siihen kohdistuneiden voimien johdosta ja päästää kosteutta sisään. Sieltä jumittaa laakerit.

Kyseinen jarrusatula on TRW:n valmistama ja sitä saa tilattua ulkomailta huomattavasti edullisemmin kuin mitä VW myy itse. Samasta tavarasta on kyse.

Molempien jarrusatuloiden vaihto liikkeessä maksaa n. 1400 eur. Itse osat ulkomailta maksaa n 600 eur ja vaihtotyö ei ole kovinkaan vaikea.

Kannattaa vaihtaa molemmat samalla kerralla, koska matka saattaa katketa jos jarru jumittaa reissun päällä. Jos toinen satula on kaput niin oletettavasti se toinenkaan ei kestä kovin kauaa kauemmin. Tämän lisäksi olen kuullut että saattaa jumittava satula hajottaa käsijarrun ohjausyksikön, mikä on myös arvokas osa vaihdettavaksi. Tästä jälkimmäisestä en ole 100% varma mutta tuo matkan mahdollinen katkeaminen ja lavettikyyti korjaamoon on sen verran ikävä homma että kannattaa laittaa kuntoon.

VCDS:ää tarvitset jos vaihdat itse. TRW:n paketti sisältää koko satulan uudella moottorilla. Jos hommaa haluaa nopeuttaa/helpottaa, niin siitä uudesta satulasta voi ottaa pelkän moottorin ja vaihtaa vain sen. Jää varalla se muu satulaosa. Tällöin eri tarvitse vaihtaa jarrunesteitä ja ilmata systeemiä.

En tiedä onko tämä uusi jarrusatula teknisesti kestävämpi kuin mitä hajonnut on. Toivon mukaan on. Tyyppiviasta riippumatta kyllä sähköinen käsijarru on ihan hyvä asia. Perinteisissä satuloissa tahtoo vaierit jumittaa ajan myötä ja voi tulla myös ongelmia jarrujen tasaisen pidon osalta eri puolilta autoa. Sähköinen käsijarru pitäisi olla aika samalla tavalla ottava molemmilta puolilta.

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 01.12.12 - klo:21:25
Mulla samaa vikaa tuon lukon kans :D Viimeksi sain lukkoon kun ruiskin bräkleeniä sinne.
Mistä tuo jäätyy? Sisäpuolen lukosta vai ulkopuolen avaajasta?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Korhonen

Kuten jo aiemmin tuolla toisessa topikissa kirjoitin: " jossain vaiheessa 2007 tuota jarrun
rakennetta on menty muuttamaan.
Vanhan tyylinen vaihteisto on korvattu
planeettapyörästöllä. Uuden mallista
moottoria ei voi asentaa suoraan vanhan
tilalle. Jarrusatulan sovitus on vaihdettu
torxista booreihin, sähköliitin on erilainen
sekä ohjainlaite ei tue tuota
vanhaa moottori/satula pakettia.
Eli tämän hetken tiedon mukaan, jos
haluaa päivittää nuo vanhat jarrut uuden
mallisiin, pitää vaihtaa molemmat
jarrusatulat moottoreineen sekä
käsijarrun ohjainlaite..."

eli tarkkana siinä mitä menee ostamaan.. en usko että tuo uusi vanhan mallinen on yhtään sen kestävämpi kuin alkuperäinenkään. mutta sitten taas tuo uusi malli o varmasti parempi ja kestävämpi.. itselle jos omaan passattiin tulisi ns. täystuho niin resepti olisi uuden mallista jarrua kehiin uudella ohjainlaitteella..
VW Passat 1.9 tdi Sportline -06

tet

Lainaus käyttäjältä: termos88 - 01.12.12 - klo:20:09
Nyt on mentävä keksimään joku patentti jolla sais luukun pysyyn kiinni ettei tuuli avaa sitä yön aikana (onneks takaluukun kaasujouset on niin saatanan laiskat)

Ei ne ole laiskat, vaan hyvin suunnitellut. ;) Liikkeen alaosalla on kohta jossa noste loppuu, jotta luukun paino sulkee luukun nätisti eikä sitä tarvitse räimiä kiinni. Skodassa ei tuota hienoa ominaisuutta ole, minkä harmikseni olen merkille pannut.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.12.12 - klo:10:15
Ei ne ole laiskat, vaan hyvin suunnitellut. ;) Liikkeen alaosalla on kohta jossa noste loppuu, jotta luukun paino sulkee luukun nätisti eikä sitä tarvitse räimiä kiinni. Skodassa ei tuota hienoa ominaisuutta ole, minkä harmikseni olen merkille pannut.

Ai että suunniteltu siten, että vähänkään kylmemmällä säällä luukun ei ole edes tarkoitus nousta ylös? Onko takaloosteri tarkoitettu vain kesäkäyttöön?

Vankka

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 02.12.12 - klo:09:16
Mistä tuo jäätyy? Sisäpuolen lukosta vai ulkopuolen avaajasta?

Kait se lukosta menee. Avaaja kaiketi on vain mikrokytkin?
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Vankka

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 02.12.12 - klo:10:39
Ai että suunniteltu siten, että vähänkään kylmemmällä säällä luukun ei ole edes tarkoitus nousta ylös? Onko takaloosteri tarkoitettu vain kesäkäyttöön?

Mulla ne ei enään aukee kesälläkään. Monta kerttaaoon miettinyt, että vaihtas uudet pumput. Puhe siis sedanista.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 02.12.12 - klo:12:24
Mulla ne ei enään aukee kesälläkään. Monta kerttaaoon miettinyt, että vaihtas uudet pumput. Puhe siis sedanista.

Mulla farkku. VV-autossa sanottiin vuosi sitten, että "asia on tiedossa, tehtaalta ei ole tullut korjausohjetta"...

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 02.12.12 - klo:12:21
Kait se lukosta menee. Avaaja kaiketi on vain mikrokytkin?
Voitelin, kun vielä toimi, toivottavasti tulee toimimaankin tuo tavaratilan lukko.

Perjantaina polttoaineluukku oli jäässä, piti vähän käyttää voimaa ja sitten aukesi napista-->ei mennyt enää lukkoon sen jälkeen.-->kuumailmapuhallinta ja voitelua-->taas toimii :)
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

tet

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 02.12.12 - klo:10:39
Ai että suunniteltu siten, että vähänkään kylmemmällä säällä luukun ei ole edes tarkoitus nousta ylös? Onko takaloosteri tarkoitettu vain kesäkäyttöön?

Ok, siis sinulla on kuoleentuneet. Oletin että tarkoitit vain sitä, että ei lähde aukeamaan itsekseen vaan pitää reilusti nostaa. Jos eivät nosta ollenkaan vaikka nostat käsin jonkin matkaa, niin sitten ovat laiskat. Toisissa autoissa vain uutena nostavat jo alhaalta asti, mutta VW:llä (ainakaan Golfissa) eivät nosta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.12.12 - klo:20:34
Ok, siis sinulla on kuoleentuneet. Oletin että tarkoitit vain sitä, että ei lähde aukeamaan itsekseen vaan pitää reilusti nostaa. Jos eivät nosta ollenkaan vaikka nostat käsin jonkin matkaa, niin sitten ovat laiskat. Toisissa autoissa vain uutena nostavat jo alhaalta asti, mutta VW:llä (ainakaan Golfissa) eivät nosta.

Tarkennuksena, että eivät ne ole kuoleentuneet. Ei ainakaan VV-auton mukaan. Niitä ei vissiin vaan ei ole suunniteltu kylmempiin olosuhteisiin.

Pitäis vaihtaa tarvikepumppuihin. Sama piti tehdä ex-rellussa.

termos88

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.12.12 - klo:10:15
Ei ne ole laiskat, vaan hyvin suunnitellut. ;) Liikkeen alaosalla on kohta jossa noste loppuu, jotta luukun paino sulkee luukun nätisti eikä sitä tarvitse räimiä kiinni. Skodassa ei tuota hienoa ominaisuutta ole, minkä harmikseni olen merkille pannut.

Kylläpä ne ovat parhaat päivänsä nähneet. Peräluukun pitäisi pompata mielestäni ylös kun kaukosäätimellä avaa. Tätä ei tapahdu edes kesällä. vaikka käsin avaa luukkua esim 15 cm niin se tykkää mielummin mennä kiinni kun auki ;D täytyisi varmaan ens kesänä nuo pumput vaihtaa. Kyllähän se nyt vituttaa tulla kauppakassien kanssa ja avata luukku käsin, kun sitä varten on kaukosäädin, jotta näin ei tarvisi toimia.

termos88

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 02.12.12 - klo:12:24
Mulla ne ei enään aukee kesälläkään. Monta kerttaaoon miettinyt, että vaihtas uudet pumput. Puhe siis sedanista.

juu sama homma. oikein joutuu nostaan käsin ylös asti  ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: termos88 - 02.12.12 - klo:21:07
Kylläpä ne ovat parhaat päivänsä nähneet. Peräluukun pitäisi pompata mielestäni ylös kun kaukosäätimellä avaa. Tätä ei tapahdu edes kesällä. vaikka käsin avaa luukkua esim 15 cm niin se tykkää mielummin mennä kiinni kun auki ;D täytyisi varmaan ens kesänä nuo pumput vaihtaa. Kyllähän se nyt vituttaa tulla kauppakassien kanssa ja avata luukku käsin, kun sitä varten on kaukosäädin, jotta näin ei tarvisi toimia.

No kuten sanoin, suunniteltu ominaisuus. Makuasia, minä haluaisin sellaiset myös Skodaan. Ei tarvitsisi räimiä luukkua kiinni, riittäisi pieni nykäisy kahvasta niin että luukku tulee puolen välin alapuolelle, jonka jälkeen sulkeutuisi itsestään. Näin toimi Golfissa ja kyllä oli hyvä. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

termos88

Noniin kiitoksia kaikille vastauksista, ARVOSTAN.

Tänään sitten 16 asteen pakkasella otin kerrostalon pihassa renkaan pois ja lämmittelin noin 20 min kuumailmapuhaltimella jarruja. Sitten vielä hieman kiusasin sitä liitintä. Ja kyllä, toimii taas kun uus.

Onneksi en alkanut vielä mihinkään suurempiin toimenpiteisiin. Sen napin kuitenkin aattelin hankkia varalle jos se tykkää jossain kohtaa hajota.

Sitä en voi kuitenkaan käsittää että miten 11 asteen pakkanen saa jarrut niin jumiin ettei lähde toimimaan kuin sulattamalla. jätin nyt sit laittamatta yöks käsijarrun päälle kun ei tohon voi luottaa..
Ootteko tehny jotain toimenpiteitä sen eteen et ootte pystyny välttään noi jäätymis ongelmat jatkossa?

Takaluukun lukkokin alko taas sit toimimaan kun sille näytti vähän lämmintä ilmaa. Siellä näytti olevan sellaista voiteluainetta joka oli pakkassäässä muuttunu ihan jäykäks. Kai se alkaa toimiin kun oikeella aineella voitelee, vai ootteko joutunu vaihtaan lukkoja sedaniin? et olisko myös jotain mekaanista tyyppivikaa?

Vankka

HIH! Nyt pallaa käsijarrun valot ja piippaa, lähti kuitenki auki ja toimi normaalisti :D Peräkonttiki "jääty" auki. Talvi Passat <3
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

kossi76

Lainaus käyttäjältä: termos88 - 02.12.12 - klo:21:22
Sitä en voi kuitenkaan käsittää että miten 11 asteen pakkanen saa jarrut niin jumiin ettei lähde toimimaan kuin sulattamalla. jätin nyt sit laittamatta yöks käsijarrun päälle kun ei tohon voi luottaa..
Ootteko tehny jotain toimenpiteitä sen eteen et ootte pystyny välttään noi jäätymis ongelmat jatkossa?

Varsinaisesti pakkanen ei ole se ongelma, vaan pöllyävä lumi. Lumi kohtaa lämpimän jarrulevyn, joka sulattaa lumen, joka sitten auton seistessä jäätyy sinne jarruun. Käsijarrun käyttämättä jättämisellä ei ole vaikutusta ko. ilmiöön. Voisin kuvitella, että vanteen avonaisuudella on vaikutusta asiaan.

Mulla on toinen 3C Passatti menossa ja kuudes talvi. Yhden käden sormilla on kuitenkin laskettavissa tapaukset, joissa takapyörä on jäätynyt kiinni. Sopivasti, kun lumi pääsee tuiskumaan lämpimään jarrulevyyn niin näin voi käydä.
VW Touran 1.4TSI DSG vm. 2017
Seat Leon 1.0TSI Ecomotive vm. 2016

Vankka

Tulipa mieleen millasia vanteita murheista kärsivät käyttää? Itellä normaalit alession 5 puola alut ja ei ole noita haamupiippailuja kummempaa ollut.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

VAGgari

Nyt on pakko kirjoittaa ihan omakohtaisia kokemuksia kun on niin hyvä aihe menossa.

Omistan VW Passatin mallia 2007. N. 2000km sitten ekoilla pakkasilla käynnistin auton. Ja laitoin auton seisomaan seisontajarrun varaan siksi aikaa kun raappaan ikkunat. Jarru jurisi normaaliin tapaan päälle ja mitään kummalista ei ilmennyt. Lasit puhtaaksi ja rattiin. Seisontajarru pois päältä ja discovalot alkoivat vilkkumaan mittaristossa. Seisontajarru oli vapautunut mutta ei ilmeisestikkän kokonaan. Piippauksesta ja valoista huolimatta lähdin ajamaan koska jarru ei ollut päällä. Pari tuntia siinä kerkesin ajella ja aina pysähdyksissä painelin jarrun vapautusnappia siinä toivossa että piippaus lakkaisi ja lopulta se niin tekikin. Nyt tänä päivänä sama vika uusiutui ja auto pajalle. TUOMIO: seisontajarrun ohjausyksikkö sökö + vasemmanpuolen seisontajarrun moottori paskana. Osat 1024 euroo + vian etsintä ja työt = 1500 EUROO
Kiitos nam ja hyvää joulua. Mutta mitä sitä volkkarilla ajamaan jos ei ole varaa huoltaa  ;D

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: VAGgari - 04.12.12 - klo:17:33
Nyt on pakko kirjoittaa ihan omakohtaisia kokemuksia kun on niin hyvä aihe menossa.

Omistan VW Passatin mallia 2007. N. 2000km sitten ekoilla pakkasilla käynnistin auton. Ja laitoin auton seisomaan seisontajarrun varaan siksi aikaa kun raappaan ikkunat. Jarru jurisi normaaliin tapaan päälle ja mitään kummalista ei ilmennyt. Lasit puhtaaksi ja rattiin. Seisontajarru pois päältä ja discovalot alkoivat vilkkumaan mittaristossa. Seisontajarru oli vapautunut mutta ei ilmeisestikkän kokonaan. Piippauksesta ja valoista huolimatta lähdin ajamaan koska jarru ei ollut päällä. Pari tuntia siinä kerkesin ajella ja aina pysähdyksissä painelin jarrun vapautusnappia siinä toivossa että piippaus lakkaisi ja lopulta se niin tekikin. Nyt tänä päivänä sama vika uusiutui ja auto pajalle. TUOMIO: seisontajarrun ohjausyksikkö sökö + vasemmanpuolen seisontajarrun moottori paskana. Osat 1024 euroo + vian etsintä ja työt = 1500 EUROO
Kiitos nam ja hyvää joulua. Mutta mitä sitä volkkarilla ajamaan jos ei ole varaa huoltaa  ;D
Mielenkiinnosta, mikä on auton käyttöönottokuukausi? Itsellä on 10/2007 --> käytössä on 2008 tekniikka, jolloin myös käkkäri on sitä uudempaa mallia.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

termos88

Lainaus käyttäjältä: kossi76 - 04.12.12 - klo:08:55
Varsinaisesti pakkanen ei ole se ongelma, vaan pöllyävä lumi. Lumi kohtaa lämpimän jarrulevyn, joka sulattaa lumen, joka sitten auton seistessä jäätyy sinne jarruun. Käsijarrun käyttämättä jättämisellä ei ole vaikutusta ko. ilmiöön. Voisin kuvitella, että vanteen avonaisuudella on vaikutusta asiaan.

Mulla on toinen 3C Passatti menossa ja kuudes talvi. Yhden käden sormilla on kuitenkin laskettavissa tapaukset, joissa takapyörä on jäätynyt kiinni. Sopivasti, kun lumi pääsee tuiskumaan lämpimään jarrulevyyn niin näin voi käydä.

No näin vähän itsekin aattelin. joko pakkanen jäädyttää jarrut kiinni tai sit siellä käsijarrumoottorissa on jotain sisäistä kosteutta joka sitten jäätyessään jökittää koko paskan

termos88

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 04.12.12 - klo:10:52
Tulipa mieleen millasia vanteita murheista kärsivät käyttää? Itellä normaalit alession 5 puola alut ja ei ole noita haamupiippailuja kummempaa ollut.


mulla on ne volkkarin 16" alut. Tuleeko ne ny siinä highline paketin mukana. Nyt kun on näitä kovia pakkasia (15-20) ollut niin oon välttänyt käsijarrun käyttöä  :-\

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy