Millaisella kalustolla kuvaat?

Aloittaja Jyri, 03.02.10 - klo:01:35

« edellinen - seuraava »

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 01.01.13 - klo:12:51
Hankin eilen päivityksen matkakameraksi, Canonin G15:n.

Mitäs olet pitänyt G15:sta? Itselle olen pohtinut tuollaista samanlaista kameraa canonin 450D järkkärin tilalle ainokaiseksi kameraksi.  Omat kuvaus tarpeet ovat lähinnä laivaspottailua ja kesäisin merellisten maisemien kuvailemista. Ja kesäaikaan veneessä kuljettelen paljon kameraa, niin järkkäri/kamerarepun viemä tila veneen hytistä alkanut ärsyttää.

Markku J

Kyllä G15 hyvä on. G12 oli sekin jo erinomainen. Uudessa selkeästi parempaa on näytön resoluutio ja optiikan valovoima, erityisesti telepäässä - vastaahan se 140 mm f/2.8 -lasia järkkärissä. Myös kohina on hivenen vähäisempää suuremmilla ISO -arvoilla. Kooltaankin G15 on sutjakampi, ohuempi.

Testeissähän tämä on saanut aika hyvät arvostelut, mutta joitain sen kilpakumppaneita on kehuttu vielä paremmiksi. Joissain testeissä Panasonic LX-7, Sony RX100 ja Fuji X100S on arvioitu paremmaksi.

Minä olen tottunut Canonin käyttöliittymään, enkä halunnut sitä vaihtaa.

http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_PowerShot_G15/

Male80

Tuo pari viikkoa sitten hankittu Lensbaby osoittautui niin hauskaksi vempaimeksi, että piti hakea TopShotista tuon Sweet 35:n rinnalle Edge 80 vaihtolinssi. Tuolla saa rajattua kuvaan tarkan kaistaleen missä suunnassa tahansa: http://fast.wistia.com/embed/iframe/b85055f481?videoWidth=520&videoHeight=293&volumeControl=true&playerColor=000000&autoPlay=true&endVideoBehavior=reset&popover=true
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

qsla

Tulipa hankittua nytten sitten Eos 6D + ef 50mm f1.4

Eos400d:n jälkeen runko tuntuu todellakin paremmalta ja istuu käteen hyvin vaikka isokourainen olenkin.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

pokkus

Tänään pitäisi saapua postissa tuo Sigman 30mm f/1.4. Wuhuuuuu

HiTecci

Tällä viikolla saatiin pientä päivitystä tuohon kuvauskalustoon kun Canon EOS D10 rinnalle tuli 60D :) Ja putkiahan sekä räpsyjä talossa on jo muinoisen filmi-EOS:in ajoilta, joista ehkä nykyisin käytetyimpänä D10 mukana tulleet EF 17-40mm f/4L USM ja Speedlite 550ex. Varmaan tuo rööri siirtyy nyt tuohon 60D ja D10 saa heikomman EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM vakiputkekseen ja telepäähän mukana kulkee yhä EF 75-300mm f/4-5.6 USM. Täytyy nyt katsella tuota putkivalikoimaakin jossain vaiheessa hieman uusin silmin kun 60D myötä myös EF-S valikoima tulee mahdolliseksi. Esim joku EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS vaikuttaisi aika mielenkiintoiselta vaihtoehdolta kattaen juuri sen käytetyimmän zoom-osan eri kuvaustilanteista ja sisältäen myös kuvavakaimen 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

clacson

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 07.02.13 - klo:08:50
Täytyy nyt katsella tuota putkivalikoimaakin jossain vaiheessa hieman uusin silmin kun 60D myötä myös EF-S valikoima tulee mahdolliseksi. Esim joku EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS vaikuttaisi aika mielenkiintoiselta vaihtoehdolta kattaen juuri sen käytetyimmän zoom-osan eri kuvaustilanteista ja sisältäen myös kuvavakaimen 8)
Hyvä valinta. Mikäli mahdollista, niin unohds EF-S:t ja muut cropeille tarkoitetut linssit. Jos (ja kun) siirryt FF-kennoon, niin noita ei voi käyttää. Cropilla 17-40 on 27-64 eli hyvä yleislasi. Seuraavaksi sitten 70-200mm f/4L IS USM ja 24-70mm f/4L IS USM, niin noilla pärjää pitkään.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Markku J

24-70 f/4 oli minullakin mietteissä, mutta näyttää hintaero f/2.8:iin jäävän aika vaatimattomaksi, joten laittanen toivelistalle tuon valovoimaisemman. Taas täällä lomareissussa olen harmitellut 24-105 mm:n karseaa horisontin vääristymää (kovera horisonttilinja). Laajakulmapäässä otettuja kuvia ei oikein ilkeä katsella ennen kuin ne korjaa Lightroomilla, enkä jaksaisi sitä aina tehdä.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.02.13 - klo:12:04
24-70 f/4 oli minullakin mietteissä, mutta näyttää hintaero f/2.8:iin jäävän aika vaatimattomaksi, joten laittanen toivelistalle tuon valovoimaisemman. Taas täällä lomareissussa olen harmitellut 24-105 mm:n karseaa horisontin vääristymää (kovera horisonttilinja). Laajakulmapäässä otettuja kuvia ei oikein ilkeä katsella ennen kuin ne korjaa Lightroomilla, enkä jaksaisi sitä aina tehdä.
F/4 n. 1500â,¬ ja f/2,8 n. 2300â,¬, miten tuon hinnaneron nyt ottaa?
Itse en ole 24-105:lle aikonut tehdä mitään, koska se noista laajapään vääristymistään huolimatta on hyvä yleislinssi ja FF:n kanssa vielä parempi.
Jos jotain lisää, niin joko 16-35mm F2,8L II USM n. 1600â,¬ tai 17-40mm F4.0 L USM n. 800â,¬. Mä sitten oikein hamuan noita "pimeitä" f/4-linssejä.  ;D
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Markku J

Se onkin tuo f/4 laskenut hinnaltaan reilusti sitten viime tutkimiseni. Edelleen verkkokauppa.comissa eroa on vain 300 eur. Alkaa toki kiinnostaa tuo himmeämpikin lasi jo 800 eur erolla. Pitää lukea testituloksia molemmista.

Kale

Taas täällä lomareissussa olen harmitellut 24-105 mm:n karseaa horisontin vääristymää (kovera horisonttilinja). Laajakulmapäässä otettuja kuvia ei oikein ilkeä katsella ennen kuin ne korjaa Lightroomilla, enkä jaksaisi sitä aina tehdä.

Oletko tutkinut onko tuo ominaisuus 24-105:ssa ? Katsoin kuviasi aiemmin ja niistä tosiaan näki tuon ongelman mutta en ole tuosta aiemmin kuullut. Ei tuollainen vääristymä kyllä kuulu minkäänlaiseen optiikkaan saati sitten L-sarjaan.

Mikko

Kyllä se on ominaisuus. Eipä ole mikään zoomi (ei L-sarjan eikä muu) immuuni tuolle ominaisuudelle, toki toisissa vääristymää on enemmän ja vaihtelee myös polttovälin mukaan. 17-40 mm f/4 L vääristää aivan samalla tavalla ja tekee sitä myös 24-70 mm f/2.8 L:kin, ei tosin yhtä selvästi.

Zoomeissa tuota tynnyrivääristymää ei vaan oikein voida välttää vaikka kuinka yritettäisiin. Toki sitä voidaan pitää jollakin tavalla hallussa kalliilla konstruktiolla. Tuo 24-105 on vielä noita edullisen pään L-laseja, eikä niissä ole ihan kaikkea laitettu vielä peliin.

savolaiskollega

Tiesittekö muuten että valokuvaus on ns. paska harrastus ? 8)

qsla

LainaaTiesittekö muuten että valokuvaus on ns. paska harrastus ?

Mielipiteensä kullakin.

Itse lähinnä näen positiivisina puolina sen ,että kun nappaa kameran mukaansa niin tulee kuljeskeltua ulkonakin hieman enemmän, liikunnasta siis menee ;D
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

clacson

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.02.13 - klo:12:39
Se onkin tuo f/4 laskenut hinnaltaan reilusti sitten viime tutkimiseni. Edelleen verkkokauppa.comissa eroa on vain 300 eur. Alkaa toki kiinnostaa tuo himmeämpikin lasi jo 800 eur erolla. Pitää lukea testituloksia molemmista.
Katsoin hinnat Telefotosta http://www.telefoto.fi/. VK.com:n hinnat ovat enää ajoittain edulliset ja pahaksi ovat päässeet, kun Rajalastakin saa halvemmalla.

clacson

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 07.02.13 - klo:14:16
Kun savolainen avaa suunsa/kirjoittaa, niin vastuu siirtyy kuuntelijalle/lukijalle.
On sääli, jos joidenkin harrastus saa aikaan noin pahoja tuskan- ja kateuskohtauksia.  8) ^o)

Kale

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 07.02.13 - klo:13:34
Kyllä se on ominaisuus. Eipä ole mikään zoomi (ei L-sarjan eikä muu) immuuni tuolle ominaisuudelle, toki toisissa vääristymää on enemmän ja vaihtelee myös polttovälin mukaan. 17-40 mm f/4 L vääristää aivan samalla tavalla ja tekee sitä myös 24-70 mm f/2.8 L:kin, ei tosin yhtä selvästi.

Zoomeissa tuota tynnyrivääristymää ei vaan oikein voida välttää vaikka kuinka yritettäisiin. Toki sitä voidaan pitää jollakin tavalla hallussa kalliilla konstruktiolla. Tuo 24-105 on vielä noita edullisen pään L-laseja, eikä niissä ole ihan kaikkea laitettu vielä peliin.

Nythän ei ollut kyse perinteisestä tynnyrivääristymästä laidoilla vaan keskellä oleva horisontti oli mutkalla. Tai näin ainakin muistelen. Markku voisi laittaa kuvan uudelleen näytille.

Tuolla on ruudukot eli milleille joista näkee vääristymiä.
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/420-canon_24105_4_5d?start=1

Nestori

Tuli hommattua Panasonic Lumix GX-1 ja 24-48 kittilinssi. Toistaiseksi hyvin tyytyväinen  8)

Fogfighter

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 07.02.13 - klo:14:16
Joku on myös Putousta katsellut  :D

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Kale - 07.02.13 - klo:14:38
Nythän ei ollut kyse perinteisestä tynnyrivääristymästä laidoilla vaan keskellä oleva horisontti oli mutkalla. Tai näin ainakin muistelen. Markku voisi laittaa kuvan uudelleen näytille.

Tuolla on ruudukot eli milleille joista näkee vääristymiä.
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/420-canon_24105_4_5d?start=1

Keskellä kuvaa ei tosiaan tynnyrivääristymää esiinny, ellei kuvaa ole rajattu uudelleen tai ellei kuvaa ole otettu sopivasti ylä- tai alaviistoon. Silloin sen voisi kuvitella johtuvan ulkoisista syistä eli samasta ilmiöstä minkä paljaalla silmälläkin näkee horisontin kaareutumisena. Tuolla 24-105:llä 24 millillä kuvatessa ei tosin tarvitse kovin kauaksi keskialueelta horisonttia siirtää niin jo vääristyy.

jtni

Onko ketään päivittänyt 17-85:sta tuohon 24-105:een. Mietityttää saako rahalleen vastinetta tarpeeksi, että on järkevää? Tuon photozonen kuvien perusteella, ei tuo 24-105 tunnu vääristymien osalta tuota rimpulaa kummemmalta. 17-55 olisi varmasti yleislinssinä croppiin sopivampi mutta rakenteeltaan on mitä on ja tarvittavan summan panostus EF-S linssiin ei pidemmässä juoksussa oikein tunnu järkevältä.
Skoda Suberb 2.0TDI -11, Mazda 6 2.0TD -08
Ex Skoda Octavia 2.0TDI -06, Audi A3 1.9TDI -03, VW Golf 1.9TDI -99
VW Passat 2.0FSI -05, Mazda 626 1.8 -00

jarppis

Lightroomin pitäisi osata korjata vääristymä automaattisesti jo importtausvaiheessa. Siellä on muistaakseni asetus "lens correction" importtausvaiheessa.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 07.02.13 - klo:14:48
Joku on myös Putousta katsellut  :D

Olet eka joka tajusi homman ytimen ! 8)

Markku J

Lightroom tosiaan tekee korjauksen jo importtausvaiheessa, mutta minä en ole oikein tottunut ko. softaa vielä ainoana kirjastonani käyttämään. Olen niin vanhanaikainen, että olen pitänyt Picasawebiä itselleni näppäränä ja riittävänä. Haluaisin kelvollisia kuvia ulos suoraan kamerasta ja sitä odotan 5D Mk III ja L -lasien yhdistelmältä.

Telepäässä 24-105 tekee horisontista koveran ja laajakulmapäässä kuperan.

Tässä 24 mm kuva:

Ja 105 mm tuotos:

TTL

iPhone 4S, IXUS 90 iS ja Sony HDR -TG7VE. Kätevyys ja koko valtteina. Ei niinkään kuvan tai varsinkaan kohteen laatu. Tien päällä monesti Hero 3. Hero 4 kantsii hankkia (4K tarkkuus).
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.02.13 - klo:16:42
Lightroom tosiaan tekee korjauksen jo importtausvaiheessa, mutta minä en ole oikein tottunut ko. softaa vielä ainoana kirjastonani käyttämään. Olen niin vanhanaikainen, että olen pitänyt Picasawebiä itselleni näppäränä ja riittävänä. Haluaisin kelvollisia kuvia ulos suoraan kamerasta ja sitä odotan 5D Mk III ja L -lasien yhdistelmältä.

Telepäässä 24-105 tekee horisontista koveran ja laajakulmapäässä kuperan.

Tässä 24 mm kuva:

Ja 105 mm tuotos:

Onko Markku sulla kokemusta tuosta 24-105 -linssistä croppirunkoisessa? Itse käytän tuota 7D:n kanssa, enkä kyllä omista kuvista ole havainnut tuota horisontin vääristymistä. Täytyykin varmaan otoksia tutkia tarkemmin läpi.

Mikko

Kyllä tuo tynnyrivääristymää on ja se on tuon muuten loistavan lasin kompastuskivi. Toinen niistä syistä jotka saivat panostamaan 24-70 f/2.8 L:n tuon 24-105:n sijaan.

Kroppirunkoisessa tuo ei tule vielä noin pahasti esille, kun kuva otetaan linssin parhaimmalla alueella keskellä.

Ei taida sellaista kameraa ollakaan jolla kaikissa olosuhteissa saisi suoraan kamerasta huippukamaa ulos. Varsinkaan zoomien kanssa ja varsinkaan täyskennolla.

Markku J

Minä en ole tuota croppirungossa kokeillut, mutta Mikon kommenttia testiraportit tukevat, eli ongelmat ovat paljon lievempiä. Tämä koskee kaikkia laseja tietty, kun huonoimpia reuna-alueita ei käytetä.

Nykyaikana pitäisi opetella kuvankäsittelyhommat, mutta jotenkin se ei minuun uppoa. Se on aikaa vievää, ja muutenkin saan olla tietokoneen kanssa naimisissa työhommissa. Ehkä jossain vaiheessa herään tämänkin asian suhteen.

Pitäisi varmaan tehdä kuten kokenut harrastajaystäväni, joka hiljattain myi kaikki kalliit L-zoominsa pois ja hankki tilalle kiinteäpolttoväliset (24 mm f/1.4, 50 mm f/1.2, 85 mm f/1.2, 100 mm macro f/2.8 IS ja 135 mm f/2, L-sarjaa kaikki). Noilla pärjäisin minäkin. Ehkä 300 mm f/4 voisi laukussa lisäksi olla.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.02.13 - klo:03:31
Nykyaikana pitäisi opetella kuvankäsittelyhommat, mutta jotenkin se ei minuun uppoa.Ehkä jossain vaiheessa herään tämänkin asian suhteen.
Samaa vikaa täälläkin. Täytyy kai harkita Lightroom 4:n tilaamista ja jos samalla laittaisi pakettiin kaksi SanDiskin Extreme Pro 16GB SDHC 95MB/s-muistikorttia, niin Amazon UK:sta tilattaessa köyhtyisi vajaat 180 euroa.  :-X
vk.com:ssa sama paketti karvan alle 260 euroa, joten onhan tuossa selvää säästöä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: clacson - 08.02.13 - klo:09:15
kaksi SanDiskin Extreme Pro 16GB SDHC 95MB/s-muistikorttia

Tuokin oman alueensa tuninkia, kuinka nopeaa muistikorttia kameraansa tunkee ;) Itse ajattelin tuon 60D kanssa pärjätä ihan vain 32GB 45MB/s versioilla. Kortin hinta meinaan laskee aika rajusti, vaikka kokoa onkin "riittävästi" kun noihin 16GB ExPro vrt ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy