Pohdiskelua VAGarenasta ja julkisuudesta

Aloittaja Urlaub, 10.08.12 - klo:07:24

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Maine sen kuin kasvaa: http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/08/10/taman-takia-autovalmistaja-ei-kerro-tyyppiviasta/201235159/304

Onhan se tietysti hyvä, että toimittajat tekevät juttuja muutenkin kuin valmistajien lehdistötiedotteita kopioimalla.



- Otsikko muutettu. Quality -

Quality

Erittäin hyvä tosiaan, että nykytoimittajat jaksavat kahlata netin massiivista tarjontaa läpi. Jos haluamme lisää näkyvyyttä ja uutisaiheita, kannattaa kiinnittää huomiota hakukoneoptimointiin ja nostaa otsikoihin termejä, jotka tarttuvat helposti haaviin sekä tuottavat juttumateriaalia.

LainaaVilkaisu Trafin takaisinkutsulistalle paljastaa, että autojen maahantuojien tekemien kutsujen määrissä on vuosittain suuria eroja. Viime vuonna Trafille ilmoitettiin peräti 47:stä takaisinkutsusta, mutta tänä vuonna ilmoituksia on tullut vain 20.

Vaikuttaa siltä, että tämän vuoden kertymä on kesäkuun loppuun mennessä, joten onko tuo ero nyt niin massiivinen? Laskin viime vuoden kertymän vastaavalta ajalta olevan 19 ;).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 10.08.12 - klo:07:24
Maine sen kuin kasvaa: http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/08/10/taman-takia-autovalmistaja-ei-kerro-tyyppiviasta/201235159/304

Onhan se tietysti hyvä, että toimittajat tekevät juttuja muutenkin kuin valmistajien lehdistötiedotteita kopioimalla.
Kuten anonyymien nimimerkkien objektiivisiin faktasepostuksiin perustuen. En tiedä onko tämä trendi säälittävää, pelottavaa vaiko vain nykyaikaa. Todennäköisesti kaikkia noita.

FIN-ZZE

Lainaus käyttäjältä: Newman - 10.08.12 - klo:09:12
Kuten anonyymien nimimerkkien objektiivisiin faktasepostuksiin perustuen. En tiedä onko tämä trendi säälittävää, pelottavaa vaiko vain nykyaikaa. Todennäköisesti kaikkia noita.

Ehkäpä eniten jälkimmäistä. Lehdestä pääsi klikkauksella VAGarenan sivulle, josta jokainen halukas pääsi lukemaan mihin viitattiin ja käyttämään omaa lähdekritiikkisuodatintaan.

Mielestäni lehdistön viittaus kertoo sivuston tasosta. Oletteko nähneet viittauksia suomi24 sivustoihin lehdistössä? Vaikka näillä sivuilla on mielestäni liikaa ei autoiluun liittyvää, niin täällä on erittäin paljon asiallista ja osin ammattitasoista autoiluun liittyvää hyvässä hengessä kirjoitettuna. Kiitos kirjoittajille ja moderaattoreille.

Zaasa




RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Newman - 10.08.12 - klo:09:12
Kuten anonyymien nimimerkkien objektiivisiin faktasepostuksiin perustuen. En tiedä onko tämä trendi säälittävää, pelottavaa vaiko vain nykyaikaa. Todennäköisesti kaikkia noita.

Ei tässä minusta minkään suruliputuksen paikka ole. Ennen vanhaan juttuja lähdettiin monesti metsästämään kuulopuheiden ja ämmien juorujen perusteella ja silloinkin lopputuloksen laadun määräsi journalistin ammattitaito, ei juttuidean alkuperä. Muutenkin tässä kyseisessä uutisessa anonyymin nimimerkin kirjoituksen arvo on käytännössä vain kerronnallinen, sillä koko viittauksen tähän keskustelupalstaan voisi ihan hyvin poistaa ilman että itse uutinen siitä kärsisi.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Newman

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 10.08.12 - klo:15:26
Ei tässä minusta minkään suruliputuksen paikka ole. Ennen vanhaan juttuja lähdettiin monesti metsästämään kuulopuheiden ja ämmien juorujen perusteella ja silloinkin lopputuloksen laadun määräsi journalistin ammattitaito, ei juttuidean alkuperä. Muutenkin tässä kyseisessä uutisessa anonyymin nimimerkin kirjoituksen arvo on käytännössä vain kerronnallinen, sillä koko viittauksen tähän keskustelupalstaan voisi ihan hyvin poistaa ilman että itse uutinen siitä kärsisi.
Ei olekaan, eikä kukaan sellaista vaatinutkaan. Sellaisen paikka olisi ollut joskus kauan aikaa sitten, kun vapaa ja laadullisesti uskottava lehdistö näännytti itsensä netin esiinmarssin alkuvuosina.

Nyt taitaa olla liian myöhäistä, kun mistä tahansa aiheesta voi kirjoittaa mitä tahansa, kuka tahansa ja millä perusteella tahansa. Eikä laadulla tahi journalistisella selkärangalla ole enää mitään väliä, paitsi tietenkin puhtaasti kaupallisesta näkökulmasta tarkasteltuna. Vähän niin kuin keskustelupalstoilla keskimäärin. Kaikki tuntuisi olevan yhtä "wikiblogitweettituubaa".

automaattori

Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Newman - 10.08.12 - klo:15:34
Sellaisen paikka olisi ollut joskus kauan aikaa sitten, kun vapaa ja laadullisesti uskottava lehdistö näännytti itsensä netin esiinmarssin alkuvuosina.

Toisaalta kolikon kääntöpuolena "vapaan ja laadullisesti uskottavan lehdistön" tilalle on tullut huomattavasti paremmat mahdollisuudet välittää tietoa. Enää ei tarvitse tyytyä valtakunnan virallisiin uutiskanaviin ja niiden näkemykseen tärkeistä maailman tapahtumista. Lukijan vastuu tietysti kasvaa tämän "voimaantumisen" myötä ja tämän voi nähdä joko mahdollisuutena kehitykseen tai sitten kompastuskivenä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

automaattori

Edellisen Yetini 1.2 TSI DSG kohdalla huoltokäynnin 60000km yhteydessä kyselin tuosta kuuluisasta jakopääongelmasta. Huolto lupasi asian selvittää minun auton moottorin kohdalla ja ilmeisesti oli olemassakin jokin kampanja. En tiedä mitä kaikkia moottoreita se koski? Omassani ei ollut mitään ongelmaa mikä erityisesti olisi häirinnyt, mutta huollosta pois ajaessani huomasin että tasaisemmin kone kävi ja jarrulta jalan nostettua lähti hienosti lipumaan, mitä se ei ennen huoltoa ollut kunnolla tehnyt. Olin vain luullut että on DSG:n ominaisuus. Minusta huolto/maahantuoja hoiti homman tyylikkäästi. Vaikka olinkin asiasta täällä lukenut ja tiesin että myös ulkomaisilla foorumeilla asiasta keskustellaan, ajattelin että se on taas jotain pilkunviilaamista tai trollaamista.

Olisi silloin pitänyt kysyä että mitä autolle oikein tehtiin, mutta kun samalla tiesin että ainakin uudet moottorinajurit päivitettiin, niin ei tullut sen enempää asiaa ajateltua. Olin vain tyytyväinen kun hyvä auto tuli vielä paremmaksi.

En tiedä löytyykö Suomesta yhtään tutkivaa autojournalistia joka saisi tietoon maahantuojien tilastoja korjauksista. Taitaisivat mukavat puoli-ilmaiset testimatkat loppua siihen, jos todellisia tilastoja tulisi julki.

Se on selvää että Vag-tuotteissa on ollut ongelmia, ainakin osassa tuotannosta. Se on myös selvää että VAGarena.fi on ne tuonut julki. Sitä ei ole tehnyt yksikään autotoimittaja, jollei ole täällä salanimellä? Se on kuitenkin muistettava että auto on vain tekninen tuote johon tulee vikoja, mitä teknisempiä niistä tulee, niin näköjään samassa suhteessa viat lisääntyy. Myös tuotannon siirtyminen itään huolestuttaa. Kuluttajan asema ei ole helppo kun on vastassa globaali markkinaraha.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Quality

LainaaSe on selvää että Vag-tuotteissa on ollut ongelmia, ainakin osassa tuotannosta. Se on myös selvää että VAGarena.fi on ne tuonut julki. Sitä ei ole tehnyt yksikään autotoimittaja, jollei ole täällä salanimellä?

Kyllähän autotoimittajat käsittääkseni raportoivat rehellisesti testituloksista, eivätkä raportit todellakaan usein ole olleet mairittelevia.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Quality - 10.08.12 - klo:17:46
Kyllähän autotoimittajat käsittääkseni raportoivat rehellisesti testituloksista, eivätkä raportit todellakaan usein ole olleet mairittelevia.

Tuohon on pakko uskoa, mutta aina kun ihminen jotain tekee niin siihen liittyy myös subjektiivisuus. Osa testeistä voi olla faktaa, mutta osa sitten ehkä ei? Vag-konsernin tuotteethan ovat loistaneet testeissä ja varmasti ihan syystäkin. Mutta ovat myös loistaneet nettikeskustelujen vikatilastoissa, niin että taatusti moni on jättänyt ostamatta esim. DSG:n autoonsa, joka tekee kuitenkin vaggineestakin helmen. Autolehtien vikatilastoissa Vagit ovat kuitenkin ihan keskivertoa. Pitääkö uskoa toimittajia? Vai VAGarenan asiantuntijoita?

Minä uskon kyllä vain omiin kokemuksiin, testit tai VAGarenat ovat vain suuntaa antavia. 
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Newman

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 10.08.12 - klo:16:06
Toisaalta kolikon kääntöpuolena "vapaan ja laadullisesti uskottavan lehdistön" tilalle on tullut huomattavasti paremmat mahdollisuudet välittää tietoa. Enää ei tarvitse tyytyä valtakunnan virallisiin uutiskanaviin ja niiden näkemykseen tärkeistä maailman tapahtumista. Lukijan vastuu tietysti kasvaa tämän "voimaantumisen" myötä ja tämän voi nähdä joko mahdollisuutena kehitykseen tai sitten kompastuskivenä.
Puolueettomuus on totta kai myytti. Mutta oikea ammattitoimittaja on ammattitoimittaja, ei siitä pääse mihinkään. Ihan samalla tavalla kuin bloggari on bloggari.

Minä näen nykyisen tilanteen miltei hallitsemattomana mediatulvana, joka hukuttaa kaikki tai ainakin vie mukanaan. Lähdekritiikkiäkin on näinä päivinä vaikea harrastaa kun kaikkia "lähteitä" kopioidaan ristiin rastiin, ymmärretään väärin, kopioidaan uudestaan ja kerrotaan lopulta ihan päin persettä. Ja yhä useammalla ihmisellä - ilmeisesti edellä mainitun seurauksena - tuppaa nykyään olemaan paha tapa uskoa ihan mitä/ketä tahansa muuta kuin niin kutsuttua virallista uutista.

On melkeinpä parempi olla lukematta mitään kuin yrittää pysyä kartalla siitä, mitkä ne tosiasiat nyt kulloinkin ovat. Ainakin helpompaa.

Mitään ei nykyään tarvitse ajatella itse. Kiitos Google. Minä ainakin olen yhä valmis maksamaan laatujournalismista. Harmi vaan että kukaan ei ole valmis tuottamaan sitä minulle. Kiitos meille kaikille.

Quality

En nyt tiedä, pitäisikö sitä täällä ääneen sanoa, mutta onhan tämäkin saitti melkoinen sillisalaatti. Pahin off topic -kuona onneksi seuloutuu rekisteröitymättömien ulottumattomiin, mutta varmaan 2/3 sepustuksista sittenkin on mutua tai turhaa aukomista. Itsekin sitä tuotan enkä syyllistä ketään, mutta eiköhän se ammattitaito ilmene kyvyssä erottaa tieto ja "tieto", olipa kirjoittajana sitten nimimerkki tai arvostettu julkisuuden henkilö. Vähiten näennäistietoa eivät sisällä poliitikkojen lausunnot, mutta niitäkin toimittajat halukkaasti siteeraavat ja levittelevät.

Mediaa yksin ei voi syyllistää uutisten tason laskusta, koska toimittajien on pakko elääkseen etsiä myyviä aiheita. Ja ketkä taas tekevät ostopäätökset ...
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Quality - 10.08.12 - klo:19:50
En nyt tiedä, pitäisikö sitä täällä ääneen sanoa, mutta onhan tämäkin saitti melkoinen sillisalaatti. Pahin off topic -kuona onneksi seuloutuu rekisteröitymättömien ulottumattomiin

Meinaat, ettei täällä (ja muilla palstoilla) olisi toimittajia, autokauppiaita ja maahantuojan palkollisia rekisteröityinä?  ::)

Totta mooses on!

Lainaus käyttäjältä: Quality - 10.08.12 - klo:19:50
mutta eiköhän se ammattitaito ilmene kyvyssä erottaa tieto ja "tieto", olipa kirjoittajana sitten nimimerkki tai arvostettu julkisuuden henkilö.

Se on juurikin noin. Onko ylipäätään kukaan väittänyt toimittajien vetäneen täältä lööppeihin jotain yksittäisiä kertomuksia tai tapahtumia? Mielestäni niin ei ole toimittu, joten toimittajan filtteröinti kyllä toimii ainakin kohtuullisen laadukkaiksi miellettyjen lehtien (Talouselämä, Tuulilasi) kohdalla. Todellinen p**kalehdistö taasen ei kirjoittele mistään autoremonteista vaan ainoa mahdollisuus saada vaggine palstoille olisi se, että Tuksu olisi sellaisen kolaroinut pilleripäissään.

En voi kuin ihmetelleä toisten haikailua maailmaan, jossa (auto)lehdetkin vain toistelisivat autovalmistajien lehdistötiedotteita ja omakohtaisiin kokemuksiin perustuvat kertomukset rajautuisivat hiusten hulmuamiseen rantabulevardeilla ja pakoäänien kehumiseen. Sellaisiakin juttuja autolehdissä on aivan riittämiin.

Quality

LainaaMeinaat, ettei täällä (ja muilla palstoilla) olisi toimittajia, autokauppiaita ja maahantuojan palkollisia rekisteröityinä?

Totta mooses on!

Tuo heittoni oli yleistys eikä kohdistunut viestinnän ammattilaisiin erityisesti. Meilläpä ei ole keinoja eikä tarvetta kontrolloida, ketkä täällä hengailevat - veikkaan, että melkoinen kirjo löytyy ammateissakin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

clima

Lainaus käyttäjältä: Newman - 10.08.12 - klo:19:38
Lähdekritiikkiäkin on näinä päivinä vaikea harrastaa kun kaikkia "lähteitä" kopioidaan ristiin rastiin, ymmärretään väärin, kopioidaan uudestaan ja kerrotaan lopulta ihan päin persettä. Ja yhä useammalla ihmisellä - ilmeisesti edellä mainitun seurauksena - tuppaa nykyään olemaan paha tapa uskoa ihan mitä/ketä tahansa muuta kuin niin kutsuttua virallista uutista.

Erittäin hyvin sanottu. Lähdekritiikki on monelle täysin vieras käsite.

Micco

Lainaus käyttäjältä: clima - 10.08.12 - klo:22:11
Lähdekritiikki on monelle täysin vieras käsite.

Jos jossain lukee jotain, niin onhan sen silloin oltava totta? Kyseessähän on sentään "painettua sanaa"...  :o


Niin se maailma muuttuu.
Torsen + haldex + visco

automaattori

#20
Lainaus käyttäjältä: Micco - 11.08.12 - klo:11:39
Jos jossain lukee jotain, niin onhan sen silloin oltava totta? Kyseessähän on sentään "painettua sanaa"...  :o


Niin se maailma muuttuu.

Painetussa sanassa on kuitenkin vielä se ero, että kirjoituksesta on aina vastuussa julkaisija, mutta tälläisilla foorumeilla saa heittää mitä sontaa hyvänsä. Jos vielä satut olemaan moden kanssa kaveri tai samalla aaltopituudella niin siitä vain.

Itse yritän kyseenalaistaa kaiken lukemani, mutta jos Hesarissa lukee että volkkarien koneissa on suhteettoman paljon vikoja, niin onhan se heti raastupajuttu jos ei pidä paikkaansa. Täällä voi automiehet valitella ja yleistää ties mitä ongelmia ilman mitään oikeaa vastuuta. Tää on tätä päivää >:(
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Micco

Yep. Tässäpä se tuleekin. Onko joillakin kyseessä vielä jotkut "vanhan kansan" uskomukset, että kaikki julkisesti kirjoitettu on totta. Vai mikä on syynä tuohon totaaliseen lähdekritiikin puutteeseen. Ja tämä nyt ei ollut juuri suoraan tähän topicin otsikkoon, vaan tuohon ylempään pohdintaan.

Jos itse on internetiin päässyt, on huomannut voivansa kirjoittaa siellä ihan mitä vain omantuntonsa mukaan. Niin luulisi ymmärtävän myös sen, että niin pääsevät kaikki muutkin. Siis ihan kaikki.
Torsen + haldex + visco

automaattori

"Vanhan kansan" uskomukset on mitä on, mutta lähdekritiikkiongelmat korjaantuisi heti kun vaadittaisiin oma nimi kirjoituksiin. Anonyymit asiantuntijat kuulostaa aina pahalta. Täällä on modet ja muutkin pelänneet että siihen loppuisi tämä foorumi. Minä olen eri mieltä, luulen että VAGarenan kulta-ajat alkaisivat muutoksesta. Omalla nimellä kirjoitus vaatisi aina lähdekritiikin, jos ei ole suoraan omia kokemuksia asiasta. VAGarena olisi foorumi, mitä muutkin voisi siteerata luotettavasti ja hakea asiantuntija-apua.   
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

FIN-ZZE

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 11.08.12 - klo:11:58
Painetussa sanassa on kuitenkin vielä se ero, että kirjoituksesta on aina vastuussa julkaisija, mutta tälläisilla foorumeilla saa heittää mitä sontaa hyvänsä. Jos vielä satut olemaan moden kanssa kaveri tai samalla aaltopituudella niin siitä vain.


Lainaus käyttäjältä: automaattori - 11.08.12 - klo:12:44
"Vanhan kansan" uskomukset on mitä on, mutta lähdekritiikkiongelmat korjaantuisi heti kun vaadittaisiin oma nimi kirjoituksiin. Anonyymit asiantuntijat kuulostaa aina pahalta. Täällä on modet ja muutkin pelänneet että siihen loppuisi tämä foorumi. Minä olen eri mieltä, luulen että VAGarenan kulta-ajat alkaisivat muutoksesta. Omalla nimellä kirjoitus vaatisi aina lähdekritiikin, jos ei ole suoraan omia kokemuksia asiasta. VAGarena olisi foorumi, mitä muutkin voisi siteerata luotettavasti ja hakea asiantuntija-apua.   

Suuria sanoja, erityisesti nimimerkiltä, joka on joutunut lomalle VAGarenasta. Nyt on oiva hetki olla esimerkki ja vaihtaa oma nimi nimimerkin tilalle.


Hensy

Voi olla, että saisi merkkiliikkeen innokas huoltoteknikko aika äkkiä kenkää, jos foorumeilla kertoisi omalla nimellään tyyppivioista, tehtaan tiedotteista, VCDS-koodeista jne. jne..
Vittuilua ja trollaamista oman nimen käyttö estäisi varmasti.
1. Ford Escort 1.4 -89 2. Citroën Xsara 1.4 -02 3. Audi A4 Avant 1.8T (B7) -05 4. A4 B8 1,8TFSI avant 2010

Korvaton

Kukaan ole mitään pelänny että sivusto kuolee!
Turhaa provosointia tuollanen.
Milläs kukaan vahtii rustaako oikean oman nimen profiiliin jos semmonen tulisi pakolliseksi.

clacson

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 10.08.12 - klo:16:40
Myös tuotannon siirtyminen itään huolestuttaa. Kuluttajan asema ei ole helppo kun on vastassa globaali markkinaraha.
En usko, että yksin tehtaan sijaintipaikka idässä sinällänsä vaikuttaa, jollei tuotantolaitteiden laadussa säästetä lännessä käytettäviin. Jos idässä työntekijöille maksetaan sikäläiseen tulotasoon nähden hyvin, niin ei sekään vaikuta.

Muutama kymmenen vuotta sitten samanlainen pelko tuotanto-ongelmista oli, kun tuotantoa siirrettiin esim. Espanjaan.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: FIN-ZZE - 12.08.12 - klo:11:25

Suuria sanoja, erityisesti nimimerkiltä, joka on joutunut lomalle VAGarenasta. Nyt on oiva hetki olla esimerkki ja vaihtaa oma nimi nimimerkin tilalle.



Olen lähtenyt täältä ensin vapaaehtoisesti, palannut, päässyt lomille kun en hyväksynyt erään jäsenen jäseneen liittyviä avattaria. Ja jos sinä FIN-ZZE olisit hieman tarkemmin seurannut näitä palstoja, niin tietäisit että useampaankin otteeseen löytyy kohtia, mistä mun henkilöllisyys paljastuu. En ole sitä mitenkään erityisesti peitellyt. Monet täällä tietää kuka olen, mutta kukas sinä olet?
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: clacson - 12.08.12 - klo:15:07
En usko, että yksin tehtaan sijaintipaikka idässä sinällänsä vaikuttaa, jollei tuotantolaitteiden laadussa säästetä lännessä käytettäviin. Jos idässä työntekijöille maksetaan sikäläiseen tulotasoon nähden hyvin, niin ei sekään vaikuta.

Muutama kymmenen vuotta sitten samanlainen pelko tuotanto-ongelmista oli, kun tuotantoa siirrettiin esim. Espanjaan.

Siitä olen huolissani että pääosa Euroopan autotuotannosta siirtyy Idän suuremmille markkinoille. Ei se ainakaan eurooppalaista autonostajan asemaa helpota, eikä työllisyyttä EU:ssa.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 12.08.12 - klo:11:36
Kukaan ole mitään pelänny että sivusto kuolee!
Turhaa provosointia tuollanen.
Milläs kukaan vahtii rustaako oikean oman nimen profiiliin jos semmonen tulisi pakolliseksi.


Käyppäs hieman hakukoneella hakemassa tai kysy modeilta. Taatusti foorumin kuolemaa pelättiin kun oman nimen käytöstä viimeksi keskusteltiin. Mites se oli se lähdekritiikki?
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy