Millaisella kalustolla kuvaat?

Aloittaja Jyri, 03.02.10 - klo:01:35

« edellinen - seuraava »

Passatti

Mitä pienempi f arvo sen arvokkaampi linssi.Toki saat otettua sisäkuvia ilman salamaa kun väännät Iso lukemaa isommalle.Käytän sisällä 1600 Iso arvoa ja 2.8 valovoimaista linssiä.Jos kuvaat paljon sisällä niin osta ns.prime linssi eli 35mm ja f2.0.Testien perusteella Canonin 600D on parempi kuin 550D kaikessa suhteessa.Sinuna ostaisin tai tilaisin kamerani B&H kamerakaupasta.Se on maailamn suurin ja sijaitsee NYC:ssä.Olen tilannut tänne Suomeen ja myös Floridaan kamaa heiltä.Tulee Suomeenkin 5 päivässa .Hinnat ovat kohdallaan.Suosittelen.
Always lead, never follow

jnsFI

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 07.01.12 - klo:18:26
Käytännössä itsellä kädet tärisee sen verran, että valotusajalla 1/15 s saa vielä tärähtämättömiä kuvia.

Ei ole ihan näin yksiselitteinen. Polttoväli vaikuttaa oleellisesti asiaan. Melkein voidaan laskea niin, että 1/POLTTOVÃ,,LI on se suljinnopeus, mitä hitaammaksi ei kannata mennä. Esim. 50 millisellä 1/50 on vielä toimiva, 300 millisellä 1/300 jne.

Pokkus kun mietti sopivaa valovoimaa sisäkuvaukseen, niin esim. hämärässä kuvatessa se 1.4-1.6 on melko passeli.

Kuva joka selittää hienosti asioita:

Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

Mikko

Itse ajattelin tuossa sisäkuvaukseen soveltuvia polttovälejä eli alle 85 mm, tuo 85 milliä alkaa olla jo rajatapaus ja pitää olla tukeva asento tai jokain muuta tukea. Polttovälistähän mainitsin loppuun. Hieno ja havainnollinen kuva muuten, yritin itsekin hakea vastaavaa, mutta en löytänyt.

jnsFI

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 07.01.12 - klo:18:38
Itse ajattelin tuossa sisäkuvaukseen soveltuvia polttovälejä eli alle 85 mm, tuo 85 milliä alkaa olla jo rajatapaus ja pitää olla tukeva asento tai jokain muuta tukea.

Sisällä 85 on ihan liikaa. Menee ahtaalle jo kun et aina pääse tarpeeksi kauas. Muotokuviin se on juuri passeli. Suosittelen sisäkuvaukseen joko 35 tai 50mm. Jos Canonisti olet, niin esim. 50mm f1.4 on hintansa arvoinen.
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

Mikko

Juu ja puhuin siis täyskennon kanssa, kropissa 50 mm on maksimi. Kasvokuvia 85 millisellä voi hyvin ottaa sisälläkin. Itse käytän usein omaani sisällä, useammin kuin 50 millistä. Kummallakaan noista ei hirveän montaa ihmistä kuvaan saa, 35 tai laajempi on sopivampi siihen hommaan. Mutta nämä on vähän makuasioita. :)

Palaisin vielä tuohon valotusaikaan. Tuo 1/polttoväli on tosi hyvä nyrkkisääntö, oma arvio on ehkä vähän optimistinen, koska aina tuo 1/15 ei riitä. Se on kuitenkin sellainen raja, että sen alle ei onnistu millään.

pokkus

Täällähän on mukavasti taas tullut uutta juttua. Sen verran itsekin ehdin katselemaan, että kyllä tuo 600D taitaisi olla se oikea vaihtoehto meikäläiselle. Hintaero 600D:n ja 60D:n on jo melkein 500 dollaria joka on mielestäni liikaa. Varmaan aluksi pitäisi lähteä tuolla peruslinssillä liikkeelle ja hakea sillä hiukan fiilistä mitä haluaa seuraavalta optiikalta. Pelkkä runko kun ei ole kuin muutamia kymppejä halvempi kuin sellainen kitti missä tulee tuo peruslinssi mukana. Tuon mukana tulleen linssin voi sitten myydä vaikka Ebayssa kun ostaa paremman linssin.

Ajatus itsellä olisi, että yrittäisi pärjätä yhdellä ainoalla linssillä, ainakin näin alkuun. Olisiko tässä hyvä vaihtoehto sellaiseksi:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/670047-REG/Sigma_668101_17_70mm_F2_8_4_DC_Macro.html

Ainakin arvostelujen perusteella näyttää aika hyvältä linssiltä hintaluokassaan.

Markku J

Hyvä linssi, mutta kapea polttovälialue ainoaksi lasiksi. Osta alkuun kaikenkattava halpis-turistizoomi. Vaikka Tamron, ja katso sitten, miten tarpeesi muotoutuvat. Tämän Tamronin saa aina myytyä kohtuuhintaan. Sille on iso markkina.

http://www.topshot.fi/product/5210/tamron-18-270mm-f35-63-di-ii-vc-pzd-canon

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.01.12 - klo:21:18
Hyvä linssi, mutta kapea polttovälialue ainoaksi lasiksi. Osta alkuun kaikenkattava halpis-turistizoomi. Vaikka Tamron, ja katso sitten, miten tarpeesi muotoutuvat. Tämän Tamronin saa aina myytyä kohtuuhintaan. Sille on iso markkina.

http://www.topshot.fi/product/5210/tamron-18-270mm-f35-63-di-ii-vc-pzd-canon

No ei ole tuo hinnalla pilattu! Valovoima telepäässä hiukan askarruttaa.

Markku J

Niinhän se on, mutta tuollaisen pitkäpolttovälisen turistilasin kanssa pääsee selville, mitä itse tarvitsee. Se on itseasiassa yllättävän hyvä kuvanvakaajan kanssa jopa hämärässä. Minulla on Nikon 18-200 mm VR. Sitä tulee käytettyä paljon.

Mikko

Ja kaveriksi Canonin 50 mm f/1.8. Se on melkein ilmainen siihen verrattuna miten hyvä lisä on aloittelijalle. Tosin tuossa voi helposti käydä kuten itselle, että sen turistizoomin sijaan valovoimainen prime onkin kokoajan kiinni rungossa. ;)

60D ei enää tarjoa (mielestäni) samalla tavalla lisää kuin kymppisarja ennen tarjosi satasarjaan verrattuna, suurimpana etuna koko, jota pienentynyt 60D ei enää tarjoa. Aloittelijana harkitsisin kuitenkin vakavasti vanhempia kymppisarjalaisia eli 40D ja 50D runkoja, jos valokuvaamista vakavammin haluaa harrastaa. Hyviä runkoja, kuvanlaatu ja laatu muutenkin on eri tasolla kuin noissa uusissakin satasarjalaisissa, pikseleissä ja videokuvauksessa häviää, mutta muuten itse suosittelisin noita.. Lopulta omista mieltymyksistä kiinni, huonoa runkoa ei uutena oikein pysty enää ostamaan.

Kehottaisin kuitenkin jossain liikkeessä käymään kokeilemassa miten runko istuu käteen eri objektiiveilla, varsinkin sillä minkä meinaa ostaa. Itse en tuota valokuvaajakaverin vinkkiä ottanut tosissani ja vaihdoin runkoa 2 kk jälkeen. :D

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.01.12 - klo:21:25
Niinhän se on, mutta tuollaisen pitkäpolttovälisen turistilasin kanssa pääsee selville, mitä itse tarvitsee. Se on itseasiassa yllättävän hyvä kuvanvakaajan kanssa jopa hämärässä. Minulla on Nikon 18-200 mm VR. Sitä tulee käytettyä paljon.

Tuo Nikonin putki on hemmetin hyvä*, yhtä laadukasta ei valitettavasti Canonille saa, ei muidenkaan tekemänä.

Edit: * Hemmetin hyvä noin pitkäksi polttovälialueeksi.

Markku J

Minulla oli 50D:ssä Canonin oma 18-200 mm. Sitä en suosittele kenellekään. Siinä on vanhanaikainen tarkennusmoottori USM:n sijaan. Todella onneton, hidas jä äänekäs. Eikä optiikka toistoltaankaan vakuuttanut. Joskaan näiltä laajan polttovälin turistilaseilta ei voi sen suhteen toivoa suuria. Useimmille ne kuitenkin riittävät täysin. Kuten minulle pääosaan kuvaustilanteistani. Lisänä on sitten 50 mm f 1.4 ja 105 mm macro.

vincent

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 07.01.12 - klo:21:33
...
Kehottaisin kuitenkin jossain liikkeessä käymään kokeilemassa miten runko istuu käteen eri objektiiveilla, varsinkin sillä minkä meinaa ostaa.
...
Juuri noin, tämä kannattaa ehdottomasti.
Itselleni ainakin tuo optiikan mekaaninen rakenne ja sen tarjoama tuntuma ovat tärkeitä tekijöitä valintaa tehdessäni vaikka se ei suoraan vaikutakaan optiseen laatuun eikä etenkään otettujen kuvien laatuun, mutta ainakin on hyvät fiilikset kuvatessa. ( vaikka mitään muuta hyvää ei syntyisikään )
Minä en osittain tuosta syystä kannata 'turisti'-zoomien hankintaa, ne eivät täytä noita edellä mainittuja kriteereitä, mutta toki ajavat asiansa juuri esim. lomamatkoilla, jos haluaa minimoida mukana kannettavan kaluston määrää. Mieluummin suosittelen kapeampaa zoom-aluetta paremmalla valovoimalla, jää paremmat mahdollisuudet siihen ettei tarvitse hyödyntää hyviä jälkimarkkinoita.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

Markku J

Onhan se noinkin. Minä olen harrastanut valokuvausta pienimuotoisesti jo 40 vuotta ja silti haluan tuollaisen turistizoomin yhdeksi lasiksi. Reissussa on lasin vaihtaminen aika tuskaista ja kennon pölyyntyminenkin siinä on riskinä. Meidän perheen kesälomareissut menee mukavasti Nikonin 18-200 mm lasilla.

vincent

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.01.12 - klo:22:06
...Meidän perheen kesälomareissut menee mukavasti Nikonin 18-200 mm lasilla.
Itselläni samaan tarkoitukseen 16-85 mm, myönnettävä on, että hieman enemmän saisi tuolla tele-päässä olla, mutta en ole vielä nöyrtynyt esim. juuri tuohon 18-200 mm optiikkaan.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

Kale

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 06.01.12 - klo:23:28
Hmm, voisikohan tuossa olla minun tarpeisiinikin sopiva objektiivi (rallin kuvaus + muu kuvaus).

Pärjää varmasti millien puolesta mutta riittääkö kuvanlaatu? Mulla olis tuota halvemmalla myytävänä 70-200/4L. Sitä kyllä voi ainakin suositella kuvanlaadun puolesta ja olen mä sillä muutaman rallikuvan ottanut.

http://www.kaikale.kuvat.fi/kuvat/Moottoriurheilu/Rallisprint%202010%20-%20Hausj%C3%A4rvi/

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Kale - 07.01.12 - klo:23:34
Pärjää varmasti millien puolesta mutta riittääkö kuvanlaatu? Mulla olis tuota halvemmalla myytävänä 70-200/4L. Sitä kyllä voi ainakin suositella kuvanlaadun puolesta ja olen mä sillä muutaman rallikuvan ottanut.

http://www.kaikale.kuvat.fi/kuvat/Moottoriurheilu/Rallisprint%202010%20-%20Hausj%C3%A4rvi/

Todella hyvän näköisiä kuvia. Tällä hetkellä kamera asiat saavat kuitenkin odottaa kesään. Toisaalta eihän sitä koskaan tiedä..  ;D

ATM

Nyt on hetken aikaa ollut lähiräpsyihin Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM For Nikon AF. Tekee loistavaa jälkeä minkälaisessa valossa tahansa. Salaman on saanut unohtaa täysin. No mutta en olekaan ammattilainen  ::)
Vastaava kuin tämä tässä:
Verkkokauppa.comin Sigma

Ohessa pakkaamisesta kärsinyt, mutta käsivaralta heitetty ja ilman salamaa otettu kuva Kööpenhaminan Tivolin portilta noin viikko takaperin.

clacson

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 07.01.12 - klo:21:13
Täällähän on mukavasti taas tullut uutta juttua. Sen verran itsekin ehdin katselemaan, että kyllä tuo 600D taitaisi olla se oikea vaihtoehto meikäläiselle. Hintaero 600D:n ja 60D:n on jo melkein 500 dollaria joka on mielestäni liikaa. Varmaan aluksi pitäisi lähteä tuolla peruslinssillä liikkeelle ja hakea sillä hiukan fiilistä mitä haluaa seuraavalta optiikalta. Pelkkä runko kun ei ole kuin muutamia kymppejä halvempi kuin sellainen kitti missä tulee tuo peruslinssi mukana. Tuon mukana tulleen linssin voi sitten myydä vaikka Ebayssa kun ostaa paremman linssin.

Ajatus itsellä olisi, että yrittäisi pärjätä yhdellä ainoalla linssillä, ainakin näin alkuun. Olisiko tässä hyvä vaihtoehto sellaiseksi:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/670047-REG/Sigma_668101_17_70mm_F2_8_4_DC_Macro.html

Ainakin arvostelujen perusteella näyttää aika hyvältä linssiltä hintaluokassaan.
Jos päädyt Canoniin, niin ensimmäiseksi linssiksi kannattaisi ottaa vakiozoom EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM (joka vanhan ajan filmikamerassa vastaa polttövälialuetta 27-88mm). Tuolla pääsee hyvinkin tutuksi järkkärikuvaamisen kanssa. Seuraavaksi sitten esim. joku 70-200 aluella oleva zoom.
Jos haluaa jonkun SuperZoomin (esim. 18-200) ainoaksi lasiksi, niin ei silloin tarvitse järjestelmäkameraa. Järkkärin idea on lasien vaihdettavuus ja kaluston raahaaminen. Kannattaa muuten hankkia kunnnon varustelaukku myös, että kalusto kulkee.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: clacson - 08.01.12 - klo:11:18
Jos päädyt Canoniin, niin ensimmäiseksi linssiksi kannattaisi ottaa vakiozoom EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM (joka vanhan ajan filmikamerassa vastaa polttövälialuetta 27-88mm).
Itse olen ollut siinä uskossa, että nuo ef-s -linssit ovat juuri croppikennoille suunniteltuja ja vastaavat juuri tuota polttoväliä mitä obiskassa lukee.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 08.01.12 - klo:11:31
Itse olen ollut siinä uskossa, että nuo ef-s -linssit ovat juuri croppikennoille suunniteltuja ja vastaavat juuri tuota polttoväliä mitä obiskassa lukee.
Ne ovat croppikennolle, koska rakenteen mukaan usein ottaisivat peiliin kiinni kokokoon kameroissa, mutta merkintätapa vastaa kyllä vakioitua 35mm:n merkintätapaa. Croppeja on monia Canon: 1,6x, Nikon 1.5x, FourThirds 2,0x. Jos croppilinsseissä olisi omat tapansa merkitä polttoväli, niin homma olisi täysi kaaos, koska croppikamerassa voi käyttää myös kokokoon linssejä. Tälloin todellinen polttoväli pitää taas kertoa kroppikertoimella esim. meikäläisen 24-105 on 60D:ssä 38-168mm.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

pokkus

Nyt löytyi aika kova tarjous tuosta 600D mallista peruslinssillä varustettuna:
http://bestpricephoto.com/h/product_info.php/canon-eos-rebel-t3i-600d-digital-camera-with-1855mm-is-ii-kit-p-20183?csv=gg&osCsid=61646170a30d4da05ed82abe7d72c624

Varmaan pitää vielä käydä Best Buy:ssa ensin kokeilemassa miltä kamera tuntuu omaan käteen ennen kuin painaa tilausnappia :) Pelkkä runko olisi noin 85 dollaria halvempi, mutta mietin, että tuo peruslinssi on varmaan sen hintainen kun niiden hintapyynnit on selvästi yli 120 dollaria joka puolella. Hakee tuolla sitä kokemusta ensin ja sitten tilaa linssin jälkikäteen kun tietää oikeasti mitä kameralta kaipaa. Juuri nyt kun ei ole varaa laittaa useampaa satasta kalliiseen linssiin, vaan se pitää hankkia hiukan myöhemmin. Tuossa näyttäisi muutenkin tulevan jonkinlaista turhaa härpäkettä kameran mukana lahjana :D

Markku J

Tuo on hyvä valinta. Halpoja ne on kamerat siellä teillä. Kateeksi käy !

jarppis

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 08.01.12 - klo:20:30
Nyt löytyi aika kova tarjous tuosta 600D mallista peruslinssillä varustettuna:
http://bestpricephoto.com/h/product_info.php/canon-eos-rebel-t3i-600d-digital-camera-with-1855mm-is-ii-kit-p-20183?csv=gg&osCsid=61646170a30d4da05ed82abe7d72c624

Varmaan pitää vielä käydä Best Buy:ssa ensin kokeilemassa miltä kamera tuntuu omaan käteen ennen kuin painaa tilausnappia :) Pelkkä runko olisi noin 85 dollaria halvempi, mutta mietin, että tuo peruslinssi on varmaan sen hintainen kun niiden hintapyynnit on selvästi yli 120 dollaria joka puolella. Hakee tuolla sitä kokemusta ensin ja sitten tilaa linssin jälkikäteen kun tietää oikeasti mitä kameralta kaipaa. Juuri nyt kun ei ole varaa laittaa useampaa satasta kalliiseen linssiin, vaan se pitää hankkia hiukan myöhemmin. Tuossa näyttäisi muutenkin tulevan jonkinlaista turhaa härpäkettä kameran mukana lahjana :D

Kittilinssi kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan. Tuon avulla on helppo alkaa miettimään sitten seuraavaa linssiä. Tuon avulla näkee, tarvitko laajempaa vai tarvitko enemmän millejä ja/tai valovoimaa. Kyllä tuollakin ottaa kelpo valokuvia.

pokkus

Tuli käytyä hypistelemässä noita kameroita lähikaupassa. 600D oli hiukan paremman tuntuinen omassa kätösessä kuin 550D ja se kääntyvä näyttö oli todella iso plussa. Itse kun aika usein ottaa kuvia ihan maantasosta tai sitten väkijoukon yläpuolelta, niin tuosta näytöstä on suuri apu siinä. Kokeilin myös 60D:tä ja se olisi kyllä istunut omaan käteen noista kaikista parhaiten. Samoin se vieritysrulla oikealla puolalla oli aika mukava, mutta ei kuitenkaan ole 500 lisädollarin arvoinen. Tuo 600D on kyllä tällä hetkellä se oikea valinta meille ja mielestäni se tarjoaa hyvän hinta/laatusuhteen.

Tuo linssipaketti olisi kyllä houkutteleva, mutta siinä ei juuri säästöä tule, joten satsaan linsseihin myöhemmin. Meillä tuossa naapurissa myös asuu yksi kaveri joka harrastaa kuvausta ja hänellä on kanssa Canonin kamera, niin voin pikaiseen häneltä kysyä lainaan toista optiikkaa ennen seuraavan linssin ostopäätöstä.

Edit: oli heikko hetki ja kamera lähti tilaukseen :) Eli tuollainen paketti on nyt tulossa:

1 x    Canon EOS Rebel T3i (600D) Digital Camera with 18-55mm IS II Kit    $649.00
1 x    Free Promo Digital Cameras: Case,Tripod, Lens Cleaning Kit ,LCD Screen Protector, Fiber Cloth & Memory Wallet    $0.00

Aika jännä, että Best Buyssa pelkkä kamera linsseineen olisi maksanut yli 950 dollaria veroineen... Miksi ei siis tilata netistä kun säästö on noin sairaan suuri :)

Passatti

Hyvä valinta.Onneksi olkoon ja miellyttäviä kuvaus hetkiä.Mistä muuten tilasit kameran?

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 09.01.12 - klo:06:22
Hyvä valinta.Onneksi olkoon ja miellyttäviä kuvaus hetkiä.Mistä muuten tilasit kameran?

Kiitosta! Kameran tilasin BestPricePhoto:sta. Linkki kameraan on tuossa muutama viesti ylempänä. Kamera oli tuolla netin halvin ja tuo paikka oli saanut todella paljon positiivista palautetta, niin uskalsin sieltä ostaa. Tuolla sinun suosittelemassa B&H:ssa sama kamera olisi ollut 200 dollaria kalliimpi. Amazonikin oli jotain kymppejä hintavampi.

Passatti

Hinta oli todellakin kohdallaan.Kiitos linkistä.En lukenut tarpeeksi hyvin kirjoitelmia.Pitänee pistää muistiin.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 06.01.12 - klo:20:18
Nykymalleista 600D voisi olla järkevin. Tuosta kääntyvästä näytöstä on etua. Jos haluaa hyvää laatua vielä halvemmalla, niin sitten odota ensi tiistaina esiteltävää kompaktien uutta lippulaivaa, G1X. Minulla ja kaverillani on sen edeltäjä G11/G12 ja olemme todenneet, että sillä pärjää tosi pitkälle.

Ei irtoa hyvä laatu kovin halvalla G1X:n myötä, sillä ennakkohinta ainakin Rahalacamerassa näyttäisi olevan peräti 700 euroa. Melko törkeän hintaisesta kapistuksesta voisi siis puhua tämän kameran kohdalla.

600D:n ja kittilinssin saa 50 euroa halvemmalla, ja se tarjoaa mitä luultavimmin vähintään yhtä hyvän kuvanlaadun paremmalla erottelukyvyllä ja esim. paremman tarkennuksen. Toki tuon kittilinssin polttovälialue ei ole yhtä laaja kuin G1X:n optiikassa.

roudi

Rakas harrastus on vienyt paitsi pikkurillin,niin myös koko käden.Toi ihan kuvannollisesti siis vaan! :D
Canonilla on tullut kuvattua tovi jos toinenkin.Tällä hetkellä runkona on toi 7d ja vararunkona 40d.Toi seiska dee on hyvin miellyttävä käteen.Ihan joka suhteessa.Vielä kun filailee astukset ja napit yms omalle maulle,niin avot.Oma "canon ura" tuli aloiteltua G2:sella. Siksipä ehkä toi 7d tuntuu niin hyvälle käteen..ja luotettavalle kuppanille.En tiedä sitten,miten kävis,jos joskus tulisi kokeiltua vastaavaa Nikonia,tai Sonyä. Tulisiko "tää on pakko saada"-efekti.Noh,toisaalta, toi lasitavara sitoo kyl varsin tehokkaasti omaan merkkiin.
Ehkä eniten tulee käytettyä 70-200 F2.8L-lasia.Monikäyttöinen ja piirustelee vallan hyvin.Toinen,mitä tulee käytettyä paljon on toi 100 mm F2.8L makro.Mulla ei ole sanallista arkkua niin suuresti,kuin haluisin alkaa kehua tota putkea. Upeat värit,kontrasti,piirtää hyvin ja mikä vakaaja! Ekoja kuvia kun tolla sata millisellä otin,niin tuli kyl sellainen spontaani oho-efekti...vallankin kun tuijotti omia räpsyjä tietsikan näytöltä.Kelpo kapistus siis.
Sitten avarempia näkymiä tulee kuvattua Sigman (f2.8) 10 millisellä kalansilmällä.Pikku zoomina sitten 17-40 F4L. Kaikissa noissa on uv-filtsut edessä.Lukuunottamatta tota Sigmaa..siinä kun on hieman turhan kaareva toi etulinssi,jotta vioisi tollaisen suoran lasin laittaa eteen..toki jos vv-suojaan kokeilisi jotenkin ängetä... :D
Salamoina on sitten canonin 550:nen,Metzin 58 af1(tykkään tästä vilkuttimesta!) ja Nissinin 622:nen.Noita tulee ohjailtua Elican lähetin- vastaanottimilla.
Velbo on kelpo monopodina ja Benro,kuulapäällä tripodina.Suositan kyl tota viimemainittua,jos tykkää kuvailla makrolla öttiäisiä maassa,zoomilla(primellä) taivasta ja kaikkea tohon väliin.Tossa kun on säädettävyyttä varsin hyvin.,Keskiputken pystyy kääntämään sivulle,taikka vaikka alas..toki kuulapää antaa sitten omia mahdollisuuksia tossa.
Tullut:VW Golf VII variant comfortline 1.4 tsi 103kw. Mennyt: Seat Exeo 1.8 tsi sport,facelift vm-12.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy