A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

Popovice

Nyt ollut vajaan viikon alla A4 Allroad virtuaalimittaristolla, ja vähän samaa mieltä tpu:n kanssa sen hyödyistä. Tehdasnavilla tosiaan saisi sen karttanäkymän mittaristoon, mutta ainakaan toistaiseksi en ole keksinyt miten ulkoisen AA navin saisi toimimaan samalla tavalla. Oletankin että se ei ole mahdollista. Muilta osinhan ainakin suurimman osan infosta saa siihen perinteisen mittariston keskialueelle. Toisaalta olen kyllä ihan tyytyväinen tuohon virtuaalimittaristoon, eipä se nyt ainakaan huonompi ole kuin perinteinen ja toi edes jotain vaihtelua tai virkistystä kun auto muuten on periaatteessa pysynyt samanlaisena (edellinen siis B8.5 Allroad).

Holms23

Itselläni virtuaalimittaristo oli ehdoton, että sain digitaalisiksi nopeusmittarin lukeman kaikkiin näkymiin.

Näkymä mittaristossa on joko perus tai navi, ei mitenkään erityisen suurella käytöllä. Navigointia käytettäessä yleensä mittaristossa zoomattu näkymä ja normaalissa näytössä hieman laajempi karttakuva, helpottaa risteyksien hahmottamista ja samalla pysyy kokonaiskuva navigoinnista hanskassa. Etuna myös, että voi pitää navin aktiivisena mittaristossa samalla kun räplää uutta kohdetta naviin päänäytöllä, surffailee radiokanavia tms.

Apple carplaysta pakko todeta, että se on minusta ollut surkea käyttää tuolla audin rullalla, vaatisi kosketusnäytön. Käytettäessä kytkee myös auton normaalit puhelintoiminnot pois (bluetooth), joka oikeastaan lopetti osaltani sen käytön. Sen verran hankala carplayn kautta oli ruveta soittamaan jollekin.

Vuosimallia -17, ollut itsellä vajaa 30 000km / 2v (ajettu yht. n. 110 000 km), vikoja ei ole ollut. Erittäin tyytyväinen autoon. Infotainmentin rullan sekä erillisten ilmastoinnin säätimien takia tuskin tulee vaihdettua mikäli vain ehjänä kestää. Kulutusta en ole tarkkaillut, jossain 6-7 l/100km pääosin kaupunkiajossa auton mittarin mukaan.
Audi A4 Avant TDI 2.0 Quattro
Seat leon 1.2 TSI style -15

tpu

Lainaus käyttäjältä: Holms23 - 31.03.21 - klo:11:36
Itselläni virtuaalimittaristo oli ehdoton, että sain digitaalisiksi nopeusmittarin lukeman kaikkiin näkymiin.


Hyvä pointti, tuon olin unohtanut kokonaan, että tosiaan digitaalista nopeusmittaria ei saa ilman virtuaalimittaristoa näkymään jokaisessa tilanteessa. Täten muutan mielipiteeni ja jatkossa virtuaalimittaristo on pakollinen varuste :)

ile

Lainaus käyttäjältä: tpu - 31.03.21 - klo:11:50
Hyvä pointti, tuon olin unohtanut kokonaan, että tosiaan digitaalista nopeusmittaria ei saa ilman virtuaalimittaristoa näkymään jokaisessa tilanteessa. Täten muutan mielipiteeni ja jatkossa virtuaalimittaristo on pakollinen varuste :)

Jännä, että aikaisemmin en ole osannut mitenkään kaivata muuta nopeusnäyttöä kuin klassisen nopeusmittarin (ja samoilla linjoilla oltu mitä jo kommentoitu, että virtuaalimittaristo aika turhake). Mutta nyt 30tkm takana virtuaalimittaristo & HUD -kombolla ja huomaan, että enhän edes enää vilkaisekaan muita kuin kmh-numeroita. Täällä kanssa ollut oikein huolettomia & helppoja kilsoja ja nyt toinen B9 alla. Ehkä pikkasen köykäsempi fiilishän tuossa on mitä edelliset pari C6-koria, mutta ihan toimiva paketti.

Disabled Gekko

2017 vuoden 113000km ajetusta 2.0tfsi:stä syttyi moottorin keltainen vikavalo ja syyksi löytyi viallinen lambda-anturi. Hinta-arvio korjaukselle 550â,¬. Onko muille käynyt sama ja olisiko tuossa mahdollisuuksia saada noin 40-50% vastaantuloa?

Flat

Kannattaa ainakin  yrittää, ei noiden ihan noin nopeasti pitäisi mennä. Anturit tietysti ovat "kuluvia" osia, joten vaikeaa voi olla.

Disabled Gekko

Kannatti yrittää. :) Sain neuvottelun jälkeen osasta 70% vastaantulon eli noin 190 euron alennuksen. Pahoittelivat, että eivät olleet automaattisesti tarkastaneet mahdollisuutta vastaantuloon.

maileri

Saman Boschin anturin saa satasella ilman Audi-logoja. Ja vaihtoon menee aikaa 15min.

Disabled Gekko

Varmasti saa edullisemmin muualta kuin merkkiliikkeestä mutta...

a) en osaa itse vaihtaa
b) puhdas maahantuojan huolto- ja korjaushistoria saattaa edesauttaa vastaantulemisia myös jatkossa ja suuremmissa moottori- ja vaihteistokorjauksissa kyseessä on tuhannet eikä sadat eurot.

Flat

Lainaus käyttäjältä: Disabled Gekko - 09.04.21 - klo:08:52
Kannatti yrittää. :) Sain neuvottelun jälkeen osasta 70% vastaantulon eli noin 190 euron alennuksen. Pahoittelivat, että eivät olleet automaattisesti tarkastaneet mahdollisuutta vastaantuloon.

Hienoa etteivät alkaneet vääntämään asiasta.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Flat - 09.04.21 - klo:12:35
Hienoa etteivät alkaneet vääntämään asiasta.
Joo tommosta palvelua ei saa ainakaan Airportin tai Helsingin K-caaroissa ;D

Disabled Gekko

Herttoniemen Audi Center Helsinki oli kyseessä eli eikös se ole sama kuin Helsingin K-caara?  ::)

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Disabled Gekko - 09.04.21 - klo:16:51
Herttoniemen Audi Center Helsinki oli kyseessä eli eikös se ole sama kuin Helsingin K-caara?  ::)
Onhan se, viimeks yritti multa velottaa ~tuplahinnan jarrunesteen vaihdosta ::)

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 09.04.21 - klo:17:08
Onhan se, viimeks yritti multa velottaa ~tuplahinnan jarrunesteen vaihdosta ::)

Onneksi auton voi huollattaa muuallakin, jos siltä tuntuu.  8)
A4 B9 TFSI Q s-line

Liuhu

Moro! Pomppasi katsastuksessa 2016 B9 avant 2.0tdi quattro oikean takapuolen iskunvaimentimen takia vaikka alle 100tkm ajettu. Auto on vakioalustalla, eli ei siis sport-alusta.

Pitäähän tuo vaihtaa ja samalla menee varmaan molemmat takaiskarit vaihtoon. Olisiko jollain antaa iskarin osanumeroa ja/tai vinkkiä mistä kannattaisi hankkia? Ei ole pakko varmaan olla OEM tavaraa eli jos on joku hyvä hinta/laatusuhteella oleva tarvikeiskari niin saa ehdottaa :) kannattaako näitä ylipäätään ostaa itse ja käyttää korjaamolla vain vaihdattamassa vai vaan tilata suoraan vaihto osineen? Lisäksi jos pk-seudulla on suositella jotain pajaa niin kuulen mielelläni koska Audicenterin hinnoittelu lienee aika rapea..

Jussi101

#4725
2017 2.0 TDI Stronic kyseessä. Kaasua hellittäessä tuntuisi antavan voimalinjasta jonkinlaiset lyhyet pompotukset. Kiihdyttäessä vaihtaa moitteettomasti suuremmalle vaihteelle samoin kuin jalka kaasulla tasanopeusajossa ei ongelmia. Mistä tuo "kaasunvapautuspompotus" voisi johtua? Kytkin vai kaksoismassavauhtipyörä, vai joku muu ongelma?

Veistos

Lainaus käyttäjältä: Liuhu - 28.04.21 - klo:21:56
Moro! Pomppasi katsastuksessa 2016 B9 avant 2.0tdi quattro oikean takapuolen iskunvaimentimen takia vaikka alle 100tkm ajettu. Auto on vakioalustalla, eli ei siis sport-alusta.

Pitäähän tuo vaihtaa ja samalla menee varmaan molemmat takaiskarit vaihtoon. Olisiko jollain antaa iskarin osanumeroa ja/tai vinkkiä mistä kannattaisi hankkia? Ei ole pakko varmaan olla OEM tavaraa eli jos on joku hyvä hinta/laatusuhteella oleva tarvikeiskari niin saa ehdottaa :) kannattaako näitä ylipäätään ostaa itse ja käyttää korjaamolla vain vaihdattamassa vai vaan tilata suoraan vaihto osineen? Lisäksi jos pk-seudulla on suositella jotain pajaa niin kuulen mielelläni koska Audicenterin hinnoittelu lienee aika rapea..
Moi!

Postauksestasi on jo mennyt hetki. Mutta, jos asia edelleen kesken..

Itsellä alkoi oikea takaiskari vuotamaan ja tilasin pari päivää sitten Autodocilta uudet takaiskarit alle 1/3 hintaan marmorin hintaan verrattuna. Mulla on sport-alusta. OE-iskarit Sachsin valmistamat ja Autodocilta tilatut myös. Alle laitan itse kaverin avustuksella kuhan iskarit saapuvat. Autodocin sivuilla voit hakea varaosia omalla rekisteritunnuksellasi.
A4 3.0 tdi quattro S-Line 234kw -17
e-Golf Mk 7.5 100kw -17
Ex Golf GTI Mk7 Perfomance Pack -14
Ex Golf 1.0tsi Mk7.5 -18
Ex Golf 1.6tdi Mk7 variant -14

Liuhu

Lainaus käyttäjältä: Veistos - 14.05.21 - klo:15:13
Moi!

Postauksestasi on jo mennyt hetki. Mutta, jos asia edelleen kesken..

Itsellä alkoi oikea takaiskari vuotamaan ja tilasin pari päivää sitten Autodocilta uudet takaiskarit alle 1/3 hintaan marmorin hintaan verrattuna. Mulla on sport-alusta. OE-iskarit Sachsin valmistamat ja Autodocilta tilatut myös. Alle laitan itse kaverin avustuksella kuhan iskarit saapuvat. Autodocin sivuilla voit hakea varaosia omalla rekisteritunnuksellasi.

Kiitos vastauksesta mutta päädyin jo vaihdattamaan takaiskarit korjaamolla. Vajaa 400â,¬ maksoi Bilsteinin iskareilla, jotka ymmärtääkseni pikkaisen Sachsia arvokkaampia mutta Sachsit olivat hyllystä loppuneet. Hintaero oli tosin vaan muutaman kympin yhteensä kahesta iskarista. AC:n hinta-arvio muuten melkein tuplat tuosta..

eepeli2

#4728
B9 harkinnassa bensa-automaattina (vajaa vetoinen). Piti odotella B8 ja B8.5 yli, kun mahdolliset tfsi-moottoriviat pelotti. Mites tämä B9, onko se jo "hyvä"?
Jos jotain yhteenvetoa omistajilta saisi  :)

Flat

B9 on paljon parempi kuin B8, melkeimpä joka suhteessa. Laadukkaampi ja vähävikaisempi. Jo toinen B9 menossa, eikä kaduta edelleenkään.

eepeli2

Netistä löysin maavaraksi 128 mm vakioalustalle, tää varmaan pitää paikkaansa?

Popovice

Lainaus käyttäjältä: Flat - 24.05.21 - klo:17:46
B9 on paljon parempi kuin B8, melkeimpä joka suhteessa. Laadukkaampi ja vähävikaisempi. Jo toinen B9 menossa, eikä kaduta edelleenkään.
Itse en kyllä allekirjoita tuota "B9 parempi kuin B8 joka suhteessa". Itsellä nyt alla B9.5 40TDI ja sitä ennen kolme B8.5 koppaista farkkua (yksi bensa ja kaksi dieseliä). Tämä nykyinen B9 on kyllä ihan kivan tuntuinen koppa ja edistystä on tapahtunut ennen kaikkea infotainmentissa, mutta ei tuo B8 myöskään mikään huono ollut. Viimeisimmällä B8.5 Allroadilla ajelin 100tkm ilman minkäänlaisia vikoja tai ylimääräisiä huoltokäyntejä. Tämän uusimman luotettavuudesta on vaikea sanoa kun ikää on vasta alle vuosi ja kilometrejä taulussa alle 20t. Diesel puolella tämä uusi kyllä menee selvästi pienemmällä polttoaineenkulutuksella kuin vanha vastaavalla 140kW quattro voimalinjalla. Selkeänä huononnuksena on sen sijaan ASS äänenlaatu. Eli jos käytettyä B9 koppaa etsit niin kannattaa valita sellainen yksilö jossa on Harman Kardonit.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 25.05.21 - klo:09:48
Itse en kyllä allekirjoita tuota "B9 parempi kuin B8 joka suhteessa". Itsellä nyt alla B9.5 40TDI ja sitä ennen kolme B8.5 koppaista farkkua (yksi bensa ja kaksi dieseliä). Tämä nykyinen B9 on kyllä ihan kivan tuntuinen koppa ja edistystä on tapahtunut ennen kaikkea infotainmentissa, mutta ei tuo B8 myöskään mikään huono ollut. Viimeisimmällä B8.5 Allroadilla ajelin 100tkm ilman minkäänlaisia vikoja tai ylimääräisiä huoltokäyntejä. Tämän uusimman luotettavuudesta on vaikea sanoa kun ikää on vasta alle vuosi ja kilometrejä taulussa alle 20t. Diesel puolella tämä uusi kyllä menee selvästi pienemmällä polttoaineenkulutuksella kuin vanha vastaavalla 140kW quattro voimalinjalla. Selkeänä huononnuksena on sen sijaan ASS äänenlaatu. Eli jos käytettyä B9 koppaa etsit niin kannattaa valita sellainen yksilö jossa on Harman Kardonit.

Pemareissa nämä harman kardonit.
B&O:ta tässä varmaan haetaan.
A4 B9 TFSI Q s-line

Popovice

Sorry, joo siis parempia audiohärpättimiä hain kun tosiaan tuo B9 perus ASS on mielestäni aika syvältä. Säätöjä ei löydy kuin perus basso, diskantti ja fader (ei edes subbarille omaa tasonsäätöä) ja ääni tulee kuin vanhasta lankapuhelimesta. Toki ei ole omakohtaista kokemusta Audin B&O systeemistä, mutta luulisin ettei se ainakaan huonompi ole kuin ASS  :P

vag4life

Jeps, ASS kyllä riittää hlölle joka hakee"perus äänentoistoa". Ei ASS nyt NIIN huono ole, mutta selkeästi tietenkin heikompi, kun B&O. Käsittääkseni 20-> ASS laatua on parannettu alkupään B9 malleihin nähden.
A4 B9 TFSI Q s-line

Seamaster

Näyttää 45 TFSI poistuneen konfiguraattorista, no olihan siinä iso kulutus verrattuna esim 40 TFSI;hin, toki myös kulkua enemmän.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: eepeli2 - 24.05.21 - klo:16:47
B9 harkinnassa bensa-automaattina (vajaa vetoinen). Piti odotella B8 ja B8.5 yli, kun mahdolliset tfsi-moottoriviat pelotti. Mites tämä B9, onko se jo "hyvä"?
Jos jotain yhteenvetoa omistajilta saisi  :)
Itellä dieselinä mutta oikein hyvä auto on ollu kohta 2½ vuotta, quattrona (torsen) toki vielä vajaavetoa selvästi parempi.

Lainaus käyttäjältä: eepeli2 - 25.05.21 - klo:09:33
Netistä löysin maavaraksi 128 mm vakioalustalle, tää varmaan pitää paikkaansa?
Joo siis urheilualustalla 12 cm luokkaa, vakioalustalla eli "traktorina" ei kyllä noin matala...

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 25.05.21 - klo:10:27
perus ASS on mielestäni aika syvältä
Johan sen nimikin kertoo ;D Mutta joo, A3 8V:ssä oli myös ihan luokaton tapaus. Nykyisessä B9 on ihan perusjärjestelmä mihin sitten tehty sopivasti muutoksia ja sointi on ihan ok 8)

Flat

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 25.05.21 - klo:09:48
Itse en kyllä allekirjoita tuota "B9 parempi kuin B8 joka suhteessa". Itsellä nyt alla B9.5 40TDI ja sitä ennen kolme B8.5 koppaista farkkua (yksi bensa ja kaksi dieseliä). Tämä nykyinen B9 on kyllä ihan kivan tuntuinen koppa ja edistystä on tapahtunut ennen kaikkea infotainmentissa, mutta ei tuo B8 myöskään mikään huono ollut. Viimeisimmällä B8.5 Allroadilla ajelin 100tkm ilman minkäänlaisia vikoja tai ylimääräisiä huoltokäyntejä. Tämän uusimman luotettavuudesta on vaikea sanoa kun ikää on vasta alle vuosi ja kilometrejä taulussa alle 20t. Diesel puolella tämä uusi kyllä menee selvästi pienemmällä polttoaineenkulutuksella kuin vanha vastaavalla 140kW quattro voimalinjalla. Selkeänä huononnuksena on sen sijaan ASS äänenlaatu. Eli jos käytettyä B9 koppaa etsit niin kannattaa valita sellainen yksilö jossa on Harman Kardonit.

HK:ta saa Audeista sitten etsiä.....B&O:ta löytää vähän helpommalla :)
Hyvä täsmemennys , viittasin B8.0:aan. Se oli aika tekele joka suhteessa..ainakin oma yksilö.

doppelgänger

Lainaus käyttäjältä: Seamaster - 25.05.21 - klo:11:11
Näyttää 45 TFSI poistuneen konfiguraattorista, no olihan siinä iso kulutus verrattuna esim 40 TFSI;hin, toki myös kulkua enemmän.

Tämä kyllä iso harmi. Oli kyseinen auto suunnitelmissa tilata ensi kesänä. Toivottavasti nyt sitten tulisi tilalle edes 45tfsie. Taitaa sitten mennä mersu tai bemari -hommiksi seuraava kulkine.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

tpu

Lainaus käyttäjältä: doppelgänger - 25.05.21 - klo:20:06
Tämä kyllä iso harmi. Oli kyseinen auto suunnitelmissa tilata ensi kesänä. Toivottavasti nyt sitten tulisi tilalle edes 45tfsie. Taitaa sitten mennä mersu tai bemari -hommiksi seuraava kulkine.

Tuo 40 TFSI quattro on kyllä jo aika ripeä peli muutenkin. Itse taas mietin, että onkohan montaa asiakasta, joka haluaa maksaa 45:sta sen 13.000 euroa ylimäärästä pelkistä hevosvoimista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy